'Bijten' aan staldeur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 06:58

hahaha wat zijn jullie leuk tegen elkaar bezig over wat gezond is en wat niet.
ik denk dat de verf van de stal waar dat paard op zit te bijten ook niet helemaal gezond is ;) :P
(dat die pony binnen staat ook niet trouwens
en dat is denk ik nog de beste oplossing voor het probleem, pony eruit laten

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:39

Hahaha, ach ja t is en blijft een discussie forum :p

Maar mijn paard deed het alleen als ze buiten was. Maar die verveelde zich buiten stierlijk. Toen stond ze 3 à 4 uur buiten zonder ruwvoer en nu 9 uur met ruwvoer en doet de het nooit meer!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:27

setteke schreef:
Niet elke vorm van aandachtvragen is gelijk een (stal)gebrek :)

klopt, maar als ie echt aan staldeur gaat "hangen" en niet knagen dan heb je geen aandachtprobleem maar een verslaving.
Zie het bij manegepaard hier, die zet z'n tanden gewoon in de bovenkant stalen rand staldeur, niet om door te bijten maar hangt er aan en trekt eraan.
Geeft ze een lekker high gevoel in hun hoofd, en deze doet het doorlopend zelfs als je aan het poetsen bent oid.
Zelf tussen de happen droogvoer door : effe happen in de staldeur.
Stal verderop stond er een die voortdurend zijkant hoofd/ onderkant kaak langs de staldeuren schraapte, maar die kon je wel laten ophouden als je met em bezig was.
Ging je precies tussen hem staan en zijn favo plekje op de staldeur dan wrong ie zijn neus ertussen.
Naar mijn bescheiden mening is dit gedrag verklaarbaar omdat deze paarden niet goed tegen de opsluiting kunnen maar beter in wei in een groep kunnen lopen.

Een zelfde soort patronen ontwikkelen ze vlak voor voertijd.. sommige trappen de staldeuren er haast uit... en gek he.. hun gedrag wordt altijd vlot beloont ook nog :9 :9
In de wei zouden deze paarden als een speer bij je staan zodra het eerste plukje hooi over het hek gaat :j

p0ny1221
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:33

marissa161 schreef:
Hee,

Ik heb een 3 jarige pony op een pensionstal staan.
De laatste tijd zie ik af en toen dat ze haar tanden op de staldeur zet. Ze staan met een andere pony in een grote stal waarbij de met hun hoofd over de deur kunnen (pilaren op de deur). Beetje zoals bij koeien alleen dan hogere pilaren zegmaar. :')
Maar nu ben ik dus bang dat het straks uit de hand gaat lopen en ze gaat luchtzuigen...
Het kan eigenlijk geen verveling zijn. Ze heeft meer dan genoeg te eten, heeft een vriendje in stal staan, 2 likstenen en heb al flessen opgehangen. Ze doet het op momenten dat ik bijvoorbeeld wil gaan poetsen of bij haar sta. Ze doet het na mijn idee ook niet om pijn. Ze doet het gewoon af en toe voor 'het lolletje'.

Ligt dit misschien aan het gebit? Zou er een tand los kunnen zitten? Of is het gewoon puur klieren? :o


Ik heb ook dit probleem en mijn pony maakt er een kuchend geluid bij dus ik weet totaal niet wat het is, ik dacht eerst aan verveling.

Weet iemand wat het betekent als je pony er een kuchend geluid bij maakt? Ze staat al een paar maanden in haar stal omdat niemand achter haar kijkt. Zelf mag ik haar ook nog niet uithalen;; weet iemand hoe dit komt dat ze maar blijft bijten aan haar ijzeren etensbak aan haar staldeur?

MVG

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:59

In dierentuinen wordt wilg aan verschillende dieren gevoerd. Dagelijks.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:04

p0ny1221 schreef:
Weet iemand wat het betekent als je pony er een kuchend geluid bij maakt? Ze staat al een paar maanden in haar stal omdat niemand achter haar kijkt. Zelf mag ik haar ook nog niet uithalen;; weet iemand hoe dit komt dat ze maar blijft bijten aan haar ijzeren etensbak aan haar staldeur?

MVG

Paar maanden op stal? Omdat niemand achter haar kijkt? Wat bedoel je hiermee?

Ik mag hopen dat je niet bedoelt dat het arme dier al maanden op stal staat omdat niemand er naar kijkt!?

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:08

Focussed schreef:
Nee ik stel je gewoon een vraag... Als het zo gezond is zoals jij zegt, pak jij dan ook voor jezelf dagelijks een aspirine? Of geef je paard een onderhouds dosis Metacam omdat het gezond is?

De synthetische stof aspirine geeft wel (maag)bijwerkingen en heeft een veel sterkere werking dan wilgenbast/bladeren.
Er zijn geen gevallen bekent met paarden die bijwerkingen hadden van het eten van wilg (dit van Wolvega).
Wel kan bij overmatig gebruik een positieve dopingstest geven.
Daarnaast bevat wilg geen acetylsalicylzuur, maar de veel minder (voor oa de maag schadelijk) Salicine.

Citaat:
Wetenschappers zien salicine als hoofdcomponent. Salicine is een monoglycoside van salicylzuur. Salicylzuur op zich heeft slechts een bescheiden ontstekingsremmende werking. De lever zet salicylzuur echter middels een enzymatische reactie om (converteert het) naar het actievere acetylsalicylzuur. Dit heeft een krachtig ontstekingsremmende en pijnstillende werking heeft. Acetylsalicylzuur heeft wel dezelfde ontstekingsremmende werking als aspirine, maar niet de (gastro-intestinale) bijwerkingen en toxiciteit. Acetylsalicylzuur remt de werking van het enzym cyclo-oxygenase en remt bovendien de productie van ontstekingsbevorderende prostaglandinen.


Bast bevat max 8% Salicine (in jonge bladeren/takje zelf < 1%)... dus 1 kilo bast bevat 80 gram... om aan de 500gram aspirine te komen moeten ze wel heel veel opeten.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: 'Bijten' aan staldeur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:40

Dierentuinen voeren het als (aanvulling op) ruwvoer. Zo graag zelfs, dat het wordt ingevroren, zodat het 't hele jaar beschikbaar is voor diverse dieren.

p0ny1221
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 21:40

cissy schreef:
p0ny1221 schreef:
Weet iemand wat het betekent als je pony er een kuchend geluid bij maakt? Ze staat al een paar maanden in haar stal omdat niemand achter haar kijkt. Zelf mag ik haar ook nog niet uithalen;; weet iemand hoe dit komt dat ze maar blijft bijten aan haar ijzeren etensbak aan haar staldeur?

MVG

Paar maanden op stal? Omdat niemand achter haar kijkt? Wat bedoel je hiermee?

Ik mag hopen dat je niet bedoelt dat het arme dier al maanden op stal staat omdat niemand er naar kijkt!?


De pony staat er al twee jaar op stal en de eigenaar heeft er maar ongeveer 4 keer mee komen rijden, maar nu is het mijn halve stal en ga ik er elke dag naartoe ...