Paard wilt de wei niet uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:59

Hallo,

Mijn paard staat dag en nacht in de wei en ze hebben dan 3 stukken grond waar ze op mogen staan.
En sinds gister wilt mijn paard niet meer van de wei af.
Vandaag weer geweest, lekker rustig benaderd en richting de uitgang gelopen.
Bij de uitgang, meneer weigert verder te lopen en gaat er als een speer vandoor naar de achterkant van de wei.
Ik probeerde om naar hem toe te lopen maar hij rende elke keer weg als ik vlak bij hem was.
Toen ben ik even gaan zitten en heb een zak brood meegenomen en toen kon ik hem wel benaderen.
Ik heb toen ze halster afgedaan en ben even bij hem blijven staan.
Toen was ik nog even naar de manege toe gegaan en gevraagd wat ik nu kon doen, en het beste was om hem nu gewoon laten staan en dan maar geen eten en aandacht.
Gister was die overigens wel mee gelopen omdat ik toen toevallig iemand tegen kwam die ook haar paard uit de wei ging halen.
Dit is overigens alleen bij deze wei waar ze nu in staan, die andere wei die is nu veelste blubberig dus daar kunnen ze niet in en in de andere wei staat bijna geen gras meer.
Bij deze wie heeft er handige tips die ik kan gebruiken zodat me eigenwijze knol wel met me mee wilt.
Altijd als ik wat met hem ga doen, doe ik uiteraard afwisseling.
Dan soms longeren, rijden, wandelen, knuffelen, spelen in de paddock, wassen, stapmolen dus er is veel afwisseling.
Hoop op handige tips.

Groet Denise.

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:08

Ik heb even getemd, je topic staat in het verkeerde forum :)

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 20:58

Heeft dan niemand tips ? :(

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:09

Niet boos worden en hem toch te pakken proberen te krijgen. Anders onthoudt hij dat als hij maar lang genoeg weg rent jij het toch wel op geeft en dan gaat hij dat veel vaker doen...
Succes...

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:40

Wat een ongemanierd paard zeg, hij moet verdorie gewoon naar jou luisteren, wat denkt hij wel! Als hij stil staat bij het hek, geef hem dan eens een zwieper met het uiteinde van het halstertouw. Dan zal hij waarschijnlijk opzij gaan, maar dat geeft niet, zolang je hem maar in beweging houdt. Zo lang hij beweegt, ook al is het opzij, kun je hem ook vooruit krijgen. Zodra hij stilstaat kan hij zich schrapzetten en dat is foute boel. Of anders: draai hem om, als hij niet vooruit de wei uit wil dan maar achteruit. Het maakt niet uit HOE je hem de wei uit krijgt, het gaat erom DAT het gebeurt. Hij heeft nu zijn zin gehad, daardoor zal het moeilijker worden om hem te overtuigen, maar hij neemt je nu gewoon in de maling.

Vorig jaar reed ik een paardje voor iemand dat ook de wei niet uit wilde. Na een keer of drie even opzij zetten met het touw liep hij daarna steeds braaf mee. Met mij dan, de eigenaar kon er nog steeds niks mee }>

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:47

nou, een zwiepert emt het touw werkt ook niet altijd hoor, bij die van mij niet iig, die snapte er geen bal van, kwam omhoog, draaide zich om en weg wassie....maar hij loopt nu wel mee de wei uit..hoe? ik heb hem een tijd aan zijn hoofdstel de wei uitgehaald. ik hield maar 1 teugel vast en als ie wilde omdraaien zei ik niets, deed ik niets, behalve de teugel vasthouden...voelt ie vanzelf....niet leuk om te doen, maar het werkt super! na 1 keer deed ie het echt neit meer, en nu loopt ie weer mee aan een halster

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:50

En dat werkt bij mij dan weer niet, mijn houdinipaard kan ieder hoofdstel en halster af krijgen. Als hij echt koppig mij in de zeik staat te zetten gaat de kaptoom er dus om ;)

Zwieper tegen z'n flank of kont is een zijwaarte of voorwaarte hulp. Ik ben benieuwd hoe jij dan rijdt :+

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:56

met rijden pakt ie dat wel, maar aan de hand? dan heeft ie gewoon schijt aan eht halster, omdat hij weet heo hij de mens kan uitschakelen, en dat zou hij op dat moment bij ieder doen, maar als ene hoofdstel de oplossing bied, ga ik niet modderen met zwiepen met halstertouw etc (heb ik allemaal geprobeerd, longeerlijn, longeerzweep etc, maar ook met longeren aan eht halster piept ie hem ertussenuit, dus dan heef thij daar geen respect voor, voor zere tanden wel)

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:52

Bedankt voor de tips.
Zelf had ik hem ook al een zwieper met het halstertouw gegeven maar meneer is dan zo irritant dat die ervandoor rent en helemaal naar de andere kant van de wei.
Zweep heb ik ook al geprobeert ( gisteren) maar dat was echt geen goed idee want toen die ervandoor rende had ik hem meteen een tik op ze reet gegeven maar daarna was meneer niet meer te vangen.
Ik denk dat die bang is voor het schrikdraad omdat die een paar dagen geleden daar tegen aan is gekomen.
Ookal doe ik het schrikdraad helemaal weg dan wilt die alsnog niet lopen.
Raar maar het is altijd alleen bij deze wei dat die zo raar doet.
Zal anders ook wel het hoofdstel proberen maar zal toch wel niet lukken want meneer rukt zich daar ook gewoon door heen!!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:25

1 teugel vast houden, dan trekt ie zelf het bit door z'n mond, alleen maar blijven staan. iig niet boos worden, hij moet alleen leren dattie neit bij jou weg kan.

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:55

Dat kan ook inderdaad, gewoon staan en druk erop, tot hij loopt, dan meteen touwtje/teugel losser. En dan als hij weer stilstaat weer rustig druk erop, tot hij weer loopt. Dat zou ik alleen niet met een hoofdstel doen, je wil 'm niet pijn doen in z'n giecheltje, je wil alleen dattie meeloopt.

Er zijn meerdere wegen naar Rome... je hoeft alleen maar even uit te zoeken welke met jouw paard het makkelijkst te bewandelen is.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:46

het is indd voor ieder paard anders, die van mij reageerde echt niet door druk op het halster, haal ik hem met hoofdstel uit de wei, dan in principe zonder druk, ook als ie achter me loopt of geen haast heeft, maar ik loop wel ong hetzelfde tempo. Als HIJ besluit om te draaien, dan voelt ie het vanzelf, ik verander niets aan mijn afstand, tempo of wat dan ook.

vandaag had ie toevallig weer een bui "ik wil niet'. hij had zijn gewone halster, met heel mijn gewicht aan moeten hangen, en toen liep ie weer mee, op stal uitvoerig beloond ('wat een superpaard ben je!'). Nu is dat dus genoeg en neem ik geen hoofdstel meer mee.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:01

VVDD > OPG

Daantjee12

Berichten: 3082
Geregistreerd: 17-03-09
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:05

welkom bij de club!.
ik had ook een topic erover geplaatst en kreeg wel goede antwoorden, zowiezo het paard niet laten winnen!, ik ben ook 2,5 uur bezig geweest. gewoon rustig erop af lopen, bij angel helpt het altijd als je gaat zitten, dan komt ze wel.Ik doe ook altijd eerst het touw om haar nek zodat ze niet weg kan lopen en dan pas het halster. Ook kan je haar een keer in de bak laten staan en dan proberen te pakken. dan heeft ze minder ruimte om weg te gaa en dan pakken.
succes!

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:22

hestejente schreef:
Wat een ongemanierd paard zeg, hij moet verdorie gewoon naar jou luisteren, wat denkt hij wel! Als hij stil staat bij het hek, geef hem dan eens een zwieper met het uiteinde van het halstertouw.


@ hestejente: Er ooit al bij stilgestaan dat ie het misschien eng vindt? Als ie zo ongemanierd zou zijn zou die het wel overal doen hè;)
Paardje is idd gewoon bang (kan goed zijn van het schrikdraad). Hij wil wel mee als er een ander paard meeloopt, daar heeft ie wel vertrouwen in en in de ts niet genoeg (ook niet zo heel gek hoor, ze staan immers elke dag uren bij elkaar;))

@ DNIEZE: Als jouw paardje iets eng vindt moet jij hem alleen laten zien dat het niet zo eng is en de tijd nemen om hem daarin te overtuigen. Een touw tegen de flank lijkt me toch echt een andere boodschap over te brengen, niet zo gek dat ie wegrent.
Loop er een stukje heen, ga even stilstaan (wel zelf stil gaan staan) laat het paardje rustig kijken (maakt ie kauw-likbewegingen?) loop weer even weg, ga wat anders doen etc.
Je paardje moet vertrouwen in je krijgen dat als jij zegt dat het goed is, het ook goed is. Niet pushen en neem de tijd, elke keer een stapje verder! (ik zou hier ook gewoon minstens een week voor uit trekken, niet binnen het uurtje ervan overtuigd zijn dat ie het nou toch maar niet meer eng moet vinden en jou ineens moet vertrouwen)

Met een beetje liefde en geduld kom je er wel:)

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:32

Sassol schreef:
hestejente schreef:
Wat een ongemanierd paard zeg, hij moet verdorie gewoon naar jou luisteren, wat denkt hij wel! Als hij stil staat bij het hek, geef hem dan eens een zwieper met het uiteinde van het halstertouw.


@ hestejente: Er ooit al bij stilgestaan dat ie het misschien eng vindt? Als ie zo ongemanierd zou zijn zou die het wel overal doen hè;)

Ja natuurlijk, mijn vreselijk verwende, onopgevoede rotbok vindt ook steeds hetzelfde hekje zogenaamd doodeng. Het is 'm daar gewoon 1 keer gelukt om mij in de maling te nemen en nu is hij in de veronderstelling dat het 'm vaker zal lukken.

Lees nou eens wat de TS schrijft, zij kent die pony en geeft aan dat hij irritant bezig is. Zou zij de pony misschien beter kennen dan jij zeg. Daarnaast, er staat/stond neem ik aan rond de hele wei schrikdraad en alleen bij het hek is dat eng? Vind je het heel erg als ik jou een beetje naïef vind? :+

charlottelot
Berichten: 272
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:40

toen ik mijn paard net had wilde die ook nooit hekken door, tenminste het duurde serieus echt per hek 3 kwartier. hij was wel consequent: hij wilde de wei niet uit, de bak niet in, de bak vervolgens niet uit en daarna ook de wei niet in. sloeg uiteindelijk helemaal nergens op, was gewoon een leuk spelletje...

de aanpak van slaan met halstertouwen bleek niet erg effectief, hij liep trouwens zo als er iemand achter hem stond. gewoon alleen maar achter hem. ( tis dan ook een beetje een stripfiguur ) wat bij mij, naast erg veel geduld hielp, was een snoepje. erg irritant, maar goed. na ieder hek een snoepje, toen 'ie dat eenmaal doorhad werkte het perfect. Na een tijdje mee 'afgebouwd' en nu nergens meer last van.

Succes!

Flowq

Berichten: 2800
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:41

"Het kan ook zijn (ken het van hanneke) van het stroom, zit er voor jullie hek stroom??
Hanneke is bij ons dus bang voor het stroom, en wil daarom ook de wei niet meer uit, omdat ze bang is stroom te krijgen.
Omdat ze het getikt van het stroomdraad hoort wat tegen elkaar komt, en ook omdat ze een keer stroom kreeg, en natuurlijk van het stroomdraad voor het hek.

Adanka_Paula

Berichten: 121
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:45

Als je pony iedere keer wegrent, moet je, met veel geduld, de hele tijd achter hem aan blijven lopen totdat HIJ er genoeg van krijgt en naar de je toekomt. Mijn pony rent al weg als ik de wei in ga. Het is moeilijk want ik heb altijd de neiging om boos op haar te worden maar het gaat nu al wat makkelijker. Als ie ieder keer er als een speer vandoor gaat bij de uitgang moet je het blijven herhalen tot hij er weer genoeg van krijgt en zich over geeft. ;)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:56

Vooral heel veel geduld en hem idd niet laten winnen.
Ook al is ie bang dan moet je daar alsnog niet aan toe gaan geven.
Ik zou het wel rustig oppakken maar misschien kan je een Moty Roberts halster lenen. Als je daar een ruk aan geeft dan heeft ie snel genoeg door dat ie moet luisteren, dat is ook het principe van dat halster. Maar nogmaals, ik zou wel eerst rustig beginnen. Steeds een stapje verder, en als dat echt niet werkt dan dat halster proberen.

succes!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:05

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat als je je paard alleen al zo benaderd ('eigenwijze knol' en 'meneer'), ik me helemaal kan voorstellen dat je met zo'n mens ook helemaal niet mee wilt lopen. :n

Het feit dat het paard al blijkbaar geen vertrouwen in jou heeft, zegt mij genoeg. Ik vind het altijd jammer dat mensen de schuld meteen bij het paard zoeken. Paarden voelen alles aan, weten precies wie ze voor zich hebben en daar spelen ze op in. Kun je ze echt niet kwalijk nemen. Ik denk dat jij gewoon nog heel hard moet werken aan de band met je paard als je naast hem staat. Ga maar eens investeren in de band met je paard. Geef hem wat meer zelfvertrouwen, zorg dat je hem op de grond goed opvoed op basis van wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Alleen al door je benadering eens wat bij te stellen. Ik denk dat dat al een hoop scheelt, eerlijk gezegd. Verder kun je een paard leren wijken voor druk. Ga als hij niet wil eens in een hoek van 90 graden staan en zet heel licht druk op het touw. Stapt hij vooruit, meteen de druk los laten. Niet gaan trekken dus, maar je paard 'vragen' met ietsje druk. En belonen door meteen los te laten als hij braaf een pasje voorwaarts doet. Maar allereerst dien je ervoor te zorgen dat je paard op je gericht is. Ga je verdiepen in grondwerk desnoods.
Zoek het in elk geval wat meer in jezelf, niet in je paard. Want dat is zo makkelijk. En daar los je je probleem niet echt mee op.

Een paard wat bij jou weg rent, zegt vooral iets over jou als mens. Dat is heel confronterend, dat snap ik, maar het kan ook een goed leermoment zijn voor jezelf.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:07

Christyj138 schreef:
"Het kan ook zijn (ken het van hanneke) van het stroom, zit er voor jullie hek stroom??
Hanneke is bij ons dus bang voor het stroom, en wil daarom ook de wei niet meer uit, omdat ze bang is stroom te krijgen.
Omdat ze het getikt van het stroomdraad hoort wat tegen elkaar komt, en ook omdat ze een keer stroom kreeg, en natuurlijk van het stroomdraad voor het hek.


Dat kan idd ook, dat er zoiets gebeurt is :j . Als je je paard kunt 'lezen' dan merk je dat al aan zijn hele gedrag en houding. Juist dan is zelfvertrouwen hebben, zelf rustig blijven, niet meteen denken 'die eigenwijze knol' heel belangrijk. Stel je open voor je paard, probeer in te zien dat een paard nou eenmaal een vluchtdier is. Leer hem op jou te vertrouwen en dat gaat niet als je je paard op een negatieve manier benaderd. Een paard is nou eenmaal een paard en geen mens. Verwacht dan ook niet dat ze als mens kunnen denken!

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 18:09

Twiggy2008 schreef:
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat als je je paard alleen al zo benaderd ('eigenwijze knol' en 'meneer'), ik me helemaal kan voorstellen dat je met zo'n mens ook helemaal niet mee wilt lopen. :n

Het feit dat het paard al blijkbaar geen vertrouwen in jou heeft, zegt mij genoeg. Ik vind het altijd jammer dat mensen de schuld meteen bij het paard zoeken. Paarden voelen alles aan, weten precies wie ze voor zich hebben en daar spelen ze op in. Kun je ze echt niet kwalijk nemen. Ik denk dat jij gewoon nog heel hard moet werken aan de band met je paard als je naast hem staat. Ga maar eens investeren in de band met je paard. Geef hem wat meer zelfvertrouwen, zorg dat je hem op de grond goed opvoed op basis van wederzijds respect en wederzijds vertrouwen. Alleen al door je benadering eens wat bij te stellen. Ik denk dat dat al een hoop scheelt, eerlijk gezegd. Verder kun je een paard leren wijken voor druk. Ga als hij niet wil eens in een hoek van 90 graden staan en zet heel licht druk op het touw. Stapt hij vooruit, meteen de druk los laten. Niet gaan trekken dus, maar je paard 'vragen' met ietsje druk. En belonen door meteen los te laten als hij braaf een pasje voorwaarts doet. Maar allereerst dien je ervoor te zorgen dat je paard op je gericht is. Ga je verdiepen in grondwerk desnoods.
Zoek het in elk geval wat meer in jezelf, niet in je paard. Want dat is zo makkelijk. En daar los je je probleem niet echt mee op.

Een paard wat bij jou weg rent, zegt vooral iets over jou als mens. Dat is heel confronterend, dat snap ik, maar het kan ook een goed leermoment zijn voor jezelf.


Sorry maar hoe moet ik hem dan volgens jou noemen, ik noem me paard zoals ik hem noemen wilt en dat heeft absoluut helemaal niks mee te maken met de omgang met me paard.
Me paard heeft genoeg vertrouwen in me maar hij is nu een erge puber en probeert me nogal heel erg uit en hij is vlede week ook door het draad geraakt en raakte toen helemaal in paniek.
Ik heb nooit gezegt dat het de schuld van me paard is, dat maak jij er nu van.
Ik vraag om tips dus ik weet zelf ook dat ik het niet helemaal goed doe! ;)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:31

DNIEZE schreef:
Sorry maar hoe moet ik hem dan volgens jou noemen, ik noem me paard zoals ik hem noemen wilt en dat heeft absoluut helemaal niks mee te maken met de omgang met me paard.
Me paard heeft genoeg vertrouwen in me maar hij is nu een erge puber en probeert me nogal heel erg uit en hij is vlede week ook door het draad geraakt en raakte toen helemaal in paniek.
Ik heb nooit gezegt dat het de schuld van me paard is, dat maak jij er nu van.
Ik vraag om tips dus ik weet zelf ook dat ik het niet helemaal goed doe! ;)


Natuurlijk moet je helemaal zelf weten hoe je je paard noemt, maar je zou je paard iets respectvoller kunnen benoemen bijvoorbeeld. :)*
Je zit hier op internet en door hoe jij post, door jouw schrijfstijl, pik ik een bepaalde benadering op. Ik denk namelijk dat hoe je schrijft wel degelijk iets kan zeggen over de omgang met je paard. Het zijn jouw woorden, niet de mijne. Het is trouwens 'mijn paard' en niet 'me paard', het is 'verleden week' en niet 'vlede week' en 'gezegd' is met een d geen t. ;)
Maar dat terzijde.

Als jouw paard echt helemaal op jou vertrouwt, krijg je hem prima het land uit, hoor. ;)
Daarbij vertel je nu dat jouw paard een traumatische ervaring met het draad heeft opgelopen, dus het zou zomaar kunnen dat jouw paard helemaal niet uitprobeert, maar gewoon heel angstig is door die nare ervaring. Dus is het handig om je paard weer meer (zelf)vertrouwen te geven door gewoon rustig te blijven, niet te overvragen en hem misschien wel even de tijd geven om over dat trauma heen te komen. Ga er niet teveel vanuit dat alles pubergedrag is, maar wees ook zo eerlijk om naar jezelf of andere factoren te kijken. Niks is zo erg als een paard wat onbegrepen wordt in de omgang met paarden.

Vrouw2014
Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-05-07

Re: Paard wilt de wei niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:30

Mijn paard stond al bij het hek als er een rode auto het terein op kwam rijden haha Die vond het geweldig als ik kwam, als ik hem riep hinniken en in volle galop na het hek toe ;)

1 keer flikte die het om niet te komen en ik ga hem niet halen dat vertik ik..dus riep Tot morgen! (hij stond 24/7 op het land en kreeg alleen s avonds wat bix of wat anders lekkers slobber mash ofzo) Daarna heeft die het niet meer gedaan maar kan ook toeval geweest zijn natuurlijk ;)

Maar echte goeie tips heb ik niet..