Hoofdstel indoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarRic

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:29

Hallo,
Ik denk dat je heel veel zult hebben aan de tips die al gegeven zijn.
Mijn paard deed dit ook, hij wilde absoluut geen bit in.
Blijkt dat hij er gewoon een heel 'trauma' aan heeft wat steeds erger werd.
Met veel vertrouwen opbouwen en ervoor zorgen dat hij de dingen die je doet met bit in als leuk ervaart zijn we nu zover dat het bit zonder problemen ingaat.

Veel succes!

troetjoek
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:31

mijn paard kwpner doet ook altijd zijn hoofd omhoog ik doe eerst teugels om zijn nek dan oor beetpakken als ik zijn oor heb dan mag ik alles doen anders is het een drama
probeer het anders eerst met biks zet een emmer biks op de grond dan gaat hij vast eten en dan kan je het proberen dee ik vroeger ook met die van mij het hielp wel en toen kwam ik op die manier van zzijn oor beet pakken

Iranda

Berichten: 583
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Midden NL

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:53

Ons Irantje heeft ook even zo'n fase gehad... Het ging dan niet om het bit, dat nam ze nog wel aan, maar om het kopstuk achter haar oren. We hadden haar niet zo lang en ze had wegens een dik been (trap van een ander paard) twee weken stil gestaan. En ineens ging mevrouw met haar hoofd omhoog als je het hoofdstel om wilde doen. Wat hielp was een krukje. Gewoon op krukje gaan staan en van daaraf in doen. Soms deed ze pas haar hoofd omhoog als je bijna met je hand en het kopstuk bij de oren was. Daartegen hielp het om aan een kant eerst het kopstuk achter het oor te houden (doe je vanaf de zijkant). Als ze dan het hoofd omhoog brengen, helpt ze jou juist om het hoofdstel om te doen Lachen
Nadat het een paar keer zo gelukt was, was kennelijk de lol eraf. Ze is nog weleens wat miepig en vooral dingen bij haar linkeroor vindt ze niet zo fijn (misschien toch iets meegemaakt vroeger? ze was ook panisch voor de zweep). Maar goed, ze heeft wel recht op haar kleine gekkigheidjes natuurlijk.

quartertess
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:43

Hoi

Als ik dit lees zal je terug naar de basis moeten en dat is zorgen dat het paard respect heeft voor jou, jij bent de baas en mag alles doen wat jij wil en daar hoort aaien op zijn hoofd ook bij, en zeker een hoofdstel in doen. Dit paard weet hoe hij een hoofdstel in doen kan ontwijken.
Ik rij western en mijn paard heeft grondwerk gehad en daar hoorde ook aaien op zijn hoofd bij vooral de plaats tussen de ogen (bij zijn manenplukje) niet zachtjes zoals wij mensen met elkaar omgaan maar wat harder wrijven dit is paardentaal, van daaruit ga je naar het gedeelte bovenop zijn hoofd tussen de oren(dit is het meest gevoelige gedeelte van een paard) en je blijft wrijven, niet duwen als je dit wat vaker oefent zal zijn hoofd langzaam naar beneden gaan zodra jij bij dit plekje komt (nooit duwen een paard wat je gaat duwen zal tegen de druk in gaan win je nooit!) Als je dit vaak oefend kan je het hoofdstel makkelijk in doen want dan doet het paard zijn hoofd al naar beneden.
Dus je begint eerst flink te aaien op het hoofd van het paard wegdraaien van zijn hoofd niet toleren en gewoon doorgaan, niet tegen het paard praten!! zodra het paard dit rustig toe laat stop je en doe je het later nog een keertje zo bouw je het op, en misschien heb je in het begin een stoel nodig om er bij te kunnen, let wel ook in het begin hoofdstel achterwege laten je moet eerst aan zijn hoofd kunnen komen zonder protest! De aanhouder wint, succes

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:49

rustig blijven, zoals de meestte al zeggen. De mijne was ook eerst lastig met halster en hoofdstel, maar nu is ze juist erg rustig en blijft ze netjes staan met haar hoofd op normale hoogte.
Probeer verder veel over het hoofd te aaien van het paard, en het hoofd vasthouden ookal wil je het hoofdstel niet omdoen. Daarna goed belonen.

Milaa

Berichten: 106
Geregistreerd: 13-09-06
Woonplaats: Amsterdám .

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:16

Ik heb niet echt een hele goeie tip, maar ik weet wel dat je het in een keer moet doen, zonder te aarzelen anders wordt het alleen maar erger.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoofdstel indoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:22