Inscharing pony lukt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hillythekid
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 12:54

Sclimpre schreef:
anjali schreef:
Ik zou als kleine pony veel stress krijgen als ik een wei moest delen met een agressieve grote.

Maar nu moeten ze een plekje van 20x20m delen, dat is toch nog veel meer stress?
Of als ze mekaar tegenkomen op een track, dan kan de kleine pony maar 1 kant uit, als er dan toevallig een ander paard staat is het ook weer stress.
Vergeet niet dat paarden steppedieren en vluchtdieren zijn, van nature geschikt zijn om op grote gebieden te leven en hun communicatie is daar op gebaseerd. Neem je hen die ruimte af dan heb je spanningen, denk maar aan stalondeugden.
De E-pony agressief noemen vind ik ook kort door de bocht, hij leeft samen met een groepje andere pony's dus met die agressie valt het dan blijkbaar nogal mee. Als je een groep paarden samenzet laat je ook een stukje controle los en gaan de paarden zich zelf organiseren.



ze hoeven geen 20x20 te delen , de paddock is open aan een zijde 20 meter, en loopt over in de tracks, het is geen afgesloten paddock , we noemen het alleen zo, ze kunnen vanaf de "paddock" vier kanten op

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 00:52

Pestkop eruit en nieuwe pony in de kudde laten wennen.

_Penotti schreef:
Op een grote wei gaat dat val wel hoor :j
Dan heeft de E vaak geen behoefte om er achteraan te gaan.

Samen op de trailer zoals ik hier lees zou ik dan weer niet durven.
Vrachtwagen met een plek er tussen prima, maar niet zo direct naast elkaar.

Ik heb dat een paar maal toch anders meegemaakt en dat was op een weiland van een meerdere hectares. Eenmaal was een kleinere koudbloed ruin die een warmbloed veulen van een paar dagen oud wilde vermoorden, een paar weken later nog altijd hetzelfde probleem en de ruin liet zich niet vangen om uit de groep te kunnen halen. En nee dat veulen liep daar niet zonder de moeder die uiteraard haar baby probeerde te beschermen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Inscharing pony lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:18

Dat zijn echt zeldzaamheden, daarom ook het woord vaak. Uitzonderingen bevestigen de regel.
En zeker naar een veulentje toe, dat is nog veel meer zeldzaam en eigenlijk geen normaal gedrag.

Maar meestal is het omdat wij ze in te kleine ruimtes proppen die voor ons misschien al groot ogen maar dat voor een paard niet zijn.
Ook nog hoeken waar ze zich klem kunnen lopen en dan is he helemaal bal.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:24

Soms is het ook gewoon het moment dat de paarden niet uitkomt.
Bv als er veel merries in de kudde hengstig zijn, of als een stabiliserende factor net is gaan rijden ofzo.

Hier hielp het ook om ervoor te zorgen dat ze allemaal al een beetje volgevreten waren toen ze bij elkaar mochten

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Inscharing pony lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:26

Ik heb mijn oude haflinger van 25 jaar uiteindelijk weer terug gekregen bij mij op stal.
Ze was altijd al de leidster geweest, en wist de kudde met een oorbeweging al op hun plaats te zetten.
Maar toen ze terug kwam en in de box stond naast mijn paard, sloeg ze zowat de zijwand eruit.
Wat een agressie had die oude dame in haar. En daarbij een voernijd gekregen, niet normaal.
Dus die zette ik dus absoluut niet bij elkaar in de wei, ondanks dat ik deze vele hectares groot kan maken.
Haflinger en paard hebben de eerste maand naast elkaar gestaan in de wei, met schrikdraad ertussen met 2 meter ertussen. Daarna iedere keer de ruimte iets kleiner gemaakt, totdat ze uiteindelijk direct naast elkaar stonden. En dan nog stonden regelmatig de oren plat in de nek.
Wel haalde ik ze gelijktijdig binnen, en dan vast aan de hand.
Op een dag stonden ze opeens over het weidehek aan elkaar de knagen.
Heb het hek open gezet, en beide gingen grazende heen. Nooit meer ruzie samen gemaakt.
Heeft me wel een half jaar gekost.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Inscharing pony lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 08:30

Uiteraard begin je niet met meteen bij elkaar te zetten.
Ja dat zie ik ook doen, maar dat doe ik ook nooit. Dat vind ik dood eng.
Eerst inderdaad stuk er tussen.
Maar de dag dat ze bij elkaar komen geef ik de ruimte.