Wat vinden jullie van sporen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
12Wendy12
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-08-06

Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:32

Halloooo!!!!!>> Tong uitsteken

ik wil graag sporen kopen (met stompe punt) maar ik wil graag eerts jullie mening over rijden met sporen...???


Liefss


Wendy Haha!

Qimm

Berichten: 15187
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:48

1. het moet noodzakelijk zijn voor het goed rijden van je oefeningen (en dan heb ik het niet over een voltetje maar meer over de zijgangen en dergelijke)

2. Het is niet bedoeld om je paard of pony mee vooruit te schoppen, als je paard niet voortwaards is zou ik terug gaan naar de basis.

3. Alleen als je je benen netjes stil kan houden zodat er niet onnodig wordt geprikt.

SAMIERTJE

Berichten: 563
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:03

Qimm schreef:
1. het moet noodzakelijk zijn voor het goed rijden van je oefeningen (en dan heb ik het niet over een voltetje maar meer over de zijgangen en dergelijke)

2. Het is niet bedoeld om je paard of pony mee vooruit te schoppen, als je paard niet voortwaards is zou ik terug gaan naar de basis.

3. Alleen als je je benen netjes stil kan houden zodat er niet onnodig wordt geprikt.


Helemaal mee eens! Ja

Rianneke18

Berichten: 708
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:51

ja meer woorden heb ik er niet voor... Lachen

Alien_Power

Berichten: 243
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:07

ik ook niet ben 't er ook helemaal mee eens

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 01:00

ja, precies, probeer eerst je benen stil te houden, en dan allemaal oefenen, in galop ook, want daar is het het moeilijkst Lachen
en het komt goed!
ik heb ook de stompe sporen Lachen

daantjuhhh

Berichten: 26907
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 01:13

Sporen gebruik je om je hulpen te verfijnen!

Je gebruikt ze om je hulp een beetje te verdoezelen.. (om het zo maar te noemen.)

Als ik wijk zonder sporen moet ik mijn been verder naar achteren aanleggen en iets meer kuitdruk geven. (een voor het oog van de jury een overduidelijke hulp)
Met sporen leg ik ze minder ver naar achter en heb ik minder druk.
Zo zie je mijn hulp minder terwijl ik hem voor mijn paard net zo duidelijk geef.
Je kan dus duidelijker je hulp geven door minder te doen!


Het is moeilijk uit te leggen.


Maar hierboven is ook al het een en ander uitgelegd

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:12

Ik ben het eens met Qimm! Ik ken een manege waar ze mensen met sporen laten rijden terwijl ze hun benen niet eens stil kunnen houden, dat vind ik niet kunnen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:42

SAMIERTJE schreef:
Qimm schreef:
1. het moet noodzakelijk zijn voor het goed rijden van je oefeningen (en dan heb ik het niet over een voltetje maar meer over de zijgangen en dergelijke)

2. Het is niet bedoeld om je paard of pony mee vooruit te schoppen, als je paard niet voortwaards is zou ik terug gaan naar de basis.

3. Alleen als je je benen netjes stil kan houden zodat er niet onnodig wordt geprikt.


Helemaal mee eens! Ja


Niks aan toe te voegen! Lachen

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:44

alleen op aanraden instructie wil ik nog even toevoegen aan alle raad reeds gegeven

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:47

Waarom wil je zelf met sporen gaan rijden?

mismijk
Berichten: 775
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:54

SAMIERTJE schreef:
Qimm schreef:
1. het moet noodzakelijk zijn voor het goed rijden van je oefeningen (en dan heb ik het niet over een voltetje maar meer over de zijgangen en dergelijke)

2. Het is niet bedoeld om je paard of pony mee vooruit te schoppen, als je paard niet voortwaards is zou ik terug gaan naar de basis.

3. Alleen als je je benen netjes stil kan houden zodat er niet onnodig wordt geprikt.


Helemaal mee eens! Ja


Ik ook!
Als je btw sporen nodig hebt om je pony vooruit te "prikken", dat help echt niet! Op een gegeven moment reageerd je pony ook dáár niet meer op, kun je nog langere/scherpere sporen kopen, en dat is dus echt niet de bedoeling!

Sharon_91

Berichten: 3423
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Hierden

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:14

Ik ben het ook helemaal eens met Qimm. Lachen

8nnemiek

Berichten: 43450
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:20

Ik vind dat sporen vooral ervoor dienen dat je minder goed ziet dat er hulpen worden gegeven, je hoeft je been niet helemaal te verschuiven, alleen even je voet draaien.. Een paard voelt een hak net zo goed als een spoor (tenzij je die erin ramt natuurlijk) dus zodat ze beter reageren vind ik geen goede reden om sporen te dragen. Toch worden ze daarvoor vaak gedragen, vooral op maneges idd.

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:23

Qimm schreef:
1. het moet noodzakelijk zijn voor het goed rijden van je oefeningen (en dan heb ik het niet over een voltetje maar meer over de zijgangen en dergelijke)

2. Het is niet bedoeld om je paard of pony mee vooruit te schoppen, als je paard niet voortwaards is zou ik terug gaan naar de basis.

3. Alleen als je je benen netjes stil kan houden zodat er niet onnodig wordt geprikt.


Volledig mee eens. Ik heb zelf ook sporen (korte bolletjes zo) maar ik doe ze zelden om.
Mijn paard is goed aan het been, ik gebruik ze heel soms om op de zijgangen te oefenen.

Als je er gaat aanschaffen zou ik ook gaan voor stompe sporen, zeker geen scherpe 'prikkers' Lachen

Veel succes!

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:37

Idd, als je gewoon gaat dressuren moet je met stompe spoor beginnen, is wel zo fijn voor het paard Lachen. Ik rijd zelf altijd met sporen tijdens trainingen, wielsporen met grof wiel omdat ik western rijd en veel zijgangen etc doe. Overigens zijn dit hele milde sporen en ze zijn precies hetzelfde kwa inwerking als de stompe spoor, mss zijn ze zelfs nog wel iets milder omdat je ermee rolt ipv drukt. Maar dat ter zijde Knipoog

Met sporen rijd je om hulpen te verfijnen en absoluut niet om om de 2 seconden je paard ermee aan te tikken of om je paard vooruit te schoppen. Voordat je met sporen wil gaan rijden moet je wel stille benen hebben en het moet op aanraden van de instructrice/instructeur gebeuren, zij weten wanneer je eraan toe bent.

Lketinga

Berichten: 88
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: Dintelcity

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:43

Mijn instructrice heeft ze aangeraden een half jaartje geleden. Afgelopen dinsdag heb ik ze zelf maar weer afgeraden. Hij luistert nu gewoon goed op de zijwaartse hulpen

Debbyy
Berichten: 266
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:36

ik vind dat je voor sporen wel goed voor moeten rijden.. anders vind ik het maar zielig als iemand met sporen rijd die er niet mee om kan gaan

Qimm

Berichten: 15187
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:01

MysticTinker schreef:
Ik vind dat sporen vooral ervoor dienen dat je minder goed ziet dat er hulpen worden gegeven, je hoeft je been niet helemaal te verschuiven, alleen even je voet draaien.. Een paard voelt een hak net zo goed als een spoor (tenzij je die erin ramt natuurlijk) dus zodat ze beter reageren vind ik geen goede reden om sporen te dragen. Toch worden ze daarvoor vaak gedragen, vooral op maneges idd.


Je moet drijven met je kuit, niet met je hak Knipoog

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:05

Wat vind ik van sporen... zoals hierboven al verteld is vind ik ook dat ze vooral dienen om de gegeven hulpen te verfijnen en ietwat 'te verdoezelen'. En dan vooral bij oefeningen waarbij het prettig is om met de nodige precisi te werken, dus niet zomaar 1,2,3.
Je paard moet lekker voorwaarts zijn en jij moet je benen goed stil kunnen houden. Als dit beide niet het geval is moet je het denk ik niet doen. Lachen

Je drijft trouwens idd met je kuit, anders krijgt dat paard telkens die spoor in z'n zij als het niet nodig is.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 21:42

Ben er niet voor maar als je ze goed gebruikt oke.
Mits het nodig is voor een goede reden.

Maar zelf rijd ik liever spoorloos.

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:18

als mijn tinker niet genoeg op mijn been reargeert gebruik ik een paar keer sporen en dan kan ze er een hele tijd weer tegen Lachen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 12:42

Zoals met alle hulpmiddelen: zo lang je er mee om kunt gaan, zijn het super middelen.

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:52

je mag je GEEN zichtbare hulpen geven (zie reglement KNHS), en ten tweede rijdt men het paard ook met de zit en niet alleen met de benen

Amani
Berichten: 586
Geregistreerd: 03-06-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat vinden jullie van sporen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:26

Ik vind sporen geen probleem als je maar weet hoe je ze moet gebruiken. Laatst keek ik naar een beginnersles voor wat oudere kinderen en volwassenen die pas net op paardrijden zaten en sommige reden al met sporen en lange dressuurzwepen! Dat vind ik dus echt niet goed!
Boos!