Zijn laarzenspanners echt nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 14:56

Ik heb sinds een paar maandjes leren laarzen alleen heb er geen laarzenspanners bij gekocht.
Ik vond ze echt belachelijk duur.
Zijn deze echt nodig?
En welke kan ik het beste aanschaffen?

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:57

Mijn mening is van wel, ze blijven veel mooier en glader.

c_alsemgeest

Berichten: 20696
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:08

ik heb ze niet, rij dagelijks met mijn laarzen... heb ze nu al 3 jaar en zien er nog prima uit.

Mizsz_Kitty

Berichten: 3208
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:26

ik heb mijn laarzen liggend opgeborgen..

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:28

Mijn laarzen hangen nu aan die haken om ze mee aan te trekken in de meterkast, dat zou ook moeten helpen om ze mooi te houden. Maar eigenlijk wil ik toch wel een paar laarzenspanners hebben, die waren alleen uitverkocht toen ik mijn laarzen op ging halen.

Trieske_

Berichten: 3790
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: brabant

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:00

Ik heb ze ook nooit gebruikt en mijn laarzen bleven mooi.
Je kunt er ook bv een met(cola) fles inzetten.

Nielojram

Berichten: 7837
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:01

Het houdt ze mooier, dat is een ding wat zeker is.
Het heeft natuurlijk ook met de kwaliteit te maken.. en kalfsleder is veel zachter bv. , dus die zakken sneller in.

Uiteraard is het ook goedkoper op te lossen met een frisdrankfles.

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 18:10

Mizsz_Kitty schreef:
ik heb mijn laarzen liggend opgeborgen..

schijnt net zo goed te zijn als spanners.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:53

ik vind het absoluut nodig wij raden het iedereen die nieuwe laarzen koopt aan, gewoon doen vanaf dan 1, bij veelvuldig gebruik wordt de laars snel slap op de inzakpunten met spanners blijft hij mooi stevig.

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:39

marloezzke schreef:
ik vind het absoluut nodig wij raden het iedereen die nieuwe laarzen koopt aan, gewoon doen vanaf dan 1, bij veelvuldig gebruik wordt de laars snel slap op de inzakpunten met spanners blijft hij mooi stevig.

inzakpunten? Bij de enkel bedoel je? Die wil ik altijd zo snel mogelijk soepel hebben. Ik heb bij mijn 2 jaar oude Petrie standaards zelfs olie gebruikt, zo stug bleven die laarzen. En de laarzen zijn er nooit meer van ingezakt dan normaal. Door het gebruik van de olie zijn de laarzen precies geworden zoals ik wilde. En ze hebben er niet van geleden. Zijn ook niet extra ingezakt. De balijn houdt alles netjes op de juiste hoogte.
Ik heb sinds vorige week weer de Petrie Standaard, en deze laarzen moeten nog ingelopen worden. Als ze schoon zijn, dna liggen ze in de doos en anders staan ze met spanners, maar ik wil wel dat ze rond de enkels snel soepel worden, anders gaat er weer olie op de laarzen.
Als de enkel het inzakpunt is, dan is het juist zeer belangrijk dat de laars hier snel soepel wordt. Enige waarvoor ik dan spanners gebruik is dat ze dan netjes rechtop blijven staan (zonder spanners vallen ze eerder om omdat de schacht vanaf de enkel naar voren staat doordat je met je hakken naar beneden op het paard zit).

Hebben jullie die spanners dan tot aan de 'grond' in de laars zitten? Of 'hangen' ze in de schacht? Ik heb ze er meestal vanaf de grond in, maar bovenin de schacht zit dan niets meer. De laars blijft zo steviger staan.

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:45

Het is zeker nodig!
De laarzen kunnen scheuren op de inzakpunten en de balijn kan door het leer heen zakken (rampenscenario's maar toch Clown )

http://www.ooteman.nl/images/normaal/LAARZENS.JPG
deze laarzenspanners zijn het beste, omdat deze de hele laars gespannen houden.

http://www.ooteman.nl/images/normaal/spanners.gif
Deze kun je net zo goed niet aanschaffen, ze hebben precies hetzelfde effect als een frisdrankfles, en de laars kan nog steeds inzakken op het punt van de knik, deze staat bij deze spanners namelijk niet gespannen.

Heb deze uitleg allemaal gekregen van een laarzenmaker (welke ritsen in laarzen zet, schachten verkleint) Ik neem toch wel aan dat die er verstand van heeft en het niet vanuit commercieel oogpunt komt (hij verkoopt deze producten niet Lachen )

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:55

Ik heb zoiets als die tweede Mariska, de mijne zijn wat hoger. EN ik heb dus nog nooit gehad dat balijnen door het leer zakten en dat laarzen scheurden. M'n oudste laarzen zijn zo'n 6 jaar oud en nog steeds niet verslten. Ik mest er mee uit, loop er mee door de modder, rij er mee, enz. Ik ben er verder zuinig op, dus leg ze weg of zet die spanners er in. En dat is kennelijk genoeg om ze netjes te houden. Ik druk die spanners dus wel tot de grond zeg maar, dus rond de enkel zijn ze gespannen, bovenin de schacht zit niets.

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 01:04

hetzelfde als mariska Knipoog

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:00

Mijn moede rheeft laatst een opbergrek voor laarzne gekocht. Deze staat in de schuur en daarop kan ik mijn laarzen omgekeerd op een soort van ´pootjes´ opbergen. Op die manier staan ze niet, maar hangen ze dus als het ware op hun kop. Ideaal al zeg ik het zelf en ma ook weer blij dat mijn laarzen niet overal in de weg staan Knipoog

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:09

Ik heb ook spanners, en ze blijven zeker mooier. Mijn laarzen zijn ondertussen al 3 jaar oud en zijn van heel soepel leer (kalfsleer, ik weet het niet zeker). Ze zijn geen cm ingezakt ondanks het soepele leer. Ik ben zeker voor laarzenspanners. Ja

Tjha

Berichten: 431
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: wierden

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:57

Ja ik vind van wel anders heb een grote kans dat ze snel gaan inzakken

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:49

Geen idee. Ik weet niet wat ik verkeerd doe met mijn laarzen maar ik heb al drie paar ingezakte laarzen gehad, ondanks dat ik ze braaf elke keer op spanners zette. (die van de bovenste soort)

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:01

Dat je laarzen inzakken is toch zeker niet erg? Dan zijn ze tenminste lekker soepel bij de enkel.
Ik heb kalfslederen laarzen en heb er zeker wel spanners in. Dit omdat ze dan mooi rechtop blijven bij het bewaren.

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:14

Wel als ze te ver door blijven zakken Bloos Ik probeer steeds om laarzen netjes te houden, maar ze zakken stuk voor stuk door tot model regenlaarsje. Moet wel zeggen dat het drie keer hetzelfde merk was, maar anderen schijnen het niet te hebben bij Cavallo's dus ik schijn echt iets aparts te doen met die dingen (afgezien van veel rijden ermee) . Ze zitten lekker hoor, maar het is geen gezicht!
Wil het nu eens gaan proberen met Konigs met een hoge dressuurboog en verharde buitenkant, maar als die ook zakken zal het toch echt wel aan mij liggen.

secricible

Berichten: 25704
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zijn laarzenspanners echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:06

ik heb 2 touwtjes opgehangen, lus er in gemaakt en daar hang ik ze na het rijden in.

EDIT: ik heb een paar 2de hands cavallo's gekocht, die zijn ingezakt om te huilen...