Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 07:08

Dat vraag ik me af. Ik lees hier veel ervaringen met reparaties bij de ruitershop, maar ook bij de schoenmaker.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom? Ik kan me bijvoorbeeld indenken dat de schoenmaker een stuk goedkoper kan zijn, maar hebben zij ook voldoende verstand van zaken?
Dan heb ik het niet alleen over leren rijlaarzen, maar ook bijvoorbeeld tuigen en bijv. singelstoten.
Wat doen jullie en waarom?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:34

Het zijn vaak de kosten die het verschil maken tussen een schoenmakerof een ruitershop (die bijvoorbeeld laarzen weer doorstuurt naar de fabrikant). En aangezien men in de meeste gevallen alleen maar naar het af te rekenen bedrag kijkt, is de keuze snel gemaakt.

Heb zelf 2 negatieve ervaringen met een schoenmaker. Eerste waren mijn Königs rijlaarzen waar wel even een nieuwe rits in gezet zou worden met afsluitriempjes. Resultaat: een laars met allerlei lijmresten, losse stiksels, nieuwe naaigaatjes en afsluitriempjes (erg grof) die er ook nog eens verkeerd om op zaten... Ja, deze schoenmaker had er verstand van (zei hij).

Bakstuk van een neusriem: owh.. dat kon wel ff... zig-zag-stik-stik en na een minuut was de neusriem voorzien van een bakstuk wat in de eerstkomende 10 jaar nooit meer zou loslaten.. maar ook met een stiksel wat je op 25 meter afstand nog kon zien.

Nee, ik ga wel naar een deskundige tuigenmaker of stuur laarzen door naar de fabriek.

Marije_jiplover

Berichten: 25351
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:57

Laarzen breng ik naar een schoenmaker bij ons in de buurt die wel echt verstand van zaken heeft. Hij levert echt vakwerk, hij weet oude afgetrapte leren laarzen er weer als nieuw uit te laten zien! En hij levert ook echt goed werk, ben erg tevreden over hem.
Tuigwerk breng ik naar een deskundige tuigenmaker, daar zou ik zelf niet zo snel opkomen om dat naar een schoenmaker te brengen.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 15:39

Ik heb zelfs mijn zadel eens bij de schoenmaker gebracht en die heeft het gerepareerd voor 3 euries ofzo. Op het zweetblad van mijn wintec zadel zitten van die glade flapjes, je weet wel, dat hebben bijna al die wintecs. Daar was het stiksel 2 cm van los en dit heeft de schoenmaker heel netjes vast gezet. Ook een stiksel van mijn laarzen heeft hij al eens heel netjes weer vast gezet voor een paar euro.

Het hangt er een beetje vanaf wat er gerepareerd moet worden. Voor grotere reparaties aan zadel of laarzen zou ik niet zo snel naar de schoenmaker gaan.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:40

ik heb ooit eens leren stukken in m'n laarzen laten zetten om ze te verbreden bij de schoenmaker. deze man heeft dit keurig netjes voor weinig geld gedaan. ik kom vaker met paardenspullen langs en hij doet alles netjes en prima het is dan oook een oude man die veel machines daar heeft staan

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6044
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:31

ik doe het verschillend het een naar de cshoenmaker en het andere naar de ruiterwinkel... ligt aan wat het is en of ik dnek dat het de schoenmaker lukt als ik dnke dat het hem lukt gaat het naar hem en anders naar de ruiterwinkel...
p.s ik vraag alstij ook of hij het kan maken...

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:36

Mijn laarzen doe ik naar de schoenmaker. Ik moet zeggen dat er wel twee paar laarzen aan opgeofferd zijn voor ik een goed adres had Bloos!
Maar de ruitershop bij ons doet het net zo slecht dus die komen er ook niet meer aan Clown

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:14

ik breng het naar de schoenmaker. Deze schoenmaker repareert ook voor divoza. Scheelt mij aanzienlijk in de prijs.

ingvdh

Berichten: 6378
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:24

Laarzen gaan naar de schoenmaker (als ik ze overigens bij de ruitersportzaak waar ik ze heb gekocht gaan ze ook naar die schoenmaker, ik heb er een schakel (tijd en geld) tussenuit gehaald) maar zadels hoofdstellen etc gaan naar de ruitersportzaak hier in de buurt. Laarzen doen ze niet.

Anoniem

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:31

Ik breng alles altijd naar de schoenmaker. Hij heeft misschien geen verstand van paarden maar hij is heel goed. Alles is netjes afgewerkt en zeer stevig.

Maar zadel ofzo zou ik toch liever naar de ruitersportzaak brengen.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:58

Mijn laarzen gaan naar de schoenmaker waar de ruitersportzaak ze ook laat repareren, is geen goedkope schoenmaker maar gebruikt de juiste spullen en netjes afgewerkt. Heb ook een keer nieuwe ritsen in mn chaps laten zetten door een heel goedkope schoenmaker maar die had de verkeerd soort ristsen in gezet waardoor die al weer stuk was na 3x gebruikt te hebben dus dan maar naar die dure.....

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:18

Ik ganaar de shoenmaker voor mijn laarzen schoenen en hij isniet eens zo heel duur en je krijgt je schoenen/laarzen heel netjes opgepoetst weer terug Haha!.....tuig e.d heb ik nog nooit weggebracht maar dat zou ook de schoenmaker worden.

gomir

Berichten: 25548
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:38

Ik breng hier bijna alles naar de schoenmaker. Ten eerste levert hij altijd super werk voor weinig geld en ten tweede zit de dichtsbijzijnde ruitersportzaak die reparaties doet hier ruim 40 km vandaan Clown (en die leveren ook vaak prutswerk)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:41

Ik breng het meestal naar de schoenmaker als het gewoon simpel stikwerk is. Zadel ofzo gaat wel naar de ruitershop. Mijn schoenmaker doet het gewoon heel netjes, ik leg zelf altijd uit hoe ik het hebben wil en het is nog nooit fout gegaan Lachen

Ninus
Berichten: 1731
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:19

Ik hàd altijd een goede schoenmaker, daar durfde ik mijn laarzen zo achter te laten Haha!

Deze is er helaas nu niet meer en ik denk dat, als het nodig is, ik nu naar de ruitersportzaak ga Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:45

Voor reparaties aan zadels (vervangen van singelstoten enz) zou ik toch echt naar de ruitersportzaak gaan.
Mijn rijlaarzen liet ik voorheen met een goed gevoel bij de schoenmaker achter, tegenwoordig rij ik met bergschoenen dus dat is niet meer van toepassing. Naden aan hoofdstellen of stiksels aan beenbeschermers dito. Ander klittenband op beenbeschermers laten zetten doe ik bij een kleermaker om de hoek.

shabbay

Berichten: 1859
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: zwolle

Re: Reparaties bij ruitershop of schoenmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:21

wat zouden jullie doen met een los stiksel van lederen peesbeschemers van hoge kwaliteit?

De stiksels zijn gesleten daardat de pony er langs heen strijkt. De beschermers zijn verder in hele goede staat, mocht ook wel voor dat geld, dus heb ook niet zoiets van we kopen even nieuwe.

Het zijn beschermers met aan de binnenzijde neopreen. Mijn schoenmaker zei wel eeerlijk dat hij bang was dat de machine misschien in het neopreen zou gaan. De plek die gestikt moet worden is dubbel dik leer (2 lagen van 4 mm) met daaronder neopreen. Het leek mij niet handig om het stiksel door alle lagen te laten gaan omdat je dan een stiksel rand krijgt aan de neopreen zijde van de beschermer, wat natuurlijk kan gaan schuren. Hij gaf ook nog de optie het neopreen los te halen maar dat neopreen is ook vast geschikt en geplakt aan de binnenzijde met het risico dat het scheurt. (wat mij een groot risico lijkt omdat het erg zacht neopreen is.)
Mijn vraag zou dit via de zadelmaker anders kunnen? Ruitersportzaak hier is niet echt wat....