ritsen in de laarzen of oprekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:01

Ik ben met mn paard te water gegaan en nu zijn mijn laarzen dus blijkbaar gekrompen, kom er niet makkelijk in. Maar verschrikkelijk moeilijk eruit. Bij mijn kuit zijn ze net iets te strak geworden. Nou is mijn vraag wat kost het om er een rits in te zetten en word dat wel mooi. En wat kost het oprekken van je laarzen en hoe groot is de kans dat ze dan te wijd of lelijk worden?

Groetjes

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:05

het is verschillend, de prijzen voor ritsen.
Bij mij kosten het 35 euro voor 2 ritsen.
Risten vindt ik het beste, dan kan worden ze meestal gelijk ook 2cm breder!

why_not

Berichten: 100
Geregistreerd: 26-07-06

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:45

Tja als je hem op laat rekken heb je ook kans dat hij te groot word. (met rits lees ik nu dus ook) beetje balen...

Kzou voor de rits gaan. Hier bij schoenmaker bij ons doen ze dat heel erg mooi!

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 18:27

hmm 2 cm groter is waarschijnlijk dus weer te groot...Zit een beetje in dubio

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:39

Als je er ritsen in laat zetten kun je ook vragen of hij de kuit 1 cm verbreed, dus een reepje leer weghaalt, maar niet alles op de plek van de rits.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 10:53

Oh ok dat klinkt al wel beter. Denk dat gewoon even naar de winkel ga waar mijn laarzen vandaan komen en ga informeren naar de mogelijkheden Lachen.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:33

ik vind het altijd mooier om eerst te proberen om hem op te rekken, lukt dit niet kun je altijd nog kiezen voor een rits, vergeet niet het wordt er nooit mooier op en een rits is en blijft altijd een zwak punt.

als de laarzen op de juist manier opgerekt worden kunnen rundleren of kalfsleren opgerekt worden tot 2 cm.
ze moeten dan wel volledig nat gemaakt worden en minstens 2 dagen daarna drogen en op de echte oprek mallen gezet worden anders heeft het geen zin!

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:50

ik zou ritsen doen! het is super fijn en ik vind het net zo mooi staan als zonder ritsen! mijn neef heeft ook een keer gehad dat hij van het paard afviel en ze dachten dat hij zijn been gebroken had.. dus zij snijden die hele dure leren laars kapot.. blijkt er niks aan de hand te zijn..dus als hij een rits had gehad hadden ze die open kunnen ritsen Knipoog ..
ik blijf een voorstander van de rits Tong uitsteken

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 16:28

Citaat:
ze moeten dan wel volledig nat gemaakt worden en minstens 2 dagen daarna drogen en op de echte oprek mallen gezet worden anders heeft het geen zin!

Dat geloof ik graag aangezien ze juist strakker zijn geworden na de niet vrijwillige zwemles Clown .

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:42

haha ja dat klopt als ze nat worden en dan opdrogen krimpen ze ja.

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:09

Mij lijken ritsen erg fijn! Makkelijker om aan te trekken en uit te trekken lijkt me! Lachen Zelf geen ervaringen mee Knipoog

Steef_
Berichten: 2854
Geregistreerd: 05-11-04

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:11

zlef geen ervaring mee maar wel eens aangehad enzo en ritsen lijken me tog egt een stuk makkelijker!
zou ik zelf tenminste wel voor kiezen Ja

romandour
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-11-04

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:13

toen mijn laarzen te klein werden heb ik er een stukje tussen laten zetten. ze halen dan de balijn ertussen uit en plaatsen een bredere is super mooi geworden valt helemaal niet op en als je bvb ooit weer dunnere kuiten krijgt kan je het terug laten draaien. heb ik laten doen bij Horsepower in Heino

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:09

Ik heb mijn laarzen laten oprekken en heb die keuze gemaakt op aanraden van mijn zadelmaker/laarzenmakermens. Een rits kost veel meer dan oprekken, zorgt voor een zwakke plek in de laars (vooral als je er vaak mee in stal of modder loopt gaan ze erg snel stuk) en toen ik dat hoorde was de keuze snel gemaakt.

Pablo_9

Berichten: 31
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Almere

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:04

Maar niet alle leren laarzen zijn op te rekken. Ik heb zelf Cavellolaarzen en de zadelmaker heeft ze voor mij opgerekt met de boodschap dat dat dus niet nog een keer kon. Heeft te maken met het soort leer en de rekbaarheid daarvan. Ik vind ritsen ook wel een hele mooie oplossing, zeker als het weer warmer word en je laarzen toch weer strakker zitten. Je krijgt ze makkelijk weer uit en een laarzenknecht is volgens mij ook niet heel erg goed voor je laarzen. En daarbij kun je ze tegenwoordig aan de binnenkant laten zeten en dan zie je er niets van als je er meerijd of gewoon meeloopt

Dosi
Berichten: 263
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:10

Ik vind zo'n rits aan de achterkant helemaal geweldig. Geen last meer van kuitkramp als je met je voet in de schacht zit........ Heb wel een schoenlepel nodig dan, omdat je anders met je hiel op het uiteinde van de rits komt en dat is pijnlijk......

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Re: ritsen in de laarzen of oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:28

Ik heb ze eerst laten oprekken, maar dat hielp niet voldoende, toen voor 35 euro ritsen erin laten zetten en het zit echt superfijn. Nooit meer problemen en het ziet er prima uit (vind ik dan he Knipoog )