Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:28

trisca schreef:
zoiets moet je net even tegen komen inderdaad. Ik heb ook een paard naar het Z2 gereden voor niks, omdat ik het paard ook kon gebruiken voor de ORUN, waar ik zelf toen geen geschikt paard voor had. Knipoog Zo had hij zijn paard sport Elite en ik had een mooi paard voor de ORUN.

Ik denk dat het net is wat je een amateur noemt. Iemand die daarnaast nog iets anders doet, of een 'beginner'. Knipoog


idd, dat bedoelde ik dus Knipoog

Anoniem

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:34

Mijn instructrice heeft de merrie van mijn buren naar Z2 +1 gereden, ze reed m ongeveer 3-4 x per week gewoon bij hun thuis. Voor priveles rekent ze 20 per uur, maar denk dat ze voor het rijden een vast bedrag per maand hebben afgesproken, weet dus niet hoeveel dat is. Wedstrijden werden ook door de eigenaar betaald, prijzengeld deelden ze. Mijn instructrice mag dus t/m het Z2 versneld doorstarten, dus ze heeft in iedere klasse maar een paar x gestart. Wel was het een oudere merrie die van 0 af aan moest beginnen en die ook niet supermakkelijk was. Denk dat ze er een jaar over heeft gedaan. Het ligt er dus helemaal aan of je m er stalt en hoe je bepaalde zaken afspreekt...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:20

Ik meld mij ook Haha!

Mijn merrie wordt door mijn vriendin, tevens professionele amazone, gereden. Tot op de dag van vandaag geen spijt gehad. Al was ik destijds wel bang dat het tussen onze vriendschap in zou komen te staan maar niets is minder waar.

Het is eigenlijk bij toeval zo gekomen. Mijn merrie is 2,5jaar lang gereden geweest door een niet geklasseerde amazone. Destijds een bewuste keus, achteraf een hele grote fout. Nadat deze amazone zwanger raakten stelde zij voor om het paard deels te laten bijrijden door onze instructrice (mijn vriendin). Later kwam ze erop terug, want die zou wellicht met alle "eer" gaan strijken Bloos Toen kwam bij mij sterk het gevoel of ik het wel allemaal goed deed. Het klikte gewoon niet met de bijrijdster en het paard, er zat gewoon veel meer in dan dat eruit gereden werd.

Uiteindelijk ben ik mijn merrie zelf gaan rijden onder begeleiding van mijn vriendin (annex zelfde instructrice). Rijden ging steeds beter al liep ik wel tegen een hoop rijtechnische problemen aan (bijv. scheef gereden). Na 8mnd rijden had ik eindelijk deels de ontspanning in mijn paard terug en ging het rijden lekkerder. Toen liet mijn rug mij in de steek en was het nog maar de vraag of ik mijn merrie wel weer kon rijden.

Na 4mnd het aangekeken te hebben met mijn rug, stelde mijn vriendin voor om mijn merrie te gaan rijden. We spraken eerst een termijn af van 1 maand. Al snel bleek dat er eerst een hoop rijtechnische dingen opgelost moesten worden, waar mijn vriendin wel een uitdaging in zag aangezien het paard in kwestie een goed en werkwillig karakter heeft.

Nu zijn we bijna 6 maanden verder en mijn paard herken ik niet meer terug. Na de "proefperiode" van 1 maand zei mijn vriendin dat ze graag verder wil gaan en hebben we om de tafel gezeten om alles goed door te spreken. Ik als eigenaar had zo mijn voorwaarden, zij als amazone net zo. Gelukkig hebben we altijd al op 1 lijn gezeten dus dat was snel rond.

Mijn paard staat dus nu onder professionele begeleiding en als alles goed gaat wordt ze volgend voorjaar in de Z1 uitgebracht. Ze wordt 4 uren in de week intensief bereden, vaker is ook niet nodig.

En de kosten? Geloof me, ik ben op deze manier stukken goedkoper uit dan dat ik haar weg zou brengen a 500euro per maand excl. Bloos Zolang we beiden maar geen onkosten maken en het hoeft ook niet allemaal voor niets.

Anoniem

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:09

Voordat je het over de kosten hebt moet je je eerst eens heel goed afvragen of het paard wel de capaciteiten heeft voor het Z2?Als dat wel het geval is moet je een schatting gaan maken van de tijd die daar voor nodig is. Voor een groen paard moet je ongeveer 3 jaar uittrekken. Met een paard dat al wat kent kan dat sneller gaan, maar het kan ook juist veel langer gaan duren. Rubywhite schreef hierboven al dat haar paard scheef gereden was, vaak ben je heel veel tijd kwijt om allerlei RT fouten te corrigeren voordat je aan het trainen kunt.

Bij de profs betaal je een €600-800,- per maand voor stalling en training. De ironie is wel dat de prof. zelf amper op je paard kruipt. Je kunt dan idd beter op zoek gaan naar een amateur. Maar om eerlijk te zijn zijn die maar moeilijk te vinden, vooral de amateurs die direct Z2 mogen starten [ik ken er geen een]. Dan kom je terecht bij de groep semi-profs, mensen met een paardenspul aan huis en die er toch nog een zakcentje aan ovre houden, die doen het niet gratis voor de fun. EEn €400 tot €550 per maand moet je wel op tellen voor onderhoud en training incl, smid, ontwormen, trainen, startgeld etc.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:02

Ik ken er toch wel diversen, en mag zelf (en ben toch een echte hobbyist) iig meteen Z1 met alle paarden.

Overigens sta ik verder volledig achter het verhaal van Jippie.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:32

moi is ook een amateur en mag ook alles in de Z2 starten ( mits leeftijd van het paard ok is).
In mn omgeving ken ik ook zat mensen die dat mogen, en die niets aan huis hebben. Hebben al een aantal paarden in de hogere klasses gestart, die zijn er ook hoor.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:36

ik ook.. Tong uitsteken

er zijn er genoeg volgens mij Haha!

db1
Berichten: 1772
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:40

Hier nog iemand die alles tot en met Z2 mag starten mits de leeftijd van het paard voldoet...... en ik ken er ook een aantal om mij heen.

Maar goed, dat is denk of topic. Met mijn ervaringen, zou ik mijn paard niet naar een prof brengen. Komt zo vaak voor dat stalruiters je paard rijden en de prof er alleen op zit voor een concours of wanneer je komt kijken......

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 11:50

Ik heb al een oplossing.
Een bokker wil Princess voor haar laatste jaar school gebruiken, en in ruil daarvoor gaat ze haar in de sport uitbrengen.
Allebei blij Haha!
Iedereen bedankt voor de reactie's!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:58

Mooi!!! veel succes samen!

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:06

Perfect toch! Leuk hoor Ja

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:42

wat leuk! Veel succes!

daantjuhhh

Berichten: 26885
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:52

Odie schreef:
Want Zeoliet brengt verdriet... Bloos

Dat vind ik de meest Frusty opmerking!!
Ik ken ZAT zeolieten die super presteren!!
Een vriendin van mij heeft er een in de Z2!
En dat beest doet het super!!!
Die moet je tegen zichzelf in bescherming nemen anders werkt ie zichzelf dood voor je!
Zelfs ik L ruitertje rijdt er zo opweg.
Zo goud eerlijk en absoluut zeer werkwillig..


TS.. succes.
Leuk dat je een goede oplossing hebt gevonden.
Beter kan niet!

SONY

Berichten: 2141
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Regio Rijnmond

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 05:30

daantjuhhh schreef:
Odie schreef:
Want Zeoliet brengt verdriet... Bloos


Inderdaad, aparte opmerking Nors opkijken zelf misschien problemen ondervonden met een zeoliet nakomeling? Een vriendin van mij heeft ook 2 nakomelingen op stal staan, ik denk dat ze er eerder verdriet van zou hebben als die weg moesten, want ze presteren super, en inderdaad ze gaan vaak over hun eigen grenzen heen. En bij een zeoliet nakomeling lit natuurlijk niet alles aan Zeoliet er spelen veel meer factoren.

Anoniem

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:23

Ylana schreef:
Ik heb al een oplossing.

Geweldig! Je moet er ook een beetje geluk bij hebben schreven sommigen hier al eerder en dat gelukje heb je nu gevonden. Veel succes er mee!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 09:28

Ja, ik kan me écht in deze oplossing vinden!
Morgen gaan mijn man en ik daar even kijken, maar ik verwacht er verdergeen problemen.
Waarschijnlijk dat ze dit weekeinde al daar na toe gaat (moet dat nog even overleggen.), dan kunnen ze vast aan elkaar wennen.

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:36

Morgenavond ga ik haar halen. Ben benieuwd of we het samen kunnen vinden. Ik denk het wel. Ik hou iedereen wel op de hoogte d.m.v. update. En Ylana bedankt ben erg blij met het vertrouwen en ik begin dan wel onderaan de ladder met haar, maar des te steviger is de basis en vallen we niet zo hard Haha!

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:42


Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 10:44

Haha!
Zie reacie boven je...

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:48

Ik had het hele topic niet door gelezen Bloos

Zilion

Berichten: 646
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: In de buurt van Lutten (OV)

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 10:50

Schaam je diep Knipoog Clown

sidneylover

Berichten: 2115
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:11

Ik zie dat je iemand hebt gevonden voor Princess Lachen

Zilion: Voor Ylana haar kocht was Princess van mij, je kunt mij dus altijd een PM sturen met vragen over haar Knipoog En ik ben natuurlijk benieuwd hoe het met haar gaat Tong uitsteken Op welke school zit je ?

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kostenoverzicht/info merrie naar Z laten rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:06

Nog even terug te komen op dat sportpredikaat. Ik mag meteen ZZ-licht starten maar dat geldt niet hoor. Je moet echt een winstpunt rijden in die klasse. Dus Z2 +1 maar als je ZZ-licht zou starten moet je dus ook een keer 60 % gereden hebben... (helaas) Haha!