leren rijlaarzen oprekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:44

ik heb nou zo'n 2 jaar mijn petrie rijlaarzen en toen ik ze kocht bleek al dat mijn ene kuit dikker is 9(zekers wel 3 cm dikker)als de ander dus gelijk op laten rekken en dat ging goed maar nou zitten ze weer zo strak toen ik ze kocht kunnen ze weer teruggaan dan? en waar kun je ze laten oprekken doet dat iedere ruitersportzaak...gr emaartje
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 10-08-06 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:46

vervelend probleem
je kan er ook een rits in laten zetten, dan worden ze ook iets wijder

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:46

ik heb het bij de schoenmaker laten doen, werkt prima hoor Ja

rits was een stuk duurder

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:48

ow dan zou ik inderdaad eens bij een schoenmaker kunnen vragen
is dat oprekken gelijk gebeurd dan

floor01

Berichten: 3301
Geregistreerd: 22-09-05

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:49

Ik heb bij mijn petrie's er een stuk tussen laten zitten omdat ze erg strak waren. Ik kwam er op een gegeven moment niet meer in.
In principe zou de zaak waar je de laarzen hebt gekocht dit moeten kunnen laten doen, en iedere andere ruitersportzaak die leren laarzen verkoopt ook Knipoog

Geen idee eigenlijk of ze nog wel makkelijk oprekken als je dat al een keer hebt laten doen? Maar dat zou je even kunnen navragen Knipoog

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:52

floor01 schreef:
Ik heb bij mijn petrie's er een stuk tussen laten zitten omdat ze erg strak waren. Ik kwam er op een gegeven moment niet meer in.
In principe zou de zaak waar je de laarzen hebt gekocht dit moeten kunnen laten doen, en iedere andere ruitersportzaak die leren laarzen verkoopt ook Knipoog

Geen idee eigenlijk of ze nog wel makkelijk oprekken als je dat al een keer hebt laten doen? Maar dat zou je even kunnen navragen Knipoog



stuk tussen laten zetten hoe bedoel je dat precies?

Anoniem

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:01

HAR --> RUI.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:36

Zou inderdaad even naar ruiterzaak gaan om te vragen of ze je laarzen kunnen oprekken. stuk tussen zetten, rits plaatsen is ook mogelijk.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:51

een stuk tussen zetten lijkt gelijk wat minder mooi lijkt me...en en een rits moet behoorlijk prijzig zijn...maar mijn schoenmaker is met vakantie zag ik vandaag maar ga eerst maar weer eens oprekken..

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:59

een laars 3 cm oprekken is volgens mij bijna niet mogelijk. Ik weet niet welk model je hebt van petrie, maar de laarzen met een stijve schacht kunnen zowiezo niet veel opgerekt worden. Bij een standaart schoenmaken lukt dit zowiezo al niet.

Een rits tussen zetten kun je de laars wel mee vergoter, maar drie cm. is echt veel wat dat betreft.

Ik denk dat je er het best een spie tussen kan laten zetten, inderdaad wat minder mooi, maar dan zitten ze wel weer als gegoten, als je dit nu even bij een goede laarzenmaker laat doen, dan wordt het ook op maat er tussen gezet (ik heb het ook later doen). mijn laarzen zitten weer als gegoten.

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 00:05

ik heb mijn laarzen 2 keer laten oprekken, maar het heeft beide keren helemaal niks geholpen.

je kan er idd voor kiezen een rits in te zetten, of een stukje elastiek..

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 00:15

Ik heb in mijn ene paar petries ook een stuk elastiek laten zetten. Zit erg prettig. Mijn andere petries hebben veters, maar daar heb ik elastieken veters in laten zetten en ook meteen laten oprekken. Ik zou dit niet zo snel bij de schoenmaken doen, maar naar de ruitersportzaak gaan waar je de laarzen hebt gekocht. Zeker als je er een rits in wil laten zetten. Ik heb hier toen ook naar geinformeerd en die schoenmaker zei heel eerlijk dat het leer van rijlaarzen te dik is voor hun machines. Het resultaat is dan niet zo mooi als iemand die laarzen maakt.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 00:20

wat is spie ene stukje elastiek ofzo?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 00:21

magic_lover schreef:
ik heb mijn laarzen 2 keer laten oprekken, maar het heeft beide keren helemaal niks geholpen.

je kan er idd voor kiezen een rits in te zetten, of een stukje elastiek..

en wat heb jij nu met de rijlaarzen gedaan dan?

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 00:24

ik heb er een rits in laten zetten, (dacht dat dat hielp) maar dat maakte dus ook niet veel verschil nu zit er dus ook een stukje elastiek bovenin in V vorm.. en nu kan ik ze aan en uit trekken zonder rits open te doen Clown
ziet er wel niet zo mooi uit maar het werkt wel Lachen

loutjuh

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: veenendaal

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 00:26

een spie is een extra stukje leer naast de ballijn (of hoe je dat noemt Nagelbijten / Gniffelen ) dat is dus geen stukje elastiek. dit valt minder op naar mijn idee.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 00:29

magic_lover schreef:
ik heb er een rits in laten zetten, (dacht dat dat hielp) maar dat maakte dus ook niet veel verschil nu zit er dus ook een stukje elastiek bovenin in V vorm.. en nu kan ik ze aan en uit trekken zonder rits open te doen Clown
ziet er wel niet zo mooi uit maar het werkt wel Lachen



welke kuit heb jij dikker dan en heb je het bij beide laarzen gedaan?

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:59

Je hebt twee manieren van oprekken. De snelste manier is het oprekken dmv een machine (haha ja, zo is het mij uitgelegd iig) en daarnaast heb je nog 'nat' oprekken, dit duurt langer, gebeurt (geloof ik) met spiritus en ze kunnen een (heel klein) stukje extra rekken dan machinaal (maar het blijft max 1,5-2 cm geloof ik). Je kunt er daarnaast een stukje leer/elastiek of een rits bij in laten zetten. Mijn ervaring met een rits is opzich goed, de laars zag er nog keurig uit.....ik kreeg alleen blaren van de nieuwe rits. Die laarzen heb ik dus weggedaan. Mijn huidige laarzen heb ik op laten rekken en met goede spanners erin passen ze nu nog prima (is +/- 2 maand geleden).

Àls je ze laat oprekken moet je van te voren even naar de prijs vragen. Bij mijn schoenmaker kost het namelijk 4 euro per paar en bij divoza 11 of 13 (!!) euro per paar.

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:02

Emaartje schreef:


welke kuit heb jij dikker dan en heb je het bij beide laarzen gedaan?

beide laarzen,

ze waren dan ook al niet nieuw meer hoor Knipoog
maar ik kon er echt onmogelijk inkomen, de bovenkant was gewoonweg te krap voor mijn kuit om erdoorheen te kunnen, dus is er bovenin een stukje elastiek gekomen bij beide laarzen en nu wil het prima! Lachen

mijn volgende laat ik denk ik maar op maat maken.. scheelt een hoop gedoe Dromen Clown

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:51

oprekken helpt wel degelijk en kan tot 2 cm.
maar het moet wel op de goede manier gebeuren.

ze moeten helemaal doorweekt nat gemaakt worden, dan op speciale spanners gezet worden, hierop op drogen duurt ongeveer 3 dagen en dan zijn ze klaar.

ik vind persoonlijk ritsen en elastieken in een laars lelijk en laat ze dan ook liever oprekken, en mits dit goed gebeurt heb je er ook echt wel profijt van.

bij de meeste schoenmakers worden ze overigens meestal niet nat gemaakt en dus ook niet goed opgerekt.

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:55

ik had het tot 2 keer toe bij divoza laten doen beide keren niks geholpen, ze hadden ze ook natgemaakt en dan zo'n ding erin...
maargoed dan zullen ze het vast wel niet goed gedaan hebben, want ik heb er niks van gemerkt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 00:04

dat vrees ik dan.

wij rekken dagelijks laarzen op wat vooral belangrijk is dat er eerst goed gemeten wordt naar de benen van de ruiter en daarna de laars zodat er duidelijk is hoeveel hij opgerekt moet worden.
een mal om de laarzen op te rekken is erg duur en vrij moeilijk om aan te komen vandaar dat het oprekken relatief ook best duur is.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:13

Ik heb mijn laarzen ook twee keer laten oprekken en heeft ook niets geholpen. Heb ondertussen nieuwe ( op maat gemaakt) en de anderen een rits in laten zetten.

irene85
Berichten: 2867
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Hoogezand

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:36

Hoe duur is het ongeveer om een rits in de laarzen te zetten???

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Re: leren rijlaarzen oprekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:17

mij zelfde vraag, als hierboven