Chaps maten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:29

Heej,
Ik had dus gisteren chaps gekocht maat XS en ik had dus geen rijbroek aan maar een rok gewoon dus ik had ze even gepast om m,n blote been. Ze zaten goed; knelde niet en er kon een duim tussen. Dus gekocht en thuis nog even voor de zekerheid gepast met rijbroek. Nu heb ik een vrij dikke rijbroek met van die vlakken aan de binnenkant van je kuit. En ze paste dus niet. Ik kreeg de rits niet eens dicht van die chap.
Nu had ik dus een vraagje, hoe doen jullie dat met chaps? Als je za ik maar zeggen een chap over je blote been past hoeveel moet er dan nog tussen je been en chap zitten?
En nog een vraagje, ik heb dus niet van die jophur gevallen maar heb het altijd met gewone schoenen/gympen gedaan maar op sommige maneges is het verplicht een schoen met 'hakje' te dragen als je met chaps rijd wat doen jullie en is het echt heel gevaarlijk rijden met gympen en chaps zonder 'hakje'? Knipoog

Qimm

Berichten: 15187
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:50

Leren chaps zullen nog wel iets oprekken dus doe ze eens gewoon een dagje om met een dunne broek Tong uitsteken
Een schoen met een halje is veiliger als gympen Lachen Ik heb bergschoenen voor bij mijn chaps.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:56

Ehm..Gewoon chaps in de winkel passen met je rijbroek aan. dan weet je zeker dat je de juiste hebt, want had je wel de schoenen aan waarmee je in het vervolg de chaps overheen wil doen? soms maakt dat ook wel eens verschil uit.

Ikzelf reed nooit met gympen maar met schoenen die tot je enkel zitten, gewoon omdat je anders de steun bij je enkel mist en je benen zo ´los´ liggen.

En eerlijk is eerlijk, men heeft niet voor niets de voorkeur om zonder vlakke zool te rijden. Je voet kan ongemerkt ver in de beugel glijden en mocht je vallen is het risico dat je voet in de beugel blijft hangen hoger. Tja, is dat heel gevaarlijk? Als het voorkomen kan worden zie ik niet in waarom je die kleine moeite niet neemt Knipoog

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:06

ik heb gepast met de gympen die ik eronder wil dragen daar paste het ook maar het zat gewoon te strak bij m,n kuiten waar dus ook dat stuk van m,n rijbroek zit. Chaps waren trouwens niet van leer.

Verder zie ik heel veel mensen ook rijden met gympen onder de chaps, ik zou graag die schoentjes (jophurs) willen hebben en heb ook gekeken maar de meeste zijn erg duur.

Verder is het een groter risico lijkt me maar zie veel mensen ook lopen met gympen deronder dat ik vaak denk dat ik het ook wel kan doen Haha! Opzich hebben we wel veiligheidsbeugels enzo

ik had geen rijbroek aan omdat het zo super heet was, stom natuurlijk maar ja ik dacht zit vast wel goed.

Annemarie

Berichten: 3426
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Wageningen/Almelo

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:11

Ik pas chaps met een rijbroek en m'n dikste paardrijsokken eronder.
Want dat maakt ook heel wat uit (ik heb voor de winter een paar heele dikke, en als ik die aan heb passen m'n chaps dus ook niet meer dicht..)!!

Ik heb jodphurs om eronder te dragen, die had ik ook aan met passen.
Een vriendin van me rijdt met bergschoenen onder d'r chaps en die had een veel grotere maat nodig door die schoenen.

Gympen eronder doe ik niet, door de risico's die eraan hangen, en ik vind het ook niet fijn, maargoed, dat is eigen keuze natuurlijk.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:19

Wat heb je nu aan chaps die niet passen? Dus gewoon terug naar de winkel en ruilen. Liefst in je rijbroek zodat je even kunt passen en wil je dat niet dan gewoon een maatje groter nemen.

Of je hogere schoenen wil die steun geven bij je enkels of lage schoenen is eigen keuze. Maar gymschoenen met gladde zool zijn gewoon onveilig.

Snap niet dat je het te duur vind om speciale schoenen te kopen maar wel geld uitgeeft aan te kleine chaps om die vervolgens niet om te ruilen en werkloos thuis te laten liggen.
Zou er maar niet op rekenen dat ze vanzelf groter worden.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:24

Natuurlijk ga ik ze ruilen (heb ik dat niet in m,n topic gezet?? Clown ) naja iig ga ik ze natuurlijk ruilen voor een wat grotere maat...maar ik heb even op internet zitten surfen en denk toch dat ik maar jophurs ga kopen. Als ik dan roch bedenk wat er wel niet kan gebeuren als ik door m,n beugel heen schiet. Nee mij niet gezien Haha!

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:39

Lijkt me idd zeer verstandig. Laatst waren ze bij de welkoop/boerenbond in de aanbieding, niet eens zo gigantisch duur.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:44

Nee je had het er niet bijgezet en ik vind het logsich dat je gaat ruilen en jij blijkbaar ook dus was mijn reactie over dat ruilen waarschijnlijk een beetje te heftig. Maar ik zie op bokt zo vaak topics met zo goed als nieuwe ..... te koop waarbij ze verwachten de volledige aankoopprijs te krijgen. Wat dus niet lukt en ze het dus niet verkopen. Dan denk ik mens als je nu even de moeite had genomen om te ruilen had je geen probleem.

Heb je geen zin om in je warme paardrijkleren over straat te gaan dan kun je je rijbroek altijd nog even meenemen naar de winkel. Ze hebben daar bijna altijd paskamers en daar mag je vast je eigen rijbroek ook wel even aanpassen om chaps te passen en anders pas je gewoon je chaps met een rijbroek uit de winkel.

Jodphurs hoeven echt niet duur te zijn als je een beetje normale voeten heb pas je ook in de eenvoudige standaardmodellen. Trouwens een beetje leuke gympen zijn tegenwoordig ook best duur en ze worden er niet beter op als ze ook gebruikt worden tijdens het paardrijden. Nog afgezien van de paardengeur.

Dus in eerste aanschaf ben je wel iets duurder uit dan met je gympen te blijven rijden maar je hebt dan wel en een paar gympen en een paar jodphurs die gezamelijk langer meegaan dan het paar gympen afzonderlijk.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 18:02

Nou ben ik net met m,n mams naar de ruitersportzaak geweest en ben ik dik geslaagd; bruine chaps+bruine (soort van leerachtige jophurs)
Erg duur maar kadootje voor m,n rapport+vakantiegeld. Ik weer blij hoef ik tenminste niet met de hete laarzen in frankrijk te rijden.
Zoiets:
Afbeelding
en zoiets:
Afbeelding
Maar dan in een lichtere bruine kleur

Haha!

Colt

Berichten: 2011
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Assen

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:57

Aha nou goed! Lachen Zeker stuk veiliger dan sportschoenen!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:54

Goede keus en veel plezier in frankrijk

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:54

Goed dat je bent geslaagd! Veel plezier ermee!
Zelf rijd ik ook met chaps en heb d'r palediums (stoffen gympen met hakje) ik denk dat ik bij de bristol ofzo goedkope schoenen ga kopen die wat steviger zijn ik rijd maar 1x in de week dan lijken jodphurs me iets te duur

leliadeidre
Berichten: 119
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: Bemmel

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:16

passen met rijbroek of hele dikke sokken doe ik altijd

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Chaps maten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:05

ja idd ik heb bij die winkel ook dikke sokken + rijbroek gepast dus dat zit wel goed Haha!