Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Victorjo
Berichten: 16
Geregistreerd: 30-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:52

Ik heb een paard dat nu 4 jaar is en ik zal hem waarschijnlijk nooit zonder cap rijden.
ook ik vertrouw mijn paard zo goed als 100% maar het is erg dom om te zeggen, omdat ik hem al heb vanaf veulen, ik heb geen cap meer nodig!!!
sorry, maar iedereen moet het zelf weten, als je te pletter valt kan je toch niet meer nadenken, toch!!!
dat kan zowel met als zonder cap begrijp me niet verkeerd.
iedereen heeft zijn eigen mening maar ook al vertrouw ik mijn paard ik zal niet zonder cap rijden.
een paard is en blijft een vluchtdier!!
ik vind het echt gelul als je als excuus gebruikt dat je je paard al zo lang kent of dat je hem vertrouwd.
bedenk dan iets anders, iets wat werkelijk wel op iets slaat. maar ik vind het echt gelul dat je excuses gebruikt zoals hierboven bescheven.
Je moet het allemaal zelf weten wat je doet los of het verstandig is of niet.
enne....ook in een wei zonder paaltjes ed. kan je nogal hard terecht komen als je van je paard valt hoor!!!
Oh en zeker als verzorger van een paard dat niet van jou is. heb je weleens nagedacht wat de eigenaar voor een rompslomp aan zijn broek krijgt als jouw iets gebeurt!!!

maar nogmaals doe lekker wat je zelf wil tenslotte is het dragen van een cap nog niet volledig verplicht!
maar mocht dat ooit gebeuren zou ik maar eens een cap gaan kopen die past,hahaha
heb je ook geen koppijn meer.

Lottepot
Berichten: 30
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:51

Ik rijd al 5 jaar paard, En ik draag altijd een cap.
Het is dan wel eigen keus maar het is wel voor je eigen veiligheid.
Ookal vertrouw je, je paard 100 % er kan altijd iets gebeuren.
Maarja, Ik zeg ook al.
Het is toch eigen keus..

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:17

Martine1232 schreef:
1. Je zit op een levend wezen! dat zijn eigen gang kan gaan, wanneer hij daar zin in heeft! bij bijvoorbeeld fietsen, autorijden, alcohol nuttigen, buiten wandelen heb je het allemaal helemaal zelf onder controle! Tuurlijk dat kan fout gaan. Maar in een auto zitten bijv. airbags. De kans voot een ongeluk met de fiets is vrij klein. Alcohol nuttigen doe je natuurlijk al helemaal zelf en buiten wandelen... Scheve mond

Ja, ook buiten wandelend kan je struikelen. Je kan van de trap af vallen. Je kan in een auto zitten zonder airbags, de fiets kan uitglijden over ijzel, alcohol doe je inderdaad zelf maar beschadig je meer hersencellen mee (blijkens diverse onderzoeken naar ik mag geloven) dan een ongelukloos ritje te paard zonder cap.
Dat levend wezen argument komt net zo min 100 % hard over als het ik krijg hoofdpijn van een slecht passende cap Knipoog

Martine1232 schreef:
Watvoor extra mogelijkheid is er om je met skiën extra te beschermen? een bodyprotector? een helm?
Omdat zij dat niet doen, betekent dat toch niet automatisch dat wij dat ook niet hoeven te doen?

Dus laat me dan zo denken en de andere "stereotypes" ook, want ik vind 'ons' veel verstandiger, in denken, dan jij.


Jij mag jezelf verstandiger vinden. Ik waag het nog even te twijfelen aan die opvatting. Laten denken is één ding. Het klakkeloos laten verkondigen dat een helm opzetten het absoluut verstandigste is? Neh, de oordelen die continue daaraan gekoppeld worden, dat wordt vermoeiend. Daar wil ik nog wel eens op boktwijze tegengas geven.

Nogmaals:
Wat rechtvaardigt jullie om in de paardensector (of eigenlijk alleen de sport, de risico's op stal of land, daar hoor ik jullie niet eens over) zo veroordelend op te treden?

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:52

Ik draag altijd een cap. Zonder cap voel ik me niet prettig op een paard. En een cap is inderdaad niet erg charmant, maar liever dat dan een blessure aan mijn hoofd (mocht er een keer iets misgaan). Een cap beschermt je hoofd ook tegen takken van bomen tijdens een gallop op bospaadjes! Vork

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:34

Yokie schreef:
Ja, ook buiten wandelend kan je struikelen. Je kan van de trap af vallen. Je kan in een auto zitten zonder airbags, de fiets kan uitglijden over ijzel, alcohol doe je inderdaad zelf maar beschadig je meer hersencellen mee (blijkens diverse onderzoeken naar ik mag geloven) dan een ongelukloos ritje te paard zonder cap.
Dat levend wezen argument komt net zo min 100 % hard over als het ik krijg hoofdpijn van een slecht passende cap Knipoog

Jij mag jezelf verstandiger vinden. Ik waag het nog even te twijfelen aan die opvatting. Laten denken is één ding. Het klakkeloos laten verkondigen dat een helm opzetten het absoluut verstandigste is? Neh, de oordelen die continue daaraan gekoppeld worden, dat wordt vermoeiend. Daar wil ik nog wel eens op boktwijze tegengas geven.

Nogmaals:
Wat rechtvaardigt jullie om in de paardensector (of eigenlijk alleen de sport, de risico's op stal of land, daar hoor ik jullie niet eens over) zo veroordelend op te treden?



Dat levend wezen argument komt net zo min 100 % hard over als het ik krijg hoofdpijn van een slecht passende cap Knipoog

Dan neem je een goed passende cap. (schot voor open doel)


Het klakkeloos laten verkondigen dat een helm opzetten het absoluut verstandigste is?
Já! dat is ook zo! niemand kan mij vertellen dat dat niet zo is. Jij hebt toch ook een cap op?
Waarom heb jij een cap op? Vertel dat eens. Jij hebt een cap op op jonge paarden, waarom dan? Als je toch bijna nooit op je hoofd valt?

En al die dingen die jij noemt die ook allemaal 'risicovol' zijn, vind ik helemaal niet van toepassing. Het is misschien zo, maar wij nemen (en alweer) net dat beetje extra beschermering.
Ik vind het niet goed van je om te zeggen wat je zegt, omdat je misschien jonge kinderen op het idee brengt geen cap meer te dragen. (jij zal misschien zeggen wat maakt dat nou uit)
laat mensen nou gewoon denken dat ze goed zitten met een cap, dan ga je ook met zelfvertrouwen op de rug van een paard zitten.

Ik kan je wel gelijk geven in dat die andere dingen ook risicovol zijn.

Maar ieder z'n ding. Paardrijden z'n cap...

Mijn mening is duidelijk, jou mening is vrijwel nóg duidelijker, dus eens worden we het toch nooit. Daar gaat het misschien niet om in een goede discussie, maar hier komt toch geen eind aan, dat weet jij ook wel.

Jouw laatste vraagstelling begrijp ik niet. Lachen

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:46

@ Yokie: ik vind dat je uitdagingen niet uit de weg moet gaan.... maar waarom zou je de problemen opzoeken? (bunjeejumpen doe je immers ook niet als je niet aan álle veiligheidsmaatregelen voldoet Knipoog )
Stel dat je eraf dondert zonder cap, je bent op dat moment niet meer verzekerd en je zadelt dus je familie op met de schuld, waarom zou je dát niet even verhelpen door zo'n doppie op je je kop te doen, kleine moeite toch?? Lachen

En dat van dat er overal wat kan gebeuren: ja daar heb je gelijk in en daarom probeer ik óók op die vlakken optimaal alert te zijn (tis immers een kleine moeite als je het jezelf aanwent Knipoog )

Ik ben zuinig op mezelf, geniet van het leven en wil daarom graag langer mee dan vandaag Haha!
Laatst bijgewerkt door jarrah op 13-08-06 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:51

Ja, dat argument van verzekering wilde ik ook noemen, maar dat wist ik niet zeker Lachen

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:15

Laatst op de manege ben ik met paard en al tegen de grond gegaan was op de manege dus was verplicht een cap te dragen ben toch wel blij dat het toen meost want was met me gizgt over de gront geschaaft en met me hooft tegen de muur , (normaal rijd ik zonder)

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:41

Martine1232 schreef:
Ja, dat argument van verzekering wilde ik ook noemen, maar dat wist ik niet zeker Lachen

En terecht, want het 'niet verzekerd zijn' zonder cap is een non-argument. Ten eerste ben je gewoon verzekerd voor je ziektekosten hoor. Kijk de reglementen er maar eens op na.
Wat voor verzekering zullen de mensen die te pas en te onpas dit noemen dan wél bedoelen? Ah ja, wellicht een aansprakelijkheidsverzekering. Nu NL ook wat dit gebied betreft dapper de VS achteraan gaat, is het voorkomen van schadeclaims een moderne trend.
Ook hiervoor geldt: kijk maar eens heel goed de reglementen van jouw a.verzekering na. De ene verzekeraar gaat daar anders mee om dan de ander.

Bovendien.. is het een bijzonder grijs gebied. Het claimen van een bedrag en het daadwerkelijk krijgen (oftewel een partij daadwerkelijk aansprakelijk laten veroordelen) zijn twee totaal verschillende dingen. Afhankelijk van vele factoren.
Zo zal je als manegeruiter er aan moeten geloven. Je rijdt andermans paard (eigendomsaansprakelijkheid) op andermans terrein en je krijgt van iemand les. Deze laatste zal je de voors en tegens van bv het cap dragen ( maar ook hier weer: het op een bepaalde manier hoeven uitkrabben) moeten uitleggen om aan zijn/haar verantwoording te kunnen voldoen.

Ik als volwassene op mijn eigen paard op eigen bodem.. Wie zal ik aansprakelijk moeten stellen?

Non argument dus.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:08

Martine1232 schreef:
Dat levend wezen argument komt net zo min 100 % hard over als het ik krijg hoofdpijn van een slecht passende cap Knipoog

Dan neem je een goed passende cap. (schot voor open doel)

En toch mis je Haha! Want, ik bedoelde dus de vergelijk aan te geven dat het niet passen geen goed argument is, net zoals het levend zijn van iets.

Martine1232 schreef:
Het klakkeloos laten verkondigen dat een helm opzetten het absoluut verstandigste is?
Já! dat is ook zo! niemand kan mij vertellen dat dat niet zo is. Jij hebt toch ook een cap op?
Waarom heb jij een cap op? Vertel dat eens. Jij hebt een cap op op jonge paarden, waarom dan? Als je toch bijna nooit op je hoofd valt?

Lees jij mijn stuk wel in 't geheel of lees je selectief? De kans is gróter dat ik val als ik op een jong paard zit (je kan je het voorstellen, jong paard waar ik nog niet mee bekend ben, balans zoekende etc), daarmee wordt de kans op hoofdletsel ook evenredig groter (niet meer of minder, gewoon evenredig) vandaar de KEUZE voor de cap. Ik overweeg.

Martine1232 schreef:
Ik vind het niet goed van je om te zeggen wat je zegt, omdat je misschien jonge kinderen op het idee brengt geen cap meer te dragen. (jij zal misschien zeggen wat maakt dat nou uit)

Het voorbeeld argument, daarvan moet ik echt op de pot. Ouders zijn er om de grenzen te stellen voor kinderen, niet ik die met m'n hobby bezig ben. Papa's en mama's (en in voorkomend geval instructeurs) hebben die verantwoording kinderen dingen bij te brengen of af te leren. Ik heb die verantwoording voor andermans kinderen niet.

Martine1232 schreef:
laat mensen nou gewoon denken dat ze goed zitten met een cap, dan ga je ook met zelfvertrouwen op de rug van een paard zitten.

En dan komt het aspect schijnveiligheid weer om de hoek kijken Nagelbijten / Gniffelen De helm als het ultieme symbool van veiligheid...

Martine1232 schreef:
En al die dingen die jij noemt die ook allemaal 'risicovol' zijn, vind ik helemaal niet van toepassing. Het is misschien zo, maar wij nemen (en alweer) net dat beetje extra beschermering.

Niet van toepassing? Zie mijn zin hierboven en zie mijn herhaalde vraag hieronder:

Wat rechtvaardigt jullie om in de paardensector (of eigenlijk alleen de sport, de risico's op stal of land, daar hoor ik jullie niet eens over) zo veroordelend op te treden?

Oftewel, jij veroordeelt mij om mijn niet cap dragerij. Maar ik zou de hele winter door kunnen gaan skiën zonder helm en jij en ik zouden vervolgens prima door één deur kunnen? Wat maakt de paardensport zo anders, op welke manier creëert een páárd een kader waarbinnen jij mij mag veroordelen?
Omdat het een levend wezen is? Dat lijkt mij dus onzin, gezien alle overige risico's die je loopt in het leven en die je dus keurig overweegt (ik bungeejump niet Haha! ). Ook bij levende wezens schat je risico's in. Het ene paard mest ik voorzichtig zijn stal uit omdat het een gevaarlijk dier is, bij de andere ga ik gewoon mijn gang. Ben ik me dan niet bewust van de risico's? Tuurlijk wel. Je gaat er gewoon anders mee om!

En daarbij komt het dus krom op me over dat die helm een must blijkt te zijn in het zadel, maar dat het 'levende wezen' argument blijkbaar zijn kracht verliest als het om de omgang ermee, gaat. Helm op als je hoeven uitkrabt? Is toch ook net zo gevaarlijk? Sta je achter de trailerklep als je deze dicht doet? Vaak wel he.. gevaarlijk. In een kudde jaarlingen gaan staan om die van jou te aaien? En dat allemaal zonder helm.. tsk Nagelbijten / Gniffelen

Martine1232 schreef:
laat mensen nou gewoon denken dat ze goed zitten met een cap

En op dit punt begrijp je me ook niet. Jij en een ieder ander mag de cap dragen zo vaak als je wilt, ik zal er echt niet naast gaan staan en je gaan uitlachen. Tuurlijk beschermt een cap, tuurlijk is het verstandig om hier goed bij stil te staan.
MAAR, veroordeel mij niet, betuttel mij niet omdat ik NIET de helm als absoluut symbool der veiligheid beschouw. Dat is het hele eier-eten. Niet het dragen of niet dragen. Maar de manier waarop hiermee wordt omgegaan.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:34

Yokie schreef:
Oftewel, jij veroordeelt mij om mijn niet cap dragerij. Maar ik zou de hele winter door kunnen gaan skiën zonder helm en jij en ik zouden vervolgens prima door één deur kunnen? Wat maakt de paardensport zo anders, op welke manier creëert een páárd een kader waarbinnen jij mij mag veroordelen?
Ook bij levende wezens schat je risico's in. Het ene paard mest ik voorzichtig zijn stal uit omdat het een gevaarlijk dier is, bij de andere ga ik gewoon mijn gang. Ben ik me dan niet bewust van de risico's? Tuurlijk wel. Je gaat er gewoon anders mee om!

En daarbij komt het dus krom op me over dat die helm een must blijkt te zijn in het zadel, maar dat het 'levende wezen' argument blijkbaar zijn kracht verliest als het om de omgang ermee, gaat. Helm op als je hoeven uitkrabt? Is toch ook net zo gevaarlijk? Sta je achter de trailerklep als je deze dicht doet? Vaak wel he.. gevaarlijk. In een kudde jaarlingen gaan staan om die van jou te aaien? En dat allemaal zonder helm.. tsk Nagelbijten / Gniffelen

MAAR, veroordeel mij niet, betuttel mij niet omdat ik NIET de helm als absoluut symbool der veiligheid beschouw. Dat is het hele eier-eten. Niet het dragen of niet dragen. Maar de manier waarop hiermee wordt omgegaan.


Ook bij levende wezens schat je risico's in. Het ene paard mest ik voorzichtig zijn stal uit omdat het een gevaarlijk dier is, bij de andere ga ik gewoon mijn gang. Ben ik me dan niet bewust van de risico's? Tuurlijk wel. Je gaat er gewoon anders mee om!

Kijk, híér begrijpen wij elkaar toch?

En daarbij komt het dus krom op me over dat die helm een must blijkt te zijn in het zadel, maar dat het 'levende wezen' argument blijkbaar zijn kracht verliest als het om de omgang ermee, gaat. Helm op als je hoeven uitkrabt? Is toch ook net zo gevaarlijk? Sta je achter de trailerklep als je deze dicht doet? Vaak wel he.. gevaarlijk. In een kudde jaarlingen gaan staan om die van jou te aaien? En dat allemaal zonder helm.. tsk Nagelbijten / Gniffelen

En tóch ben ik het hier niet mee eens. Ik vind dat er meer risico's zijn óp een paard, dan ernaast. Jij zegt zelf in de omgang met een wat gevaarlijker paard: Tuurlijk wel. Je gaat er gewoon anders mee om!

Maar óp een paard is dat lastiger, dan zijn er gewoon moeilijke of enge situaties. Ik denk, dat je meer gezag over een paard hebt, wat gerustellen etc betreft, als je ernaast staat. Maar dat vind natuurlijk niet iedereen. Als je naast je paard staat staan jullie samen sterk, met z'n tweeën. Als je erop zit, staat hij helemaal alleen. Bijvoorbeeld: Als buiten gaat wandelen met je paard is alles rustig, alles fijn, maar als je eropgaat zitten kan hij nog weleens angstig zijn of schrikken. En dát is de onberekenbaarheid van een paard. Daarom mijn mening opnieuw: naast een paard is 'meer vertrouwd' dan op een paard.

MAAR, veroordeel mij niet, betuttel mij niet omdat ik NIET de helm als absoluut symbool der veiligheid beschouw. Dat is het hele eier-eten. Niet het dragen of niet dragen. Maar de manier waarop hiermee wordt omgegaan

Daar heb je gelijk in. Dat moet ik niet doen. Maar voor de meeste mensen is het veilige gevoel al voldoende, voor mij. Dat het niet de ultieme veiligheid is, heb ik nu wel van je geleerd, maar toch hou ik mijn cap op en heb ik voldoende aan het veilige gevoel. Ik zal in het vervolg niet meer zo over mensen oordelen, want je het inderdaad een punt. Het spijt me.

12Wendy12
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-08-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:19

op mijn verzorgpony rijd ik alleen nog maar in het weiland.... en dan heb ik nooit een cap op ik weet eigenlijk niet waaron en dan rijd ik ook zonder zadel maar als ik met mijn vriendin (die heeft een haflinger) buiten ga rijden heb ik ALTIJD een cap op!! ik weet alleen niet waron in het weiland dan niet Rolleyes maarja natuurlijk is het voor iedereen veel verstandiger om een cap op te zetten hoe lief je paard ook is..!! (ik zal het ook gaan doen in het weiland!!)

Greetss..1! Wendy

_Jessica
Berichten: 1188
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:19

ik draag geen cap omdat ik het niet lekker vind zitten ik krijg er gewoon hoofdpijn van (nee ik heb geen verkeerd cap)
en ik heb toen ik een eigen paard kocht eigenlijk alleen met wedstrijden nog een cap gedragen.
hij zette geen stap verkeerd ok ik weet het een paard is ook gewoon een vluchtdier.
maar ik had vertrouwen in m en dat heeft ie ook niet beschaamd

nadieh_

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-08-06
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:13

Mijn pony schrikt nooit, gaat er nooit vandoor maar toch heb ik altijd een cap op. Ik ben zaterdag toch nog gevallen omdat mijn pony uitgleed en viel (tegen een hek aan). Ik vind het gewoon dom om zonder cap te rijden, want er kan altijd iets gebeuren, ookal vertrouw je je paard 100%. & Van die dikke caps krijg ik ook altijd hoofdpijn, zo'n lichte met luchtgaatjes enzo is veel fijner. Knipoog

_Jessica
Berichten: 1188
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:04

ja zon lichtje heb ik ook maar krijg er gewoon hoofdpijn van.
krijg ik al als ik een pet opheb en zelfs aan een zonnebril irriteer ik me.
maarjaa iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur Haha!
als ik boaz gainrijden zet ik op t begin ook eerst wel een cap op.
maar als hij eenmaal ingereden is zal die ook redelijk snel weer afgaan.

knollebol

Berichten: 366
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:08

gollempje schreef:
knollebol schreef:
omdat mn cap pijn doet aan mn hoofd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


draag je daarom geen cap? je kan er ook 1 kopen die past...



hij past wel maar hij doet pijn.. ik heb em alleen op met springen, voor de rest niet

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:52

Martine1232 schreef:
Kijk, híér begrijpen wij elkaar toch?

Absoluut.

Martine1232 schreef:
En tóch ben ik het hier niet mee eens. Ik vind dat er meer risico's zijn óp een paard, dan ernaast. Jij zegt zelf in de omgang met een wat gevaarlijker paard: Tuurlijk wel. Je gaat er gewoon anders mee om!

Maar óp een paard is dat lastiger, dan zijn er gewoon moeilijke of enge situaties. Ik denk, dat je meer gezag over een paard hebt, wat gerustellen etc betreft, als je ernaast staat. Maar dat vind natuurlijk niet iedereen.

Het zal je niet verbazen, ik deel deze mening vooralsnog niet Haha! Ik zit liever op een bang paard, dan dat ik ernaast loop. Erop heb ik meer te zeggen over die 600 kilo kracht. Ernaast.. tja. Hij hoeft maar opzij te springen en hup, ik ben plat. Of een ruk aan de teugel en hup, paard aan de kletter zonder mij..

Maar goed, dat is een andere discussie (hoewel eigenlijk wel gerelateerd aan het onderwerp veiligheid in de paardensector).

Martine1232 schreef:
... en heb ik voldoende aan het veilige gevoel.

En ook hier zitten we echt wel op één lijn hoor. Om dezelfde reden zet ik ook de helm op tijdens buitenritten Knipoog


Martine1232 schreef:
Ik zal in het vervolg niet meer zo over mensen oordelen, ..

Respect OK dan! Ik moet zeggen, jij bent één van de prettigste 'pro-cappers' die ik in dit soort bokttopics ben tegengekomen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:12

Nou dankjewel! Haha! Ik vond het leuk om met je te discussiëren over dit veelbesproken onderwerp.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:14

Ik zijd bijna altijd met cap, alleen als het flink warm is en ik rijd op Nike dan wil ik m nog wel eens "vergeten"

bud_gloor
Berichten: 1222
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: in de buurt van Rotterdam

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:43

waarom doen mensen geen cap op ?

trippertjuhh

Berichten: 147
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: soms Dordrecht maar meestal den bommel :P

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:12

nou bij mij is het geval dat ik er nog geen heb.. die is in aankomst.. maarjah vant weekend voor et eerst op een paard gezet..
vind het zelf wel veiliger gevoel met cap op..

___Sanne

Berichten: 1585
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 20:48

Yokie schreef:
En daarbij komt het dus krom op me over dat die helm een must blijkt te zijn in het zadel, maar dat het 'levende wezen' argument blijkbaar zijn kracht verliest als het om de omgang ermee, gaat. Helm op als je hoeven uitkrabt? Is toch ook net zo gevaarlijk? Sta je achter de trailerklep als je deze dicht doet? Vaak wel he.. gevaarlijk. In een kudde jaarlingen gaan staan om die van jou te aaien? En dat allemaal zonder helm.. tsk Nagelbijten / Gniffelen
.


als jij dat zo eng vind, dan draag je dan toch ook een cap?? dat zal dan wel even eerlijk zijn hè.
een levend wezen heb je minder controle op dan wanneer je zelf op een stuk plastic (of waar je dan ook op skiet) hoor! want, zoasl je misschien weet, hebben dieren ook hersens, maar een stuk plastic niet...

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:08

Ik rijd altijd met cap, ik kan echt niet zonder. Ik moet em op m'n hoofd hebben anders voel ik me niet veilig.Ik ben ooit met m'n hoofd tegen een boom aan gevallen, mét cap op, en had niets. Moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik toen geen cap op had. Dus ook al is het superwarm, of zit ik maar 2 minuten te paard, die cap gaat op. Ik ben het gewoon gewend. Maar ik snap ook dat mensen geen helm dragen. Als je nooit iets gebeurd is, lijkt het ook overbodig. Maar een ongelukje zit echt in een klein hoekje...

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:04

sannetjeb schreef:
als jij dat zo eng vind, dan draag je dan toch ook een cap?? dat zal dan wel even eerlijk zijn hè.

Eng? Jij hebt wel een heel nieuwe invalshoek in mijn posts ontdekt Haha!

sannetjeb schreef:
een levend wezen heb je minder controle op dan wanneer je zelf op een stuk plastic (of waar je dan ook op skiet) hoor! want, zoasl je misschien weet, hebben dieren ook hersens, maar een stuk plastic niet...

Ik ben in mijn 2 skivakanties vaker gevallen met die stukjes 'plastic' dan in mijn 21 jaar rondhobbelen op een paardenrug. Ik weet waar ik momenteel meer controle over heb Nagelbijten / Gniffelen

Maar goed, over het levende wezen aspect, daar heb ik al het eea over gemeld. Je weet wel, dat 'eng' verhaal Nagelbijten / Gniffelen

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:11

Ragne schreef:
Maar ik snap ook dat mensen geen helm dragen. Als je nooit iets gebeurd is, lijkt het ook overbodig. Maar een ongelukje zit echt in een klein hoekje...

Toch frappant. Je schrijft dat je het snapt. Maar de reden die je vervolgens geeft. "Als je nooit iets is gebeurd lijkt het overbodig".
Het moge duidelijk zijn dat ik een persoon heb die niet ten alle tijd zo'n helm op heeft. Maar om nou te zeggen dat mij nooit wat is gebeurd.. om nou te zeggen dat ik de risico's niet kan inschatten. Ik zou zeggen.. probeer het te snappen om een andere reden.

En wat er nog meer in kleine hoekjes schuilt, en de hypocrisie die daarmee annex blijkt te zijn, .... zie eerdere posts.