Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:35

knollebol schreef:
omdat mn cap pijn doet aan mn hoofd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


draag je daarom geen cap? je kan er ook 1 kopen die past...

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:55

Alweer 15 pagina's vol met moraalridders die schermen met de schijnveiligheid van de cap? Bokt blijft grappig.

Die organisatie Consument en Veiligheid (die met baaaanbrekende cijfers eens in de zoveel tijd de publiciteit zoekt, onlangs nog met de mogelijke verplichting van een fietshelm notabene) heeft aan jullie goede leden; is de contributie al betaald?

Ik vraag me af.. van de hoeveel mensen die hier de niet cap dragers op de voorhand veroordelen.. zullen in het weekend een alcoholische versnapering nuttigen..? Een sigaretje opsteken? Eens iets te ver onder hun paard hangen tijdens hoeven krabben? Nog net even dat oranje stoplicht meenemen?
Genoten tijdens wintersport? Met een goed gevoel geraft in de Pyreneën?

Afbeelding

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:07

ik rij ook wel eens zonder cap hoor.. maar mocht het mis gaan dan is het niet zn pretje om zonder cap met+- 60 KM per uur er af te flikkeren.. ik moet ook over de weg, en het blijven wakkere diertjes.. (en het belangrijkste ik moet het van de eigenaar )
in de bak rij ik ook altijd zonder cap..
ik vind gewoon dat iedereen het zelf mag weten wat hij/zij doet..
wie draagt er in NL een helm met fietsen? in duitsland fietsen ze allemaal met helmen..

Merr
Berichten: 1844
Geregistreerd: 15-05-04

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:09

knollebol schreef:
omdat mn cap pijn doet aan mn hoofd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je eraf valt zonder cap, doet het nog meer pijn, durf ik met zekerheid te zeggen.

xxSanne
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:09

ik rij met heel warm weer zonder omdat ik dan duizelig wordt

_Lady_lover_

Berichten: 663
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: o33.Amera

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:12

Ik rij gewoon met cap op onze pony's op stal en op mijn verzorgpony's omdat die nogal raar uit de hoek kunnen komen en buiten op de weg sowieso, maar op de stal van me vriendin waar ik heel vaak rij, rijd ik NOOIT met cap ook niet op de weg, ik weet niet maar dat is zo standaard Tong uitsteken

mandy13

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Ochten

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:18

Nijntjuh schreef:
Ik rij altijd zonder want mijn paard is doodsbang van de cap Hamer


hoe kan die dat zien als je er op zit? en kan je het hem niet leren dan????? bedankt Tong uitsteken

solly9

Berichten: 60
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:25

een ding kan ik zeggen elk paard kan schrikkken zelfs een van 22
dus cap op er was pas ook op tv dat er een meisje van haar paard was gevallen heeft volgensmij een week in coma gelegen en ook zeihad geen cap op en zei ook mijn paard schrikt nooit maar glijd wel uitv enn
daT HEEFT ZIJ GEMERKT

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:47

Yokie schreef:
Alweer 15 pagina's vol met moraalridders die schermen met de schijnveiligheid van de cap? Bokt blijft grappig.

Die organisatie Consument en Veiligheid (die met baaaanbrekende cijfers eens in de zoveel tijd de publiciteit zoekt, onlangs nog met de mogelijke verplichting van een fietshelm notabene) heeft aan jullie goede leden; is de contributie al betaald?

Ik vraag me af.. van de hoeveel mensen die hier de niet cap dragers op de voorhand veroordelen.. zullen in het weekend een alcoholische versnapering nuttigen..? Een sigaretje opsteken? Eens iets te ver onder hun paard hangen tijdens hoeven krabben? Nog net even dat oranje stoplicht meenemen?
Genoten tijdens wintersport? Met een goed gevoel geraft in de Pyreneën?

Afbeelding


Maar dat is een verschil in mentaliteit. En dat zijn allemaal ongelukken in kleine hoekjes. Je kunt er nu ook paardrijden zonder cap tussen zetten.
Maar waarom zou je rijden zonder? een echt goede reden, alsjeblieft? GÉÉN
Waarom zou je mét cap rijden? VEEL antwoorden. bv. meer zelfvertrouwen, toch geen wond als je er dan afvalt met je kop tegen het hek, tijdens het vallen raakt de hoef van je paard je hoofd, enz.enz.enz.

Dus hou alsjeblieft op zeg... Je lijkt nu wel het rijden zonder cap te promoten; wat maakt het uit! waarom zou je met rijden, je kan overal ongelukken bij krijgen.

JÁ!

Dus waarom niet dat beetje extra bescherming?
Misschien is zónder cap rijden zelfs arrogant te noemen. "Ik kan wel rijden zonder cap", "een cap is iets voor beginners", "ik krijg er een enorm hoofd van"

Alsjeblieft zeg, bah

LindaLinda

Berichten: 2600
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Oosterhout

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:20

Volledig eens met Martine1232

c_alsemgeest

Berichten: 20732
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:24

ik rij met cap, omdat het verplicht is Knipoog
Bij ons op stal moet je wanneer je een lease paard rijdt met cap rijden. Eerst moest ik er onwijs aan wennen, reed vroeger nooit met een cap, enkel wanneer ik me niet zeker voelde op het paard.
Maar nu ik er alweer een hele tijd mee rij ben ik er aan gewend, ik heb geen last meer van een claustrofobisch hoofd iig Haha! Clown

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:16

ik vind zonder beter zitten. en ik doe het ook alleen maar in de bak. als ik buiten rij of spring. rijd ik altidj met cap!

Eline_

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-03-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:19

gemakzucht..
op de weg rijd ik wel met cap, maar op mn eigen paardje; k weet niet, denk er niet eens aan dat ding op te zetten.,

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:38

Martine1232 schreef:
Maar dat is een verschil in mentaliteit. En dat zijn allemaal ongelukken in kleine hoekjes. Je kunt er nu ook paardrijden zonder cap tussen zetten.
Maar waarom zou je rijden zonder? een echt goede reden, alsjeblieft? GÉÉN
Waarom zou je mét cap rijden? VEEL antwoorden. bv. meer zelfvertrouwen, toch geen wond als je er dan afvalt met je kop tegen het hek, tijdens het vallen raakt de hoef van je paard je hoofd, enz.enz.enz.

Dus hou alsjeblieft op zeg... Je lijkt nu wel het rijden zonder cap te promoten; wat maakt het uit! waarom zou je met rijden, je kan overal ongelukken bij krijgen.

JÁ!

Dus waarom niet dat beetje extra bescherming?
Misschien is zónder cap rijden zelfs arrogant te noemen. "Ik kan wel rijden zonder cap", "een cap is iets voor beginners", "ik krijg er een enorm hoofd van"

Alsjeblieft zeg, bah

Mij heb je dat soort argumenten niet horen noemen. Leg ze me dus ook niet in de mond? Wat jouw stukje grappig maakt, is dat je dus precies zoals ik schreef in het zadel gaat zitten als moraalridder.

Ongeluk in een klein hoekje. Ja inderdaad. Je kan van een paard vallen en daar kan je lelijke verwondingen aan over houden. Aan been, rug, arm en inderdaad ook aan het hoofd. Maar de tendens in dit soort topics is dat je als ruiter blijkbaar gedoemd bent te vallen en dan ook meteen OP je hoofd MET blijvend hersenletsel tot gevolg.

En dat is dus schromelijk overdreven. Dat is het aspect SCHIJNVEILIGHEID. Tuurlijk, het risico bestaat. Maar laat een ieder dat risico overwegen en inschatten. Want.. wat ik uit jouw reactie ook opmaak.. is dat JIJ denkt dat IK zonder cap rijd, of het in elk geval promoot.
Dat is dus niet zo. Ik gun mezelf de vrijheid van risico overwegen. Zet buiten de cap op, in training niet. Op een jong paard de cap op, op een vreemd paard de cap op, op mijn eigen bomproof paard niet. Ik neem met dat laatste paard dus overwogen het risico op de cap niet op te zetten in training. Misschien glijdt hij wel eens uit. Kan. Die kans is klein. De kans dat ik tijdens een dergelijke glijpartij alsnog mijn hoofd beschadig is nog kleiner. Ik overweeg.

En waarom zet ik dan alsnog niet de cap op, om die kleine kans? Misschien juist om tegengas te geven aan dit soort vormen van betutteling Knipoog


Om op deze zin van je terug te komen:
"Dus waarom niet dat beetje extra bescherming?"
De wedervraag: waarom niet dat beetje extra bescherming tijdens wintersport, fietsen, voetbal, autorijden, buiten wandelen, raften, je peuter laten leren lopen, alcohol nuttigen, de kozijnen schilderen, etc.?

Wat rechtvaardigt jullie om in de paardensector (of eigenlijk alleen de sport, de risico's op stal of land, daar hoor ik jullie niet eens over) zo veroordelend op te treden?

femkje_01

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: In een klein dorp vlakbij Schiphol.

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:23

Ik rij ook altijd met cap nu...
Ben x gevallen & had hersenschudding (had toen cap op). Was hele brave ("mijn" paardje) en gewoon in de bak,
maar toch ging ie er vandoor en was ik er niet op voorbereid... Bloos

Het is eigen risico idd, maar ik rij toch liever met een cap,
ook al kan er nog van alles gebeuren...

BrankaZ

Berichten: 3907
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:07

Yokie schreef:
Mij heb je dat soort argumenten niet horen noemen. Leg ze me dus ook niet in de mond? Wat jouw stukje grappig maakt, is dat je dus precies zoals ik schreef in het zadel gaat zitten als moraalridder.

Ongeluk in een klein hoekje. Ja inderdaad. Je kan van een paard vallen en daar kan je lelijke verwondingen aan over houden. Aan been, rug, arm en inderdaad ook aan het hoofd. Maar de tendens in dit soort topics is dat je als ruiter blijkbaar gedoemd bent te vallen en dan ook meteen OP je hoofd MET blijvend hersenletsel tot gevolg.

En dat is dus schromelijk overdreven. Dat is het aspect SCHIJNVEILIGHEID. Tuurlijk, het risico bestaat. Maar laat een ieder dat risico overwegen en inschatten. Want.. wat ik uit jouw reactie ook opmaak.. is dat JIJ denkt dat IK zonder cap rijd, of het in elk geval promoot.
Dat is dus niet zo. Ik gun mezelf de vrijheid van risico overwegen. Zet buiten de cap op, in training niet. Op een jong paard de cap op, op een vreemd paard de cap op, op mijn eigen bomproof paard niet. Ik neem met dat laatste paard dus overwogen het risico op de cap niet op te zetten in training. Misschien glijdt hij wel eens uit. Kan. Die kans is klein. De kans dat ik tijdens een dergelijke glijpartij alsnog mijn hoofd beschadig is nog kleiner. Ik overweeg.

En waarom zet ik dan alsnog niet de cap op, om die kleine kans? Misschien juist om tegengas te geven aan dit soort vormen van betutteling Knipoog


Om op deze zin van je terug te komen:
"Dus waarom niet dat beetje extra bescherming?"
De wedervraag: waarom niet dat beetje extra bescherming tijdens wintersport, fietsen, voetbal, autorijden, buiten wandelen, raften, je peuter laten leren lopen, alcohol nuttigen, de kozijnen schilderen, etc.?

Wat rechtvaardigt jullie om in de paardensector (of eigenlijk alleen de sport, de risico's op stal of land, daar hoor ik jullie niet eens over) zo veroordelend op te treden?


Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Ik voel mij gedwongen tot het rechtvaardigen van een keuze die ik heb gemaakt omdat ik het veilig genoeg acht om in bepaalde situaties zonder cap te rijden. Dezelfde situaties die Yokie hierboven aangeeft en ik rij ook in dezelfde situaties als die zij aangeeft mét cap.

Het stukje schijnveiligheid heb ik niet genoemd, maar is meerdere malen bij mij opgekomen. Want als je je veilig voelt zal je meer risico's nemen en ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat er meer is dat fout kan gaan dan ongeluk waarbij je hoofdletsel oploopt. Zelf heb ik dat al aan den lijve ondervonden (gebroken wervel na val van paard) en toch rij ik weer en zonder bodyprotector. Niemand die mij ooit dringend heeft aangeraden om daarmee te gaan rijden om een blessure bij een dergelijk ongeluk te kunnen voorkomen. Nee, wel instructeurs die mij hebben begeleid om weer vertrouwen in mijzelf en de paarden waarop ik reed te krijgen en mij weer goed in balans te leren zitten. En zolang ik dat niet voldoende had koos ik zelf om b.v. met cap te rijden. Nu kies ik in bepaalde momenten zelf om zonder cap te rijden.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:25

Yokie schreef:
Om op deze zin van je terug te komen:
1."Dus waarom niet dat beetje extra bescherming?"
De wedervraag: waarom niet dat beetje extra bescherming tijdens wintersport, fietsen, voetbal, autorijden, buiten wandelen, raften, je peuter laten leren lopen, alcohol nuttigen, de kozijnen schilderen, etc.?

Wat rechtvaardigt jullie om in de paardensector (of eigenlijk alleen de sport, de risico's op stal of land, daar hoor ik jullie niet eens over) zo veroordelend op te treden?


1. Je zit op een levend wezen! dat zijn eigen gang kan gaan, wanneer hij daar zin in heeft! bij bijvoorbeeld fietsen, autorijden, alcohol nuttigen, buiten wandelen heb je het allemaal helemaal zelf onder controle! Tuurlijk dat kan fout gaan. Maar in een auto zitten bijv. airbags. De kans voot een ongeluk met de fiets is vrij klein. Alcohol nuttigen doe je natuurlijk al helemaal zelf en buiten wandelen... Scheve mond

Dan noem je wintersport, raften, maar zover ik weet ben je met raften tóch dat beetje extra beschermd; een helm een zwemvest.
Watvoor extra mogelijkheid is er om je met skiën extra te beschermen? een bodyprotector? een helm?

Omdat zij dat niet doen, betekent dat toch niet automatisch dat wij dat ook niet hoeven te doen?

Wij zijn alleen maar verstandig, omdat wij al "enigen" net dat beetje extra bescherming hebben of niet soms!

Tuurlijk als je valt kun je altijd een ander lichaamsdeel breken of bezeren. Maar liever een hoef op je voet, dan een hoef op je hoofd.

Misschien heb je wel gelijk, dat ik zo iemand ben die denkt dat als je valt, je dan meteen op je hoofd valt. Maar denk nou eens na. Dan valt het toch altijd mee als het niet zo is?
Dus laat me dan zo denken en de andere "stereotypes" ook, want ik vind 'ons' veel verstandiger, in denken, dan jij.

Lancome

Berichten: 2122
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:29

Lin4Life schreef:
Ik doe als ik over de weg ga altijd een cap op..
Alleen als ik bijvoorbeeld in de bak aan het rijden ben op me oudere paardjes dan doe ik hem niet op.. maar met springen ofzo dan zeker wel!


Ja precies ik net zo!

Tatort
Berichten: 1337
Geregistreerd: 28-09-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:35

In de bak draag ik geen cap, waarom niet??? Ik vind het te warm, het ziet er niet uit, en ik krijg er hoofdpijn van. Wel heb ik een paar jaar op judo gezeten, zodat ik nu weet hoe ik moet vallen. Buiten heb ik wel altijd een cap op, omdat mijn paarden daar toch iets frisser zijn dan in de bak, en dan wil ik toch liever het zekere voor het onzekere nemen.

JackieLover
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:40

Waterkippie: dan neem ik maar die kans dat ik er af val en het is ook nog is heet onder nzo'n ding je gaat vet zweten en ik haat het gewoon ze zyn lomp vind ik Tong uitsteken myn mening

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:50

Ik draag ook geen cap *dalijk wel als ik mijn paardje ga inrijden* maar anders niet hoor.. vind het verschrikkelijke dingen. Ze zitten niet lekker zijn warm en zweterig...

Daarnaast sluit ik me volledig aan bij Yokie!

loves_sam
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Santpoort-zuid

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:55

Ik rijd de laatste tijd ook weer zonder cap .. gewoon gemakzucht eigenlijk.
Deed het vroeger bij mijn pony altijd omdat ik haar zo goed kende ook buiten maar bij de nieuwe deed ik wel mijn cap op al doe ik dat de laatste tijd niet meer altijd maar wel met springen en als ik buiten rij.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:59

waarom geen cap...tjah..

1: luiheid om hem te pakken
2: te warm in de zomer
3: (hoe fout sommigen het misschien vinden) totaal vertrouwen in mn paard
4: ik doe hem weleens niet op omdat ik een zeurend hoofd heb, en de hoofdpijn dan alleen maar erger wordt als k hem opheb. Lachen

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:01

Ik rij meestal met cap, soms als ik gewoon beetje ga hobbelen doe ik me cap niet op. Tong uitsteken Gewoon omdat ik geen zin heb om het te pakken. Tong uitsteken

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:05

In de zomer veel te warm ..
Paardje is nu 5, net 1 jaar onder het zadel, op het begin met inrijden had ik altijd mn cap op, daarna toen ik zn streken kende, vond ik de cap 'overbodig' .. Maar de laatste tijd rij ik weer met cap, stel dat ik val, en op mn kop val en een kastplantje word, denk ik dat ik me afvroeg waarom ik die stomme cap nooit op had .. Dat wil ik nu voorkomen .. Verstand komt met de jaren .. Blijkbaar ook bij mij .. Tong uitsteken