welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffiefreak

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-05-05

welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:17

Zoals in de titel al vermeld staat welk soort hout kun je het beste gebruiken voor zelfgemaakte hindernissen???
Ik wil dan graag een hekje, cavalettie (hoe kun je die het beste zelf maken??) maken
En wie weet nog meer leuke hindernissen om zelf te maken en die niet te zwaar zijn om te dragen Mag ook met foto's Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:46

Met normale ronde tuinpalen kun je al heel veel. Natuurlijk in leuke kleuren opverven...
Voor de caveletti's kun je houten blokken maken (rechthoekig), daar een cirkel uithalen, zodat je de balken erin kan leggen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:36

je hebt bij de boerenbond/welkoop prima balken van 3 meter lang en 10 cm doorsnede. Geen idee wat dat voor een hout is maar meestal is dat gewoon snel groeiend dennehout. Die balken kosten trouwens maar 5 euro ofzo. Lekker goedkoop en snel klaar Haha!

Tip: neem wel áltijd hout voor "buiten" bij het tuincentrum. Deze zijn uitgebreid geimpregneerd zodat ze minder snel vergaan onder invloed van regen en buitenlucht.

Als je paard dan een stuk van je verf er af ketst blijft het hout toch goed.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:34

Let op dat je palen gebruikt die dik genoeg zijn, zodat ze niet te snel breken bij touchereb. En het moet ook geimpregneerd zijn, anders rot het veel te snel weg.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:21

Als ik je nog een tip mag geven: haal geen hout bij tuincentra, die zijn echt veel te duur! Kijk liever bij een houthandel bij je in de buurt, en idd buitenhout is geimpregneert, kun je in principe blank laten, maar verven is ook geen probleem.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:39

Ik werk in een bouwmarkt en wandel in mijn vrije tijd nog wel eens door de paden heen. Laatst ook met het idee om hindernissen te maken.

Hiervoor zou ik zelf (weide)ronde palen gebruiken. Ze hebben een punt op het einde, maar die zaag je eraf en schuurt de balk op. Ikzelf heb gekozen voor de lengte van 2 meter.
Een tijdje terug heb ik een plaatje gemaakt van een cavaletti:
http://img107.imageshack.us/my.php?imag ... tti3mz.jpg
Wat je voor de blokken aan de zijkant kunt gebruiken durf ik niet te zeggen, in ieder geval moet dat niet te dun zijn aangezien het ook zo moet blijven staan en over een andere blk heen moet vallen.

Succes in ieder geval!

haffiefreak

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-05-05

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 08:54

@Marchador
Bedankt voor t plaatje

En de rest natuurlijk voor de tips Zal binnenkort is gaan kijken We hebben hier een formido en ook een welkoop hier in de buurt

germie

Berichten: 26039
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:12

Let goed op de kosten. Een nieuwe paal compleet met 2 kleuren verf kost 16 euro. Deze zijn dan geimpregneerd.
Als je zelf 10 euro per balk betaalt en je moet nog verven, reken dan uit wanneer je goedkoper uitbent. Want verf is ook duur en wil je maar 4 balken, dan kun je beter 4 kant en klare balken kopen.
Het loont pas als je nog restjes verf hebt en meerder balken koopt (dan krijg je vaak korting en zit je op zo'n 8-9 euro per balk).

Ik heb het hier over 3 meter balken.
Staanders zijn erg duur, zo'n 30 euro (gegalvaniseerd) en voor lepels betaal je 4 euro. Als je handig bent, dan kun je deze misschien ook wel zelf maken.

___Sanne

Berichten: 1585
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Arnhem

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:10

maakt het wat uit wat voor soort hout het is?

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: welk soort hout voor zelfgemaakte hindernissen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:24

Als je vader een beetje handig is kun je heel goed zelf staanders maken! kzal binnenkort is zoeken naar een foto!