hoe een helling op en af??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

hoe een helling op en af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 16:50

Ik ben dus aan het leren voor het ruiterbewijs en kwam een 'raar' stukje tekst tegen dat je een helling op en af in verlichte zit moet nemen
Terwijl mij vroeger is geleerd dat je een helling op voorover moet zitten en bij een helling af achterover moet zitten
Wat vinden jullie hier nu van??

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:54

zo heb ik het ook geleerd, als je een helling afgaat moet je achterover zitten. Ga maar eens voorover zitten, dan rol je over de kop naar beneden

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re: hoe een helling op en af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:11

Als je een helling afgaat, moet je vooral niet voor over leunen .
Het paard gebeurt zijn achterbenen als 'rem', ga je naar voren hangen, werk je het paard alleen maar tegen. De helling op wel naar voren zitten/verlichte zit.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:16

Het is zo dat je een helling op,in lichte verlichte zit(voorover)moet gaan zitten om het paard meer ruimte in de rug te geven.
Ga je een helling af,dan moet je juist achterover gaan zitten,en je zit gebruiken als een soort balans,en remwerking. Dat je paard niet ineens voluit de helling afvliegt

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:28

Zoals Revanches het zegt inderdaad; je zou het paard alleen maar tegenwerken als je de bult af voorover gaat hangen.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:32

het kan allebij en het hangt ook af hoe stijl de helling is en in welke vaart je de helling afdaalt

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:11

Ik heb altijd geleerd om in de verlichte zit (voorover leunend) een heuvel op te gaan en van een heuvel af wat achter over leunen.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:49

Dat wordt er hier toch ook gezegd.

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:50

Ik ga meestal in verlichte zit in galop helling.berg op.. En eraf in stap.. en dan goed naar achteren zitten..

Elmond

Berichten: 895
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Berkelland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:54

Ik vind de reacties hier de meest logische wijze en ook de manier waarop ik het zou doen/doe. Maar ik heb idd ook ergens gelezen dat je de helling op en af beide in verlichte zit moet doen!!! Ik vind het ook heel raar en doe het nooit, had eigenlijk aangenomen dat het een typefoutje was...

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:02

hehe ik heb dat moeten doen in frankrijk ... idd hoe iedereen het zegt ..... in frankrijk was het echt enorm stijl bij die hellingen . niet normaal meer . maar wel heeeeeeeeel gaaf om zo stijl te gaan .

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:25

helling af moet je toch achter over ? Dit is toch het meest logische !! Als je verlichtje zit doet en je paard struikeld lig je er toch af

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:04

Ik heb het ook ooit gelezen dat je voorover moet zitten bij een helling af. Maar ik ga ook fijn naar achteren hoor. Heb eens geprobeert om voorover te gaan, maar dat gaf helemaal geen veilig gevoel. Mijn zus kan er trouwens van meespreken toen ze nog paardreed. Die zat ook voorover in de helling(af) toen het paard waar ze op zat plotseling een leuk grassprietje op de weg zag liggen en zonodig moest stoppen om het even op te rapen. Was toen ook te zien dat haar evenwicht in het zadel niet optimaal was .

De uitleg in het boek waar het stond was trouwens dat je op die manier je paard beter zou kunnen sturen tussen de obstakels. Maar ik laat ze bergaf meestal met een lange teugel zelf haar passen zoeken, dat doet ze zonder problemen.

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:23

Ik heb altijd geleerd dat je loodrecht boven je paard moet zitten, de omhoog naar voren en naar beneden naar achteren

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: hoe een helling op en af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:11

Helling op: Verlichte zit + een plukje manen. Blijf je altijd mee in de beweging (kukel je dus niet achterover)

Helling af: Afhanelijk van hoe stijl achterover en iets teugel geven zodat het paard zijn evenwicht kan houden...

Zo is het mij geleerd (Tis echter niet mijn hobby)

papiertjuh
Berichten: 225
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: Sassem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:24

met mijn les rijden we ook buiten en als we naar het strand moeten gaan we heuvel over. mijn instructeur heeft altijd gezegd
omhoog: voorover
omlaag: die achterover zitten

haffiefreak

Berichten: 1653
Geregistreerd: 02-05-05

Re: hoe een helling op en af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:23

met een buitenrit op de manege ging ik altijd helling op voorover en helling af achter over
Maar zou je daarop zakken met het examen van het ruiterbewijs???

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:52

Volgens mij heeft iedereen het zo geleerd! Ik iig op verschillende maneges wel.. Wel raar dat dat in dat boek staat dan?

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:22

Als je naar Ermelo gaat op SGW kamp leer je dat je voorrover een hellling af kan omdat je daarna nog een sprong kunt nemen. nartuurlijk hangt het wel af van de steilte van de helling

NuggT

Berichten: 5498
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:10

Ik heb idd ook geleerd van iemand om als je een helling afgaat naar achter moet zitten en als je een helling opgaat naar voren.
Verlichte zit lijkt me heel onhandig als je een helling op of af gaat, zowel voor de ruiter als het paard.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:09

Ik heb ook altijd geleerd om in verlichte zit de heuvel op te gaan. Maar toen ik springles had vertelde m'n instructrice me dat je beter kan blijven zitten omdat je anders je gewicht op de voorhand gooit en dat is niet handig voor een paard. Iets voorover leunen kan wel, maar niet gaan staan.
Klinkt best logisch eigelijk.