Calamiteitenplan manege gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Calamiteitenplan manege gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:23

Heeft iemand een voorbeeld calamiteitenplan voor een manege? Dit is een van de vereisten voor veilige manege. Via google kon ik het helaas niet vinden. Alle tips welkom!

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:00

Ik heb geen voorbeeld, helaas, maar ik kan en wil je zeker helpen! Ik ben van beroep veiligheidskundige en ik moet dit soort noodplannen ook altijd maken bij de start vn een project (maar dan meestal op olie-raffinaderijen )

om je een idee te geven van wat er in moet staan:
- de procedure om een brand (o.i.d.) te melden aan de brandweer, hoe wordt het alarm door heel de manege verspreidt ? waar zijn de verzamelplaatsen ?
- welke mensen zijn aangewezen om de boel te ontruimen ? en welke delen van de manege ? wat als deze mensen niet aanwezig zijn (backup plan!)
- zijn er vluchtwegen d.m.v bordjes aangewezen ? (vluchtdeuren moeten altijd naar buiten draaiend open gaan- is dat nu zo ?) zijn alle vluchtwegen vrij van obstakels ?
- hoe worden de paarden ontruimd (en waar naartoe ?)
- waar hangt de brandhaspel- en staat er genoeg druk op !
- waar worden eventuele slachtoffers opgevangen (nabij gelegen parkeerterrein of loods, de buren ?)
- (weet niet of het van toepassing is, maar sommige maneges hebben een invalide-lift naar de kantine voor rolstoelgebruikers) hoe worden invalide/gewonde personen ge-evacueerd
- zijn er contact gegevens bekend van mensen die daar een paard hebben gestald ?

Dit moet ook jaarlijks geoefend worden met de vaste klanten/medewerkers ! Instructies van wat te doen bij brand e.d. moeten op verschillende plaatsen ophangen.

Het is aan te raden dat als je eenmaal iets op papier hebt, dit door te spreken met de plaatselijke brandweer

het is altijd handig te beginnen met een plattegrond van het terrein- zodat je kunt overzien wat de handigste vluchtwegen zijn. laat me maar weten als ik kan helpen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:41

kijk eens op de site van de knhs, daar is een link naar dat certificaat voor veilig paardrijden.
Bij hun kun je vast info krijgen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:11

Bedankt voor de tips. Elcamino: helaas, het handboek zegt daar niets over. Bij het tussentijdse bezoek van de regiomanager hebben we hier ook niets over gehoord. Maar goed, het schijnt er dus echt bij te horen.