Welk paard past bij mij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:11

Hey
Jaja, het is bijna zover, na vele jaren dat het toch niet door kon gaan, is het nu echt zover. In juli ga ik een paard zoeken!
Maar, ik ben aan het twijfelen wat voor paard het beste bij mij zou passen, en vind het dus erg belangrijk om te weten wat jullie vinden..

Ik ben geen beginner meer, maar kan ook niet supergoed rijden. Hou niet van pittige paarden omdat ik niet zo'n held ben, maar hou ook niet van te rustige paarden, dus die alleen maar sjokken en denken, het moet maar. Mag best voorwaarts zijn, als die maar geen rare dingen doet verder haha. (steigeren, bokken of er vandoor gaan)

Ik ben vrij lang (1.80) dus moet wel een paard boven de 1,68 zijn. Wil graag recreatief rijden, maar ook 1x per week een priveles en misschien in de toekomst endurance. Ook moet die een beetje kunnen dressuren en springen. (kort gezegd gewoon een allrounder dus )Moet niet te oud zijn (tot 10 jaar) en zeer betrouwbaar en 100% verkeersmak. Dat ik gewoon een lekkere buitenrit kan maken zonder er op te zitten van oh jee, vrachtwagen/tractor/scooters enz.

Ik ben weer begonnen met lessen sinds kort dus verwacht geen topruiter. Moet veel weer oppakken.

En dan het laatste, wat ben ik kwijt voor een paard die aan deze wensen voldoet? Ik had zelf rond de 3500/4000 in gedachten. Is dat voldoende? Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:45

VSW -> RUI

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:13

ten eerste: super leuk dat je je eigen paard krijgt!!
ik denk iig dat je met dat geld wel een aardig leuk paardje kan kopen...
ik denk dat je het beste zelf kan rondkijken. het soort ras is moeilijk te zeggen zo, bij elk ras zitten makkelijkere, moeilijkere, lievere of dominantere paarden. ga op zoek naar advertenties die je aanspreken. ga opzoek bij die paardjes en neem een proefrit. bevalt het paardje je, kan je proberen een proeftijd te regelen, dan heb je nog een tijdje om te kijken of dat paardje bij je past!
veel succes met zoeken!!

Groetjes Imke

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:03

Ik ben het met ImkeTarek eens, elk ras is weer anders. En bij elk ras zitten weer totaal verschillende. Een ras kan wel in de mond 'pittig' zijn, maar dat geld niet voor alle! Ga zoals ImkeTarek zegt, gewoon af op advertenties die je aanspreken! Een Kwpn, Groninger of Gelderlands paard misschien?

nikki_amigo

Berichten: 176
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Europa, Nederland, Utrech(t), Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:31

wow gaaf dat je een paardje krijgt! maar ik ben het ook met ImkeTarik eens... gewoon overal een beetje kijken... proefritje (enz... enz...)

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:38

Het bedrag wat jij in gedachten hebt is volgens mij wel goed
Je bent niet opzoek naar een echte dressuur of springcrack, maar wilt wel een braaf paardje zonder gebreken waar je endurance mee kan starten. Ik denk dat je misschien beter een al wat ervaren paardje kan kopen. Eentje die bijvoorbeeld al wel op concours is geweest en al veel gezien heeft. Je geeft zelf al aan dat je geen super ruiter bent en een jong paardje opleiden is gewoon erg lastig!
Verder moet je gewoon goed gaan zoeken op sites zoals marktplaats en www.sporthorses.nl. Ras hoeft volgens mij niet echt uit te maken KWPN, NRPS, etc.
Je moet inderdaad gewoon een paardje zoeken wat bij je past. Qua lengte zou ik ook voor een paardje gaan van minimaal 1.65. Natuurlijk hoeft dit niet perse maar het staat wel zo mooi vind ik Verder moet het natuurlijk goed klikken en zou ik mijn paardje voor de zekerheid laten keuren. Dan kom je achteraf minder snel voor nare verrassingen te staan.
Als je een paardje gezien hebt, vraag dan aan iemand die echt verstand heeft van paarden (bv. instructeur) of hij/zij met je mee wil gaan. Twee mensen zien altijd meer dan een

Heel veel succes met het zoeken van een geschikt paardje!!


//Edit: las net dat je zelf ook al een wat groter paardje zocht

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:05

imka heb je al eens aan een ijslander gedacht... mis duur in aanschaf maar minder duur in onderhoud... ze maken een leuk sprongetje .. * ijslander van een vriendin sprong 1.00 terweil hij 1.30 is...*ik ben ook 1.80 lang.. en het ziet er absolut niet raar uit *
kwa gangen .. ja 1 of 2 exstra .. als je die eenmaal gereden heb ... ben je verkocht .. dresuur kan ook prima... endurance ook

ze zijn makkelijk in omgang ... zeer rustig.. tot dat je gaat rijden... dan zijn ze vlot met temprament ... erg fijne paarden voor de fun...

ik denk dat ik anders voor een leuek kwpn zou gaan

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:10

Ik denk dat je gewoon moet rondkijken, proefrijden.

Ik zou als ik jou was niet vast gaan zitten op die grootte, als je 1.80 bent hoef je echt niet perse zo'n groot paard..
Ik ben zelf 1,75 en hobbel toch echt op een pony van 1.50, en het past juist perfect.
Ik zou eerder focussen op het karakter! Zoek naar een paard waar je gewoon vanalles mee kan (die nergens echt van op kijkt) maar wel veel plezier in het werk heeft; dan is ie ook actief genoeg.
Elk paard kan wel op laag nivo een sprongetje maken of een dressuur proefje afleggen, en ook endurance in de lage klassen moet met bijna elk gezond paard lukken.

Wil je echt endurance gaan rijden zou ik opzoek gaan naar een paard met vlakke gangen, en eentje die lekker zit..

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:51

hrappur schreef:
imka heb je al eens aan een ijslander gedacht... mis duur in aanschaf maar minder duur in onderhoud... ze maken een leuk sprongetje .. * ijslander van een vriendin sprong 1.00 terweil hij 1.30 is...*ik ben ook 1.80 lang.. en het ziet er absolut niet raar uit *
kwa gangen .. ja 1 of 2 exstra .. als je die eenmaal gereden heb ... ben je verkocht .. dresuur kan ook prima... endurance ook

ze zijn makkelijk in omgang ... zeer rustig.. tot dat je gaat rijden... dan zijn ze vlot met temprament ... erg fijne paarden voor de fun...

ik denk dat ik anders voor een leuek kwpn zou gaan

haha.. of neem een haflinger die kan ook springen, dressuren, een buitenrit en natuurlijk in de endurance (ken er meerdere ) (ben zelf ook 1.80)

en anders zou ik ook een kwpn of een nrps ofzo nemen, omdat die wel groot(groter kunnen) zijn

Marije_Dusty
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:57

viefdepief schreef:
Het bedrag wat jij in gedachten hebt is volgens mij wel goed
Je bent niet opzoek naar een echte dressuur of springcrack, maar wilt wel een braaf paardje zonder gebreken waar je endurance mee kan starten. Ik denk dat je misschien beter een al wat ervaren paardje kan kopen. Eentje die bijvoorbeeld al wel op concours is geweest en al veel gezien heeft. Je geeft zelf al aan dat je geen super ruiter bent en een jong paardje opleiden is gewoon erg lastig!
Verder moet je gewoon goed gaan zoeken op sites zoals marktplaats en www.sporthorses.nl. Ras hoeft volgens mij niet echt uit te maken KWPN, NRPS, etc.
Je moet inderdaad gewoon een paardje zoeken wat bij je past. Qua lengte zou ik ook voor een paardje gaan van minimaal 1.65. Natuurlijk hoeft dit niet perse maar het staat wel zo mooi vind ik Verder moet het natuurlijk goed klikken en zou ik mijn paardje voor de zekerheid laten keuren. Dan kom je achteraf minder snel voor nare verrassingen te staan.
Als je een paardje gezien hebt, vraag dan aan iemand die echt verstand heeft van paarden (bv. instructeur) of hij/zij met je mee wil gaan. Twee mensen zien altijd meer dan een

Heel veel succes met het zoeken van een geschikt paardje!!


//Edit: las net dat je zelf ook al een wat groter paardje zocht

ik ben het met viefdepief eens
succes met het zoeken!!

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:30

Ik ben het met Hrappur eens ga eens kijken bij een IJslanderstal. Als je er eenmaal een keer hebt opgezeten ben je helemaal verkocht en ze voldoen aan al jou punten !

imka
Berichten: 765
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 21:38

ik wil wel sowieso een paard vanaf 1.68 geen pony, heb namelijk ook alle spullen al in paardemaat (halsters, dekjes, longeersingel enz) en wil gewoon zelf ook graag een paard en geen ijslander

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:23

hahahah oke dat kan natuurlijk .. proberen kan altijd ! * gewoon een kijk je nemen..ik wil niet aandringen ofzo, maar ze voldoen egt aan alle punten... alleen dat ze klein zijn... en ik heb overgens ook alles in paarden spullen... ( halsters dekjes enz..))

succes met het zoeken van een geschikt paardje.