Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maureen_85

Berichten: 294
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Garderen

Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:33

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met mijn stageopdracht over paardentoerisme, ik wil namelijk in kaart brengen waar de knelpunten zitten op dit gebied. En nu zou ik graag willen weten waar in de provincie Noord-Holland er knelpunten zijn op het gebied van paardentoerisme. Deze zijn er zeker in Noord-Holland maar dat is ook niet zo gek gezien het de randstad betreft. Maar dat wil niet zeggen dat er voor ruiters geen mogelijkheden mogen zijn om buiten te rijden. Wat ik graag van jullie wil weten is WAAR er geen uitrijmogelijkheden zijn of andere knelpunten zoals het ontbreken van een netwerk, slecht onderhoud, onveilige situaties, geen of weinig rust- of overnachtingsplaatsen noem maar op! Maar vooral ook gebieden waar wel mogelijkheden zijn om paard te rijden maar waar dit niet is toegestaan. Ik hoor graag van jullie!

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:47

Ik woon zelf in west friesland (ja in noordholland!) En daar is absoluut geen mogelijkheid om mooi buiten te rijden. Ik moet altijd gewoon langs de weg rijden. Kan dus niet even lekker door het bos, of een apart ruiterpad. Bij het ijsselmeer in medemblik en wervershoof kan je mooi rijden in de winter/herfst (als er toch geen mensen zijn die gaan zwemmen of zonnen) maar daar is het verboden voor paarden. Tevens de 'natuurlijkgebieden'' het egboedswater en een gebied tussen de vlietlanden en onderdijk (ben de naam kwijt) ook dat is verboden voor paarden. Kortom weinig mogelijkheden om lekker RUSTIG! te rijden. Je moet altijd door het drukke verkeer.

mocht je meer vragen hebben, pb maar! want ik ben een echte recreatie ruiter en rijd altijd buiten!

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:59

Je hebt natuurlijk het Robbenoord bos

Waar de cross ook is. Daar kan je echt geweldig buitenrijden, helaas zijn er echt amper verbindingen naartoe, dus je bent genoodzaakt een trailer aan te schaffen / te huren. zelf woon ik in de regio anna paulowna / breezand / oudesluis / wieringerwaard. en ik kan je vertellen, het enige leuke om te rijden was op de dijk bij het oude veer, maar deze is net 4 maanden verboden voor paard en ruiter.... Nu moeten we dus op / naast de weg en ze rijden daar niet heel erg rustig.. Dat is eigenlijk overal in de buurt zo, het zijn heel veel smalle wegen waar je net aan met 2 auto's naast elkaar kunt rijden en als je daar met je paard in de berm staat ben je niet blij want dan lig je bijna in de sloot. voor zover ik me kan bedenken is dat bijna overal binnen een omtrek van 10 kilometer zo.. langs het strand is natuurlijk wel geweldig maar ja.. wij hebben geen trailer..

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:05

tja idd je bent genoodzaakt om met de trailer te gaan voor bos en strand.. tja laat ik nou net een paard hebben dat niet in de trailer durft?

en zoals mariska1989 ook al zegt, steeds meer plekken worden/zijn verboden voor paarden

Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:32

Ik ga hier in mee, het is hier absoluut een drama om buiten te rijden

Als ik naar het strand wil dan zijn we nog 3 kwartier onderweg om er te komen.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:00

ik zit in de wormer en ook daar is niet buiten te rijden en zeker niet met een niet geheel verkeersmak paard
idioten die langsscheuren enz..
we hebben wel het recreatiegebied het twiske op ongeveer een half uur afstand maar dan moet ik langs drukke snelweg,spoorlijn,enz..
de trailer is uiteraard een optie maar neemt veel tijd in beslag...

dems75

Berichten: 3881
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:02

Of wat te denken van de omgeving Sint Pancras/koedijk/langedijk? Daar kun je ook niet fijn buitenrijden. Er ligt een prachtig mooi recreatiegebied (Geestmerambacht) in Langedijk, maar daar mag je dus met paarden niet komen.

KirstenFranc
Berichten: 167
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Haarlem, NH en straks Vierpolders ZH :D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:45

Ik woon in haarlem en mijn paardje staat in driehuis. duurt wel even voordat ik op het strand ben maar ik heb het bos, spaarnwoude en de duinen om me te vermaken. Al weet ik wel waar spaarnwoude is maar kan ik nooit de leuke paadjes vinden

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:41

ik woon in egmond ... en kan eigelijk alle kanten op.... heiloo ( polder, helaas erg moderige paden...)
duin ... eerste stuk erg zwaar.... strand ...

ik heb dus erg goede mogelijk heden te gaan rijden het rijd ook lekker...

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:48

Hayhay,
Ik woon in wieringerwerf, naast het robbenoordbos.
En vlakbij het dijkgatbos. Nou in het dijkgatbos is een mooi
ruiterpad. Maar in het robbenoordbos (dat een super groot bos is
als je kijkt op de kaart zie je het al) daar mag je absoluut NIET
met je paard in rijden....

* Ook al doe ik dat wel altijd hihih*

Maar dat vind ik dus wel jammer dat ze daar gaan paardenpad
aangelegt hebben.. en dat ook niet van plan zijn..

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:52

mariska1989 schreef:
Je hebt natuurlijk het Robbenoord bos

Waar de cross ook is. Daar kan je echt geweldig buitenrijden, helaas zijn er echt amper verbindingen naartoe, dus je bent genoodzaakt een trailer aan te schaffen / te huren. zelf woon ik in de regio anna paulowna / breezand / oudesluis / wieringerwaard. en ik kan je vertellen, het enige leuke om te rijden was op de dijk bij het oude veer, maar deze is net 4 maanden verboden voor paard en ruiter.... Nu moeten we dus op / naast de weg en ze rijden daar niet heel erg rustig.. Dat is eigenlijk overal in de buurt zo, het zijn heel veel smalle wegen waar je net aan met 2 auto's naast elkaar kunt rijden en als je daar met je paard in de berm staat ben je niet blij want dan lig je bijna in de sloot. voor zover ik me kan bedenken is dat bijna overal binnen een omtrek van 10 kilometer zo.. langs het strand is natuurlijk wel geweldig maar ja.. wij hebben geen trailer..


Je bedoelt het dijkgatbos... in wieringerwerf.. in het robbenoordbos
mag je met je paard niet komen. En in het dijkgatbos ligt wel een paardepad met hindernissen enzo. En eens per jaar zijn er ook
crosswedstrijden.. echt super leuk om te zien!

Barb

Berichten: 12087
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:38

Nou als je 3x in het Dijkgatsbos bent geweest dan ken je het rondje wel uit je hoofd en is er ook niks meer aan.

z0rr0
Berichten: 3069
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Huizen

Re: Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:43

hehey

wat goed.

in huizen.
in het crailose bos.
ik reed daar altijd met me paard ,geen 1 ruiterpad is goed
ze lopen niet op elkaar over in 1 keer stoppen ze en gaan nergens meer verder!

heel erg , en wij moesten gezeur aan horen rij hier niet ga naar een ruiterpad

succes groetjes diana

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Buitenrijden in de provincie Noord - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:14

Barb schreef:
Nou als je 3x in het Dijkgatsbos bent geweest dan ken je het rondje wel uit je hoofd en is er ook niks meer aan.



Ja ik weet het, maar toch is het opzich een best leuk bos om in te rijden
behalfe als het bloedje heet is in de zomer.. dan stikt het er van de
muggen.. dat is echt om gek van te worden. Maja...

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:05

Tsja, ik weet niet... mischien ben ik verwend of zo, maar ik rijd toch regelmatig erg fijn buiten met mijn paardje

Ik denk dat de meeste natuurgebieden in Noord Holland te klein zijn om echt te overnachten of trektochten te maken, maar je kan er toch echt leuk rijden. Amsterdamse Bos kun je toch best lekker rijden en zie er regelmatig trailers staan (goed te parkeren en goed onderhouden ruiterpaden)

Zelf ga ik ook nog wel eens naar het strand (Ijmuiderslag) of Langeveldseslag. Bij beide plekken kun je makkelijk parkeren en mag je met je paard het strand op.

Ben ook een keer in Schoorl geweest (bij Poelenburg de duinen in). Was daar iets lastiger parkeren, maar super rijden en zwerven door de duinen.

De waterleidingduinen zijn helaas niet vrij toegankelijk, maar ik heb begrepen dat je ook hier prachtig kan rijden.

nijntje01

Berichten: 525
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:15

purmerend heeft ook geen uitrij mogelijk heden. Voorheen konden we in het purmerbos rijden. Tegenwoordig is het niet meer toegestaan om daar te rijden terwijl ze bezig zijn om er een manege te bouwen.
Ook hoorde ik dat er geen paarden meer over het pontje op de jaagweg mogen komen. Dit is de enige mogelijkheid om naar het twiske te kunnen rijden. (de kortste weg iig)