Rits in laars en krassen op zweetblad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Rits in laars en krassen op zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 22:31

Ik heb sinds een poosje petrielaarzen met rits aan de achterkant. Maar het lippie van de rits maakt dus krassen op het zweetblad van mijn eveneens nieuwe zadel. (het lijkt wel of ik poen te veel heb). Kent iemand dit en wat doe je er aan...

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:35

Zit er over de rits geen leren 'flapje' ?

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: Rits in laars en krassen op zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:39

Is wel bekend, wat je eraan kan doen, denk eventjes advies vragen bij de ruitersport winkel waar je je laarzen hebt gekocht.
Bij mij is des tijds geadviseerd, om mijn rits aan de zijkantvoor te plaatsen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 22:48

Fredt schreef:
Zit er over de rits geen leren 'flapje' ?


Ja maar daar piept het lippie dus onderuit.

Ik vraag het juist hier omdat ik me al voor kan stellen wat voor een ingewikkelde operaties er bij de winkel verzonnen kunnen worden.

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:52

Mmm, mss een soort lapje over de rits plakken ?

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Rits in laars en krassen op zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:31

Die rits zit toch best ver naar achteren toe? Ik heb ook een rits, maar daar schuur ik echt niet mee langs mijn zadel. Misschien je been wat meer in de goede houding draaien zodat je kuit niet tegen de buik aangedrukt wordt? Maar misschien zit jou rits heel anders dan bij mij.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:52

Tja, hiervoor had ik mountainhorse laarzen en daar heb ik het probleem dus echt nooit mee gehad.

AL_A
Berichten: 520
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rits in laars en krassen op zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:04

Tulandro schreef:
Die rits zit toch best ver naar achteren toe? Ik heb ook een rits, maar daar schuur ik echt niet mee langs mijn zadel. Misschien je been wat meer in de goede houding draaien zodat je kuit niet tegen de buik aangedrukt wordt? Maar misschien zit jou rits heel anders dan bij mij.


Precies hetzelfde;)
Ik heb er ook nooit last van!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:33

Dan hebben ze volgens mij het lipje verkeerd om gemaakt...

Ik heb namenlijk ook een rits in m'n laarzen laten zetten maar dat lipje dat over de rits gaat heeft de drukknoop naar buiten gericht dus van je zadel af...
Afbeelding
zie je?

Eline_

Berichten: 392
Geregistreerd: 19-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:35

Nou, volgends mij moet zon rits niet over het zweetblad schuren..
Tenzij jij met je tenen naar buiten, en constant met je hakken in je paard rijd..
( btw, ik kan de foto niet zien )
groetjes eline

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:40

Waar zit je rits dan? Op de plek van de balijn? Als dat zo is is het erg vreemd dat je rits het zadel raakt. Dan zou je je beenligging moeten veranderen. Of aan de binnenvoorkant? Dan zou het, als de rits iets teveel naar binnen is geplaatst wel kunnen. En kan je er, ,volgens mij, ook vrij weinig aan doen/veranderen.

Jiske_Nilis

Berichten: 665
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 00:11

Hmm.. da's wel zonde van je nieuwe zadel ja
ik heb er eigenlijk geen last van, over mjin rits gaat ook zo'n lipje

Marije_Dusty
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:02

ik heb daar geen last van hoor

magic_lover

Berichten: 15573
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:40

ik ook niet

heb je hem aan de binnenkant laten zetten dan? anders moet je wel heel vreemd rijden lijkt mij

maar dat mag idd niet gebeuren!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:48

Tja, mijn beenligging kan misschien wat beter. Ik heb behoorlijk korte pootjes en een groot rond gebouwd paard. Als ik het spoortje wil gebruiken dan kan ik soms niet anders dan mijn tenen wat naar buiten draaien. Misschien komt het daar van. Ik heb ook eens goed gekeken naar het beschermflapje. Dit is een flapje met klittenband, maar het lipje is gewoon veel langer dan het flapje breed is. Bij Pascha's voorbeeld zit het lipje keurig onder het leer. Ik heb geprobeerd de lipjes naar achteren te leggen en tussen been en laars weg te stoppen. Dat lukt een beetje maar echt comfy is dat niet. Ik heb ook bedacht dat ik misschien een rubberslangetje over het lipje heen kan wurmen. Ik experimenteer gewoon verder.

AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:35

Ik heb er gelukkig ook geen last van. Maar dan zit er toch ook een fout in de laars, als het leer er niet netjes overheen zit.

Is het niet mogelijk om nieuwe lapjes erover heen te laten zetten?
Het lijkt me toch erg zonde van je zadel.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:56

Vandaag heb ik bedacht hoe de constructtie zou moeten worden. Er zou eigenlijk een ander leertje opgezet moeten worden wat breder is zodat het lipje er niet onderuit kan piepen. Met dit idee moet ik maar eens naar een schoenmaker, kijken of er wat aan gedaan kan worden.

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Rits in laars en krassen op zweetblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:58

Ik heb ook met rits, maar heb hier geen last van..

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:30

Ik heb ook ritsen in mn laarzen, ook petries. Ik heb er geen lipje over, maar ook geen last van krassen. Mn ritsen komen niet eens in de buurt van mn zadel. Waar heb jij de ritsen laten plaatsen dan? Kun je er een foto van maken?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 18:59

Ik heb mijn ritsen niet laten plaatsen, die zaten er al gewoon in hoor. Ik heb er gisteren nog eens op zitten studeren, het komt waarschijnlijk door de omvang van mijn benen en mijn beenhouding. Zoals al gezegd die zou eigenlijk netter kunnen. Los nog van rond paard en korte pootjes. Ik ben alleen niet fanatiek genoeg om te vinden dat mijn beenhouding perse beter moet. Wat kunnen mij nou mijn wat uitstekende tenen schelen. Maar mijn zadel kan me wel wat schelen, vandaar dat ik wat wil laten veranderen aan de flapjes. Ik kan helaas geen foto plaatsen, geen digi.