Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:59

loulou schreef:

volgens mij zijn er weinig auto's waarmee je een 1,5 paards trailer mag trekken zonder E.



daar heb ik mij nou eens heel lang in verdiept.....
geloof me duizenden!!!
er zijn heel veel auto's die boven de 1200 kg mogen trekken en meer wegen als 1200 kg,vooral station...

ik trek mijn 1,5 atec ook met mijn ford mondeo station....met B rijbewijs...en met supergemak...

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:56

Ik zou onze 1.5-paards met paard van 450 kg idd ook mogen trekken zonder B met onze Mazda 626 station. Op de trailerpapieren staat een totaalgewicht van 1300 kg en de Mazda weegt op papier meer dan 1300 kg. Ik doe het alleen (nog) niet omdat ik me daar niet vertrouwd genoeg bij voel.

Er zijn idd nog een hoop personenauto's die 1200 kg of meer mogen trekken. Vanaf 1600 kg worden ze idd schaars.

germie schreef:
Ik vraag me af of je golf wel genoeg mag trekken.
Meestal mag de auto niet meer mag trekken dan bijvoorbeeld 800 kg. Mijn VW golf (3) SDI mocht 1000 kg trekken. Dus nog te weinig voor een trailer + pony.

Lijkt me dat dat van het model afhangt. Ik wist al wel dat Golfjes meer mogen trekken dan je op het eerste gezicht zou zeggen: op http://www.autoweek.nl/carbaseresults.p ... 1&ref=atag kun je het opzoeken en dan zie je dat de 1.9 en 2.0 TDI 1400 kg mogen trekken. Zelfs een 1.6 mag nog 1200 kg trekken.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:14

dan kan het wel zijn dat zo een golfje een trailer MAG trekken..maar heb je wel eens aan de gevolgen gedacht als je plotseling moet remmen?????
Ik reed paar jaar terug met mn patrol ( 2050kg) met daarachter de LEGE trailer ( ongeveer 500kg) was opweg naar stal om juist een paard te gaan laden,toen ik onverwachts door een of andere gek moest remmen.. Ik reed nog geen 50kmpu, en ik maakte me een schruiverd... Dus zo zie je maar, dan heb je een goede zware auto en een lege trailer, de gevolgen kan je niet inschatten,maar vind wel dat je er rekening mee moet houden..

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:18

Ik zeg ook niet dat IK het zou doen, maar op papier mag het.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:22

ik val je ook helemaalniet aan karin..
ik bedoel het meer om uit te leggen dat daar ook na gekeken moet worden en niet alleen wat op papier mag

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:02

Ik rij ook zonder E Maar wil hem sowieso wel halen, al staat het alleen maar leuk op mn rijbewijs

Ik kan wel achteruit rijden en draaien met trailer

Ik rij in de audi A4 2,5 liter V6van mn papa die weegt 1600 kg en mag dat ook nog eens trekken. Mn trailer is op papier 1300, waarvan 580 kg ledig en 720 mag laden.

Met die auto gaat het prima, trailer ligt er goed en stabiel achter. Vind het wel prettig een zware diesel met een goed koppel,
zou het eng vinden met een hele lichte auto waarin je alles voelt als je paard een stapje verzet

@ stalnijmegen; brrr wees maar blij dat de trailer leeg was, je moet er toch niet aan denken...
Je hebt idd gelijk dat je niet alleen naar het papier moet kijken, ik ben blij dat de audi het ruim overschrijd

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:55

stalnijmegen schreef:
dan kan het wel zijn dat zo een golfje een trailer MAG trekken..maar heb je wel eens aan de gevolgen gedacht als je plotseling moet remmen?????
Ik reed paar jaar terug met mn patrol ( 2050kg) met daarachter de LEGE trailer ( ongeveer 500kg) was opweg naar stal om juist een paard te gaan laden,toen ik onverwachts door een of andere gek moest remmen.. Ik reed nog geen 50kmpu, en ik maakte me een schruiverd... Dus zo zie je maar, dan heb je een goede zware auto en een lege trailer, de gevolgen kan je niet inschatten,maar vind wel dat je er rekening mee moet houden..

Niet om het een of ander, maar een volle trailer is stabieler dan een lege. Als je hard remt met een volle trailer, dan zal de trailer hooguit de auto vooruit drukken, een lege trailer gaat echt een eigen leven lijden.
In dat opzicht zie ik dus ook het probleem niet om met relatief lichte wagens trailers te trekken. Zolang je weet wat je aan de haak hebt, en daar naar handelt, loopt het wel los. Punt is dat het gros niet weet waar ze eigenlijk mee bezig zijn.
Wist jij overigens dat je legaal met een peugeot 205 met een trailer plus paard kan rijden? Over kleine autootjes gesproken.......

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:23

Ik ben ook aan het rekenen geweest wat ik mag trekken.

Wij hebben net een nieuwe auto. Een peugeot 407. De auto zelf weegt 1455, laadvermogen is 585, tezamen dus 2030 kilo.
Hij mag geremd 1500 kilo trekken. Een trailer van 1300 of 1400 zou er dus zeker wel achter mogen en kunnen.

In principe heb ik dus geen BE rijbewijs nodig. Maar ik ga zeker wel voor de veiligheid van mijn paard een aantal lessen nemen. En als het me meevalt ga ik dan toch misschien examen erin doen.

Dat geeft me toch een veiliger idee.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:44

ikke schreef:
stalnijmegen schreef:
dan kan het wel zijn dat zo een golfje een trailer MAG trekken..maar heb je wel eens aan de gevolgen gedacht als je plotseling moet remmen?????
Ik reed paar jaar terug met mn patrol ( 2050kg) met daarachter de LEGE trailer ( ongeveer 500kg) was opweg naar stal om juist een paard te gaan laden,toen ik onverwachts door een of andere gek moest remmen.. Ik reed nog geen 50kmpu, en ik maakte me een schruiverd... Dus zo zie je maar, dan heb je een goede zware auto en een lege trailer, de gevolgen kan je niet inschatten,maar vind wel dat je er rekening mee moet houden..

Niet om het een of ander, maar een volle trailer is stabieler dan een lege. Als je hard remt met een volle trailer, dan zal de trailer hooguit de auto vooruit drukken, een lege trailer gaat echt een eigen leven lijden.
In dat opzicht zie ik dus ook het probleem niet om met relatief lichte wagens trailers te trekken. Zolang je weet wat je aan de haak hebt, en daar naar handelt, loopt het wel los. Punt is dat het gros niet weet waar ze eigenlijk mee bezig zijn.
Wist jij overigens dat je legaal met een peugeot 205 met een trailer plus paard kan rijden? Over kleine autootjes gesproken.......



mn trailer bleef recht achter me.. alleen ging ik nog zo een 30 meter vooruit,wat zeker niet mijn bedoeling was!!

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:27

stalnijmegen schreef:
mn trailer bleef recht achter me.. alleen ging ik nog zo een 30 meter vooruit,wat zeker niet mijn bedoeling was!!

Dacht jij dan dat een trailer op grote auto's geen invloed zou hebben?? Remvermogen is maar beperkt afhankelijk van het gewicht van de auto.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:24

ja maar ik bedoeler mee te zeggen.. 2050kg duwd hij zo ff verder naar voren,wat gebuurt er met een golfje ofzoiets dergelijks die net 1200kg wegen??
( met de auto was niksmis qua remmen ofzo, was een patrol van 2mnd oud,wij hebben een 4x4 garage ,mn ex nu dus,)

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:52

stalnijmegen schreef:
ja maar ik bedoeler mee te zeggen.. 2050kg duwd hij zo ff verder naar voren,wat gebuurt er met een golfje ofzoiets dergelijks die net 1200kg wegen??
( met de auto was niksmis qua remmen ofzo, was een patrol van 2mnd oud,wij hebben een 4x4 garage ,mn ex nu dus,)

Met dat Golfje gebeurt niet zo heel veel meer, dat valt best mee. Ik zou me eerder zorgen maken om het remvermogen van de trailer. Je zult de eerste niet zijn waarvan de remmen het nauwelijks doen. Ik weet dat mijn Westfalia helemaal niks doet aan de auto, willekeurig of dat een Disco van 2000kg is of een Fordje van 1000kg. Je voelt zelfs de trailer trekken aan de auto omdat ie harder remt.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:23

Met een Volvo 850 kun je zonder problemen een 1.5 paards trailer trekken, zonder E, tenzij je een idioot zware trailer hebt (Ifor Williams).

Mijn situatie:

Trailer teruggekeurd op MMO 1200 kg (eigen gewicht 540 + 660 laadvermogen (was 760))
Auto: 1230 kg
Auto (Citroen Xsara Picasso) mag trekken: 1300.

MMO = 540+660 = 1200, wat minder is dan 1230, dus mag dit zonder E. Het is erg krap aan, maar goed, het is niet anders.

Volvo 850 is een tikkie zwaarder. Kleinste weegt zelf 1326kg (volgens autotrader) en de meeste 1.5 paards trailers hebben een MMO van 1300kg.