Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:30

Ik weet dat het een al reeds veel besproken onderwerp is, maar waar kan ik ook al weer berekenen wat onze Volvo 850 mag trekken?
Ik ben wat serieuzer aan het kijken voor een 1,5p. trailer die ik zonder E kan trekken met de auto.

Nb: ik ben overigens wel van plan wat lessen te nemen als de trailer daardwerkelijk aangeschaft gaat worden!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:31

Er is ergens een Sticky met daarin de precieze info!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:32


stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:34

volgens mijn weten, kan je met zo een auto alleen een 1 paard trailer trekken voor geen E rijbewijs..
Snap eigenlijk niet waarom je hem toch niet haalt..
Mocht er ooit iets gebeuren,je weet hoe de verzekeringen zijn, dan gaan ze het toch zo spelen dat je geen E rijbewijs hebt...
Ik heb het gewoon maar gehaald om van het hele gez**k af te zijn,kan nooit iemand me wat maken en hoef ik ook geen reken sommetjes te maken.,. Zo moeilijk is het echt niet.. heb maar 1 les genomen en daarna moest ik meteen op.. Slaagde in een keer..
Wel krijg je ook 2 a 3 theorie vragen...
succes

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:34

volgens mij zijn er weinig auto's waarmee je een 1,5 paards trailer mag trekken zonder E.

als je toch van plan bent een paar lessen te nemen kun je net zo goed thuis ofenene met achteruit zetten enz, een paar lessen nemen en je E halen.
dan weet je ook zeker dat je goed zit en de verzekering niet moeilijk kan doen als er iets gebeurd.

rayo
Berichten: 870
Geregistreerd: 14-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:39

Gewicht van de auto + het maximum laadvermogen van de auto moeten zwaarder zijn dan de trailer + maxumum laadvermogen en totaal mag je niet boven de 3500 kilo komen. Je moet wel even kijken of je auto het ook mag trekken!!
Ik rijd met een ford mondeo station met een anderhalf paard max.1300 kilo en rijd volkomen legaal zonder E-rijbewijs!
Ik heb voor de zekerheid de RDW, politie etc gebeld en volgens hen kan dit gewoon! Goede voorbeelden staan op de site van het CBR!
succes!

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:44

http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=118&t=564539

De sticky met ALLE zaken die je moet weten voor rijden met aanhangwagens (de 5e post). Dit is de enige juiste uitleg; alle hiervan afwijkende verhalen zijn onzin!
Bedenk wel dat er plannen zijn om de boel om te gooien. Hoe het er dan uit gaat zien is vooralsnog niet duidelijk, maar het zal er wel weer niet simpeler op worden en zeker niet goedkoper. Neem dit mee in je beslissing om je E-rijbewijs te halen.......

Rayo, lees de sticky, je verhaal klopt niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:46

stalnijmegen schreef:
volgens mijn weten, kan je met zo een auto alleen een 1 paard trailer trekken voor geen E rijbewijs..
Snap eigenlijk niet waarom je hem toch niet haalt..
Mocht er ooit iets gebeuren,je weet hoe de verzekeringen zijn, dan gaan ze het toch zo spelen dat je geen E rijbewijs hebt...
Ik heb het gewoon maar gehaald om van het hele gez**k af te zijn,kan nooit iemand me wat maken en hoef ik ook geen reken sommetjes te maken.,. Zo moeilijk is het echt niet.. heb maar 1 les genomen en daarna moest ik meteen op.. Slaagde in een keer..
Wel krijg je ook 2 a 3 theorie vragen...
succes

dit is waar, maar ik vind veiligheid voorop staan als je met dieren achter je auto rijd, het is veiliger om te leren hoe je met een zware aanhanger rijd. mijn mening is dat als je met paarden achter je auto gaat rijden vind ik het verstandiger dat je je E-rijbewijs in je zak hebt.

rayo
Berichten: 870
Geregistreerd: 14-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:55

mijn auto kaal, dus zonder laadvermogen is al zwaarder dan met trailer met laadvermogen, dus ik rij zowiezo legaal.
Ik heb 2x examen gedaan (en lessen gehad) en de eerste keer reed ik te bang (omdat ik geen fietser in wilde halen op een weg met veel wegen van rechts) en de 2e keer deed ik het wel bij een andere examinator en was het verkeerd volgens hem, ja wat wil je nou...Ik heb dus wel degelijk met de trailer leren rijden en ga het zeker ook nog halen, maar ik zal eerst weer even moeten sparen!!
Tevens heeft mijn vriend en mijn vader wel zijn E, dus meestal rijden hun, maarja, soms ga ik wel eens alleen op pad en mag ik dus gewoon zelf!!
En sorry ik had het idd even mis, het is het gewicht van je auto (en niet het laadvermogen erbij) moet zwaarder zijn dan de trailer met laadvermogen!

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:57

De wijzigingen die ze willen doorvoeren zijn dat je geen E rijbewijs meer nodig hebt straks als je op pad gaat met een trailer van maximaal 750 kg. (Dus puur het gewicht van de trailer!) Als je totale lading (auto+paard+trailer) onder de 3500kg komt dan mag je er zo mee gaan rijden. Zit je met elkaar tussen de 3500 en de 4250kg dan moet je een cursusje gaan volgen om wat rijervaring op te doen. (dus geen officeel examen meer) Dit is dan de nieuwe europese regelgeving, en ik geloof dat het wel doorgaat, maar dat de preciese datum nog niet bekend is ofzo. Ik hou het ook even in de gaten, want ik zou me daar gek zijn om nu nog voor E te gaan als het straks niet meer hoeft! (die euries besteed ik liever aan mn trailer )


Ik heb even een stukje gekopierd uit een ander topic, en dit zijn de eventuele regels die er aan zitten te komen, met je E zou ik dus nog even wachten

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:58

rayo schreef:
En sorry ik had het idd even mis, het is het gewicht van je auto (en niet het laadvermogen erbij) moet zwaarder zijn dan de trailer met laadvermogen!

Leermoment

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:00

ik zit een beetje te twijfelen of ik binnenkort al E ga halen of toch maar wacht op die nieuwe regels.

hoorde ook al dat ze E rijbewijs moeilijke willen gaan maken en dat je vanaf 2007 ook weer opnieuw theorie moet doen?

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:06

loulou schreef:
ik zit een beetje te twijfelen of ik binnenkort al E ga halen of toch maar wacht op die nieuwe regels.

hoorde ook al dat ze E rijbewijs moeilijke willen gaan maken en dat je vanaf 2007 ook weer opnieuw theorie moet doen?

Gewoon halen. Besef dat ook met de nieuwe regels je niet met twee paarden op stap kunt! En het zal er wel op uitdraaien dat je eerst die proef moet doen, voordat je je E mag halen. Beetje zoals het motor-rijbewijs ook al in tweeen is gesplitst.
Wat je hebt, heb je en nemen ze je ook niet zomaar meer af.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:07

Sja Ikke, maar voor dat wat je wilt krijgen moet je wel eerst 500 euro betalen. Als straks blijkdat je dat over een jaar niet meer hoeft, en je gewoon de weg op mag is dat beetje zonde van je geld

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:11

Wat zijn de gemiddelde kosten van een E rijbewijs?
En als je dan je E hebt, kan je gewoon met een Volvo 850 een anderhalf paards trailer trekken?

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Gewicht auto om geen E-rijbewijs te hoeven halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:12

ikke schreef:
loulou schreef:
ik zit een beetje te twijfelen of ik binnenkort al E ga halen of toch maar wacht op die nieuwe regels.

hoorde ook al dat ze E rijbewijs moeilijke willen gaan maken en dat je vanaf 2007 ook weer opnieuw theorie moet doen?

Gewoon halen. Besef dat ook met de nieuwe regels je niet met twee paarden op stap kunt! En het zal er wel op uitdraaien dat je eerst die proef moet doen, voordat je je E mag halen. Beetje zoals het motor-rijbewijs ook al in tweeen is gesplitst.
Wat je hebt, heb je en nemen ze je ook niet zomaar meer af.


heb maar 1 paard, dus dat is het probleem niet.

maar denk idd dat ik het toch maar gewoon ga halen. makkelijker en goedkoper wordt het nooit, dat geloof ik niet.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:14

MissPromiss schreef:
Sja Ikke, maar voor dat wat je wilt krijgen moet je wel eerst 500 euro betalen. Als straks blijkdat je dat over een jaar niet meer hoeft, en je gewoon de weg op mag is dat beetje zonde van je geld

Het verschil zit erin dat je NOOIT meer hoeft na te denken bij wat je doet. Mag de auto de trailer trekken? Zo ja, rijden maar. Stel dat je in de situatie bent dat je met een twee-paards combi bent en je chauffeur kneust een enkel? Kun jij toch mooi naar huis rijden........
Daarnaast doet rijbewijs wel degelijk iets op je CV. Ik mag nog wat meer rijden (C-E) en ik krijg daar steevast positieve reacties op, ook al is het totaal niet van belang voor de baan........

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:21

ik heb een tijd zonder E gereden.
had een trailer met tolaal gewicht van 1250 kilo deze 100 kilo terug gekeurd (dus na totaal gewicht van 1150), trailer woog zelf 600 kilo dus mog ik er maximale een paard van 650 kilo in vervoeren.
had een auto VW TDI golf die mog 1200 trekken en tolale gewicht van de auto en de trailer (1150) kwam net niet boven de 3500 kilo uit. was totaal 3475 kilo en dan mog ik zonder problemen mee rijden.
atec trailer zijn tot nu toe de lichste trailer, met een totale laatvermogen wat ook andere trailers hebben.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:24

Ik kan me NIET voorstellen dat ze het E rijbewijs gaan afschaffe... als je kijkt dat er in de loop der jaren juist alleen maar MEER rijbewijsen etc bij gekomen zijn!!! bromfiets certificaat etc etc... nee ga je niet blind staren op iets wat waarschijnlijkniet zo zal gaan..
Zelfde als grijs kenteken, hoevaak hebben ze niet gezegd dat er een regeling zou komen voor diegene die al jaren grijskenteken rijden?? ook niks van waar gemaakt,conclusie is dat ikmn patrol heb moeten verkopen omdat de belasting op 100 euro per maand kwam,daar nog verzekering bij en diesel,werd me oiets te veel..
Ik rij nu met een volvo 940 en die trekt gerust mn 2 paards trailer.. Ligt er ook een beetje aan wat je moter inhoud is.. en ik heb dan welmn E rijbewijs..
Heb samen met mn ex een 4x4 garage gehad,en alles hebben we uit geplozen en gedaan, wat wel kan en wat niet.. dus anders pm maar..
jouw volvo 850 is volgns mij iets ligter dan de 940,dus anderhalf paards moet denk ikzo uit mn blotte bolwellukken,maar dan met E rijbewijs!!!!!!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:33


Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:43

ooeeh wat een bekend gedoe
Wij zaten ook elke x weer met hetzelfde liedje :p
Mag m'n vriend wel rijden met deze combi...
Veel gerekend met ons autotje en trailer en ponietje kon het allemaal net...

Nou bij het paad hebben ze een mega auto en een mega trailer + paard...
en hier zijn we nog steeds niet over uit of dat nou wel zou mogen..

Dan zou het betekenen hoe groter/zwaarder je je auto koopt, dat je er dan wel mee mag rijde...

M'n vriend heeft dus inmiddels z'n E rijbewijs (1 dag )
En ik probeer het ook nog wel een x als ik fatsoenlijk de maat van alleen de auto kan inschatten

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:26

Je kunt 1.5 paard trailers kopen en die op een max. gewicht van 1300 kg laten zetten. Dit betekent dat een veulen+merrie vervoeren er eigenlijk niet meer inzit. Maar je mag er dan wel mee rijden zonder E (als je een auto hebt die boven de 1300 kg weegt).

Maar volgens mij is het goedkoper om gewoon je E te halen. DAn kun je gewoon een auto aanschaffen die voldoende mag trekken en verder is het geen gereken meer.
Mijn auto mag 1500 kg trekken. Met E gaat het om de trekhaaklast (dus wat je er werkelijk achter hangt). Als ik er een 2-paards met 1 paard er in achter wil hangen dan mag dat. Dit mag niet met alleen B.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:19

Ik weet het bij ons zat.. heb ff gespiekt..

Wij hebben een volkswagen golf die een masse ledig gewicht had van 1095 kg
Mijn pony ong. 400 kg + trailer 650 kg komen dus samen uit op 1050..
Dit is onder het gewicht van onze auto dus mogen wij deze combi met alleen een B-rijbewijs trekken

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:55

Pasha schreef:
Ik weet het bij ons zat.. heb ff gespiekt..

Wij hebben een volkswagen golf die een masse ledig gewicht had van 1095 kg
Mijn pony ong. 400 kg + trailer 650 kg komen dus samen uit op 1050..
Dit is onder het gewicht van onze auto dus mogen wij deze combi met alleen een B-rijbewijs trekken


Dit klopt niet.
Je moet in dit geval niet kijken hoe zwaar je pony is, maar wat het maximum laadvermogen van je trailer is. Als het gewicht van de trailer + zijn maximum laadvermogen opgeteld meer is dan 1095 kg (wat ik wel verwacht eigenlijk), dan mag je deze combinatie ook met je pony van 400 kilo niet rijden zonder je E rijbewijs!

Wat mij betreft mogen ze die europese regels wel in gaan stellen. Dat scheelt een hoop gedoe en onduidelijkheid want soms weten de politie-agenten het zelf niet eens goed hoe het zit.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:59

Pasha schreef:
Ik weet het bij ons zat.. heb ff gespiekt..

Wij hebben een volkswagen golf die een masse ledig gewicht had van 1095 kg
Mijn pony ong. 400 kg + trailer 650 kg komen dus samen uit op 1050..
Dit is onder het gewicht van onze auto dus mogen wij deze combi met alleen een B-rijbewijs trekken

Helaas, fout.
Ik vraag me af of je golf wel genoeg mag trekken.
Meestal mag de auto niet meer mag trekken dan bijvoorbeeld 800 kg. Mijn VW golf (3) SDI mocht 1000 kg trekken. Dus nog te weinig voor een trailer + pony.

Bovendien geldt voor het B rijbewijs het LEDIG GEWICHT + laadvermogen.

Terwijl voor BE de werkelijke trekhaaklast geldt. (= wat je er werkelijk achter hangt).

Dus je mag met B niet een 2-paardstrailer zonder inhoud trekken die leeg 700 kg weegt als je auto zeg maar 701 mag trekken. Maar met een BE-rijbewijs mag het wel.
Met B wordt gekeken naar ledig gewicht + laadvermogen (dat is zeg maar 2000 kg), terwijl met BE alleen naar die 700 kg gekeken wordt (=trekhaaklast).