Zitles....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:16

ik krijg er soms idd een hele les over;) wel vermoeiend maar je leert er echt wat van!

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:29

gollempje schreef:
Wan schreef:
ik heb geen zitles maar ik kan het wel heel goed gebruiken.. daarom rij ik de laatste tijd ook vaak zonder zadel (vaak aan het eind)

heb je dan ook les?

ik heb geen zitles maar wel les op de pony waar ik dan zonder zadel op rij (snap je? )

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:39

Anoniem schreef:
RUBYWHITE schreef:
zitles is ook goed te doen in de les zonder beugels...je rekt tevens goed je spieren etc. op


Ben ik het niet mee eens zoals ik al eerder vemeld!
Als ik dat doe ga ik enorm knijpen met mijn bovenbeen wat juist een heel verkeerde houding veroorzaakt in plaats van de goede!

Aan de longe kan je je echt goed concentreren op je houding zonder er ook nog eens voor hoeven te zorgen dat mijn paard goed blijft lopen!


Dat kan zo zijn dat je het niet met mij eens bent, maar ik ben van mening dat het wel degelijk kan. Als jij dan gaat knijpen doe jezelf iets fout, daar heb ik nl een instructrice voor die er wel goed op let en ook hoe je houding hierdoor is. Als je 1 op 1 aan de longe zitles oefent is alle aandacht op jou gevestigd, hardstikke mooi, maar het kan ook anders. Hoeft niet per definitie zo te zijn dat jou methode de juiste noch de beste is Maar goed, ieder zijn mening...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:19

RUBYWHITE schreef:
Dat kan zo zijn dat je het niet met mij eens bent, maar ik ben van mening dat het wel degelijk kan. Als jij dan gaat knijpen doe jezelf iets fout, daar heb ik nl een instructrice voor die er wel goed op let en ook hoe je houding hierdoor is. Als je 1 op 1 aan de longe zitles oefent is alle aandacht op jou gevestigd, hardstikke mooi, maar het kan ook anders. Hoeft niet per definitie zo te zijn dat jou methode de juiste noch de beste is Maar goed, ieder zijn mening...


Zitles is bij mijn weten heel wat anders dan aanwijzingen geven tijdens een normale dressuurles! Dat ik zelf wat fout doe is meer dan logisch.....als ik dat al geen eens kan beseffen dan kan ik beter maar direct stoppen. Alles wat fout gaat heb ik aan mij zelf te danken. Maar problemen die er al jaren in zitten verdwijnen niet na 1 aanwijzing hierop helaas.......
Dus als mijn instructrice eenmalig roept (of misschien een aantal maal) dat ik niet moet knijpen zal ik na enige minuten toch weer gaan knijpen omdat dit zo normaal is geworden dat ik het zelf niet meer merk.
Door zitles maakt mijn instructrice mij bewust van het feit dat ik knijp en leert mij hoe het voelt als ik echt goed ontspan. Dit voel je niet als je eventjes 1 sec. los laat terwijl je ook nog met je paard knap laten lopen bezig bent, die momenteel erg schieterig is!
Tenminste ik niet.....

Nu weet ik hoe het voelt en hoe mijn paard hier op reageert kan ik het veel beter in praktijk tijdens mijn eigen trainingen toepassen, gisteren merkte ik al weer enorme verbeteringen hierdoor.....

Maar goed wij zullen het nooit eens worden
Dus ik laat het er verder bij....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:21

Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik merk dat toch heel wat mensen hier nooit echt over nagedacht hebben!

Had ik ook nog niet totdat ik van mijn huidige instructrice les kreeg....

Iedereen veel succes!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:37

Jou vraag was of er meer mensen op bokt zijn die wel eens zitles nemen. Dat jij vind dat je alleen zitles krijgt van een instructrice op een paard met bijzet aan de longeerlijn zal vast haar methode zijn. Mij hoor je niet zeggen dat die methode niet werkt, mij hoor je alleen zeggen dat het ook anders kan. En laat ik het nu toevallig anders leren Het gaat er toch niet om om je gelijk te krijgen Dat jij van mening bent dat jij het op de goede manier doet super Ik ben van mening dat de zitlessen die ik krijg op deze manier goed werken bij mij (en niet alleen bij mij). Hierbij heb ik het niet over aanwijzingen op mijn houding Vaak als we maar alleen of met zijn 2en op les zijn besteden we hier juist meer aandacht aan. En die aandacht wordt prima verdeelt Anders zou ik zeggen, kom eens een keer zo`n zitles mee draaien en oordeel dan ook eens op iets waar je dan ervaring in op gedaan hebt

Anoniem

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:39

Kom jij mij dan even samen met mijn paard ophalen?
Dan ben ik berijd om mee te draaien in jou les!
Maar ik blijf bij mijn standpunt

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:43

Prima hoor...kan natuurlijk ook gewoon met instructrice die kant opkomen waarom moeilijk doen alst makkelijk kan

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:01

wat ik me afvraag bij de gymnastiek lessen, om het zo maar even te noemen. Is of je het paard daarbij juist WEL in de weg zit.
Om bijvoorbeeld als voorbeeld tenen diagonaal aantikken te nemen: dan kom je scheef op het paard te zitten...
Terwijl er altijd wordt gezegd dat je recht op je paard moet zitten. Als je scheeft zit (naar binnen) valt het paard naar binnen.
Dit is in mijn ogen heel logisch.

Onder zitles versta ik om in iedere gang te leren hoe je correct in evenwicht en recht op het paard zit. Met een juiste beenligging, elleboog/schouder/handhouding en romphouding.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:30

Tenen aantikken doen wij niet aan!
Maar bij veel oefeningen waarbij je denkt juist uit balans te gaan zitten kan je juist ook in balans zitten.
Tja, beetje moeilijk uit te leggen.

Als ik mijn linkerbeen naar achter buig en aan raak met mijn linkerhand kan ik inknikken in mijn linkerheup en rug, maar juist ook er voor zorgen dat dit niet gebeurt.
Dus het is net hoe je het bekijkt....
Op deze manier leer je je lichaam onder controle te houden ook tijdens vernaderingen en iet automatisch iets te doen maar er goed bij na te denken wat mijn lichaam dan allemaal doet....

Hopelijk begrijp je het zo een beetje, erg moeilijk om uit te leggen.

Tevens zijn mijn zitlessen niet alleen maar gymnastische oefeningen zoals ik al zei, maar juist ook zeer veel aandacht schenken aan de juiste houding en zit, bewust worden van wat ik doe en hoe ik iets kan verbeteren!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:30

RUBYWHITE schreef:
Prima hoor...kan natuurlijk ook gewoon met instructrice die kant opkomen waarom moeilijk doen alst makkelijk kan



Je bent van harte uitgenodigd!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:25

Anoniem schreef:
RUBYWHITE schreef:
Prima hoor...kan natuurlijk ook gewoon met instructrice die kant opkomen waarom moeilijk doen alst makkelijk kan



Je bent van harte uitgenodigd!



Super!

samyrah
Berichten: 144
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:56

Haha, morgen heb ik weer zitles!
(ik hoop dat ik blijf zitten)
Ik vind het heel belangrijk om zitles te hebben. Ik ben er qua houding en zit erg op vooruit gegaan. Door oefeningen te doen, en daarbij bewust te worden van de rest van je lichaam en hoe dat op de beweging ,van bijvoorbeeld je been naar achter leggen, reageert, kun je beter een onafhankelijke zit bereiken. Je kunt je hele concentratie op je lichaam en de reactie van je paard op jouw lichaam richten. Ik denk dat de les op deze manier meer vruchten afwerpt. Het zal ongetwijfeld op andere manieren ook goed werken, maar ik denk dat als je je volledig op iets kunt concentreren, je het sneller leert.