Zitles....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:31

Ik ben gewoon even nieuwschierig

Je hoort iedereen altijd over dressuurles, springles, crosstraining etc. maar nooit iemand over zitles
Mijn vraag is dan ook wie krijgt er hier ook regelmatig zitles?

Ik zelf neem regelmatig een zitlesje omdat mijn houding verre van optimaal is!
En er kan altijd nog wel wat aan gesleuteld worden.
Ook hoor je hier op bokt regelmatig vragen over houding en zit dus als je geen zitles krijgt waarom neem je die dan niet?

Ben erg benieuwd naar de antwoorden

IVfotos
Berichten: 1158
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:02

ik ben van plan om binnen kort zit les te nemen.
ik vind het altijd goed om op je houding te letten.
en een zit les helpt daar wel bij

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:13

doorzitten krijg je zowiezo bij dressuur en springen;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:20

lois_fjordje schreef:
doorzitten krijg je zowiezo bij dressuur en springen;)


Maar dat is geen zitles!
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van een zitles maar duidelijk een andere dan ik heb!

Zitles houd bij mij in meer balans en evenwicht ontwikkelen, het paard aanvoelen, op de correcte manier op je paard kunnen zitten en hem-haar volgen zonder daarbij de bewegingen te storen.

Dit bereik d.m.v. diverse gymnastische oefeningen, been over de hals, benen voor het zadel, knieen optrekken tot boven het zadel, etc.

Dit kan dus ook niet los in de bak, maar gebeurd aan de longe met bijzetteugels of in mijn geval gewoon een slofteugeltje (touwtje)

Heel intensief overigens, spierpijn gegarandeerd

IVfotos
Berichten: 1158
Geregistreerd: 19-07-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:40

de manage waar ik rij geeft dat ook.
wij zitten dan op een zacht dekje zonder zadel.
werkt ook heel goed

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:12

maar bij dressuur leer je goedzitten:D meebewegen met het paard ne goed aanvoelen:)

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:25

Wij noemde dat nooit zitles op de manege, maar gewoon gymnastiek en ik betwijfel of dat je zit daar nou zoveel beter van wordt. Het was voor ons het ergste wat je kon krijgen tijdens de les, want niemand wilde zichzelf graag oprekken en tenen diagonaal aantikken en alle dingen die je net beschreef, maar het is weleens wat anders dan je paard alleen het werk laten doen.

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:26

Ik heb elke week zeker 1 keer zitles.. ik gewoon super goed voor je houding en balans.. en spierpijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:37

Zitles is je bewust worden van wat je doet, hoe werk je in op je paard.
Dat doe je door gymnastische oefeningen te doen.
Overigens doe ik dat zeker niet alleen, ook moet ik gewoon zitten en krijg ik daarin aanwijzingen.
Hoe moet ik mijn paard goed volgen, hoe zit ik hem niet in de weg etc.
Dit gevoel ontwikkel je ook door gymnastische oefeningen, je raakt er meer door in balans en evenwicht.
Dat red je echt niet door af en toe een aanwijzing op je houding en zit te krijgen of geven daar moet intensief aandacht aan worden gegeven al wil je dat verbeteren en perfectioneren.

Als mensen mij zien rijden zeggen ze juist ook altijd hoe netjes ik zit, maar er valt in mijn en mijn instructrices ogen nog zeer veel aan te verbeteren.

@Lucifertje, top dat je weekelijks zitles krijgt, dat zouden meer mensen moeten doen!

Sence

Berichten: 9821
Geregistreerd: 13-03-06

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:39

Krijgen we er eigenlijk tegenlijk bij

Anoniem

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:14

Nadine240904 schreef:
Krijgen we er eigenlijk tegenlijk bij


Wat, en waarbij?

Die gymastiekoefeningen die je wel eens op de manege doet zijn idd goed voor de ontwikkeling, helaas wordt er als er uiteindelijk een eigen paard of pony komt niks meer mee gedaan en verwateren dit soort dingen snel!
Ook in hogere groepslessen wordt dit nooit gedaan en op een maege waar ik 2 jaar heb gewerkt heb ik ze nog nooit een gymnastiek les zien geven, het gebeurt dus ook niet op alle maneges.....

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:37

ik heb het eigenlijk nog nooit gehad, ik vraag me af of het hier in de buurt wordt 'gegeven'. ik heb er nog nooit op gelet. het lijkt me wel een goede, omdat ik van nature als geen goede houding heb en snel naar voren zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:30

gollempje schreef:
ik heb het eigenlijk nog nooit gehad, ik vraag me af of het hier in de buurt wordt 'gegeven'. ik heb er nog nooit op gelet. het lijkt me wel een goede, omdat ik van nature als geen goede houding heb en snel naar voren zit.


Dan is het zeker goed!
Mijn instructrice geeft mij naast dressuurles ook zitles, ze heeft zelf ook aan voltige gedaan als ik mij niet vergis dus weet genoeg oefeningen die goed zijn voor het werken an een onafhankelijke zit.
Je moet wel mazzel hebben dat je iemand vindt die goed zitles kan geven, iemand die alleen af en toe schreeuwt dat je rechtop moet gaan zitten heeft weer weinig nut....

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:33

bij mijn manege, geven ze in het begin meteen zitles, op een pony zonder zadel, met voltigesingel. Als ze dan alle gangen zonder zadel beheersen, gaan ze over op een gewoon zadeltje Is heel handig, als ik dan een beugel kwijt ben, kan ik gewoon rustig blijven zitten en raak je niet in paniek

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:16

ik heb donderdag zitles!! word vrijdag weer niet kunnen lopen.. Heb het er voor over.. je word echt beter! een echte aanrader!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Zitles....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:03

Zitles krijgen wij zowiezo tijdens de lessen (clubles) en als je graag wil kan de instructrice er ook een prive les aan besteden...

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:01

Anoniem schreef:
gollempje schreef:
ik heb het eigenlijk nog nooit gehad, ik vraag me af of het hier in de buurt wordt 'gegeven'. ik heb er nog nooit op gelet. het lijkt me wel een goede, omdat ik van nature als geen goede houding heb en snel naar voren zit.


Dan is het zeker goed!
Mijn instructrice geeft mij naast dressuurles ook zitles, ze heeft zelf ook aan voltige gedaan als ik mij niet vergis dus weet genoeg oefeningen die goed zijn voor het werken an een onafhankelijke zit.
Je moet wel mazzel hebben dat je iemand vindt die goed zitles kan geven, iemand die alleen af en toe schreeuwt dat je rechtop moet gaan zitten heeft weer weinig nut....


ik zal eens vragen aan mijn instructrice of ze er wat mee kan! ze heeft tenslotte deurne gedaan, dus zal er toch wel iets van af weten?

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:14

ik heb het nog nooit gehad, maar mijn instructrice geeft ook centred riding en dat heeft ook veel te maken met je zit, ik ga haar eens vragen om een zitles, nu rij ik op de klassieke manier

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:15

Zo gisteren weer mijn zitles achter de rug!

Ging weer erg lekker, we hebben dit maal geen gymnastische oefeningen gedaan maar echt gewerkt aan mijn beenligging en rughouding.
[paard] ging echt super lopen op het eind, je merkte duidelijk verschil!
Nu moet ik hier zelf mee aan de gang gaan, ik weet nu hoe het hoort te voelen.

Zitles vind ik overigens heel wat anders dan in de les aanwijzingen krijgen op je houding.
Zitles noem ik echt aan de longe het paard bijgezet en dan puur op houding en zit werken!
Anders kreeg ik iedere week namelijk al zitles tijdens mijn les, houding en zit vindt mijn instructrice namelijk erg belangrijk!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:04

zitles is ook goed te doen in de les zonder beugels...je rekt tevens goed je spieren etc. op

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:34

RUBYWHITE schreef:
zitles is ook goed te doen in de les zonder beugels...je rekt tevens goed je spieren etc. op


dan heb ik al moeite om goed te blijven zitten

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:39

ik heb geen zitles maar ik kan het wel heel goed gebruiken.. daarom rij ik de laatste tijd ook vaak zonder zadel (vaak aan het eind)

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:52

Wan schreef:
ik heb geen zitles maar ik kan het wel heel goed gebruiken.. daarom rij ik de laatste tijd ook vaak zonder zadel (vaak aan het eind)

heb je dan ook les?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:24

RUBYWHITE schreef:
zitles is ook goed te doen in de les zonder beugels...je rekt tevens goed je spieren etc. op


Ben ik het niet mee eens zoals ik al eerder vemeld!
Als ik dat doe ga ik enorm knijpen met mijn bovenbeen wat juist een heel verkeerde houding veroorzaakt in plaats van de goede!

Aan de longe kan je je echt goed concentreren op je houding zonder er ook nog eens voor hoeven te zorgen dat mijn paard goed blijft lopen!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:51

Òp stal hebben ze wel zitles een paar mensen .Denk dat het zeker goed is voor je . En je gaat denk ik ook je paard beter aanvoelen. Zou het met die van mij ook willen maar gaat nog niet