E rijbewijs. Waar halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 17:56

Ik weet niet of het hier goed staat. dan hoor ik het wel. Waar hebben jullie je E rijbewijs gehaald? In een dag? of is dat niet aan te raden en wat hebben jullie betaald?

groetjes

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:20

Ik heb mijn E gehaald bij een rijschool hier in de buurt.

Voorafgaand aan de dagcursus heb ik totaal vier uren extra les gehad. Twee uren ter introductie en om te kijken of ik een dagcursus kon doen en nog eens twee uren om het achteruit rijden extra te oefenen.

De dagcursus duurde zes uren dus ik heb totaal tien uren les gehad. Ik had vrijwel geen ervaring met het rijden met een aanhanger maar ben wel in één keer geslaagd. Ik was € 615 euro kwijt geloof ik.

Het is aan jezelf of je een dagcursus wilt doen. Je kunt het ook overleggen met de autorijschool. Zo heb ik het ook gedaan. Succes ermee!

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:09

Er zitten nieuwe Europese ontwikkelingen aan te komen mbt het E-rijbewijs c.q. rijden met B+aanhanger. Voor je veel kosten gaat maken kun je je beter daar eerst even in verdiepen.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:15

In december heb ik mijn E gehaald bij Blom. Het was een cursus van 1 dag (6 lesuren) en aan het einde van de dag examen. Volgens mij was het rond de 500 euro. (Wel op kosten van stage en we waren met meerdere)

Maar ik zou inderdaad eerst even die regels die Sugarmiss zei doornemen.

rinaldo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-03-06
Woonplaats: Beemte Broekland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:17

E gehaald in een dagcursus. Tenminste: 's morgens op pad met de instructeur en net na de middag examen.
Moet er wel bij zeggen dat ik al langer met trailer had gereden, dus al enige ervaring. Kan me voorstellen dat, als je voor het eerst met zo'n (geladen) les-aanhanger van een meter of 4 gaat rijden het wel een beetje lastiger kan zijn

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:58

Tot nu toe twee keer gezakt bij blom.. Eerste keer zat ik met 40 graden koorts achter het stuur (wat niet bevordelijk is) en de tweede keer kreeg ik weer dezelfde examinator. Vond ik best wel slecht. Die weet dan al waar je moeite mee hebt en gaat daar extra op letten.
Waren beide dagcursussen....

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:26

Vorige week! in 1 keer!
Met ongeveer 4,5 uurtjes les,toen examen. En *pats* je bent geslaagd!

Ik heb het gedaan bij een rijschool bij mij in de buurt

duikpaardje

Berichten: 1475
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:50

Hooi,

Gewoon bij diverse rijscholen informeren.
Ik weet niet of je al ervaring hebt met het rijden van een trailer/aanhanger.
Pim was een aatal jaren geleden gezakt met zo'n 1-daagse cursus via de anwb.
Omdat hij toch wel erg graag zijn e wilde halen zijn wij gaan zoeken. We zijn uitgekomen bij een rijschool in Gouda, eind vorig jaar een orientatieles gemaakt van ik geloof 2 uur voor 99 euro ofzo. Dan kijken ze hoe het gaat en bepalen wat het beste voor je is. Hij heeft toen gekozen voor vrijdag een aantal uren les, maandagmorgen erna ook en dan dezelfde maandagmiddag examen.
Gelukkig is hij toen geslaagd.

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:11

hey allemaal bedank voor jullie reactie.
Marijkestommy welke rijschool in gouda was dat? gouda is voor mij wel te doen.
Sugarmiss waar kan ik de regels vinden? die jij bedoelt??

Groetjes

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:13

Sjafrane schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat. dan hoor ik het wel. Waar hebben jullie je E rijbewijs gehaald? In een dag? of is dat niet aan te raden en wat hebben jullie betaald?

groetjes


verkeersschool De Hoog zou ik gaan. (in vlaardingen)
Ik heb daar mijn B rijbewijs gehaad, en ik haalde er bijna mijn E rijbewijs
Ik ben gezakt omdat ik zo ACHTERLIJK zenuwachtig was/ben op een examen.
Voorlopig heb ik geen geld/tijd om het nog een keer te proberen, maar over een week of 5 ga ik zeker nog een keer op, bij De Hoog.
Laatst bijgewerkt door whoopylover op 02-04-06 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:18

Ik heb het bij Bruinsma gedaan bij Rene Bakker, echt een toffe Peer.
In een dag.
Volgens mij koste alles bij elkaar iets van 495 betaald!!
Heb het daar gelukkig in een keer gehaald. Ik kan je ze zeker aanraden.
Ze hebben ook een redelijk hoog slagingsprecentage....
Als je een ov heb, dan is het goed aan te reizen.

Anoniem

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:31

VSW --> RUI.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:35

Sugarmiss schreef:
Er zitten nieuwe Europese ontwikkelingen aan te komen mbt het E-rijbewijs c.q. rijden met B+aanhanger. Voor je veel kosten gaat maken kun je je beter daar eerst even in verdiepen.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een rijbewijs-wijziging een verlichting inhield. Ik zou dus als de razende rappe zorgen dat je dat papiertje haalt.
Helaas stamt mijn ervaring uit een ver verleden en had het ook iets andere verhoudingen, maar ik heb het gewoon met losse lessen bij de lokale rijschool gedaan (C-E )
Voor alle E gangers: bedenk dat het halen van C-E betekend dat je automatisch B-E hebt. Welliswaar is het een flinke omweg, maar het scheelt je een examen en C-E doet het ERG goed op je CV! Daarbij is het een beroeps-opleiding en wil het wel eens lukken die van de belasting af te trekken.

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:03

Huh, beroeps-opleiding / aftrekbaar?
leg uit?
Dan moet ik trouwens eerst mn C gaan halen en vervolgens nog eens mn E, zodat ik DAARNA mn BE heb, ik geloof dat dat een nog grotere omweg is...
Of begin je gelijk met C ipv met B en dan haal je CE en dan heb je gelijk BE??

maessie

Berichten: 5760
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:12

vóór je voor je E gaat inderdaad eerst even kijken wat Nl gaat doen. Ik ben ook al druk aan het zoeken, waar ik die nieuwe invoering terug kan vinden op internet. De wijzigingen die ze willen doorvoeren zijn dat je geen E rijbewijs meer nodig hebt straks als je op pad gaat met een trailer van maximaal 750 kg. (Dus puur het gewicht van de trailer!) Als je totale lading (auto+paard+trailer) onder de 3500kg komt dan mag je er zo mee gaan rijden. Zit je met elkaar tussen de 3500 en de 4250kg dan moet je een cursusje gaan volgen om wat rijervaring op te doen. (dus geen officeel examen meer) Dit is dan de nieuwe europese regelgeving, en ik geloof dat het wel doorgaat, maar dat de preciese datum nog niet bekend is ofzo. Ik hou het ook even in de gaten, want ik zou me daar gek zijn om nu nog voor E te gaan als het straks niet meer hoeft! (die euries besteed ik liever aan mn trailer )

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:21

whoopylover schreef:
Huh, beroeps-opleiding / aftrekbaar?
leg uit?
Dan moet ik trouwens eerst mn C gaan halen en vervolgens nog eens mn E, zodat ik DAARNA mn BE heb, ik geloof dat dat een nog grotere omweg is...
Of begin je gelijk met C ipv met B en dan haal je CE en dan heb je gelijk BE??

Nee, als je geen enkel rijbewijs hebt, begin je met B, dan C en dan C-E. Met C-E heb je dan automatisch B-E en mag je ook gelijk als (beroeps)chauffeur de weg op. Kun je op www.trucks.nl een mooie vrachtwagen uitzoeken en dan heb je ook geen trailer meer nodig
Een goede accauntant zorgt ervoor dat je een deel van die kosten als opleiding kunt aftrekken (is mij tenminste gelukt)

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:46

Een cursus, dat kan een hoop geld besparen! Het nieuwe rijbewijs gaat per 1 oktober in volgens mij, dus dan zal die regel ook dan wel ingaan, hoop ik.

Wat misschien wel handig is, voordat je het rijbewijs gaat halen, is om eerst met een gewone aanhanger wat rond te crossen samen met iemand die vaker met een aanhanger rijdt. Je kan dan alvast wennen aan hoe het rijdt en stuurt en misschien heb je dan minder lessen nodig.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:12

Hoeveel tijd ben je ongeveer aan lesuern bezig als je al wel ervaring hebt met aanhanger rijden?? Want ik zat te rekenen.. en dan hoeft een dagcursus namelijk helemaal niet goedkoper te zijn dan losse lessen!

rinaldo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-03-06
Woonplaats: Beemte Broekland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:24

De meeste rijscholen zijn flexibel. 99% van de gevallen een intake, en van daaruit dan bepalen wat de beste oplossing is.

In een dagcursus zit meestal de huur van de auto+aanhanger. Reken dit mee als je gaat vergelijken.

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:08

Op wat voor site zou de nieuwe regels kunnen lezen??

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:13

Ik wil binnenkort ook mijn E gaan halen. Ik ben nu eerst aan het oefenen met onze trailer op het terrein bij stal (met pionnen) zodat ik het al een beetje kan. Iemand helpt mij die het pas gehaald heeft.
Als ik het een beetje kan en het gevoel heb wil ik een dagcursus gaan doen bij Twin in Utrecht www.verkeersschooltwin.nl
Mijn nicht heeft het daar ook gedaan en die is er heel tevreden over. Ik vind de prijzen daar ook meevallen vergeleken met andere rijscholen.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:34

Ik zou toch even wachten als ik jou was! Het volgende heb ik gevonden op de site van de RDW.


Nieuwe categorieën op het rijbewijsdocument

Op het nieuwe rijbewijsdocument verschijnen vanaf oktober 2006 verschillende categorieën die nu niet op het rijbewijs staan.

Het gaat om de volgende categorieën:

Categorie AM = Bromfietsen
Categorie C1 = Motorrijtuigen zwaarder dan 3500 kg, maar niet zwaarder dan 7500kg
Categorie D1 = Motorrijtuigen ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen maar niet meer dan zestien personen, de bestuurder daarbij niet inbegrepen.
Categorie C1E en D1E geven de bevoegdheid om aanhangwagens voort te bewegen achter de motorrijtuigen van de categorieën C1 en D1.
Categorie T = Een toekomstige categorie die op een later tijdstip in werking zal treden en bedoeld is voor tractoren.

Voor de categorieën C1, C1E, D1 en D1E kan men in Nederland (nog) geen examen doen. Iedereen die echter de categorie C of D of de daarbijbehorende categorie E heeft of een rijbewijs na 1 oktober 2006 aanvraagt voor één van deze categorieën, krijgt een rijbewijs tevens met de daarbijbehorende categorie C1, D1, C1E of D1E.



Op het lijstje staat niet iets dat het BE rijbewijs vervangt. En van de site van het CBR:


met het rijbewijs B (personenauto) is het toegestaan met een aanhanger te rijden die zwaarder is dan 750 kg. Een extra training of praktijktoets is vereist; (De combinatie mag in totaal 4250 kg wegen)
met een rijbewijs BE (auto plus aanhanger) mag de getrokken aanhanger niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Er is nog wel een politiek traject te gaan voordat deze maatregelen van kracht zijn. Wanneer het Europese parlement de tekst van de nieuwe richtlijn (het akkoord) heeft goedgekeurd, zal het tot eind 2006 duren voordat de richtlijn formeel is aangenomen en gepubliceerd. Het zal waarschijnlijk nog tot 2012 duren voordat alle individuele lidstaten het nieuwe rijbewijsbeleid hebben ingevoerd.


Ik heb dus geen idee of het nu in 2006 ingaat of in 2012 of ergens daar tussen. Ik ga later vandaag maar eens een telefoontje naar het CBR ofzo wagen en dan publiceer ik de uitslag hier wel weer

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:05

ja dat lijkt me geen gek idee dat telefoontje. Ik wacht het wel af. alleen ik vind het allemaal wel erg verwarend. ben benieuwd.

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: E rijbewijs. Waar halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:11

ik weet wel toen ik mijn rijbewijs ging halen, nadat ik geslaagd was voor mijn E rijbewijs.
Dat ik net te vroeg kwam omdat er eind 2006 nieuwe rijbewijzen komen in pasjes voormaat.
Daarnaast vroeg ik of de examenregeling wegging voor het E rijbewijs, daar durfde niemand uitspraken over te doen nog het CBR nog mensen bij het gemeentehuis.
Dussehm kan nog lang gaan duren, want het gaat misschien pas in in 2012.
Intussen rijd ik al een tijdje met de trailer rond......

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:03

Ik heb gebeld: De RDW weet het niet, het zou eind 2006 kunnen zijn, maar het kan ook van niet. De bovag heeft op internet staan dat de nieuwe richlijnen eind 2006 ingevoerd worden en volgens het CBR veranderd er niets op korte termijn en kan de regering besluiten dat de combinatie toch maximaal 3500 mag wegen ipv 4250 omdat er per land uitzonderingen gemaakt mogen worden ( en op sites van de overheid staat nu juist dat alles overal hetzelfde wordt om verwarring te voorkomen).

Ik ben dus nog niets wijzer geworden!