Een reden om spoortjes te dragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Een reden om spoortjes te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 17:08

Hai
Als ik zonder spoortjes ( lees; 1cm ) rijd dan voel ik dat Bonita dan niet op mijn linkerbeen reageert. Als ik afwend om te gaan wijken en ik doe mijn linkerbeen naar achteren, dan loopt ze gewoon rechtdoor, hoe hard ik ook aanspoor.
Gister heb ik het dus met spoortjes ( lees; 1cm ) geprobeerd en tijdens het wijken luisterd ze er ook veel beter na.
Ik doe die spoortjes dan niet om om mijn pony vooruit te prikken, maar ik voel dan dat ze beter op mijn linkerbeen reageert.

Is dit een reden om spoortjes te gaan dragen?
Sharona

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Een reden om spoortjes te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:59

Je kan je pony trainen door als jij been geeft en je pony reageert niet dan een schop te geven, bij weer geen reactie gelijk een tik te geven.
Dan leert je pony vanzelf wel om op jou been te reageren.

Als jij nu met een spoortje gaat rijden dan zul je over een tijdje langere sporen nodig hebben en dan is het einde een beetje zoek...

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:01

Mij is altijd geleerd dat sporen dienen ter verfijning van je beenhulpen. In jouw geval zou het dus kunnen. Wat zegt je instructrice ervan? Het lijkt me wel handig om te proberen te ontdekken waarom je pony slecht op dat been reageert.

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:43

Ik zou even met je commandant overleggen, zolang je niet onbewust met de sporen in z'n buik prikt lijkt me sporen in dit geval geen probleem: zoals Flippertje al schreef mogen ze gebruikt worden als verfijning van de beenhulpen (helaas worden ze veel te veel gebruikt om het paard vooruit te schoppen...)

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re: Een reden om spoortjes te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:50

Het is idd voor verfijning van je hulpen. Praat er is met je instructrice over!

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:53

Sporen zijn -zoals eerder al gezegd- om je beenhulpen te verfijnen. In dit geval denk ik dat je ze wel goed gebruikt. alleen zou ik toch poberen om je pony eerst naar je been te laten lopen(zonder spoor), nu is het net of je ze gebruikt om je pony opzij te prikken met je spoor.

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:54

Ik ben het met vlasta eens.

Eerst meer op been rijden daarna pas met sporen aan de gang, het zou zonder ook moeten lukken.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:55

Zoals jij ze gebruikt lijkt het me prima

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:57

Ook ik gebruik een heel klein spoortje. Ik rij netjes met mijn benen lang. En drijf aan met mijn kuiten. Ik drijf ook niet elke pas aan en zit niet met me spoortje in mijn paard zijn buik te prikken. Mijn paard reageert best goed op mijn been. Alleen heeft ze het probleem zodra ze lekker los en ontspannen loopt dat ze ook gelijk terug neemt in tempo en dan niet echt vlot meer reageerd op mijn been. Ik geef d'r dan een por met me spoortje en rijd gelijk weer verder op mijn kuit. Ik gebruik mijn spoortje meer als hulpmiddeltje. Andere mensen gebruiken voor dat hulpmiddeltje een zweepje. Maar ik ga als ik met zweep rij gelijk heel anders rijden. En w taken daar allebei gestrest van vandaar dat ik een kinderspoortje gebruik (zo'n klein knopje)

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:41

ik heb gisteren ook eens met sporen gereden Mijn paard reageert ook niet op mijn binnenbeen, en met sporen om ging alles perfect. Maar ik doe ze niet veel vaker om. Ik ben bang dat mijn paard anders alleen maar reageert als ik met sporen rijd en dat is niet de bedoeling
Ik ga eerst zorgen dat mijn paard gewoon op mijn been reageert, en dat lijkt me ook het beste, want straks zit je idd dat je steeds scherpere sporen nodig hebt...

Rachelle302

Berichten: 996
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Hoogkarspel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:47

Mijn verzorgpony word altijd door der eigenaar met spoortje gereden.. ze loopt dan ook altijd netjes in de krul.. ik rij dna ook met sporen op haar en loopt ook heerlijk.. maar als ik een keer me sporen ben vergeten gaat het echt niet.. ik kan r met dat spoortje dus net ff een duwtje geven

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:53

felicity schreef:
Ook ik gebruik een heel klein spoortje. Ik rij netjes met mijn benen lang. En drijf aan met mijn kuiten. Ik drijf ook niet elke pas aan en zit niet met me spoortje in mijn paard zijn buik te prikken. Mijn paard reageert best goed op mijn been. Alleen heeft ze het probleem zodra ze lekker los en ontspannen loopt dat ze ook gelijk terug neemt in tempo en dan niet echt vlot meer reageerd op mijn been. Ik geef d'r dan een por met me spoortje en rijd gelijk weer verder op mijn kuit. Ik gebruik mijn spoortje meer als hulpmiddeltje. Andere mensen gebruiken voor dat hulpmiddeltje een zweepje. Maar ik ga als ik met zweep rij gelijk heel anders rijden. En w taken daar allebei gestrest van vandaar dat ik een kinderspoortje gebruik (zo'n klein knopje)


Dat doe ik dus ook niet, elke pas met de spoor prikken, meestal gebruik ik ze alleen als ik oefeningen ga doen zoals wijken.
Mijn lesgever heeft nog niks gezegd..

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:42

ik had geleerd van pasi hier op bokt van eerst je been te gebruiken en als die nie luistert de sporen en als hem nog nie luistert de zweep.
na een paar lessen gingen het al zonder sporen

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:45

Oke ik zal dat eens proberen

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:40

ik vind van wel, een spoortje is net wat meer ene punt wat duidelijker is om op te reageren. en ik vind dat je hem ook goed moet aanpakken om het goed te laten reageren zonder spoor. dus gewoon afwisselen!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:46

Op de eerste plaats vindt ik dat hij zo ie zo een reactie moet geven als je je been aanlegt. Daarna verfijn je het indien nodig met een spoortje.

Dus mss moet je hem eerst leren toch te reageren, mss dmv een zweep. Als hij dan reageerd kan je em scherper aan je been maken en je oefening beter afwerken dmv je spoortje.

Ik wissel overigens regelmatig af.... soms niets, soms met sporen, soms met zweep...

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Een reden om spoortjes te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:57

Het kan ook zo zijn dat je linkerbeen wat zwakker is dan je rechterbeen. Bij mij is mijn ene been ook wat sterker dan de ander en dit komt nu duidelijk naar voren bij het nieuwe paard dat ik rijd. Zij voelt dit natuurlijk heel goed aan en probeert er een beetje misbruik van te maken. Ik doe nu dus wat oefeningen om mijn been wat sterker en soepeler te maken en ik merk het verschil al binnen korte tijd. Ook je paard aan die kant wat meer gymnastiseren zal veel verschil maken.

Maar tot die tijd zou ik gewoon heel consequent zijn en dus bij geen reactie nog een keer met tik. En ik denk dat je dit na een korte tijd ook opgelost hebt. Veel succes!!

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:02

Je kan wel een spoortje gebruuiken, maar je moet niet te veel porren want dan stompt het paard alleen maar af.
Ik reed zelf laatst zonder sporen (ik was ze vergeten) en mn paard reageerde prima, ik voelde niet eens dat ik ze vergeten was...
ik gebruik ze voor wat moeilijkere oefeningen (appuyementen, pirouettes oefenen en dat soort dingen). Dan is het wel fijn als een paard op heel weinig hulp reageert.

pykarla
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-11-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:19

Ik rijd ook met sporen maar meer om mijn hulpen goed door te laten komen want het komt net iets beter door waardoor sommige paarden beter reageren (tenminste bij die van mij hielp dat heel goed, niet bij alle paarden)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Een reden om spoortjes te dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:24

om die reden reed ik op mijn pony ook met kleine spoortjes! hoefde haar amper aan te raken en ze liep netjes!
zou natuurlijk wel even met je instructeur overleggen!

Sjuulie

Berichten: 2224
Geregistreerd: 04-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:43

Hey,
ik zou nog ff wat achterlaten..
maar die spoortjes sja ff overleggen met je instructie, van wie heb je les? nogsteeds van jan?

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:06

probeer eens zonder spoor te rijden maar met de instelling .. een keer been geen reactie = een flinke mep met de zweep . t paard weet dan waarom die fout zit en zal het dan niet vaker doen .

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:47

Zonder spoor reageert mijn pony wel, maar met spoor is de reactie tijd sneller.

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:57

ja .... dan eis je snelle reactie .. zo niet klein tikje bij