Zweten in de trailer, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Zweten in de trailer, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:18

Ik heb net een nieuw paard en als deze uit de trailer komt is hij bezweet. Hebben meerdere paarden dat en is er wat aan te doen. Hij is best rustig op zich in de trailer en banjerd er ook zo in. Hij heeft met vervoer zijn gewone deken op en er hangt een hooinet in.

Is het handig om misschien de terugweg een zweetdeken op te doen, of is dat te koud. het is 10 minuten, kwartietje rijden waar ik heen ga.

Iemand tips.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:22

Ik zou zeker de gewone deken vervangen voor een zweetdeken, het ligt aan de dikte van die deken of hij warm genoeg is.
Mocht hij daar dan nog steeds onder zweten dan kan je een vliegendeken onder die zweetdeken doen, door het extra laagje lucht dat je dan creƫert zal je paard minder snel zweten.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:31

moet ik dan ook een zweetdeken de heenreis opdoen, vind je?
En dus zoieso de terugweg.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:33

Ik gebruik altijd een zweetdeken tijdens het vervoer, dat ademt gewoon veel beter.

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:34

Ja een gewone deken is veel te warm. Ik gebruik als het koud is een dikke wollen deken met een heel dun fleecedekentje erover en anders alleen het fleecdekentje.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zweten in de trailer, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:15

ik doe ook altijd een fleece zweetdeken op voor in de trailer / vrachtwagen. Als het paard geschoren is, misschien beter een wollen deken.
Als je met de trailer vervoert, dan zou ik ook die bovenklep achteraan / zeiltje niet dichtdoen.
Het kan ook zijn dat je paard gewoon stress heeft van gewoon in de trailer te staan. Hij zal natuurlijk rustig staan, omdat hij de hele tijd bezig is met zijn evenwicht te behouden. Dus hij heeft geen tijd om te slaan of iets.
Misschien dat hij rustiger is als er een ander rustig paard bijstaat?
Sommige paarden hebben ook wel claustrofobie.

Probeer eerst al een keer met een gewoon dun zweetdekentje op te leggen ipv de staldeken.
Succes!
xxx

cissy

Berichten: 19837
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:20

met maar 1o minuten reis al zweten? Heb je de trailer helemaal dicht dan? Het kost een paard best energie om zich staande te houden op een trailer dus de normale (zware) staldeken is dan te dik om om te doen. maar voor zo'n kort ritje zou dat niet uit hoeven maken....
Of zweet ie alleen op de terugweg? dan zou het nazweten van het rijden kunnen zijn en moet je misschien wat langer afkoelen en uitstappen en niet een te dikke deken opdoen.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Zweten in de trailer, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:28

doordat t in de trailer een vrij kleine ruimte is hebben ze t al snel warm. Ik zou zeker je gewone deken vervangen door een zweetdeken.

moonshine88

Berichten: 974
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Noord-Sleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:15

Bedankt voor jullie tips. Ga zondag met hem naar wedstrijd (onderlinge) en dan zal ik een zweetdekentje op doen.

Had hem wel goed uitgestapt en hij zweet inderdaad ook de heenreis.
(maar hij is bijna vijf en heeft geloof ik nog niet zo vaak in de trailer gestaan. Hij is wel druk met zijn hoofd en zo in de trailer maar hij vind het niet eng en is denk ik ook niet claustrofobies, want hij loopt gewoon lief erin en eruit.

xxrobinxx

Berichten: 276
Geregistreerd: 11-03-06
Woonplaats: Poortugaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:27

Kan je dan geen zweetdeken om doen ??

JIDO
Berichten: 363
Geregistreerd: 05-03-06

Re: Zweten in de trailer, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:39

Wij hebben ook een merrie die heel erg zweet op de trailer, met (maakt niet uit wat voorn deken)of zonder deken.
Bij haar is het angst/stress, wij reizen nu ook niet met haar, mits het echt moet natuurlijk.

cissy

Berichten: 19837
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:03

@Jido: das ook niet helemaal 'handig' om niet vaker met dr te gaan reizen, want als het een keer echt moet (bijv dierenarts) dan moet je ook alle stress vermijden. Kun je niet proberen dr angst te verkleinen of te benoemen? waarom is ze bang?

rinaldo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-03-06
Woonplaats: Beemte Broekland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:12

De meeste reacties gaan over dekens en zweten na arbeid; vergeet niet dat het reizen met een trailer/vrachtwagen een van de meeste stressvolle dingen is dat een paard kan overkomen. Ieder paard verliest vocht tijdens transport, maar als een paard gaat zweten is er sprake van stress.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:40

Onze Tinker (net 5 jaar) heeft dat ook. Normaal is ze de rust zelve, maar zodra ze de trailer afkomt is ze bezweet. Ze staat altijd muisstil en staat ook altijd rustig te eten uit dr hooizak, maar toch zweet ze altijd.. Ook als ze met zn tweeen staan. Ik zou eigenlijk niet weten wat er aan te doen..?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:14

Hoe is de ventilatie van je trailer? Heb je raampjes die open kunnen?

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:50

De raampjes kunnen niet open, maar het zeil achter hebben we wel altijd open!

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:35

Mijn tinker heeft dat ook idd, zelfs na 10 minuten rijden was ie flink bezweet. Ik denk dat het wel helpt als we vaker oefenen, gewoon af en toe een rondje rijden, of gewoon even in de trailer zetten een kwartiertje zodat ze eraan wennen, maar ik heb het nog niet geprobeerd.
Als iemand nog een goede tip heeft, ik hoor em graag

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Zweten in de trailer, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:50

Hoi,
Volgens mij ben je echt niet de enige die een paard heeft die zweet in de trailer! Wilfried zweet ook altijd, terwijl hij altijd naar Yetse staat (en die staat er zoals altijd supercool en droog bij ). Wilfried is wel heel rustig in de trailer, maar windt zich altijd een beetje op omdat hij ingesloten is en het ene paard kan daar wat beter tegen dan de andere. Bovendien is Wilfried een dominant paard en als er hooinetten hangen, frustreert het hem dat Yetse er ook 1 heeft en probeert dat dan weer af te pakken. (Heb zelf al eens achter mijn trailer gereden, mijn vader zat achter het stuur, kun je goed zien hoe je paarden zich gedragen, heel vermakelijk ).
Na aankomst is Wilfried aan 1 kant van zijn nek drijfnat. Voor alle zekerheid gooi ik er altijd een zweetdeken op VOORDAT we vertrekken, zo eentje met een hele hals, en dat helpt! Yetse gaat droog de trailer op en komt gortdroog de trailer weer af, het maakt hem niks uit, zo lang er maar wat te bikken is onderweg

Eilinora

Berichten: 11924
Geregistreerd: 23-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:37

hier ook een,ik heb een 2 jarige die heel braaf de trailer op en af gaat,nooit iets erg gebeurt ofzo.
maar ze is altijd zeiknat van de zweet.
nu heb ik over 13 dagen een show en ben ik vrijwel meteen aan de beurt in de ring.dus dan zal ze vast niet droog zijn.

ik neem altijd wat stro mee,als ze bezweet zijn droog ik ze eerst met een handdoek en dan wrijf ik met het stro over de natte plekken,vinden ze nog fijn ook.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:39

Waarom kijken jullie niet eerst naar het rijgedrag van de personen...of de trailer en de auto wel goed sporen...
Als je een een keer een stoep opgaat met je trailer geladen met paarden heb je snel een kromme as of schokbreker....misschien rammelt er iets in of klappert er iets...

Onze paarden komen altijd droog van de trailer !!!
Hebben altijd een fleece-dekentje om en anders niets.
Heb er geen stro in liggen vanwege het benauwde hok en dat dat stof...

De achterkant is ALTIJD gesloten ivm achterop komende auto's, vrachtwagens en lichten etc.
Teveel zien van achteren kan juist stress geven !!

En kunnen ze hun benen wijd genoeg zetten? Sommigen staan prettiger met een rubber tussenflap ipv een houten schot, betere balans...

Weet je wat ook helpt: paar drupjes Bach Rescue, kan geen kwaad en is rustgevend.

Niet banketstaaf bedoeld maar vaak is de bestuurder of de combinatie de schuldige aan het leed wat trailer heet....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:16

Ik blijf dit topic even volgen.

[paard] zweet ook op de trailer behalve als ik haar zonder dek zet, als het daarintegen weer erg warm weer is zweet ze wel weer.

Bij haar is het een vorm van stress, ze is erg angstig op de trailer en wil het liefst mijn vader door de bochten heen duwen!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:18

Anoniem schreef:
[paard] zweet ook op de trailer behalve als ik haar zonder dek zet, als het daarintegen weer erg warm weer is zweet ze wel weer.!


Tel de keren dat het woordje WEER in deze zin zit!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:19

VSW --> RUI.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:00

Als je raampjes niet open kunnen dan wordt het al heel snel warm in zo'n trailer hoor! Het is maar een kleine ruimte en een paard warmt dat snel op, de ventilatie is dan gewoon niet voldoende om alle warmte af te voeren. Gewoon je normale deken door een wollen/fleece deken vervangen en het zal al een stuk beter gaan.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: Zweten in de trailer, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:47

een paardje waar ik mee rijd zweet ook altijd in de vrachtwagen, zelfs als we maar naar het volgende dorp moeten...
ze is gewoon zo zenuwachtig van aard en dat zal ook niet meer verbeteren (ze is nu al 15 geloof ik en ze heeft het nog even erg als in het begin) alleen als we haar onderweg hooi geven is het wat beter, dat kan je mss ook eens proberen...