Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:46

Paardjes101 schreef:
Pallatin schreef:
[quote="sanowa"
Melzazu zo.n patroon kost maar 20/25 euro dus dat valt mee.

Ik hen sinds kort ook een air jacket.
Ben er laatst afgevallen met springen, had een bodyprotector aan, maar brak wel m'n ribben en sleutelbeen.

Ik denk dat je ribben met een air jacket beter beschermd zijn, sleutelbeen helpt denk ik niets tegen :+

Als mijn airvest opblaast zijn ook sleutelbeen en nek beschermd? De luchtkussen lopen aan de voorzijde over het sleutelbeen omhoog naar achterin je nek.
En de kosten van een patroon heb je er zo uit als daarmee een eerste hulp bezoekje uitspaart. :o
Maar wat je zegt; niks is zaligmakend, dat geldt voor zowel een BP als airvest. Ik verdraag geen BP op m’n gehavende ribbenkast en vind een airvest ook veel comfortabeler om in te rijden, zeker met warm weer.

Ik heb m’n airvest gekocht nadat ik zwaar gewond raakte na het knulligste valletje alles tijden. Ik ben sinds de aankoop 3x gevallen waarvan de laatste keer achteraf gezien ook best heftig was (ik viel namelijk op een stenen ondergrond) gezien de schade aan mn helm, daar zat een fikse scheur in. Ik denk dat ik zonder airvest waarschijnlijk grote kans had op zware verwondingen.


kan je bp niet verdragen omdat je ooit je ribben gebroken hebt of om een andere reden?[/quote]
Klopt, ze zijn na 11 ribbreuken maar gestopt met tellen. Ik kon tijdlang bijvoorbeeld niet eens een BH verdragen laat staat een BP.
Verder eens met Celebi en Oji; ik zou je niet druk maken om een eventuele schrikreactie van je paard als ie afgaat; grote kans dat je paard zich van je af beweegt als je valt. De eerste keer dat de mijne af ging was nota bene in t bos; een hond kwam opeens uit de bosjes en hapte naar de koker van mn ruin; die hupste omhoog en aangezien het zo snel ging lag ik er zo naast en belandde naast t ruiterpad op een boomstammetje. Mijn paard en die van mn stalgenoot waren wat beduusd maar mn paard bleef gewoon staan. Denk dat ik aan een BP niks had gehad toen ik op die boomstam landde… :D Ik heb t afgaan nooit geoefend ofzo, heb m nu 7 jaar en dus 3x ‘gebruikt’.
Mocht je voor een airvest gaan; laat je goed informeren over de juiste maat!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:15

@pallatin Ojee wat heftig! Hoelang is het geleden dat je je ribben gebroken hebt? Nee daar heb je. Inderdaad gelijk in. Ook heb ik eigelijk niet zo zin om weer zo gehavend te zijn na een val. Dan maar liever dat me paard iets harder schrikt en dat ik er daarna weer op kan. Als dat me paard minder schrikt en ik er weken uit lig.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:33

Pallatin schreef:
sanowa schreef:
Melzazu zo.n patroon kost maar 20/25 euro dus dat valt mee.

Ik hen sinds kort ook een air jacket.
Ben er laatst afgevallen met springen, had een bodyprotector aan, maar brak wel m'n ribben en sleutelbeen.

Ik denk dat je ribben met een air jacket beter beschermd zijn, sleutelbeen helpt denk ik niets tegen :+

Als mijn airvest opblaast zijn ook sleutelbeen en nek beschermd? De luchtkussen lopen aan de voorzijde over het sleutelbeen omhoog naar achterin je nek.
En de kosten van een patroon heb je er zo uit als daarmee een eerste hulp bezoekje uitspaart. :o
Maar wat je zegt; niks is zaligmakend, dat geldt voor zowel een BP als airvest. Ik verdraag geen BP op m’n gehavende ribbenkast en vind een airvest ook veel comfortabeler om in te rijden, zeker met warm weer.

Ik heb m’n airvest gekocht nadat ik zwaar gewond raakte na het knulligste valletje alles tijden. Ik ben sinds de aankoop 3x gevallen waarvan de laatste keer achteraf gezien ook best heftig was (ik viel namelijk op een stenen ondergrond) gezien de schade aan mn helm, daar zat een fikse scheur in. Ik denk dat ik zonder airvest waarschijnlijk grote kans had op zware verwondingen.


Ik denk dat als je er schuin afvalt en met je schouder als eerst de grond raakt dat je sleutelbeen dan wel breekt en op dat stuk zit dan geen vest.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:56

Tja Sanowa, dat zou kunnen maar dat heb je met een BP ook…je kunt niet alle risico op verwondingen uitsluiten door een BP of airvest, wel verkleinen…
@Paardjes: val was begin 2017, ben maanden uit de Running geweest. Toen ik t rijden weer op wilde pakken heb ik een airvest gekocht. Ook omdat ik enorme val-angst had gekregen (logisch ook gezien de verwondingen)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 13:56

Naar aanleiding van dit topic ging ik even googlen en die Hit Air vesten die ik heb inclusief patronen zijn tegenwoordig gewoon te bestellen bij de EJ. Heel handig. *\o/*

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:16

Pallatin schreef:
Tja Sanowa, dat zou kunnen maar dat heb je met een BP ook…je kunt niet alle risico op verwondingen uitsluiten door een BP of airvest, wel verkleinen…
@Paardjes: val was begin 2017, ben maanden uit de Running geweest. Toen ik t rijden weer op wilde pakken heb ik een airvest gekocht. Ook omdat ik enorme val-angst had gekregen (logisch ook gezien de verwondingen)


Oeff wat heftig dat je er dan nogsteeds last van hebt! Komt dit omdat je zoveel ribben gebroken had of is het normaal dat je zoveel last houdt hiervan?

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:44

Paardjes101 schreef:
Pallatin schreef:
Tja Sanowa, dat zou kunnen maar dat heb je met een BP ook…je kunt niet alle risico op verwondingen uitsluiten door een BP of airvest, wel verkleinen…
@Paardjes: val was begin 2017, ben maanden uit de Running geweest. Toen ik t rijden weer op wilde pakken heb ik een airvest gekocht. Ook omdat ik enorme val-angst had gekregen (logisch ook gezien de verwondingen)


Oeff wat heftig dat je er dan nogsteeds last van hebt! Komt dit omdat je zoveel ribben gebroken had of is het normaal dat je zoveel last houdt hiervan?


De oude breuken die nu nog pijn geven zitten onder m’n schouderblad. M’n spieren schuren langs de breukranden en dit veroorzaakt de pijn. Of dit met t aantal breuken te maken durf ik je niet te zeggen, misschien komt t door de plek….geen idee.
Ik weet wel dat er veel mensen zijn die last houden van ribbreuken, maar goed on-topic maar weer :')

@ Celebi wat handig! Ik heb een point two airvest dus bestel bij de eventing shop.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 15:00

Pallatin schreef:
Paardjes101 schreef:
Oeff wat heftig dat je er dan nogsteeds last van hebt! Komt dit omdat je zoveel ribben gebroken had of is het normaal dat je zoveel last houdt hiervan?


De oude breuken die nu nog pijn geven zitten onder m’n schouderblad. M’n spieren schuren langs de breukranden en dit veroorzaakt de pijn. Of dit met t aantal breuken te maken durf ik je niet te zeggen, misschien komt t door de plek….geen idee.
Ik weet wel dat er veel mensen zijn die last houden van ribbreuken, maar goed on-topic maar weer :')

@ Celebi wat handig! Ik heb een point two airvest dus bestel bij de eventing shop.

Rib-breuken blijven ellendig doen zeker de ‘hogere’. (Dus idd die aan je schouderblad en ter hoogte van bv je BH)

Ik gebruik een motorcross rug beschermer met zadelmak maken. Alle bewegingsruimte die ik graag wil en toch bescherming. :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:12

Ik ben vorig jaar toen ik mijn nieuwe paard net had er hard afgevallen en heb daarbij ribben en rug flink gekneusd en een wervel beschadigd.
Nadat ik er van de zomer nog een keer af ben gegaan heb ik toch maar een bodyprotector aangeschaft. Mij werd een airbag vest juist afgeraden vanwege de knal die deze geeft in combinatie met mijn toch al schrikkerige paard.
Ik heb nu een komperdell en die is heel fijn, super plat en mooi gevormd, het is net een bodywarmer om te zien.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:29

Paard inrijden zowiezo gevaarlijk, zegt iemand, uhh kom op zeg, je werkt toch in stappen. Ja dan val je meschien een keer, kan, maar om gelijk met zwaar geschut (dat zijn in mijn ogen bp en airvest) te komen. Als je nu al bang bent om te vallen, breng het paard dan ergens heen waar die netjes ingereden wordt. Ik ben absoluut geen fan van bp.

Lynn_Nikita

Berichten: 25464
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:40

Mijn tip, pas verschillende modellen. Er zit echt verschil in

Ik heb er net 3 gepast waarvan 1 al echt niet lekker zit. kerbl-airbag-vest-spark lijkt op een zwemvest en beweegt teveel mee en is vrij zwaar. Wel de minste stof en zal ik de zomer misschien wel lekker zijn maar had voor nu teveel nadelen. leek mij handig met de verstelbare voorkant om in de zomer met shirt en in de winter met een dikke jas te kunnen dragen zonder dat die te los of vast zit

Het ander is een bodywarmer idee met rits, aan de zijkant is een beweegbaar stofje waardoor die iets rekbaar is maar minder dan model 1.
Segura Equitation Airbag C-protect Air zit lekker, niet te zwaar, het enige nadeel is dat die niet in de nek opblaast en dat wil ik wel graag. Wel heeft deze ook een bodyprotector erin verwerkt dus dubbel bescherming en je voelt het amper zitten. jammer want anders was dit mijn nr 1 geworden
.
De 3e, de hit air blaast op als een zwemvest, dus ook mijn nek en stuitje zijn bescherm, maar zit meer als de . Deze is net 1 maat te groot dus gaat retour voor een kleinere maat. Ik ben 163 en had de m gekozen maar is toch net te los en te lang.
is met rits aan de voorkant maar is aan de zijkant met klittenband te verstellen.

BP zit mij te stijf en beperkt in beweging, De air vesten verkopen op het werk ook voor motorrijders en heb ik ze al eens mogen testen. Met opblazen maakt het wel een knalletje, alsof een ballon geprikt wordt maar als je eraf valt is het paard meestal toch al over de zeik, dan maakt die plof ook niks meer uit

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:57

windsor14 schreef:
Paard inrijden zowiezo gevaarlijk, zegt iemand, uhh kom op zeg, je werkt toch in stappen. Ja dan val je meschien een keer, kan, maar om gelijk met zwaar geschut (dat zijn in mijn ogen bp en airvest) te komen. Als je nu al bang bent om te vallen, breng het paard dan ergens heen waar die netjes ingereden wordt. Ik ben absoluut geen fan van bp.

Wat een geleuter zeg…een BP of airvest zwaar geschut? :') dan vind je een helm zeker ook onzin?
Ik draag geen airvest omdat ik ‘fan’ ben maar omdat het de kans op ernstig letsel bij een val flink verkleind. Ik ben juist blij dat mensen over hun veiligheid nadenken :j
@Lynn: eens, ik zou iedereen die zo’n aankoop overweegt aanraden om in winkel meerdere modellen te passen en zich goed te laten adviseren.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:42

@pallatin wat heftig zeg
@ayasha ojee meen je. Ik heb op dit moment die ten hoogte van me bh gebroken. Wist niet dat je daar nog lang last van kan hebben… wel heel slim zo’n motorprotector.
@nouvel ach wat vervelend!Geen angst over gehouden aan die vallen?
Ik zal zer even naar kijken, maar denk dat ik toch na al het lezen naar een airvest ga neigen, ookal is mijn paard ook erg schrikkerig. Ik wil gewoon echt niet meer in nog zo’n nare situatie terecht komen.
@windsor14 angst is een natuurlijke reactie. Zelf professionals hebben last van angst na een nare val. Het is altijd handig om extra bescherming te dragen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:54

windsor14 schreef:
Paard inrijden zowiezo gevaarlijk, zegt iemand, uhh kom op zeg, je werkt toch in stappen. Ja dan val je meschien een keer, kan, maar om gelijk met zwaar geschut (dat zijn in mijn ogen bp en airvest) te komen. Als je nu al bang bent om te vallen, breng het paard dan ergens heen waar die netjes ingereden wordt. Ik ben absoluut geen fan van bp.

Ben het hier wel mee eens… :o ja er zitten risico’s aan die je in zekere mate kan beperken maar als je op voorhand al aan airbagvesten gaat denken ben je misschien niet geschikt om zadelmak te maken… :o

Paardjes: helaas wel. Heb ze wel meerdere keren gebroken, maar ik kan geen beugel-BH meer verdragen, enkel sport-BH’s. Ribben blijven ook gevoelig voor bepaalde bewegingen waarbij je ribben kan kneuzen, vier van mijn ribben staan scheef en op twee kan je van buiten af ‘verdikkingen’ voelen. Daarom snap ik nooit waarom mensen overtuigd zijn dat kneuzingen erger zijn dan breuken. :+

Er is maar heel weinig dat ze echt kunnen doen om ribben goed te laten helen eens gebroken. En daar zit het probleem…

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:51

Wat een flauwe kul. Ben je dan ook niet geschikt voor paardrijden als je van te voren nadenkt dat je een cap op moet zetten. Zelfde vergelijking in mijn ogen.
In een topic over caps wordt je bijna neergesabeld als je aangeeft dat je zonder cap rijden okay vindt, maar als iemand een andere veiligheidsmaatregel overweegt, dan is het in eens zwaar geschut en ben je niet geschikt als je daarover nadenkt??? Echt te bizarre gedachte kronkel.

Ik denk eerlijk gezegd dat over een paar jaar, een airbag vest net zo gangbaar gaat zijn als een cap en dat het op maneges verplicht gaat worden. In de springring zie je het al zoveel, zeer ervaren en totaal niet angstige ruiters, allemaal met een airbagvest over hun jasje rijden. Het biedt gewoon heel veel extra veiligheid zonder dat het je ergens in beperkt. Of je dat wilt dragen moet je zelf weten (maar dat vind ik net zo goed van een cap) maar je bent niets stoerder of meer geschikt als je het niet doet.

Overigens dragen veel professionele zadelmakmakers ook een airbagvest tegenwoordig. Gewoon omdat als zij wel een keer uit de roulatie liggen vanwege een val, dit gewoon grote consequenties heeft voor hun inkomsten en hun afspraken naar klanten. Maar goed, die zullen dan ook wel niet geschikt zijn voor hun werk.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:59

oji schreef:
Wat een flauwe kul. Ben je dan ook niet geschikt voor paardrijden als je van te voren nadenkt dat je een cap op moet zetten. Zelfde vergelijking in mijn ogen.
In een topic over caps wordt je bijna neergesabeld als je aangeeft dat je zonder cap rijden okay vindt, maar als iemand een andere veiligheidsmaatregel overweegt, dan is het in eens zwaar geschut en ben je niet geschikt als je daarover nadenkt??? Echt te bizarre gedachte kronkel.

Ik denk eerlijk gezegd dat over een paar jaar, een airbag vest net zo gangbaar gaat zijn als een cap en dat het op maneges verplicht gaat worden. In de springring zie je het al zoveel, zeer ervaren en totaal niet angstige ruiters, allemaal met een airbagvest over hun jasje rijden. Het biedt gewoon heel veel extra veiligheid zonder dat het je ergens in beperkt. Of je dat wilt dragen moet je zelf weten (maar dat vind ik net zo goed van een cap) maar je bent niets stoerder of meer geschikt als je het niet doet.

Overigens dragen veel professionele zadelmakmakers ook een airbagvest tegenwoordig. Gewoon omdat als zij wel een keer uit de roulatie liggen vanwege een val, dit gewoon grote consequenties heeft voor hun inkomsten en hun afspraken naar klanten. Maar goed, die zullen dan ook wel niet geschikt zijn voor hun werk.


_/-\o_

Ik ben die van mij aan het doorrijden en voel mij erg prettig met mijn airjacket aan. Heeft niks te maken met mijn onkunde of angst. Al zoveel paarden zadelmak gemaakt en doorgereden maar met een paar jaar ouder, ondernemer enz gewoon een keuze die ik heb gemaakt.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:14

Vroeger maakte ik paarden zadelmak zonder cap... want ja die dingen met dat elastiekje onder je kop gaven eerder schade dan veiligheid.
Nu stap ik nooit meer zonder op.

Vroeger maakte ik zadelmak met gewone beugels, maar toen ik mijn eerste zadel kocht kwamen daar kwik outs aan. Was ik bang, nee maar ze hingen me ook niet in de weg zeg maar. Die waren toen pas net uit en vond het een mooie uitvinding.

En bij mijn jonkies de laatste jaren heb ik een rugprotector aangehad. Was ik bang, niet meer zo stoer als vroeger, maar bang ook niet direct. Maar weet wel als ik voortaan val dat het minder soepeltjes gaat op deze leeftijd.

Ach waarom niet, het bestaat tegenwoordig.
je gaat nu toch ook niet meer zonder gordel of airbags in de auto als het wel er in zit.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:52

Heb bij ons in de winkel vandaag voor het eerst een airjacket af laten gaan voor een video. Hebben dit opgenomen in de lege rijhal en ik vond het toch wel een flinke knal door de galm. Al denk ik dat het geluid van als je door een hindernis klapt of tegen de bakrand aan net zo hard is.

Oefenen zou ik inderdaad met een ballon doen. Sowieso is het goede schriktraining voor je paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:01

Het gaat me meer om hoe ver er door gedacht wordt over alles. Als je zó twijfelt over alles ja dan vraag ik me af of je de juiste persoon bent om een jong paard te begeleiden. :) dat staat los van pro of anti cap/vest zijn.

Van mijn part doe je een harnas aan als je je daar goed in voelt maar zorg dat je je goed genoeg voelt dat je effectief zekerheid kan over brengen op het dier. Een van de twee moet het doen en het komt maar zelden voor dat een jong paard die rol op zich neemt.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:37

Ik stap op mijn doorgereden merrie rustig zonder cap en ik stap op mijn jonkie met een airjacket èn cap. Ik ben niet bang, maar ik heb een verantwoordelijkheid, ook naar mijn werkgever.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:07

Vind het juist verstandig om op een jonkie extra bescherming te dragen. Ik bekijk het zo: als je er af valt, heeft het paard er meer aan dat je er gelijk weer op kan en goed kan afsluiten in plaats van dat je moet stoppen en afgevoerd moet worden met de ambulance toch?

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 01:36

Maar goed, on topic, ik heb mijn reactie gegeven waarom ik een airjacket zou adviseren boven een bp. Een bo zou ik zelf niet snel omdoen bij gewoon rijden met een jonkie omdat het je enerzijds beperkt in je beweging als de achterkant tegen de lepel van je zadel tikt (een bp is ontworpen voor de verlichte zit) en anderzijds niet de voor mij gewenste bescherming geeft bij een val op de platte grond (rug nek stuitje)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:32

oji schreef:
Maar goed, on topic, ik heb mijn reactie gegeven waarom ik een airjacket zou adviseren boven een bp. Een bo zou ik zelf niet snel omdoen bij gewoon rijden met een jonkie omdat het je enerzijds beperkt in je beweging als de achterkant tegen de lepel van je zadel tikt (een bp is ontworpen voor de verlichte zit) en anderzijds niet de voor mij gewenste bescherming geeft bij een val op de platte grond (rug nek stuitje)


Dat is niet helemaal waar, ik heb er eentje waar je heel vrij in kunt bewegen en die ook bij een dressuurzadel niet tegen de achterkant tikt, het is net wat voor model je uitzoekt.
Ik kan met die van mij prima dressuur rijden en je ziet haast niet dat je een bodyprotector aan hebt.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:40

De grote vraag is dan, wat wil je dat die bodyprotector beschermt. Wil je dat hij je ribbenkast beschermt en de daarachter liggende organen zoals longen en hart, dan is zo'n BP helemaal prima.

Of wil je dat de BP je rug beschermt tijdens een gewone (niet cross) training in een bak? En dat is toch waarvan ik om mij heen hoor dat veel mensen denken dat een BP voor dient. Maar dan doet zo.n BP die niet een verlengde achterkant heeft (en die dus niet tegen een dressuurzadel aan tikt) helemaal niets voor je rug.

Als je van een paard op de grond valt breek je in 99% van de gevallen nl je rug niet doordat je op je rug valt, maar doordat je op je stuitje valt. Doordat je op je stuitje valt, tordeert je wervelkolom en dan kunnen wervels scheuren. Vrijwel altijd de L1 en/of de L2, vrijwel nooit een T wervel.
Alleen als een BP dus een lange achterkant heeft, kan het iets doen aan bescherming van het stuitje, hoewel dat wel tegenvalt. Maar een BP. tenzij het een hele stijve is die speciaal is gemaakt om dat torderen te voorkomen (en dat is volgens mij alleen die oude Rodney Powell, maar als je als vrouw ook maar enigszins curves hebt, is die eigenlijk geen optie) beschermt niet tegen dat torderen en dus niet tegen het scheuren van de wervels.

Wat een BP wel beschermt is als je bv met je bovenlichaam op een boom valt, of in een vaste hindernis. Als je dan met je rug die bedekt is door de BP, dan wordt je rug dus wel beschermd. Daar is hij voor gemaakt, voor gebruik in de cross waarbij je in verlichte zit zit, en dus je een langere achterkant kunt hebben, en je bij een val juist het risico hebt op een hard opstakel te vallen ipv op de platte grond.

En wat betreft de bewegingsvrijheid. Helemaal mee eens dat een goede passende BP die aansluit bij jouw model lichaam, hoeft je tijdens het rijden niet te beperken, kan hooguit heel heet zijn tijdens de zomermaanden. Maar het belemmerd wel altijd je bewegingsvrijheid tijdens de val. Als je echt gelanceerd wordt, valt het vaak nog mee, maar zeker die nare vallen die niet zo snel gaan (hangen hangen...nee toch niet houden :+ ) op de platte grond, dan beperkt je BP je in het doorrollen en kun je van een val waar je normaal gesproken geen last van hebt (behalve je ego := ) juist door dat je meer als dood gewicht neerploft en niet doorrolt, die BP vaak toch een stijve nek of stijf lijf overhouden. Ik heb zo vaak met een crosstraining dergelijke vallen gehad, dat ik de volgende dag zo stijf als een plank was, terwijl als ik op dezelfde manier tijdens een gewone dressuurtraining zonder BP was gevallen, nergens last van had.

Met een airjacket rol je uiteraard ook niet door, maar die breekt je val veel beter omdat die echt een airbag om je heen vormt en ook voorkomt dat je nek en rug een optater krijgt als een BP als je gewoon op het zand valt of in een hindernis met losse balken.

En ik ben niet tegen een BP hoor, voor een cross is het by far de beste bescherming. Het is meer dat mensen een vals gevoel van veiligheid hebben met een BP als ze gewoon in de bak zonder obstakels aan het rijden zijn.

En idd, helemaal alle risico's uitsluiten kun je nooit. Iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt en ik denk dat het goed is dat iedereen die keuzes bewust maakt, passend bij jouw leven en jouw manier van rijden. Het feit dat het airjacket zo'n enorme vlucht aan populariteit neemt en je ze in de springring eigenlijk binnen 2 jaar bij misschien wel 50% van de ruiters ziet, geeft gewoon aan dat dit juist een heel laagdrempelige (behalve financieel misschien, ze zijn wel duur) totaal niet beperkende manier is om jezelf heel veel extra bescherming/veiligheid te geven. Daarom, om dit zwaar geschut te noemen vind ik een totaal verkeerde boodschap afgeven, het is juist enorm laagdrempelig. Voor mij zelfs laagdrempeliger als een cap, waar ik na al die jaren nog steeds een hekel aan heb omdat ik het echt niet lekker vind zitten, ongeacht merk of model.

Wat iedereen aan veiligheid doet, is niet een kwestie van geschikt zijn of ongeschikt, is een kwestie van met wat je ervaring is, wat je zwakke plekken in je lichaam zijn (bij mij is dat mijn rug en bekken, dus vandaar dat ik mij daar in verdiept heb) en waar je je prettig bij voelt. Voor de een is die cap heel belangrijk, voor de ander iets anders. Ikzelf hecht bv heel veel waarde aan goede veiligheidsbeugels, Ik ben een keer blijven hangen en weet hoe ik toen door het oog van de naald ben gekropen. Maar er zijn zat mensen die daar veel minder aandacht voor hebben en dat is prima. Uiteindelijk is de meest veilige manier van rijden in mijn ogen, je veilig voelen en daarmee zelfverzekerd je (jonge) paard rijden en leiding durven te nemen ipv afwachten vanuit angst om te vallen. Welk hulpmiddel jouw helpt om jou het meeste dat gevoel te geven, is het hulpmiddel dat voor jou het meeste veiligheid biedt.

Waar ik vooral altijd heel verdrietig van wordt, is als je op maneges in de lessen, vaak jonge meiden rond ziet rijden, in een goedkoop model BP op de groei onder het mom dat ze daarmee hun kinderen veiligheid denken te bieden, maar het juist daarmee allemaal zoveel onveiliger en zoveel minder ongedwongen maken.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zadelmak maken - gewone bodyprotector of toch airbagvest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:05

Interessant zeg, nooit geweten dat die reguliere bodyprotectors relatief weinig doen bij normale val situaties. Wel was ik me ervan bewust dat toen ik 2x in 1 les van een manegepaard was gegooid met een salto voorover dat ik die draai nooit had gered met een bodyprotector om mijn lijf en dat ik dan niet net over mijn nek was gerold, maar misschien wel volledig erop gevallen zijn. Ik weet namelijk nog dat mijn instructrice toen echt helemaal in paniek was omdat ze dacht dat ik echt m'n nek beschadigd zou hebben. Dat viel uiteindelijk enorm mee.

Ben dan nu nog wel meer tevreden met mijn airbag met losse rugbeschermer. Het is van een soort soepel dempend materiaal die blijkbaar een ei heel kan houden als je die erop zou gooien. Het vormt dus ook mee met je bewegingen, maar zal wel extra dempen als ik tegen een hek of balk aan gegooid zou worden. Ik heb ook wel eens getwijfeld om aan de zijkant ook panelen erin te zetten, want die zijn ook te koop voor mijn airbag. Geen idee of ik dat nog ga doen. Die achterkant is sowieso wel fijn want mijn airbag is net aan de ruime kant, zeker in de zomer met alleen een dun shirt aan. Op zich is ie volgens mij wel goed, want ze mogen ook niet volledig strak aangesloten zitten en de onderzijde kan ik strak genoeg aansnoeren (alleen boven is niet aansnoerbaar jammer genoeg), maar met die rugbeschermer erbij zit het net wat passender allemaal.