Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 10:42

Ik heb even hulp nodig omdat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik rijd mijn jonge paard met een Freejump Air jacket en hier ook al dankbaar gebruik van gemaakt :') Dus deze wil ik zeker komende tijd blijven gebruiken maar dit model is gemaakt om dicht op het lijf te dragen dus niet aan te raden over een dikke jas en dit past qua maat dus ook niet.

Gisteren heb ik hem over een dunne trui, onder m’n regenjas die redelijk ruim is. Ik dacht dat dit wel kon maar een harde les dat dit geen optie is. Ik ben onvrijwillig afgestapt en kreeg een enorme klap en druk op m’n borst van het opgeblazen airjacket die ‘vast’ zat en tegengehouden werd door m’n jas. De paniek van weinig lucht krijgen hiervan was 10x groter als de val die eigenlijk wel mee viel. Niet meer doen dus.

Nu wil ik wat nieuwe kleding kopen met dus m’n airjacket in het achterhoofd. Warm genoeg voor de koudere dagen en de winter en toch dun genoeg om eronder te passen. Er is online alleen zoveel en het is toch moeilijk inschatten.

Ik heb nu bij kramer gevoerde baselayers besteld en een softshell jas met teddy voering maar ik ben benieuwd of iemand nog tips heeft vanuit goede ervaringen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Op de foto draag ik hem over een hoodie, dit is ongeveer het maximale qua dikte om een beeld te geven.


Afbeelding

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:46

Zou je niet een verwarmde jas of bodywarmer eronder kunnen dragen? Zo een van HKM bijvoorbeeld? Die zijn relatief dun maar je hebt wel de mogelijkheid om ze aan te zetten als het kouder wordt.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:47

Ik ben onwijs blij met mijn aanschaf van een wollen poncho! Ik had exact hetzelfde probleem dat alles zo gepropt onder die airbag zit dus ik ging op zoek naar een ook nog leuke oplossing. Kan best nog wat regen aan maar met echte harde regen rij ik toch liever niet.

Afbeelding

De poncho kan veilig over je airjacket omdat het volledig los hangt om je lichaam heen. Heerlijk warm ook! Ik draag er afhankelijk van het weer van alles onder. Thermoshirts met een baselayer zijn heel fijn op de iets minder koude dagen. Anders een trui en/of dunne bodywarmer. Maar die poncho ipv een jas is echt de meest fijne aankoop ooit.

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:50

De coltruien van Pikeur met fleece aan de binnenkant vind ik ook heel warm, te warm voor binnen maar misschien warm genoeg voor jou buiten? En verder is thermokleding altijd wel een goede optie als dunne laag onder rijkleding.

dioni

Berichten: 830
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:54

Oh die poncho! Daar zou ik nooit op gekomen zijn! En het staat je goed :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:03

Misschien met de poncho wel handig als je paard niet er vandoor gaat als er iets wappert, poncho's tend to do that :7

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:08

Dankjewel!

Haha ja je paard moet een beetje tegen bewegende dingen kunnen, maar eerlijk is eerlijk, een goede wollen poncho is wat dikker en iets zwaarder en waait niet heel erg op. Je moet ze niet te kort nemen, want dan slaat de wind er wel onder, maar ik rij er gewoon mee buiten in alle gangen ook en heb er nooit last van. Maar als het wel eens opwaait is mijn paard inderdaad 0,0 onder de indruk. ;)

Op Etsy kun je er heel veel vinden trouwens. Deze komt uit Litouwen.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 12:02

Wat slim die poncho! Ga ik zeker eens naar kijken.

Paard is jong maar niet snel onder de indruk, al wil ik het risico niet lopen dat hij ‘af’ gaat op het wapperen van een poncho of veel te grote jas zoals iemand op stal opperde. Zo’n lange regenjas in 2 maten te groot bijv. Maar een dikkere en zwaardere poncho zal dan wel goed moeten werken :j

Bedankt al voor de tips! Shirtjes van pikeur en thermo ga ik ook even naar kijken. Het voordeel is dat ik het redelijk snel warm heb met rijden maar het moet wel ook comfortabel zijn voor een paar uurtjes op stal natuurlijk.

Ik rijd inderdaad voornamelijk buiten. Al zullen we van de winter wel afentoe naar de les gaan op de vereniging in de binnenbak maar daarvoor heb ik opzich voldoende fijne baselayers en truitjes.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:09

Een shirt van Kipstra, decathlon, voetbalshirt met lange mouwen en daar een laagje overheen.

xxx88
Berichten: 332
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Kouder weer en een airjacket, welke kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:29

Bij horse pilot heb je ook kledij die over je airjacket mag, speciaal daarvoor gemaakt.
Ik heb er een jas bij en je hebt ook speciale wedstrijdjasjes die je erover mag dragen.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:36

Capriootje schreef:
Wat slim die poncho! Ga ik zeker eens naar kijken.

Paard is jong maar niet snel onder de indruk, al wil ik het risico niet lopen dat hij ‘af’ gaat op het wapperen van een poncho of veel te grote jas zoals iemand op stal opperde. Zo’n lange regenjas in 2 maten te groot bijv. Maar een dikkere en zwaardere poncho zal dan wel goed moeten werken :j

Bedankt al voor de tips! Shirtjes van pikeur en thermo ga ik ook even naar kijken. Het voordeel is dat ik het redelijk snel warm heb met rijden maar het moet wel ook comfortabel zijn voor een paar uurtjes op stal natuurlijk.

Ik rijd inderdaad voornamelijk buiten. Al zullen we van de winter wel afentoe naar de les gaan op de vereniging in de binnenbak maar daarvoor heb ik opzich voldoende fijne baselayers en truitjes.


Maar zodra je niet op het paard zit kan je toch gewoon een dik vest en dikke jas aantrekken? Dan is het naast het paard comfortabel en als je het uittrekt warm genoeg tijdens het rijden.

Ik heb meerdere baselayers van kramer met de geruwde binnenkant. Ook vesten van hen en als het evht heel koud is doe ik er een thermoshirt onder. Ik houd niet van rijden in dikke jassen enzovoorts, te weinig bewegingsvrijheid voor mij. Dus op stal heb ik 1 of 2 lagen extra aan, met rijden gaan die uit en na het rijden weer aan.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-10-23 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:37

Een echte wollen schipperstrui? Dus echt zware kwaliteit, ook daar komt bijna geen regen door

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 13:16

xxx88 schreef:
Bij horse pilot heb je ook kledij die over je airjacket mag, speciaal daarvoor gemaakt.
Ik heb er een jas bij en je hebt ook speciale wedstrijdjasjes die je erover mag dragen.


Ik had 1 jasje van equitheme gevonden maar verder kwam ik nog niet veel verder. Ga hier even naar kijken, bedankt voor de tip!

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:17