Gewicht ruiter maximaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 12:14

Tot hoeveel kilo raden jullie aan te kunnen paardrijden? Ik heb vroeger altijd paarden gehad maar was slank en woog niet meer dan 65 kilo. Nu al 8 jaar moeder en de kilo's willen er niet meer vanaf. Mijn dochter begint nu leuk te rijden en het kriebelt.. maar ik zou alleen een paard willen kopen waar wij beide plezier aan kunnen hebben.

Ik weeg nu 93 kilo en ben al aan het zwemmen om wat kwijt te raken. Ik heb geen idee welk streefgewicht ik moet aanhouden. Ik vind mijzelf namelijk wel goed zo...maar wil wel kunnen paardrijden.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:30

Ik denk dat dit momenteel wat moeilijk wordt, ze spreken over max. 15% van het gewicht van het paard, dan moet je toch zeker een paard van +600 kg kopen, weet niet of dit gezond is voor de spieren, botten en gewrichten van zo'n klein meisje. Misschien best eventjes aan de slag met een robuust verzorg-/lease/lespaard en binnen enkele jaren, als je dochter wat groter is, kijken voor een paard voor beide?

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 12:43

Ik wilde eigenlijk wachten tot ik ben afgevallen. Ze zit nu op de manege en daar wil ik ook gaan stallen dus tot die tijd blijft dat zo. Ik zwem nu 3x per week en probeer bewust te eten (en te laten staan haha). Ik weet alleen niet zo goed welk doel ik wil behalen.

Het liefst koop ik weer een robuuste haflinger, mijn man's voorkeur gaat uit naar een fries. Maar alles hangt nu af van mijn gewicht. Ik wil zeker dat ze er goed mee overweg kan en zij het paard kan rijden ipv andersom.

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:49

Tja daar zijn zoveel meningen over. Wel goed dat je erover nadenkt.

Zelf vind ik de 15% aanhouden het fijnste. Want waarom zou je het randje opzoeken van wat je paard aankan? Dus op m’n paard wil ik niet meer dan 75kg. Maar op een grote KWPN’er zou ik dan eerder denken aan 85kg.

Een haflinger zou ik ook niet meer dan 75kg op zetten :o Het blijven toch pony’s. Ik denk dat samen op hetzelfde paard kunnen misschien niet realistisch zal zijn. Ook omdat je dochter nog een beginner is. Dus grote of sterke paarden zullen dan misschien met haar aan de haal gaan.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:00

Ik denk dat als je kijkt naar gewicht dat heel veel mannen niet meer op een paard zou mogen kruipen. De meeste mannen wegen toch al snel 80-120 kilo, afhankelijk van de lengte.
Lijkt me logischer om te kijken per combinatie of het paard er happy bij is en vooral ook hoe de ruiter zit. een bonkende ruiter van 60 kilo is minder fijn dan een goede ruiter van 100 kilo...

Westernruiters zijn al heel vaak mannen + zware zadels bijvoorbeeld, die paarden doen ook alles met de hoeven in de neus ...

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:00

Gewicht alleen zegt ook niet alles natuurlijk.
Liever een iets zwaardere ruiten die heel licht rijdt, dan eentje van 10kg lichter die het paard tegenwerkt.

Paard idem, een goed getraind paard die zijn rug juist gebruikt, zal minder last hebben van bv 85 kg dan eenzelfde paard zonder bespiering die zijn achterhand er wat achter sleept.

Maar idd, de 15% is een goeie index.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:03

Klein detail: speerweefsel is zwaarder dan vet.....

Uiteraard is het goed om te bewegen, te letten op wat je eet maar houdt dus ook in gedachten dat training speerweefsel, en dus gewicht, oplevert. Daarmee kan je afval-plan een wat ander verloop hebben dan je vooraf in gedachten had :D

Check ook even bij je zorgverzekering; coaching op een gezonde levensstijl wordt soms vergoedt.

Over absoluut gewicht wordt voor het gemak altijd maar voorbij gegaan aan het effect van rijkunst en dat mannen van 80kg wel prima overal op passen en vrouwen niet, is ook al zo'n raar uitgangspunt.
Als je die 15% los laat op de gemiddelde paardrijdende man, dan kan het gros wel afstappen.....

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:18

15% aanhouden van het gewicht van het paard.
Maar ik zou zelf als het lukt naar de 85-90 kg gaan.

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:19

Dankjewel allemaal! Fijne tips

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:40

Tja, paarden zijn gewoon niet gemaakt om op te rijden, en dan komt er ook nog een zwaar zadel bij. Persoonlijk werkt dit als een stok achter de deur, probeer met mijn 1,78m niet meer dan 70 kg te blijven. Voor mijn fries van 1,62m is dat echt de max. Friezen hebben een minder sterke rug, ligt aan hun bouw, zijn eerder week in de lendenen. Denk dat een Groninger of richting Gelders meer passend is, of een grote Haflinger. Per see enorm groot hoeft niet, in ieder geval niet te lang in de rug, maar korter en compact, dat heeft de grootste draagkracht. Kennissen van mij die rond jouw gewicht zitten hebben allebei een Comtois, dat zijn echt hele leuke paarden en kunnen een hoop hebben. Wellicht niet geschikt voor je dochter de eerste jaren, maar wie weet tref je een hele brave, en misschien je dochter nog poosje op manegeles houden? De verzorging en bezig zijn met een eigen paard zijn natuurlijk ook al fantastisch

BeanPip
Berichten: 15
Geregistreerd: 02-10-23

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:48

Bobjebo ja ze blijft sowieso lessen op de manege. Ik kan ook voor haar een pony kopen maar dan mis ik er zelf iets aan, dus een brave pony voor ons beide heeft mijn voorkeur. Ze hoeft nog niet volledig op de pony te kunnen rijden, ze rijdt wel lekker mee nu maar ze mag nog oefenen. Verschillende pony's rijden zie ik ook een voordeel in wbt leren.

Voorlopig heb ik het streven om 13 kilo af te vallen, naar de 80. Het liefst, maar ik wil mijzelf niet overvallen met grote doelen, zelfs 18 kilo kwijt. Het zal even duren en ik heb geen haast.. ik baal wel dat het mij belemmerd

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:57

Je zou het natuurlijk ook én én kunnen doen.
Rustig op zoek gaan naar een leuk paard voor jullie beiden. En dan in het begin aan je band met het paard werken vanaf de grond. Werken aan de hand vind ik bijv zelf erg leuk om te doen. En dat je dan op een gegeven moment ook het rijden oppakt.

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:02

93 vind ik echt te zwaar, 83 ook.
75 kilo is in mijn ogen de max.

DuoPenotti

Berichten: 29512
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:07

93 en dan daarbij nog je kleding, laarzen, zadel, dan heb je een flink stevig gebouwd paard nodig.

75 max vind ik dan ook weer niet perse nodig.
Ik weeg zelf 82 kilo.
En ik heb toch niet het idee dat mijn paard van 160 moeite heeft met mij.
Zadel is een 17,5 inch.
En dat is ook wel belangrijk, pas je daar in.

(foto van vandaag)
Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:24

Dressuurnatuurlijk heeft een heel bijzonder afval traject voor ruiters.

Voor je paard en je eigen gezondheid inderdaad fijner om eerst weer een beetje in shape te raken.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:27

Griffioen schreef:
93 vind ik echt te zwaar, 83 ook.
75 kilo is in mijn ogen de max.

Ik vind het van de bouw van het paard afhangen.
Als in jouw ogen 75 de max is dan kan half paardrijdend Nederland wel stoppen

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:30

ikke schreef:
Klein detail: speerweefsel is zwaarder dan vet.....

Uiteraard is het goed om te bewegen, te letten op wat je eet maar houdt dus ook in gedachten dat training speerweefsel, en dus gewicht, oplevert. Daarmee kan je afval-plan een wat ander verloop hebben dan je vooraf in gedachten had :D


Je moet flink sportief zwemmen wil je meer spierweefsel opbouwen dan vet verliezen... Zo'n waarschuwing zou eerder op z'n plek zijn bij iemand die competitief krachttrainingsport beoefent. Of cross fit ofzo.

@TS: Lastige situatie. Hanteren ze op de manege regels voor ruiter gewicht? Of wil je sowieso niet op een paard van daar klimmen? Ik zou voor jezelf een gezond bmi aanhouden (goede verhouding tussen gewicht en lengte draagt (gemiddeld genomen) positief bij aan manier van bewegen) en inderdaad max 15% (inclusief tuig).

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:31

purny schreef:
Griffioen schreef:
93 vind ik echt te zwaar, 83 ook.
75 kilo is in mijn ogen de max.

Ik vind het van de bouw van het paard afhangen.
Als in jouw ogen 75 de max is dan kan half paardrijdend Nederland wel stoppen


Maar half Nederland, nou ja driekwart, heeft dan ook overgewicht.
Heel veel mensen kunnen prima paardrijden, ik denk het overgrote deel. Het vraag wel inzet en het besef dat een paard nu eenmaal erg kwetsbaar is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:36

Niet iedereen is 1.60 ook. Als je 1.60 bent en je weegt 83 kilo dan heb je flink overgewicht. Maar ben je 1.90 dan is 83 kilo gezond. :)

Zelf ligt m’n eigen Max op 85-90 kilo. Alleen op grote paarden.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:47

BopjeBo schreef:
Tja, paarden zijn gewoon niet gemaakt om op te rijden, en dan komt er ook nog een zwaar zadel bij. Persoonlijk werkt dit als een stok achter de deur, probeer met mijn 1,78m niet meer dan 70 kg te blijven. Voor mijn fries van 1,62m is dat echt de max. Friezen hebben een minder sterke rug, ligt aan hun bouw, zijn eerder week in de lendenen. Denk dat een Groninger of richting Gelders meer passend is, of een grote Haflinger. Per see enorm groot hoeft niet, in ieder geval niet te lang in de rug, maar korter en compact, dat heeft de grootste draagkracht. Kennissen van mij die rond jouw gewicht zitten hebben allebei een Comtois, dat zijn echt hele leuke paarden en kunnen een hoop hebben. Wellicht niet geschikt voor je dochter de eerste jaren, maar wie weet tref je een hele brave, en misschien je dochter nog poosje op manegeles houden? De verzorging en bezig zijn met een eigen paard zijn natuurlijk ook al fantastisch


En dan kom je op het volgende probleem. Kort en compact past alleen een kort en compact zadel op en daar moet je maar in passen. Dat gaat heel vaak mis. Vooral bij de pony rassen als een haflinger ook al zou het een steviger type zijn. Paard of pony moet ook zelf niet te dik zijn, want dan kunnen ze juist minder dragen.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:48

Je kan natuurlijk ook een leuke, brave Haflinger zoeken die ook beleerd is voor de wagen. Voor op de wagen is je huidige gewicht echt 0 probleem, en dan kan je op je eigen tijd en eigen gemak je streefgewicht opzoeken.

Ik hou zelf ook 15% aan wat mijn paard max draagt. Maar je raakt dan al best snel beperkt..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:49

Even inhaken op dat kiezen voor een compacter paard... Dat werkt ook niet altijd voor volwassenen. Op zo'n paard kan de rug zo kort zijn dat een 17,5 inch gewoon niet lukt. Kijk maar naar dat topic van die haflinger met zeer korte rug van 35cm draagvlak.

Edit, MyWishMax was me voor.


Voor zij die zeggen dat ze 15% inclusief tuig aanhouden, hebben jullie je paard laten wegen of doen jullie een schatting van gewicht?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-10-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29512
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:50

35 is ook wel extreem.
Mijn tinkers hebben zonder problemen een 17,5 inch.
Zie paard hierboven heeft daar echt geen problemen mee.
En 18 inch kan bovenstaande ook wel aan.
Maar goed blijft de vraag of dat voldoende is

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:54

DuoPenotti schreef:
35 is ook wel extreem.
Mijn tinkers hebben zonder problemen een 17,5 inch.
Zie paard hierboven heeft daar echt geen problemen mee.
En 18 inch kan bovenstaande ook wel aan.
Maar goed blijft de vraag of dat voldoende is


Maar een tinker vind ik dan qua bouw vaker geschikt als een haflinger. Toch iets langer oid zonder echt lang. Degene die ik ken dan.

Helaas zie ik regelmatig toch mensen die of zelf in een te klein zadel rijden, omdat het paard geen groter draagvlak heeft, of die juist zelf wel een passend zadel hebben, maar die te groot is voor het paard. Beide is absoluut niet goed voor het paard en moet je niet willen en daar kan je beter van te voren rekening mee houden.
Qua gewicht zou je paard ook moeten wegen. Mensen zijn ook heel goed in erg overschatte wat paard zou wegen.

DuoPenotti

Berichten: 29512
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gewicht ruiter maximaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:57

Ja zeker iets om van te voren rekening mee te houden. :j
Als je een 18 inch nodig hebt voor of lange benen of dikke kont dan moet je een paard hebben die dat ook kan hebben. Zo niet houd het op.
En dat dat staat simpelweg al buiten alleen maar het gewicht.