Aanschaffen rijlaarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:16

Een laars moet fijn zitten en dat kan voor sommige mensen ook verschillen. Ik kreeg ook te horen, neem strak. Loopt wel uit. Uiteindelijk de laarzen amper gedragen. Ik heb ze gewoon liever iets losser om de kuit.

Verder vind ik het ook belangrijk hoe hoog de laarzen zijn. Altijd even testen. Ga zitten, doe je been omhoog. Etc etc.

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-23 13:20

Cioccolato schreef:
Een laars moet fijn zitten en dat kan voor sommige mensen ook verschillen. Ik kreeg ook te horen, neem strak. Loopt wel uit. Uiteindelijk de laarzen amper gedragen. Ik heb ze gewoon liever iets losser om de kuit.

Verder vind ik het ook belangrijk hoe hoog de laarzen zijn. Altijd even testen. Ga zitten, doe je been omhoog. Etc etc.


Dit heb ik achteraf gezien/gehoord inderdaad, ik ging een beetje van de vakkennis van de medewerkers af wat dat betreft.. Weet nu in ieder geval wat niet hoort/de bedoeling is, dus daar kan ik de volgende keer weer rekening mee houden :o

Polarize
Berichten: 703
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:25

Op dat ze zeiden dat het niet de bedoeling is om in een hoek van 90 graden te zitten met je benen, lijkt mij dat je soms na het rijden ook wel even wilt zitten, of misschien gaat autorijden met je laarzen al aan. Misschien moet je met opstappen je benen wel vrij krap buigen. Het is dan niet de bedoeling dat je knieholte gaat irriteren.

Goede dingen gehoord over hypostore, daar kunnen ze je vast goed helpen! Ik had zelf bij divoza mijn eerste leren laarzen, en daar hadden ze mij een iets kortere lengtemaat gegeven omdat ik er echt niet mee om kon gaan dat iets in de buurt van mijn knieholte kwam, dus als je goed aangeeft wat comfortabel zit en wat je zelf liever hebt op gebied van fit, komt het wel goed!

BoRo

Berichten: 285
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:29

Tja ik zou echt ook de laarzen van Decatlon een keer passen.... Iemand anders gaf dat ook aan zag ik. Ik heb heeel veel laarzen inmiddels gehad, maar voor mij Decatlon beste prijs kwaliteit verhouding. En ideaal, rits op de zijkant. Nooit meer last van afzakkende ritsen. Ik heb de leren variant van 109 euro ongeveer.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:04

Ik rij met De Niro Tricolore.
De simpele versie van De Niro, zitten erg lekker. Ik heb zowel een paar voor training als een paar voor op wedstrijd!
Zijn er in verschillende hoogte en kuitmaten.

Polarize
Berichten: 703
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:38

Ohja nog even een toevoeging, ook meteen goed je budget aangeven, bij mij zaten ze eerst heel leuk met laarzen van 500 euro, maar toen ik ze kocht was ik een manegeruiter die 1x in de week reed..toen was dat echt teveel :')

sas66
Berichten: 633
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:28

Ik heb ook de DeNiro Tricolore. Zijn fijne laarzen. Je zou nog kunnen kijken bij De Boer Dier en Ruiter in Muiderberg, die hebben ook heel veel laarzen. Hadden iig heel veel van Petri. Hebben ook een ruiter outlet afdeling, wie weet vind je daar nog wat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:52

DeNiro Tricolore heb ik ook. Zitten idd erg fijn.
Enige wat bij mij wel na 1 jaar gebeurt is... De hak (het eerste plastic/rubber plaatje onderkant van de hak) is eronderuit gegaan. Ik heb hier niks van gemerkt en dus door gewandeld en het houten plaatje is nu dus ook wat afgesleten. Ik ga hiermee naar schoenmaker en hoop dat die het kan herstellen/nieuwe hak kan zetten. Ik wandelde er wel veel mee. Heb doorgaans op vrije dagen mijn laarzen de hele dag aan.

Maar verder echt zeer goede laarzen.

HKM en QHP doen het bij mij ook goed. Ik verzorg ze echter slecht. Dus door nat te laten en langdurig niet gebruiken is het leer gaan scheuren aan de teen/bal van de voet(daar waar je voet plooit).
Volgende rijlaarzen worden nep lederen :+

TamaraFloor
Berichten: 830
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 18:49

Ik heb laarzen van Ariat!
Die zitten echt heerlijk. Ik pas amper iets en zitten nooit lekker.
Deze trok ik aan en zaten als gegoten. Is ook erg zacht leer dus je hoeft ze niet eerst maanden in te lopen.
Gezien je niet super vaak rijd lijkt mij dat ook een pluspunt.

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 21:49

Hoi een vraagje aan de gebruikers van De Niro laarzen: zit er een dik zooltje in de laarzen? Of is het een dun zooltje? Mijn therapie zolen moeten er namelijk in kunnen en bij veel merken die een stevige/verharde schacht hebben zit er zo'n dun flubber dingetje in en als ik mijn zolen er in doe dan worden mijn tenen geplet :(

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:44

Even gekeken voor je, bij mijn beide de Niro’s zijn de zolen redelijk dun. Mijn steunzolen (maar draag ik niet in rijlaarzen) zijn dikker.


Afbeelding

Afbeelding

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:00

Super bedankt! Dit helpt enorm. Ik denk dat mijn eigen zolen ongeveer zo dik zijn als de zolen die in jou laarzen zitten. Dat geeft hoop! Ik heb Derby laarzen aan gehad maar daar kreeg ik bijna mijn voet niet in de laars omdat er zo'n verschil in dikte van de zooltjes zat.
Heel fijn om het even gezien te hebben!

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Aanschaffen rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:32

Er staat me iets bij dat deniro 2 verschillende zooltjes heeft, een dikkere en een dunnere maar ik weet niet meer welke er standaard inzitten.

Ik heb er Ophena zooltjes inzitten, zijn dikker maar dat gaat goed! En ik kom dus niet in Derby laarzen al zit daar de standaard zool in :')

Ik zou naar een winkel gaan en passen met je eigen zool?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:34

Ik denk niet dat de Melbourne laarzen die je gekocht had per se te hoog waren. Het hangt er meer vanaf voor welk doeleinde je ze wilt gebruiken en wat je zelf fijn vindt. Ik kan met mijn laarzen ook niet op een stoel zitten, maar in die positie zit je op dressuurlengte ook nooit. Daarnaast zakken ze ook nog iets in, dus ze worden altijd nog wel iets lager.

Voor de rest zou ik altijd liever wat te brede laarzen nemen bij de kuit dan te klein. Mijn eerste laarzen waren veel te krap, waardoor ik met rijden vaak kramp kreeg in m’n kuiten. Daarnaast zijn mijn kuiten met warm weer dikker, waardoor ik ze dan überhaupt niet dicht kreeg.

Wat betreft merken heb ik alleen ervaring met deniro en petrie. Persoonlijk vind ik petrie over het algemeen kwalitatief een stuk beter. Nu heb ik van deniro maar 1 paar gehad, dus weet niet hoe andere modellen zijn. Wat betreft kwaliteit heb ik het over het leer en de zolen. Bij mijn deniro laarzen heb ik wat scheurtjes in het leer bij de voet en heb ik de hak al wel eens moeten vervangen. De zool slijt best snel. Bij petrie heb ik dit nog niet meegemaakt en deze laarzen gebruik ik nu al langer. Nu moet ik zeggen dat ik ze ook niet vaak invet en denk dat deniro betere verzorging vereist.

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:02

Bielsje schreef:
Er staat me iets bij dat deniro 2 verschillende zooltjes heeft, een dikkere en een dunnere maar ik weet niet meer welke er standaard inzitten.

Ik heb er Ophena zooltjes inzitten, zijn dikker maar dat gaat goed! En ik kom dus niet in Derby laarzen al zit daar de standaard zool in :')

Ik zou naar een winkel gaan en passen met je eigen zool?


Aah dat is ook goed om te weten dat er 2 diktes zijn!

Haha ik ben dus niet de enige daar in

Ja, dat ben ik inderdaad van plan alleen ik had die Derby laarzen laten komen omdat het anders 1,5 uur enkele reis is en voor €6,95 rijd ik niet naar Bemmel en terug haha. Plus deze laarzen waren met korting dus dat had een hoop geld gescheeld als ze hadden gepast. Maar dat doen ze helaas niet dus het word nu eerst een ritje naar Haarlem voor Petrie of De Niro. Dat is 20/25 min voor mij. En anders is er bij Derby ook nog een andere optie qua voet. Dus de zoektocht is nog niet ten einde.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:05

Ik heb er nog even foto's van gemaakt met mijn steunzolen, scheelt eigenlijk amper :)
Maarja in steunzolen heb je natuurlijk veel variaties in...
Ik heb niet speciaal naar zooltjes gevraagd, dit zijn de gewone standaardzolen van De Niro


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:18

Farjen schreef:
Ik heb er nog even foto's van gemaakt met mijn steunzolen, scheelt eigenlijk amper :)
Maarja in steunzolen heb je natuurlijk veel variaties in...
Ik heb niet speciaal naar zooltjes gevraagd, dit zijn de gewone standaardzolen van De Niro


[ [url=m/CANNzj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/i9M32m.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JorrHf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XGNplm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat scheelt inderdaad bijna niks! Super lief dat je daar nog even een foto van hebt gemaakt! Dankjewel *\o/*

Imuret
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 15:50

Nog even als reactie op iedereen (lekker laat natuurlijk...), laarzen van de Decatlon werden hem niet, de kuitmaten sloten niet aan bij mijn been helaas..
Van de week dus eindelijk naar de Divoza geweest, en aansluitend naar Leidschendam om er een mooi dagje uit van te maken. (ook leuk voor mams die werd meegesleurd :o )
Hier wel geslaagd voor erg mooie, fijn zittende laarzen! Ietsje lager dan ik op het forum wel eens voorbij zie komen (de echte dressuurlaarzen tijdens wedstrijden), maar heel fijn aansluitend rondom de enkel en kuit, met goede steun. Bovenkant komt net ietsje onder/in de knieholte (met 90 graden buigen), en net iets op/tegen de knie aan de voorkant (ook met 90 graden buigen)
Ook al volg ik vooral dressuurlessen (wedstrijden staan voorlopig nog niet op de planning) ik ga ook regelmatig op buitenrit, en in de toekomst wellicht ook wat meer springen, dus vind het dan wel fijner als ik iets meer bewegingsvrijheid te hebben, zonder irritatie.
Bedankt voor alle tips nogmaals! :D

Lotte22
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:24

Imuret schreef:
Nog even als reactie op iedereen (lekker laat natuurlijk...), laarzen van de Decatlon werden hem niet, de kuitmaten sloten niet aan bij mijn been helaas..
Van de week dus eindelijk naar de Divoza geweest, en aansluitend naar Leidschendam om er een mooi dagje uit van te maken. (ook leuk voor mams die werd meegesleurd :o )
Hier wel geslaagd voor erg mooie, fijn zittende laarzen! Ietsje lager dan ik op het forum wel eens voorbij zie komen (de echte dressuurlaarzen tijdens wedstrijden), maar heel fijn aansluitend rondom de enkel en kuit, met goede steun. Bovenkant komt net ietsje onder/in de knieholte (met 90 graden buigen), en net iets op/tegen de knie aan de voorkant (ook met 90 graden buigen)
Ook al volg ik vooral dressuurlessen (wedstrijden staan voorlopig nog niet op de planning) ik ga ook regelmatig op buitenrit, en in de toekomst wellicht ook wat meer springen, dus vind het dan wel fijner als ik iets meer bewegingsvrijheid te hebben, zonder irritatie.
Bedankt voor alle tips nogmaals! :D


En welke zijn het geworden? Mijn moeder mag morgenmiddag met mij mee op pad haha!

DemiSisa

Berichten: 1028
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:30

rocky_1995 schreef:
Misschien zijn De Mountain Horse Sovereign High Rider rijlaarzen wat voor jou. Ik vind ze zelf heel fijn zitten en ze blijven mooi. Ze zijn o.a. te verkrijgen bij de Hypostore in Emmeloord en Ooteman.


Als je toch naar hypostore gaat, zou ik deze ook zeker in overweging nemen. Kosten wat, maar het is ontzettend fijn, zacht leer. Ik heb ze nu 2 jaar en dit zijn by far mijn fijnste rijlaarzen die ik ooit gehad heb :)