De rijlaars voor springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 22:01

Of moet ik zeggen voor op een springzadel? :')

Ik heb super fijne DeNiro Bellini's, zitten geweldig en ben er iedere dag blij mee! Nou ja, totdat ik ook op een springzadel ging zitten en ze net ietsjes in de weg zitten....

Dus nu is de vraag, wat ga ik doen! Het grote voordeel aan de Bellini is de rits aan de voorkant/zijkant imo want jeetje, wat zie ik veel mensen waarbij de rits aan de achterkant kapot gaat. Ook kreeg ik een soort permanente blaar op mijn hak van mijn laatste laarzen met rits aan de achterkant :+

Maar, wat als ik ergens een enorm potje lef ga vinden en echt een beetje ga springen? Ik hoor van mensen dat een rits aan de zijkant dan niet fijn is... Krijg ik last van een rits aan de achterkant of niet als de laars echt goed zit? Zoveel twijfels dus!

Dus mijn vraag aan jullie is, wat is nu echt een heeeeele fijne springlaars en waarom?

Ik heb trouwens echte DeNiro voeten. Kingsley, Petrie en Mountain Horse doen auw :Y). Als er merken zijn vergelijkbaar met DeNiro qua pasvorm van de voet dan hoor ik dat dus ook graag :j

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:27

Fijne laarzen nog nooit kunnen vinden, te dik, stug, duur, lastig in gebruik. Begrijp niet dat ze bestaan. Dus jodhpurs en dunne soepele chaps die overal mooi aansluiten.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 22:40

Standaard laars van Deniro?
De Salentino of Tricolore?

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:39

Bielsje schreef:
Dus mijn vraag aan jullie is, wat is nu echt een heeeeele fijne springlaars en waarom?


1) geen
2) omdat ze allemaal veel te stug zijn

Jodhpurs + chaps zijn veel prettiger, kun je tenminste beetje vrij bewegen :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 23:46

Ik heb de tricolore van De Niro en vind die voor springen te stug.

Ik doe veel liever mijn HKM Sevilla rijlaarzen aan dan. Die zijn soepeler, rits vanachter maar totaal geen last van.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 23:51

Is het hoe soepeler hoe fijner? Waarom? Ik lijk dus geen last te hebben van mijn harde schacht (op, hou je vast, 20cm hindernisjes iig :+ ), de laars is alleen net iets te hoog en de dressuurboog is wat vreemd op een springzadel :Y)

Zo jammer dat je rijlaarzen niet kunt testen _O-

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 00:02

Fly_high schreef:
Bielsje schreef:
Dus mijn vraag aan jullie is, wat is nu echt een heeeeele fijne springlaars en waarom?


1) geen
2) omdat ze allemaal veel te stug zijn

Jodhpurs + chaps zijn veel prettiger, kun je tenminste beetje vrij bewegen :)


Ja, dit. Voor dressuur is het echt wel fijn om met laarzen te rijden, maar buitenrit en springen, dan toch liefst m'n chaps met jodphers :j

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 00:26

Ik ben altijd heel blij (geweest) met mijn Derby Softjumpers.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 00:31

xJurdyWonanx schreef:
Ik ben altijd heel blij (geweest) met mijn Derby Softjumpers.


Ik werd even heel blij, toen bedacht ik dat ik Derby als eens had gepast maar niet fijn vond qua voet :')

Maar een streepje erbij voor een zachte schacht en een rits achter :D

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 06:01

Heb voor het springen wel laarzen van Petrie, rits aan de achterzijde. Vorige paar 8 jaar gehad en enige wat stuk ging was het leer aan de zijkant van mijn enkel. Dit paar heb ik nu bijna 5 jaar en nog geen gedoe met de rits. Het grote verschil tussen mijn laarzen die ik voor springen heb ten opzichte van de laarzen voor dressuur is de soepelheid van het leer en de hoogte waarop ze zijn aangemeten. Er is al rekening gehouden dat ik op mijn springzadel aanmerkelijk korter zit. Dit zou ook bij je favoriete merk mogelijk moeten zijn. Blaar op de hak? Dan heeft er denk ik wat in de afwerking niet lekker gezeten.

Twijfel je of je voldoende lef gaat krijgen om veel te springen, is het dan geen optie om eerst jodphers met chaps te proberen?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 06:37

Ik heb ook altijd gewoon met laarzen gesprongen, vind jodpurs en chaps juist een verschrikking. En als we het hebben over niet snappen dat ze bestaan denk ik dat juist daarvan :')
Gewoon wat lager aangemeten, maar ik had nog steeds de stugge laarzen(was toen normaal), maar wel extreem goed ingelopen haha :+ En dan was gewoon comfortabel, ook met 1,30m.
De laatste jaren sprong ik gewoon met dressuurlaarzen en dressuurzadel, want wr gingen niet hoger als 80cm haha.

Anoniem

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:15


upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 07:42

Ik heb net ego7 laarzen gekocht voor het springen, tot nu altijd met chaps en jodhpurs gereden.

Ben benieuwd hoe het springen met lezen bevalt.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:01

Als je fijne soepele laarzen zoekt voor het springen, met een rits aan de voorkant, dan kan ik zeker de Freejump Foxy aanbevelen!

Echt zo onwijs blij met deze laars, zit als pantoffeltjes. Heb ze nu ik denk ik al bijna 2jaar in gebruik en zien er nog top uit.

Tip van Flip, nu bij emmers met 30% korting! Even een maattabel opsnorren en maar proberen. Heb ik destijds ook gedaan :D

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 08:29

Lithya schreef:
Heb voor het springen wel laarzen van Petrie, rits aan de achterzijde. Vorige paar 8 jaar gehad en enige wat stuk ging was het leer aan de zijkant van mijn enkel. Dit paar heb ik nu bijna 5 jaar en nog geen gedoe met de rits. Het grote verschil tussen mijn laarzen die ik voor springen heb ten opzichte van de laarzen voor dressuur is de soepelheid van het leer en de hoogte waarop ze zijn aangemeten. Er is al rekening gehouden dat ik op mijn springzadel aanmerkelijk korter zit. Dit zou ook bij je favoriete merk mogelijk moeten zijn. Blaar op de hak? Dan heeft er denk ik wat in de afwerking niet lekker gezeten.

Twijfel je of je voldoende lef gaat krijgen om veel te springen, is het dan geen optie om eerst jodphers met chaps te proberen?


Ik sluit me wat dat betreft aan bij MWM :'). Ik weet al dat ik dat niet fijn vind uit het verleden en ja ik kan dat testen, maar aangezien ik vrij zeker ben dat ik laarzen wil dan is het alleen een onnodige uitgave :Y).


MyWishMax schreef:
Ik heb ook altijd gewoon met laarzen gesprongen, vind jodpurs en chaps juist een verschrikking. En als we het hebben over niet snappen dat ze bestaan denk ik dat juist daarvan :')
Gewoon wat lager aangemeten, maar ik had nog steeds de stugge laarzen(was toen normaal), maar wel extreem goed ingelopen haha :+ En dan was gewoon comfortabel, ook met 1,30m.
De laatste jaren sprong ik gewoon met dressuurlaarzen en dressuurzadel, want wr gingen niet hoger als 80cm haha.


Dat dus :j. Zou ik springen met mijn dressuurzadel dan zou ik geen probleem hebben, maar het blijkt dat ik zelfs voor 20cm een springzadel nodig heb _O-


Adelaide71 schreef:
Mountain Horse Souvereign High https://www.dekroo.nl/products/mountain ... 8QQAvD_BwE

En eventueel de Felix Bühler Milano: https://www.kramer.nl/Merken/Felix-Bueh ... lano-zwart

Beide vrij zacht en soepel, met name de laatste, maar die gaan dan weer niet zo lang mee met intensief gebruik.

Maar als jij een De Niro voet hebt, kan je dan niet naar een aanmeetpunt/-winkel om een laars te laten samenstellen? Mijn dochter heeft dit gedaan voor haar dressuurlaarzen.


Dat kan zeker! Maar ik zou nu de neiging hebben de Bellini aan te meten maar dan is het handig eerst te weten of de rits daar in de toekomst wel handig is en hoe hard de schacht moet zijn :)


upendo schreef:
Ik heb net ego7 laarzen gekocht voor het springen, tot nu altijd met chaps en jodhpurs gereden.

Ben benieuwd hoe het springen met lezen bevalt.


Ik ook! Wanneer ga je testen? :o


rozebadeend schreef:
Als je fijne soepele laarzen zoekt voor het springen, met een rits aan de voorkant, dan kan ik zeker de Freejump Foxy aanbevelen!

Echt zo onwijs blij met deze laars, zit als pantoffeltjes. Heb ze nu ik denk ik al bijna 2jaar in gebruik en zien er nog top uit.

Tip van Flip, nu bij emmers met 30% korting! Even een maattabel opsnorren en maar proberen. Heb ik destijds ook gedaan :D


Daar had ik nog niet over gehoord! Ik ga ze checken!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:39

Ik ben dan wel geen springruiter :P maar heb vrij brede voeten waardoor veel schoenen en laarzen niet fijn zitten. Daarbij wil ik ook laarzen waarmee ik veel kan lopen. Ik kan je van harte deze soepele en fijne laarzen aanbevelen. Zitten als gegoten, zijn niet stug en stijf en de rits loopt in een bocht dus beweegt mooi mee: https://www.kavalkade.de/reitstiefel-proximo.html

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 08:43

Ik rij al jaren met ego7, super fijn.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 09:54

rozebadeend schreef:
Als je fijne soepele laarzen zoekt voor het springen, met een rits aan de voorkant, dan kan ik zeker de Freejump Foxy aanbevelen!

Echt zo onwijs blij met deze laars, zit als pantoffeltjes. Heb ze nu ik denk ik al bijna 2jaar in gebruik en zien er nog top uit.

Tip van Flip, nu bij emmers met 30% korting! Even een maattabel opsnorren en maar proberen. Heb ik destijds ook gedaan :D


Ik ben nu dus ontzettend nieuwsgierig! Om vervolgens alleen verkeerde maten en weinig verkooppunten te vinden en op de freejump site kan ik ze niet vinden... Zouden ze eruit gaan? Waar heb jij ze gekocht? En aangezien er alleen maar kuitmaten zijn en geen hoogtematen, zijn ze voor lange of kortere benen? :Y)

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:02

Deniro ottaviano heb ik eigenlijk al jaren als spring ruiter. Nu ook Leonardo een aantal jaar maar die zijn qua model vergelijkbaar. De zool is stevig dus ideaal voor de druk op de beugel tijdens de sprong, maar het leer mooi zacht en soepel. Mooi op hoogte aangemeten en dus vanaf dag 1 opstappen en wegrijden (en springen :Y) ) ik zal ook niet snel meer van deniro afstappen. Het past mij gewoon het fijnste.

Ik heb ook tricolore gehad, zowel quick leer als glad maar hierbij merk je toch de goedkopere prijs in mijn ogen. Als je ze voor 1x per week hebt bij wijze van zou het ook nog meer dan prima zijn wel :j

Tricolore
Afbeelding

Leonardo
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 10:37

Ik heb nu jodhupers en chaps en wat een rot dingen _O-
Ik ben fanatieke springer en eveneter en rij nu enkel dressuur. Maar zelfs dan....
Moet ik zeggen dat die 'dure' merken laarzen die zo stug zijn ook niks zijn.
Ik zit er tussen in, zelfs de standaard deniro had ik maar lagen te verstoffen in de kast.
Uiteindelijk de nep leren van de ej gehad en daar zoveel plezier van gehad. Kocht wel elk jaar nieuwe maar dat is prima voor dat geld. Geef nog liever se voorkeur aan chaps dan aan die hele stugge laarzen die je in moet lopen om überhaupt fatsoenlijk aan te kunnen. En alsnog stug zijn daarna.

lindidorst
Berichten: 34
Geregistreerd: 30-11-14

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:10

Fan van ego7!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 11:45

Wel fan van de Ego7 chaps :D
Maar goed, zal ophouden over de chaps, want die wil TS niet. Maar als de laarzen net zo goed zitten, zou ik die zeker proberen.

Anoniem

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:57

Denis Grazioli? Desnoods hun laarzen voor jockeys/work riders, die zijn wat soepeler.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:30

Het is echt een kwestie van passen. Ego7 heeft fijn leer, maar ze zitten bij mij om de enkels veel te ruim. Heb je al eens Ariat aangehad? Dat zijn echt slofjes bij mij. Ik heb nu na Ariat een paar Petrie's, en ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een paar laarzen :')

Tucci of Parlanti is ook fijn, maar voor weinig gebruik wellicht wat te veel aan de prijs.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Re: De rijlaars voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:36

Tucci :j