Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:48

oji schreef:
Ik liep er al een tijdje over te denken en zag nu een mooie paasaanbieding. Zojuist de freejump airbag gescoord met 150 euro korting ;)

Waar? :)

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:18

Hypostore.

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:20

Ik heb een point two jacket en draag deze al jaren. Ben zeer tevreden over het vest. Inmiddels al 2x mee gevallen en daar waar het vest zat, geen centje pijn. Heeft ook een bestaande blessure bij m’n SI gewrichten niet verergerd.

Wat de maat betreft. Ik ben klein en wat flinker en volgens mij heb ik een M.
Het vest moet ook wat ruimer zitten anders heb je na een val een geblutste boezem ;)

Bijgaand een foto van de achterzijde. Het model dat ik heb lijkt op een zwemvest. Niet het meest charmante model maar wel heerlijk luchtig.

Afbeelding

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:44

Ik had een hitair en vond het een lelijk ding. Heb nu een helite met een bodywarmer er over en heb er ook een dada wedstrijdjasje bij en ben er heel blij mee. Op mijn insta staat wel ergens een filmpje dat ik er mee rijd

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:41

oji schreef:
Hypostore.

Dank je wel!

Ik vind de maatvoering wel lastig in te schatten omdat er niet heel duidelijk staat waar je het op moet meten.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:47

Capriootje schreef:
Mijn oog is gevallen op een air jacket en na wat online onderzoek zijn er verschillende merken enz.
Nu ben ik vooral benieuwd naar ervaringen voor diegene die er al (dagelijks?) mee rijden en bijv. ook maat voering.
Bij meeste merken staat wel een maattabel maar met 1,60 maat 38/40 en een cup F voorgevel kom ik er niet helemaal uit. Soms heb ik S nodig van lengte en XL voor de borst :+ Er is helaas geen winkel in de buurt die wat heeft hangen en wil ook niet meerdere keren bestellen/terug sturen om te passen.

Brand los :D


Ik heb jou maten precies zelfde.. :')
Ik kan ze dinsdag in de zaak wel voor je passen. Welk model viel je oog?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:54

Tazzey schreef:
Voor mij nooit meer een air jacket, die heeft er voor gezorgd dat er meer schade aan mijn rug fracturen is ontstaan.


Wie zegt dat je misschien niet meer schade had opgelopen als je niet aan had gehad?

Vind beetje apart, zelfde als je auto ongeluk hebt en door de gordel je ribben breekt maar zonder die gordel je waarschijnlijk op asfalt had gelegen in stukjes..

Mij met mijn kapotte rug ben juist onwijs blij met mijn jacket en heeft in de oefen cross super geholpen. Vallen zal nooit fijn voelen

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 10:39

Nicole schreef:
Capriootje schreef:
Mijn oog is gevallen op een air jacket en na wat online onderzoek zijn er verschillende merken enz.
Nu ben ik vooral benieuwd naar ervaringen voor diegene die er al (dagelijks?) mee rijden en bijv. ook maat voering.
Bij meeste merken staat wel een maattabel maar met 1,60 maat 38/40 en een cup F voorgevel kom ik er niet helemaal uit. Soms heb ik S nodig van lengte en XL voor de borst :+ Er is helaas geen winkel in de buurt die wat heeft hangen en wil ook niet meerdere keren bestellen/terug sturen om te passen.

Brand los :D


Ik heb jou maten precies zelfde.. :')
Ik kan ze dinsdag in de zaak wel voor je passen. Welk model viel je oog?


Wat lief! <3

Vooral de seaver en free jump omdat het meer bodywarmer model is. De seaver heb ik in M gepast van een bekende maar die is net wat te strak rond m’n heupen. Gezegend met vrouwelijke vormen :Y) Die hebben jullie ook beide toch? De winkel is ruim 1,5 uur rijden en heb ik helaas nog niet de tijd voor gevonden.

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:16

Tazzey schreef:
Voor mij nooit meer een air jacket, die heeft er voor gezorgd dat er meer schade aan mijn rug fracturen is ontstaan.


Hier ben ik ook wel benieuwd naar, als het goed is blaast hij op voordat je op de grond valt en eventueel iets breekt

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:26

Nicole schreef:
Tazzey schreef:
Voor mij nooit meer een air jacket, die heeft er voor gezorgd dat er meer schade aan mijn rug fracturen is ontstaan.


Wie zegt dat je misschien niet meer schade had opgelopen als je niet aan had gehad?

Vind beetje apart, zelfde als je auto ongeluk hebt en door de gordel je ribben breekt maar zonder die gordel je waarschijnlijk op asfalt had gelegen in stukjes..

Mij met mijn kapotte rug ben juist onwijs blij met mijn jacket en heeft in de oefen cross super geholpen. Vallen zal nooit fijn voelen


Wie dat zegt? Arts van het MMT, diverse chirurgen en twee neurologen. Het was namelijk overduidelijk te zien.
Dus geen conclusies trekken op basis van één zinnetje.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 15:45

Maar Tazzey, zou je dan in het topic wat meer kunnen toelichten? Het roept natuurlijk veel vragen op als je zoiets post zonder toelichting.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:21

Ik ben ook benieuwd inderdaad!

Ik heb de Hit air, (nog) niet mee gevallen maar het geeft mij een fijn gevoel als ik 'm aan heb.

Enige waar je volgens mij wel op moet letten bij die wat meer body warmer modellen, dat die bij de kraag en stuitje niet zo opblazen als de andere modellen.


Afbeelding

Heb niet echt een duidelijkere foto want rij eigenlijk altijd alleen.
Maar bij mij is die op de borst ook wat ruim maar sluit onder goed aan. Achter staat ie een beetje bol maar niet heel erg.

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 16:40

Ik kan er niet heel veel over kwijt in detail. Het komt er kort op neer dat het air vest zeer ernstige en onherstelbare schade heeft aangericht door bot fragmenten van kapot geslagen wervels het ruggenmerg in te drukken. Door de kracht van het opblazen is dat gebeurt. Zou ik geen air vest hebben gedragen dan was de schade alsnog aanzienlijk maar was mijn ruggenmerg intact gebleven.
Hier is zeer grondig onderzoek naar gedaan.
De MMT arts begon bij het zien van dat vest op de plaats van het ongeluk al te vloeken. De trauma artsen in het ziekenhuis waren ook weinig enthousiast. Ik weet van behandelaars in het revalidatiecentrum dat ze liever een verbod op die dingen zien.

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 17:48

Dus eerst brak je je rug en toen blies dat ding op? Dat is ook niet de bedoeling

Tazzey
Berichten: 9518
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:11

Nynkex01 schreef:
Dus eerst brak je je rug en toen blies dat ding op? Dat is ook niet de bedoeling

Dat is gelijktijdig gebeurd in de val. Bij een rotatie val gaat het faliekant mis als je zo’n vest draagt.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:17

Ikzelf draag een point two airjacket. Ik draag hem over een body protector als ik ermee cross en ik draag hem los als ik spring of op een jong of onvoorspelbaar paard stap. Ik heb hem al een aantal keer mogen uittesten, denk ondertussen wel een keer of 6 of 7 en telkens klachtenvrij.
Voor mij helpt het feit dat als je valt het een stuk minder zeer doet en omdat ik weet dat ik beschermd ben ik iets beter door durf te rijden. En als ik ben gevallen, dan stap ik een stuk makkelijker op, omdat er geen pijnlijke assocatie overblijft aan de val.

De point 2 loopt trouwens gewoon uit zichzelf leeg, duurt een of twee minuutjes na je val.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:50

Tazzey schreef:
Nynkex01 schreef:
Dus eerst brak je je rug en toen blies dat ding op? Dat is ook niet de bedoeling

Dat is gelijktijdig gebeurd in de val. Bij een rotatie val gaat het faliekant mis als je zo’n vest draagt.


Dank voor je uitleg. Klinkt ook wel logisch, want bij een rotatieval kom je in eerste instantie niet los van je paard en dus blaast ie laat op.
Dan hou ik het voor gebruik samen met bp tijdens cross en niet ook los..

die freejump combi klinkt ook wel interessant..
Point 2 en racesafe hadden zo'n combi, maar die wordt niet meer gemaakt..

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:15

Tazzey schreef:
Ik kan er niet heel veel over kwijt in detail. Het komt er kort op neer dat het air vest zeer ernstige en onherstelbare schade heeft aangericht door bot fragmenten van kapot geslagen wervels het ruggenmerg in te drukken. Door de kracht van het opblazen is dat gebeurt. Zou ik geen air vest hebben gedragen dan was de schade alsnog aanzienlijk maar was mijn ruggenmerg intact gebleven.
Hier is zeer grondig onderzoek naar gedaan.
De MMT arts begon bij het zien van dat vest op de plaats van het ongeluk al te vloeken. De trauma artsen in het ziekenhuis waren ook weinig enthousiast. Ik weet van behandelaars in het revalidatiecentrum dat ze liever een verbod op die dingen zien.



even een vraagje, maar had je alleen het airvest aan of ook een body protector, Ik heb van mijn cross instructeur begrepen dat je een airvest altijd in combi moet gebruiken met een body protector om inderdaad verdrukkingsschade te voorkomen

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:32

Met crossen is het ook verplicht om een bp onder een Airjacket te dragen. Maar je hoeft natuurlijk niet te crossen om over de kop te slaan..

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:00

Kan iemand mij vertellen hoe de strap van de airjacket bevestigd moet worden?

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:02

De meest veilige vorm was volgens de fabrikant van mijn airbag aan de beugelophanging. Ik kon een speciaal koordje bijbestellen die aan twee kanten van het zadel vast kan.

Lithya

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:14

Bedankt. Die heb ik erbij gekregen

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:37

Ik heb HIT-AIR AIRBAGVEST EVOLUTION-CM (SIZE S-XL). Kun je op maat afstellen en past eigenlijk altijd. Het fijne is dat je hem ook over een jas aan kunt etc. Geen gedoe met maatvoering. Wel met kraag en stuitjebescherming. En hij werkt goed, hij is een keer afgegaan omdat ik vergeten was om hem los te klikken met afstappen. Voor ik op de grond stond, was het vest al volledig opgeblazen. Ik draag hem met het rijden van mijn jonkie, zolang het nog nodig is. Patronen zijn 20 euro dus duur grapje om vaak te vallen

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 13:20

Ik heb in de winkel met een demo patroon gevoeld wat er gebeurd als hij afgaat. Geeft best een knal. Vraag me af of paarden daar nog van schrikken. Wel goed om een keer gevoeld te hebben wat er gebeurt.

Rotatieval komt nog wel eens voor in de cross en daarom is in de eventing ook altijd een BP verplicht, ook als je er een airjacket overheen draagt. Rotatie val is natuurlijk sowieso bloedje link en daar is weinig kruid tegen gewassen. Zelfde geldt voor achterover slaan met een steigerend paard, dan kun je alleen maar heel hard hopen dat je gunstig terecht komt en niet onder je paard.

Nynkex01
Berichten: 1121
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Airbag / air jackets merken, ervaringen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 14:56

Ja daar schrikken ze wel van, maar meestal val je er niet af omdat ze zo braaf stil stonden, dus dan maakt het niet zoveel meer uit ;) wel meerdere keren gehoord dat iemand in de manegeles viel en dat daardoor de rest van het groepje er ook af lag doordat de andere paarden schrokken