Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26325
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 17:07

Dat kan natuurlijk ook Jorex. Wat ik noemde, was ook een voorbeeld. Wat voor de een geldt, hoeft niet te gelden voor de ander. Jij had dan stress omdat je niet wist op welk paard je moest, een ander kan stress hebben, juist omdat hij al uren te voren weet dat hij of zij op dat ene paard moet wat hij of zij spannend vindt. En daardoor kan die persoon er nog voor kiezen om af te melden. Dat verschilt per persoon. Bij ons in de manege lag er altijd een schriftje bij de ingang van de bak, zodra je aankwam op de manege (minimaal 20 minuten voor je les begint) kon je daarin zien op welk paard je zat, en dan kon je tijdens het uit de wei halen/poetsen/zadelen of het wachten tot het paard na de les aan jou werd overgedragen, er al vast even in berusten. Bij een manege waar je pas hoort op welk paard je zit op het moment dat de les al bijna begint, daar zou ik ook niet blij van worden.

In de tijd dat ik nog met een groepje sportte bij de sportschool, meldde iedereen zich van tevoren af als we wisten dat er een groepsles op het programma stond ipv vrij fitnessen volgens eigen persoonlijk programma. Als we niet wisten dat we groepsles hadden, was iedereen er wel gewoon. Daar heb ik mijn opmerking dan ook op gebaseerd, want dit zou ook zo kunnen werken bij sommige manegeruiters.

Ik zeg niet dat zo'n functie niet in de app zou moeten, maar het is gewoon niet handig voor iedereen. Zo'n functie kan zeker wel in de app, maar dan zou de manege die ook moeten kunnen uitschakelen in het geval er blijkt dat er veel afmeldingen zijn om die reden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:37

Steffmeister schreef:
Een job statement voorbeeld voor de trainer is "Help me tijd te besparen wanneer ik de presentie bij hou, zodat ik me meer op de lessen kan richten". De hieruit volgende job story kan dan worden "als trainer wil ik snel de presentie bij kunnen houden zodat ik meer tijd over hou voor de les". De ontwerper kan hieruit dus voor de "taak" presentie allemaal oplossingen verzinnen hoe dit te verwezenlijken. Zoals de ruiter moet met de app een qr-code scannen zodra deze de bak betreed. Het systeem zet dan automatisch (achter de schermen) de ruiter op aanwezig.


Ik vind het een creatief idee, maar ook in veel opzichten verschrikkelijk. Ik zou er in elk geval niet aan moeten denken om een qr-code te scannen, om mijn telefoon in de hand te houden terwijl je ook een paard aan de hand hebt, en ik zou er ook niet aan denken omdat ik bij paarden mijn aandacht al bij heel veel andere dingen heb.

En ik denk dat dat het nadeel is van het ontwerpproces zoals je dat beschrijft: je ziet misschien wel wat je wint, soms, maar heel vaak niet wat je verliest.

Bij het automatisch regelen van de presentie (wat overigens al gedaan wordt, en ook moest met corona) mis je bv een automatisch aanknopingspunt van het gesprek. Ik heb nog een hele tijd gereden op een manege waar de eigenaar pinbetalingen en overboekingen gevaarlijke vooruitgang vond (dat zal ook wel iets met belastingen te maken hebben gehad) maar het maakt ook dat je altijd voor en/of na de les even meldt, het paardrijden werd altijd gevolgd door wat te drinken aan de bar, omdat die routine zo natuurlijk was.

Hetzelfde geldt voor momenten in de les waar de instructeur niet bezig is met lesgeven - sowieso krijgen de paarden tijdens de les bijvoorbeeld een rustmoment met alleen maar stappen aan de lange teugel, maar dat kan soms heel goed samenvallen met bepaalde automatische handelingen zoals een presentielijst. Soms kan het weghalen van de ene handeling ook maken dat je iets anders verandert, een pauze weghaalt, een incheck-moment, iets wat zinloos lijkt maar in het geheel wel degelijk een functie heeft, ook al weet niemand dat bewust.

Het app-ontwerpproces ziet dat niet. Nou is dat voor een niet-bestaande manege-app niet zo erg. Maar in de zorg gebeurt het ook, en daar neemt het in elk geval dingen weg die soms erg belangrijk zijn maar niet zomaar in een 'job story' te vatten zijn.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Help! app voor o.a. maneges/ruiters etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:53

Hi,
Het meeste waar ik aan dacht is al benoemd.
Naast paardrijden hockey ik ook. Hier hebben wij ook een app, waarin wekelijks een soort 'schema' staat met daarin oefeningen. Hierin kunnen zowel de trainers, coaches en de hockeyers zelf kijken. De app kent een opbouw, waarin de moeilijkheidsgraad per week wordt verhoogd. Wat er de weken daarvoor is getraind, wordt dus uitgebreid.
Wellicht is dat ook een leuke toevoeging voor jou app. Een deel met daarin een globale opzet van de les en extra oefeningen die de ruiters zelfstandig zouden kunnen uitvoeren. En uitleg van de eerdere (en toekomstige) oefeningen.

Ik heb even gekeken, de app voor hockey heet HockeyFood.