Steffmeister schreef:Een job statement voorbeeld voor de trainer is "Help me tijd te besparen wanneer ik de presentie bij hou, zodat ik me meer op de lessen kan richten". De hieruit volgende job story kan dan worden "als trainer wil ik snel de presentie bij kunnen houden zodat ik meer tijd over hou voor de les". De ontwerper kan hieruit dus voor de "taak" presentie allemaal oplossingen verzinnen hoe dit te verwezenlijken. Zoals de ruiter moet met de app een qr-code scannen zodra deze de bak betreed. Het systeem zet dan automatisch (achter de schermen) de ruiter op aanwezig.
Ik vind het een creatief idee, maar ook in veel opzichten verschrikkelijk. Ik zou er in elk geval niet aan moeten denken om een qr-code te scannen, om mijn telefoon in de hand te houden terwijl je ook een paard aan de hand hebt, en ik zou er ook niet aan denken omdat ik bij paarden mijn aandacht al bij heel veel andere dingen heb.
En ik denk dat dat het nadeel is van het ontwerpproces zoals je dat beschrijft: je ziet misschien wel wat je wint, soms, maar heel vaak niet wat je verliest.
Bij het automatisch regelen van de presentie (wat overigens al gedaan wordt, en ook moest met corona) mis je bv een automatisch aanknopingspunt van het gesprek. Ik heb nog een hele tijd gereden op een manege waar de eigenaar pinbetalingen en overboekingen gevaarlijke vooruitgang vond (dat zal ook wel iets met belastingen te maken hebben gehad) maar het maakt ook dat je altijd voor en/of na de les even meldt, het paardrijden werd altijd gevolgd door wat te drinken aan de bar, omdat die routine zo natuurlijk was.
Hetzelfde geldt voor momenten in de les waar de instructeur niet bezig is met lesgeven - sowieso krijgen de paarden tijdens de les bijvoorbeeld een rustmoment met alleen maar stappen aan de lange teugel, maar dat kan soms heel goed samenvallen met bepaalde automatische handelingen zoals een presentielijst. Soms kan het weghalen van de ene handeling ook maken dat je iets anders verandert, een pauze weghaalt, een incheck-moment, iets wat zinloos lijkt maar in het geheel wel degelijk een functie heeft, ook al weet niemand dat bewust.
Het app-ontwerpproces ziet dat niet. Nou is dat voor een niet-bestaande manege-app niet zo erg. Maar in de zorg gebeurt het ook, en daar neemt het in elk geval dingen weg die soms erg belangrijk zijn maar niet zomaar in een 'job story' te vatten zijn.