Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 00:32

Varekaj schreef:
De veiligheidsnorm in de US is niet dezelfde als die in de EU. De onze zijn strikter. Misschien ook wel een punt om bij stil te staan waarom ze ginds meer claimen.


Mocht je hiermee inhaken op mijn bericht; ik doel op de maatschappelijke norm t.a.v. schadeclaims (denk aan het sue-en van MacDonalds omdat een kind obees is geworden en McD er geen waarschuwing voor gaf, volgens mij was dit een aantal jaar terug een case daar), niet de veiligheidsnormen voor keurmerken ;)

Anoniem

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 00:37

Gelukkig heeft Nederland een heel ander rechtssysteem dan de VS, waardoor dat soort idiote claims niet zomaar worden toegekend.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:17

kiki1976 schreef:
Ze garanderen dat het 5 jaar mee gaat. De testen voor de veiligheid zijn best streng.
Als ze bv een cap laten testen en deze wordt goed gekeurd en ze willen deze zelfde cap (welke dus al is goed gekeurd) met bv strass erop op de markt brengen. Ook dan moet deze eerst opnieuw gekeurd worden.
Een tijdje terug had je zo'n rage, je cap laten pimpen. Vele merken stonden niet meer achter de veiligheid van de caps. Ze konden namelijk niet meer garanderen dat de caps bij een val dan nog veilig waren.

Maar ze bleven natuurlijk gewoon net zo veilig. Ik zie dat eigenlijk niet meer die advertenties om je cap te laten pimpen. Wordt dat niet meer aangeboden dan?

En zoals ik dus al schreef is die 5 jaar een minimum omdat mensen spullen slecht opslaan, in de zon leggen, enz. En er zijn echt plastics die wel snel verouderen hoor. Ik vond vorige week een houdertje voor een duikcomputer terug, van rubber. Nou, dat was helemaal gaan plakken omdat de weekmakers er uit kwamen. Soms zit de buitenschaal met tape op de binnenschaal vast, maar die tape wordt natuurlijk wel stugger. Maar bang dat een cap direct na 5 jaar onveilig is hoef je dus niet te zijn.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:28

germie schreef:
kiki1976 schreef:
Ze garanderen dat het 5 jaar mee gaat. De testen voor de veiligheid zijn best streng.
Als ze bv een cap laten testen en deze wordt goed gekeurd en ze willen deze zelfde cap (welke dus al is goed gekeurd) met bv strass erop op de markt brengen. Ook dan moet deze eerst opnieuw gekeurd worden.
Een tijdje terug had je zo'n rage, je cap laten pimpen. Vele merken stonden niet meer achter de veiligheid van de caps. Ze konden namelijk niet meer garanderen dat de caps bij een val dan nog veilig waren.

Maar ze bleven natuurlijk gewoon net zo veilig. Ik zie dat eigenlijk niet meer die advertenties om je cap te laten pimpen. Wordt dat niet meer aangeboden dan?

En zoals ik dus al schreef is die 5 jaar een minimum omdat mensen spullen slecht opslaan, in de zon leggen, enz. En er zijn echt plastics die wel snel verouderen hoor. Ik vond vorige week een houdertje voor een duikcomputer terug, van rubber. Nou, dat was helemaal gaan plakken omdat de weekmakers er uit kwamen. Soms zit de buitenschaal met tape op de binnenschaal vast, maar die tape wordt natuurlijk wel stugger. Maar bang dat een cap direct na 5 jaar onveilig is hoef je dus niet te zijn.

Dat weten ze niet, daarom konden ze het niet meer garanderen. En dat is ook begrijpelijk.
Lijm en verf kan op de schaal wel een reactie aangaan waardoor deze bv sneller zou breken.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:08

callippo schreef:
Omdat ik me afvroeg hoe mijn cap, waarvan de schokdempende werking geheel door polystyreen (piepschuim) verzorgd wordt, heb ik hier onderzoeken over gezocht.

O.a. dit abstract gevonden:

https://www.researchgate.net/publicatio ... le_Helmets

Conclusie: oud piepschuim is nog net zo goed als nieuw. Zelfs 20 jaar oud.

Wel is het zo, dat piepschuim maar eenmalig een klap kan opvangen, omdat het materiaal (plaatselijk) verpulvert en daardoor aan schokdempende werking verliest.

De buitenkant van mijn cap is een dun laagje flexibel kunststof (niet een harde schaal, zoals bij een motorhelm). En hoewel dat door UV licht aangetast zou kunnen worden, zit daarin niet "de werking van de cap".


Oh echt? 20 jaar? Dankjewel voor het delen! Ik merk bij mezelf nog enige scepsis (we horen toch al decennialang dat een cap met 5 jaar wel vervangen moet worden), maar het is een geruststellend idee dat het wel meevalt :o

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:19

Marije_jiplover schreef:
Mijn pony helpt mij met het tijdig vervangen van mijn cap, door me er voor die tijd wel weer een keer af te lanceren en mij met het hoofd met cap op de grond te laten vallen :=


Wat een vriendelijk dier... misschien kun je hem vragen of hij de cap in het vervolg even op de grond laat stuiteren zonder dat jouw hoofd erin zit :P dat zou namelijk net nog een stapje vriendelijker zijn :P

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:22

Neon schreef:
Marije_jiplover schreef:
Mijn pony helpt mij met het tijdig vervangen van mijn cap, door me er voor die tijd wel weer een keer af te lanceren en mij met het hoofd met cap op de grond te laten vallen :=


Wat een vriendelijk dier... misschien kun je hem vragen of hij de cap in het vervolg even op de grond laat stuiteren zonder dat jouw hoofd erin zit :P dat zou namelijk net nog een stapje vriendelijker zijn :P

Ik zal het hem eens voorstellen _O-