Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:45

Mijn pony helpt mij met het tijdig vervangen van mijn cap, door me er voor die tijd wel weer een keer af te lanceren en mij met het hoofd met cap op de grond te laten vallen :=

Van de winter was hij alleen een beetje over enthousiast met mij helpen herinneren mijn cap te vervangen, toen deed die dat nl 3 maanden na de vorige lancering nog eens, dus een bijna nieuwe cap die ik direct weer mocht vervangen.

Maar aangezien dat ding heeft gedaan wat die moet doen, mijn hoofd beschermen, vervang ik hem wel na een val op mijn hoofd.
Mijn hoofd is me meer waard dan de 100-150 euro die een nieuwe helm kost :+

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:52

Het kan nog korter hoor, die levensduur van een cap.
Mijn dochter viel met een gloednieuwe cap (dag ervoor gekocht).
Ondanks cap een flinke hersenschudding.
Cap hoorde je gewoon piepen en kraken. Levensduur cap dus 1 dag.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:00

Levensduur dochter gelukkig langer :j

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:07

hoefnageltje schreef:
Het kan nog korter hoor, die levensduur van een cap.
Mijn dochter viel met een gloednieuwe cap (dag ervoor gekocht).
Ondanks cap een flinke hersenschudding.
Cap hoorde je gewoon piepen en kraken. Levensduur cap dus 1 dag.


Het is ook de bedoeling dat een cap breekt bij een zodanige impact op het hoofd... Dat is impactvertraging, je moet er niet aan denken dat de cap niet breekt, dan is de kans dat de cap de impact juist vergroot. En dan was een hersenschudding niks geweest...

Dus die dag die jij noemt heeft niets te maken met de beoogde levensduur van een cap, waarmee de fabrikant aanduidt garant te staan voor het doel dat de cap dient en dat is beschermen op het moment dat het nodig is.

Anoniem

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:46

Ik denk zomaar dat hoefnageltje haar bericht ook schreef met een flinke dosis ironie.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:48

Mkango schreef:
Ik denk zomaar dat hoefnageltje haar bericht ook schreef met een flinke dosis ironie.


Ik hoop het maar... Maar er is zo veel onwetendheid als het gaat om dat dekseltje dat ons hoofd beschermt als het nodig is... Ik kan me oprecht voorstellen dat er mensen zijn die balen als hun cap kapot springt als ze ermee vallen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:10

Veelal is die 5 jaar een garantie op correcte werking als je de helm in warme, veel uv-licht bevattende omstandigheden e.d. opslaat (auto in de zomer, Egypte, maar ook Spanje bijvoorbeeld al). Als jij er voor zorgt dat de cap in het donker in gematigde temperaturen droog opgeslagen wordt, dan blijft het materiaal echt veel langer goed.
Het probleem is alleen dat je nooit weet hoe veel langer. Die 5 jaar is gegarandeerd.
Ja, ik heb ook een paar wat oudere caps, maar die zijn zeker weten goed opgeslagen, dus die durf ik rustig nog te gebruiken.
Bij caps is het ook nog zo dat ze in de winkel vaak ergens liggen waar iedereen ze kan grijpen en passen. Als iemand hem dan laat vallen, dan is de cap feitelijk al rijp voor de schroot, maar dat weet jij als koper niet. Dat zie je bij motorhelmen minder, passen met toezicht, of helmen in dozen en dan pas passen.

Maar ja, als je met een dure cap valt, dan is deze afgeschreven, net als bij een goedkope cap. Ik heb jaren gedaan met een cap van 15 euro van de Decathlon. En ook die goedkope caps zijn net zo veilig. 80 euro voor een cap vind ik zat. Als je dan de eerste keer met je nieuwe cap valt is het een val van 80 euro, maar is het een cap van 1500, auw, dan doet de val behalve lichamelijk ook nog even geestelijk pijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:15

Er zijn caps die je na een val naar de fabrikant kan opsturen voor controle en/of vervanging. Samshield heeft deze service, ik durf wedden als je andere merken ernaar vraagt dat je het daar ook kan bekomen. Om die reden heb ik indertijd een samshield gekozen, een basismodel weliswaar, omdat ik met die Cap Eventing ging starten en daar is altijd wel wat meer valrisico aan verbonden.

Intussen zou ik overstappen naar Charles Owen voor een eventingcap, maar dat heeft vooral met het model te maken.

Daarnaast moet je vooral letten op de conformiteit van de toegekende veiligheidslabels. Je kan een cap stukken goedkoper uit de US laten komen bijvoorbeeld, maar hun normen liggen anders dan die in de EU en meestal minder strikt. Caps uit de UK hebben dan weer vaker naast het EU label ook nog hun eigen verplichte label, wat strenger is qua eisen.
Wanneer ik de kans heb, dan verkies ik een Cap die én EU label heeft én UK. Dat daar soms een prijskaartje aan hangt, dat neem ik er dan graag bij.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:43

mooi topic, ik moet inderdaad mijn cap vervangen, rij er nu ook al 10 jaar mee..

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 10:55

In mijn rider pro helm staat echt nergens een datum. Blijkbaar hoort dat dus wel, best gek!

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:58

Ook niet als je de voering (als dat kan) eruit haalt?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 12:28

Ik heb even gekeken en mijn cap is van 2009 O:)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:08

troi schreef:
In mijn rider pro helm staat echt nergens een datum. Blijkbaar hoort dat dus wel, best gek!


Moet wel! Voering loshalen? Meestal zit de sticker op een hard onderdeel van je cap, bijv het schokabsorberende (piep) schuim.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:33

Hier 2014

Vavane
Berichten: 154
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:22

Hmm morgen maar is een nieuwe halen dan. Mijn cap is zeker ouder dan 5 jaar, en al een paar keer mee gevallen.

Deze regelt geldt ook voor bodyprotector trouwens, die heb ik onlangs wel vervangen. Stom dat ik niet ook aan mijn cap heb gedacht..

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:39

Ik vraag me af met hoeveel procent per jaar de veiligheid afneemt, want ik kan me daar weinig concreets bij voorstellen…. Na enkele jaren zal dat Max enkele procenten zijn lijkt me….

Hier nog altijd de cap die ik 15 jaar terug kocht… zit als een huis en aan al de nieuwe scheelt iets, geen een zit zo goed… als ik de binnenkant vekijk en voet, is dat nog soepel en kan je lichtjes indrukken, net als de inhoud van dochters nieuwe cap, dus ik geloof niet echt dat de werking na 5 jaar zo drastisch naar beneden gaat dat het gevaarlijk wordt, denk dat daar een groot stuk commercie in zit…

Ik zeg niet na sérieuse val op je hoofd of als er achter het raam in een snikhete auto heeft liggen bakken ofzo, dan geloof ik wel in poreus worden of barsten, maar voor de rest ga ik echt geen goeie cap weggooien omdat hij ouder is dan 5 jaar…

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:22

Het is zoals gezegd Tengeltje een garantie op veiligheid, ongeacht zeg maar waar je hem opslaat. Het verouderen kan dus langzamer gaan. Zo moet je het zien. Maar aan elk produkt komt een einde. 15 jaar is wel heel lang, maar ook mijn wedstrijdcap van 12 jaar geleden heb ik nog en daar rij ik nu mee. Die heeft zeker 8 jaar ongebruikt op zolder gelegen. Dus die is ook niet echt verouderd of onveilig geworden, althans wel een beetje, maar niet zo dat je er niet meer mee kunt rijden.
Het is niet direct commercie, maar een garantie. Dus ook waar mensen er slordig mee omgaan is die 5 jaar in orde. Langer kan dus, maar niemand weet hoe veel. Zie het als een t.h.t. datum.
Laatst bijgewerkt door germie op 18-11-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:25

Nou ik vervang hem wel na 5 jaar ( als het niet eerder nodig is door een val ). Ik neem de gok niet. Voor het zelfde geldt knal je op je hoofd, en bleek hij toch niet meer veilig te zijn.
Paardrijden is een levensgevaarlijke sport, dus neem ik de veiligheid voor lief. ( Al dacht ik toen ik jonger was er anders over , door zonder cap te rijden. Maar als je een paar keer flink gevallen bent, met ziekenhuisopnames leer je er wel van ;)

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:29

Er zijn nog genoeg mensen die zonder cap rijden. Tja, je kunt er wat van vinden, maar niemand doet wat fout. Er is geen wet die het verplicht. Die stickertjes in caps met produktiedata zijn ook eenvoudig te vervangen door nieuwere, dus echte garantie op dat gebied heb je ook niet. Wil men kwaad doen, dan doet men dat.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 18:31

germie schreef:
Er zijn nog genoeg mensen die zonder cap rijden. Tja, je kunt er wat van vinden, maar niemand doet wat fout. Er is geen wet die het verplicht. Die stickertjes in caps met produktiedata zijn ook eenvoudig te vervangen door nieuwere, dus echte garantie op dat gebied heb je ook niet. Wil men kwaad doen, dan doet men dat.



Dat moeten ze zelf weten, maar ik neem de gok niet meer. Is mijn leven mij te lief voor. net als dat ik een bp draag.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:45

Ik heb even verder gezocht.
Bij fietshelmen is door diverse magazines onderzoek gedaan en helmen van 5 en 7 jaar bleken niet minder te beschermen dan een nieuwe variant die aan dezelfde test werd onderworpen…. Dus ik heb nog steeds heel veel vragen over de waarheid hiervan…. Vond nog nergens een onafhankelijk testverslag rond paardrijhelmen….

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:54

tengeltje11 schreef:
Ik heb even verder gezocht.
Bij fietshelmen is door diverse magazines onderzoek gedaan en helmen van 5 en 7 jaar bleken niet minder te beschermen dan een nieuwe variant die aan dezelfde test werd onderworpen…. Dus ik heb nog steeds heel veel vragen over de waarheid hiervan…. Vond nog nergens een onafhankelijk testverslag rond paardrijhelmen….


Verbaast me niks... Ik ga er dan ook vanuit dat de garantie voor 5 jaar wordt gegeven in het kader van eventuele claims. Ook cap-fabrikanten zien natuurlijk hoe er in de US wordt geclaimd, het is slechts een kwestie van tijd voordat dergelijke zaken worden overgenomen door onze zorgverzekeringen.

Hoe je daar ten aanzien van je eigen veiligheid mee omgaat, is natuurlijk aan ieder voor zich.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:03

Omdat ik me afvroeg hoe mijn cap, waarvan de schokdempende werking geheel door polystyreen (piepschuim) verzorgd wordt, heb ik hier onderzoeken over gezocht.

O.a. dit abstract gevonden:

https://www.researchgate.net/publicatio ... le_Helmets

Conclusie: oud piepschuim is nog net zo goed als nieuw. Zelfs 20 jaar oud.

Wel is het zo, dat piepschuim maar eenmalig een klap kan opvangen, omdat het materiaal (plaatselijk) verpulvert en daardoor aan schokdempende werking verliest.

De buitenkant van mijn cap is een dun laagje flexibel kunststof (niet een harde schaal, zoals bij een motorhelm). En hoewel dat door UV licht aangetast zou kunnen worden, zit daarin niet "de werking van de cap".

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:26

Ze garanderen dat het 5 jaar mee gaat. De testen voor de veiligheid zijn best streng.
Als ze bv een cap laten testen en deze wordt goed gekeurd en ze willen deze zelfde cap (welke dus al is goed gekeurd) met bv strass erop op de markt brengen. Ook dan moet deze eerst opnieuw gekeurd worden.
Een tijdje terug had je zo'n rage, je cap laten pimpen. Vele merken stonden niet meer achter de veiligheid van de caps. Ze konden namelijk niet meer garanderen dat de caps bij een val dan nog veilig waren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 23:44

De veiligheidsnorm in de US is niet dezelfde als die in de EU. De onze zijn strikter. Misschien ook wel een punt om bij stil te staan waarom ze ginds meer claimen.