Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:40

Sowieso een cap van de prijsklasse van KEP is gewoonweg belachelijk. Als je dan valt heb je een extra reden om heel hard te huilen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:41

Marije_jiplover schreef:
Nee, dit is niet zomaar een commercieel verkooptrucje.

Iedereen die motor rijdt, weet dit als het goed is ook.

Dat schuim aan de binnenkant dat je hoofd moet beschermen, dat veranderd van samenstelling gedurende de tijd en daarmee verliest het z'n beschermende eigenschappen.
Maar ik neem aan dat de manier van opbergen daar ook wel enige invloed op heeft? Dat een warme plek vol in de zon het verouderingsproces kan versnellen?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:52

DuoPenotti schreef:
Ik wist het. Maar ondanks dat toch lang gereden met een oude. Maar zag er nog steeds prima uit.
Daar zat wel een label in met jaartal.
Maar vorig jaar om die reden een nieuwe gekocht. Nooit gekeken of die wel een label heeft.

Dit jaar dus pas, net terug gekeken bij Agradi.
Verzonden op: 3 maart 2022
En de cap die ik kreeg was van augustus 2021. (EQUITHÈME Cap Airy)
Toch een haf jaar oud dus.... en daar moet je dan 14 dagen op wachten terwijl hij op voorraad stond... >;)

De oude van december 2010
Ja, die heb ik nog....
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-11-22 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:55

Nou ik heb mijn splinter nieuwe BR viper maar te koop gezet :D Geen goed idee deze te bewaren blijkt wel weer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:57

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik wist het. Maar ondanks dat toch lang gereden met een oude. Maar zag er nog steeds prima uit.
Daar zat wel een label in met jaartal.
Maar vorig jaar om die reden een nieuwe gekocht. Nooit gekeken of die wel een label heeft.

Dit jaar dus pas, net terug gekeken bij Agradi.
Verzonden op: 3 maart 2022
En de cap die ik kreeg was van augustus 2021. (EQUITHÈME Cap Airy)
Toch een haf jaar oud dus.... en daar moet je dan 14 dagen op wachten terwijl hij op voorraad stond... >;)
Een paar maanden meer of minder maakt ook echt niet uit, het is meer dat je er geen jaren mee blijft doorrijden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:59

Nee dat is ook zo.
Maar als je dan lang moet wachten omdat hij blijkbaar niet op voorraad is denk ik, die bestellen ze ter plekke bij Equitheme.
Maar ligt hij bij Equitheme dan zo lang op voorraad?
Of toch lang bij agradi en hebben ze zoveel tijd nodig om het order klaar te maken?

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:06

Heb een GPA , al jaren oud . Daar staat een productie datum in .
Was ook een dure cap ooit.
Zijn dure dingen om te vervangen, maar je hoofd is ook duur en is niet vervangbaar

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:14

cinniz123 schreef:
Ik moet bekennen dat ik al motorrijder er nooit bij stil heb gestaan dus thanks voor dit topic.
En die heb ik al ruim 10 jaar inmiddels,nou ben ik een mooi weer rijden en niet van plan om te vallen (wie niet) maar volgend seizoen toch maar opzoek naar een nieuwe.
Maar het is zo’n hel ik krijg van veel helmen koppijn en maat groter is dan te ruim.

Kwa cap is die ook al lang en breed over ‘de datum’ maar rij inmiddels niet meer aangespannen.
Wie weet als ik het weer op ga pakken ook een nieuwe cap.

Echt naar een winkel gaan waar ze je goed kunnen adviseren kwa pasvorm en waar je meerdere merken kunt proberen. Als je een fijne hebt gevonden nog een poosje met helm op door de winkel lopen dan merk je wel of het ergens gaat irriteren. Vaak heeft een bepaald merk wel een pasvorm die je voegt of juist niet. Zo kom ik, hoeveel anderen ik ook probeer, steeds weer uit op een hjc :))

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:39

Ineke2 schreef:
Sowieso een cap van de prijsklasse van KEP is gewoonweg belachelijk. Als je dan valt heb je een extra reden om heel hard te huilen -O-


"Waarom huil je zo, is er iets ergs gebeurd?"
"Ja, ik ben van mijn paard gevallen!"
"Ach gunst, heb je iets gebroken?!"
"Ja, mijn KEP!"

:')

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:46

Wendy15 schreef:
cinniz123 schreef:
Ik moet bekennen dat ik al motorrijder er nooit bij stil heb gestaan dus thanks voor dit topic.
En die heb ik al ruim 10 jaar inmiddels,nou ben ik een mooi weer rijden en niet van plan om te vallen (wie niet) maar volgend seizoen toch maar opzoek naar een nieuwe.
Maar het is zo’n hel ik krijg van veel helmen koppijn en maat groter is dan te ruim.

Kwa cap is die ook al lang en breed over ‘de datum’ maar rij inmiddels niet meer aangespannen.
Wie weet als ik het weer op ga pakken ook een nieuwe cap.

Echt naar een winkel gaan waar ze je goed kunnen adviseren kwa pasvorm en waar je meerdere merken kunt proberen. Als je een fijne hebt gevonden nog een poosje met helm op door de winkel lopen dan merk je wel of het ergens gaat irriteren. Vaak heeft een bepaald merk wel een pasvorm die je voegt of juist niet. Zo kom ik, hoeveel anderen ik ook probeer, steeds weer uit op een hjc :))


Helaas al vaker gedaan en met een helm thuis gekomen waarvan ik dacht dit is hem.
Maar na tijdje krijg ik toch hoofdpijn ervan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:22

Ineke2 schreef:
Sowieso een cap van de prijsklasse van KEP is gewoonweg belachelijk. Als je dan valt heb je een extra reden om heel hard te huilen -O-


En ze zijn zo foei lelijk ook nog. Geniaal hoe je een lelijke cap tot een luxe pronk ding kunt promoten :')

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:25

Arabesk schreef:
Ineke2 schreef:
Sowieso een cap van de prijsklasse van KEP is gewoonweg belachelijk. Als je dan valt heb je een extra reden om heel hard te huilen -O-

En ze zijn zo foei lelijk ook nog. Geniaal hoe je een lelijke cap tot een luxe pronk ding kunt promoten :')

Gelukkig zijn er mensen met een andere mening _O-

Goed dat dit topic er is! Blijkt dat er nog veel mensen zijn die het niet weten. En aangezien je maar 1 hoofd hebt.. :D
Ik wist het wel, heb ook in een ruitersportzaak gewerkt en heel veel mensen weten het inderdaad niet.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:00

Ik wist het wel. Maar heb er ergens nog een beetje moeite mee om een voor mij nog goed ogende cap weg te gooien :=

Maar denk dat ik na mijn verlof toch maar eens voor een nieuwe ga kijken.
Mijn Charles owen is uit 2014 .. en gok dus mijn BR uit 2011 en die heeft al ooit een knal gehad. Al gebruik ik die nog zelden.

1x per jaar op wedstrijd :))

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:22

Eigenlijk bizar.
Voor 150€ heb je sowieso een veilige cap met MIPS en gedeeld door 5 jaar kost je dat 30€ per jaar.

Mensen geven grof geld uit aan kleding, laarzen, merk-dekjes per seizoen etc.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:25

Goh ik had ook geen idee. Nu rij ik geen paard meer, maar ik wielren wel. En ook door fietshelmen geldt het advies om na 5-7 jaar te vervangen. Weer wat geleerd :)

purny

Berichten: 27492
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:28

Dit was mij dus totaal niet bekend en is mij ook niet verteld toen ik mijn cap ging kopen. Nu rijd ik ook al geruime tijd niet meer.
Er mag ook zeker meer aandacht voor komen.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 14:02

Ik wist het ook niet. Wel dat je een cap na een goede klap weg moet doen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:05

Hannanas schreef:
Eigenlijk bizar.
Voor 150€ heb je sowieso een veilige cap met MIPS en gedeeld door 5 jaar kost je dat 30€ per jaar.

Mensen geven grof geld uit aan kleding, laarzen, merk-dekjes per seizoen etc.

sommige mensen....

Ik heb nog dekjes van mijn paard dat ik in 96 kocht...

Wendy15

Berichten: 11100
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:09

cinniz123 schreef:
Helaas al vaker gedaan en met een helm thuis gekomen waarvan ik dacht dit is hem.
Maar na tijdje krijg ik toch hoofdpijn ervan.

Je hebt tegenwoordig ook helmen die je nog verder persoonlijk op maat kunt maken door inzetten/voering. En zelfs helmen met een soort lucht kussentjes erin die je oppompt na het opzetten van de helm zodat die volledig op maat is. En bijvoorbeeld een lichte carbon helm scheelt veel in gewicht en is daardoor ook weer comfortabeler.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:12

Samshield mag je opsturen na een val voor controle, dan herstellen of vervangen ze tenzij de Cap te oud is. Ik gok dat andere merken dit ook wel doen, alleen zal het misschien minder bekend zijn. Zou naar de data van mijn helmen moeten kijken, maar denk dat zowel mijn samshield als uvex (weer) aan vervanging toe zijn. De ene wordt vervangen door een skullcap van CO ivm crossen en de andere een gewone zwarte van uvex.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:45

Suzanne F. schreef:
Is dit niet een commercieel verkoop trucje? Ik heb een cap liggen van minimaal 25 jaar oud.

Nou dit inderdaad :j
Kep italia en samshields en andere dure merken lachen zich een breuk voor al die goedgelovigen die na elke val of elke 5 jaar een nieuwe peperdure cap kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:49

oji schreef:
Suzanne F. schreef:
Is dit niet een commercieel verkoop trucje? Ik heb een cap liggen van minimaal 25 jaar oud.

Nou dit inderdaad :j
Kep italia en samshields en andere dure merken lachen zich een breuk voor al die goedgelovigen die na elke val of elke 5 jaar een nieuwe peperdure cap kopen.
Maar als je nooit meer op een paard zit, kun je die cap van 25 jaar oud ook makkelijker laten liggen waar 'ie ligt. :')

Voor mij zou het ook wel uitmaken wat ik doe. Rijd je op een oud besje of op een paard dat gewoon doodbraaf is, waarbij het risico op een (zware) val gewoonweg veel kleiner is, dan rijd je wat makkelijker door met een cap dan wanneer je dagelijks jong of onberekenbaar spul rijdt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-11-22 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:50

Ik heb nog een hoedje liggen :D
Mag nu ook niet meer. Dat keurmerk is niet meer oke :P

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:59

oji schreef:
Suzanne F. schreef:
Is dit niet een commercieel verkoop trucje? Ik heb een cap liggen van minimaal 25 jaar oud.

Nou dit inderdaad :j
Kep italia en samshields en andere dure merken lachen zich een breuk voor al die goedgelovigen die na elke val of elke 5 jaar een nieuwe peperdure cap kopen.


Zeg je dit ook als het gaat om een motorhelm?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:27

Ik heb indertijd mijn oude uvex naast mijn nieuwe gehouden. Het was verbazingwekkend hoe dun het piepschuim van de oude (lees: 5 jaar) was geworden naast de nieuwe en hoeveel meer vering er op de nieuwe binnenkant zat.

Sorry not sorry, ik ben al eens over een paard gelanceerd en op een bakrand geland met gespleten helm tot gevolg. Dan liever iedere 5 jaar een nieuwe (of bij ernstige val) dan mijn hersenpan in frut.

En zoals gezegd, bij samshield mag je na een val je helm opsturen.