Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 14:50

Er wordt flink veel gehandeld in restpartijen in de paardenwereld. Ook van caps. Logisch want dat scheelt flink geld. Met een beetje pech koop je dus een 'nieuwe' cap die 5 jaar geleden uit de fabriek is komen rollen en dus gelijk al niet goed meer is. En het kopen bij een sjieke winkel is ook geen garantie, ook die halen hun neus niet op voor een goedkopere partij zolang het maar nieuw lijkt.

Hoe weet je dat? Ik heb nog nooit een fabricagedatum in een cap zien staan namelijk.

Iemand enig idee?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:53

Zeker staat er een fabricatie datum in je cap!!!
Is verplicht in iedere helm. Ik check het altijd. Meestal in het labeltje waar ook je CE in staat.
Laatste helm die ik online bij Hooks was net 3 weken daarvoor gefabriceerd.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:14

Hannanas schreef:
Zeker staat er een fabricatie datum in je cap!!!
Is verplicht in iedere helm. Ik check het altijd. Meestal in het labeltje waar ook je CE in staat.
Laatste helm die ik online bij Hooks was net 3 weken daarvoor gefabriceerd.


Klopt, de datum hoort er in te staan :j

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:15

Maar als een cap zeg maar 5 jaar 'op de plank in de winkel ligt' en jij koopt hem, is hij toch niet 'bedorven'...? Hoezo maar 5 jaar houdbaar? Mis ik iets...?
Dacht wel als je hem gewoon gebruikt, dat je hem na zoveel jaar zou moeten vervangen. Dat wel..

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:19

Dabo schreef:
Maar als een cap zeg maar 5 jaar 'op de plank in de winkel ligt' en jij koopt hem, is hij toch niet 'bedorven'...? Hoezo maar 5 jaar houdbaar? Mis ik iets...?
Dacht wel als je hem gewoon gebruikt, dat je hem na zoveel jaar zou moeten vervangen. Dat wel..



Dit dacht ik ook?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:25

Ging om kwaliteit van het piepschuim wat er in zit en als schokbreker werkt. Ook wanneer ie alleen in de kast ligt stof te vangen, gaat kwaliteit van piepschuim achteruit.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:32

Oh, ik heb nog een splinter nieuwe liggen, alleen gepast. Die kreeg ik vanwege een garantie, maar had inmiddels een nieuwe gekocht. Dus die andere nieuwe ligt nu thuis in de kast, ik dacht dat ik die wel kon gebruiken ( mits ik niet eerder val ) over 5 jaar als deze aan vervanging toe is, maar dat is dus geen slim idee? Kan ik hem beter verkopen

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:12

Dabo schreef:
Maar als een cap zeg maar 5 jaar 'op de plank in de winkel ligt' en jij koopt hem, is hij toch niet 'bedorven'...? Hoezo maar 5 jaar houdbaar? Mis ik iets...?
Dacht wel als je hem gewoon gebruikt, dat je hem na zoveel jaar zou moeten vervangen. Dat wel..


De lijm en de kunststoffen gaan wel in kwaliteit achteruit.

https://www.intersafe.eu/nieuws/wanneer ... nging-toe/

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:20

Waar staat de productie datum dan?

Heb net naar 1 van mijn caps gekeken.
Ik weet dat hij ver over datum is. Maar er staat 2001.
Volgens mij is de eerste van dit model (BR Zenith) in 2011 op de markt gekomen ..

Afbeelding

Zal morgen eens in mijn Charles Owen kijken (die ik ook al veel te lang heb := )

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:15

Die 2001 hierboven is volgens mij het jaartal van het keurmerk, niet de fabricage datum.


Afbeelding

Hier 2 labels van mijn 2 caps.
De bovenste is geproduceerd in maand 1 van 2020, de onderste in maand 12 van 2021.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 01:10

Wat een leuk topic, ik heb 3 helmen en rijd met de fijnste al zeker 12 jaar denk ik :D Ga morgen kijken of ik ook een datum kan vinden.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 02:18

Is dit niet een commercieel verkoop trucje? Ik heb een cap liggen van minimaal 25 jaar oud.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 08:55

Ik denk dat het commercieel wel heel goed uitkomt. Maar het is wel waar. En als je ergens een keurmerk opplakt, dan wil je niet dat er iets misgaat op kwaliteitgebied omdat iemand met een 25 jaar ouwe cap niet goed genoeg beschermd werd.
Kwaliteit wordt met de jaren gewoon minder en ze moeten er iets van een termijn aan plakken waarvan zij overtuigd zijn dat de kwaliteit gegarandeerd is.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:17

Nee, dit is niet zomaar een commercieel verkooptrucje.

Iedereen die motor rijdt, weet dit als het goed is ook.

Dat schuim aan de binnenkant dat je hoofd moet beschermen, dat veranderd van samenstelling gedurende de tijd en daarmee verliest het z'n beschermende eigenschappen.

Muronia

Berichten: 19561
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:21

Goed om dit even te lezen, ik wist het eerlijk gezegd niet. Éen van de caps waar ik veel mee rij is sowieso al ouder dan 10 jaar. Ik wou al graag een nieuwe maar nu heb ik wel een hele goede reden. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die dit niet weten.

DuoPenotti

Berichten: 29509
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:24

Ik wist het. Maar ondanks dat toch lang gereden met een oude. Maar zag er nog steeds prima uit.
Daar zat wel een label in met jaartal.
Maar vorig jaar om die reden een nieuwe gekocht. Nooit gekeken of die wel een label heeft.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 09:30

Dank voor de reacties! Ik kon nooit een datum vinden en vrees dat label ondertussen is vervaagd. Dat alleen al zal betekenen dat het ouder is dan 5 jaar :P

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:47

Mijn motor helm vervang ik wel na x aantal jaren maar met mijn cap ben ik daar best laks in eigenlijk. Zal ook eens kijken wat voor datum er in staat. Mijn vriend heeft pas een cap gekocht bij ej voor het mennen, daarin ook eens bekijken hoe lang die al op de plank lag.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:07

Lekker voor al die mensen met een KEP cap :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:12

Het ligt aan de kwaliteit van je helm. Bij motorhelmen heb je er ook bij die tot wel 10 jaar mee gaan, de "goedkopere" moet je na 5 jaar vervangen omdat de demping inderdaad achteruit gaat. Ligt aan het verschil in materiaal en dat zie je ook terug in de prijs.

DuoPenotti

Berichten: 29509
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:17

Snadrem schreef:
Het ligt aan de kwaliteit van je helm. Bij motorhelmen heb je er ook bij die tot wel 10 jaar mee gaan, de "goedkopere" moet je na 5 jaar vervangen omdat de demping inderdaad achteruit gaat. Ligt aan het verschil in materiaal en dat zie je ook terug in de prijs.

Bij motorhelmen weet ik het niet.

Maar bij Kep dus niet, aldus hun website

Citaat:
It is important to check your helmet often to ensure that there is no damage, such as cracks, detached parts, deformations, peeling or colour alterations that may indicate significant deterioration of the helmet. Irrespective of any signs of deterioration, it is recommended to replace the helmet after 5 years because the protective capacity diminishes over time due to the ageing of materials. The exact age of the helmet is indicated inside, under the lining, on a plate (not to be removed under any circumstances) which contains all the specific information for each helmet, including date of production.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:23

Poh. Dan durven ze flinke prijzen te vragen als het bij dure merken als KEP al na 5 jaar vervangen moet worden. Mijn motorhelm was goedkoper dan een KEP en gaat dus langer mee (heb het even opgezocht, 5 tot 7 jaar is het). Nou ja, andere tak van sport houden we het maar op. Ik kan me niet voorstellen dat die productietechniek niet beschikbaar is bij paardrijhelmen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:28

Ik moet bekennen dat ik al motorrijder er nooit bij stil heb gestaan dus thanks voor dit topic.
En die heb ik al ruim 10 jaar inmiddels,nou ben ik een mooi weer rijden en niet van plan om te vallen (wie niet) maar volgend seizoen toch maar opzoek naar een nieuwe.
Maar het is zo’n hel ik krijg van veel helmen koppijn en maat groter is dan te ruim.

Kwa cap is die ook al lang en breed over ‘de datum’ maar rij inmiddels niet meer aangespannen.
Wie weet als ik het weer op ga pakken ook een nieuwe cap.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:32

Arabesk schreef:
Lekker voor al die mensen met een KEP cap :+



Daarom zou ik die nooit kopen :')

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Levensduur 5 jaar max voor cap, fabricagedatum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:37

Alle helmen in de bouw moeten na 5 jaar vervangen worden, daar staat ook altijd een jaartal in de klep. Het zou me dus niet verbazen als dat voor caps ook verstandig is.