Wel of niet de hippische opleiding doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RAXO

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-09-21

Wel of niet de hippische opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 09:03

Haii, ik mag aan het einde van het jaar door naar mbo3 en wou altijd al de hippische opleiding doen omdat ik paarden gek ben :j . Nu heb ik van heel veel mensen gehoord dat je daarvoor eigenlijk al in de sport moet zitten of dat een familie lid een bedrijf in de paardenwereld heeft, plus dat je best wel heel wat geld nodig hebt. Laat ik nou alle 3 de dingen niet hebben... ;( Heb wel een paar wedstrijden gereden maar dat was alleen met mijn shetje achter de kar. Is het wel verstandig om dan de hippische opleiding te doen?

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Wel of niet de hippische opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:07

Ik zou het niet doen. Het is lastig in die sector werk te vinden wat ook nog een beetje oke betaald. Het is heel hard werken voor heel weinig en ooit zul je toch op jezelf moeten wonen etc, wat in deze tijden alleen maar duurder en lastiger wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:08

Doe een wat meer algemene opleiding en zoek je stage misschien uit bij een paardenbedrijf

Voor (vaak slechtbetaald) werk in de paardenwereld heb je geen vooropleiding nodig

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:09

Nee vooral niet doen. In de paarden is een hippische opleiding niet relevant maar de ervaring. Zonder paarden papiertje kun je ook met paarden werken mocht je dat nou echt willen.

Elisa2

Berichten: 37627
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wel of niet de hippische opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:15

Nee geld heb je er niet voor nodig, en als je een beetje een fijne baan wilt in de paardenwereld vragen ze wel om diploma's/ ervaring etc. Maar ik zou dan gaan voor HBO niveau, hippische bedrijfskunde oid zodat je voor de betere functies kunt gaan dan stallen mester.

Voor de rest lijkt het mooier dan het is, het is hard en zwaar werk voor inderdaad vaak weinig geld en er is niks romantisch aan. De meeste mensen haken al af voordat ze uberhaupt goed en wel begonnen zijn.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:18

Misschien eerst bedenken wat je wilt worden (al dan niet in de paardenwereld) en dan een opleiding er bij zoeken :) ?

RAXO

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 09:19

Kendra schreef:
Misschien eerst bedenken wat je wilt worden (al dan niet in de paardenwereld) en dan een opleiding er bij zoeken :) ?


Wou vroeger altijd rij instructrice worden of groom maar heb gehoord dat dat voor geen meter betaald.

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wel of niet de hippische opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:33

Ga wat anders studeren zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen en zoek een bijbaantje om er in te rollen. Als je op bijvoorbeeld een Manege gaat helpen op zaterdag en zondag, kan je daar ervaring op doen.

Op diploma’s word je op een sportstal niet aangenomen. Je moet het werk kunnen en handig zijn met de paarden. En dat leer je niet op school.

cjb
Berichten: 692
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:13

Mijn advies:
Zoek een opleiding die past bij wat je naast de paarden zou willen doen.
Naast je opleiding /werk kun je ORUN opleidingen volgen. Met dat diploma mag je ook instructie / lessen geven.
Voor je aflossing van je hypotheek of je maandelijkse huur heb je je werk.
En als ontspanning of extraatje kun je les geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41805
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:15

Romy_SXOXO schreef:
Kendra schreef:
Misschien eerst bedenken wat je wilt worden (al dan niet in de paardenwereld) en dan een opleiding er bij zoeken :) ?


Wou vroeger altijd rij instructrice worden of groom maar heb gehoord dat dat voor geen meter betaald.

Ik zou een opleiding kiezen waar je ook wat mee kunt wanneer je oud en krom bent. Het is heel goed mogelijk je instructeursdiploma naast een ander diploma te halen.

Ik ken genoeg instructeurs die een gewone baan hebben en daarnaast lesgeven. Misschien is dat voor jou een idee?

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:23

Romy_SXOXO schreef:
Kendra schreef:
Misschien eerst bedenken wat je wilt worden (al dan niet in de paardenwereld) en dan een opleiding er bij zoeken :) ?


Wou vroeger altijd rij instructrice worden of groom maar heb gehoord dat dat voor geen meter betaald.


Instructrice is een bijbaan, geen baan waarvan je kan leven. Groom lijkt leuk, maar is hard werken voor heel weinig geld.
En er staat dat je dat vroeger wilde; wat wil je nu? Waar word je blij van? Wat wil je betekenen in de maatschappij, waar wil jij je bijdrage aan leveren? Wat zijn je sterke punten, je talenten, wat kan je goed?

Ik zou een opleiding kiezen waarmee je iets wordt wat je ook leuk vindt en wat beter betaald zodat je paarden als hobby kunt doen. Dan kun je van daaruit je instructrice diploma halen en lekker gaan lesgeven waar en hoevaak je wilt.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:24

Ik zie dat ik de zoveelste ben die zegt doe het vooral niet. Uiteraard kun je een goede baan in de paarden vinden, maar het is erg lastig en blijft zwaar werk voor weinig geld.

Ik merk nu met solliciteren naar andere banen dan paarden ik totaal niet serieus wordt genomen. Dat terwijl ik gewoon mijn MBO 4 management en paardenhouderij heb gehaald.

Maar ik moet er wel bij zeggen.. als je het echt heel leuk vind dan gewoon doen. Wie weet vind je de perfecte baan na je studie in de paarden en kan je prima rondkomen.

Anoniem

Re: Wel of niet de hippische opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:29

Ik zou het ook niet doen om bovengenoemde redenen.
Zou liever voor een andere opleiding gaan en daarna een ORUN opleiding volgen zodat je misschien als bijbaan kunt lesgeven.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:37

sasika schreef:
Ik zie dat ik de zoveelste ben die zegt doe het vooral niet. Uiteraard kun je een goede baan in de paarden vinden, maar het is erg lastig en blijft zwaar werk voor weinig geld.

Ik merk nu met solliciteren naar andere banen dan paarden ik totaal niet serieus wordt genomen. Dat terwijl ik gewoon mijn MBO 4 management en paardenhouderij heb gehaald.

Maar ik moet er wel bij zeggen.. als je het echt heel leuk vind dan gewoon doen. Wie weet vind je de perfecte baan na je studie in de paarden en kan je prima rondkomen.


Het is natuurlijk ook net hoe je alles brengt, of je al een vaste baan hebt gehad etcetera.

Er zit wel verschil tussen iemand met een mbo4 paardenhouderij die net is afgestudeerd en iemand met dezelfde opleiding maar met 10 jaar werkervaring bij dezelfde werkgever om maar wat te noemen.
Bij degenen met ervaring zal het diploma minder van belang zijn. Vaak zoeken ze vooral iemand die ze serieus kunnen nemen die de moeite is om je tijd in te steken.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:39

Ik sluit me aan bij alle voorgangers. Kies een opleiding waar je later een fijne, goede baan mee kan vinden die bij je andere interesses past, zodat je salaris het mogelijk maakt je paardenhobby zonder zorgen te kunnen doen. Als je lesgeven leuk vindt, kun je altijd naast (of na) je studie een ORUN-opleiding gaan doen (1 avond in de week voor een paar maanden). Fulltime lesgeven en daarvan rondkomen is eigenlijk bijna niet te doen. Stalmedewerker heb je geen opleiding voor nodig, maar ervaring. Hetzelfde geldt voor groom zijn, dat leer je echt alleen maar door te doen. Dus dan liever een goede opleiding volgen en bijvoorbeeld in vakanties kijken of je als (gratis) stalhulp en groom bij een sportstal of sportruiter mag meelopen om ervaring op te doen. Je kunt ook fokkers eens benaderen of ze hulp nodig hebben. Daar leer je echt een bak meer van dan een MBO paardenopleiding en je doet gelijk nuttige contacten op, mocht je toch voor een baan in de paardenwereld willen gaan!

Ik heb zelf jaren lesgegeven (met ORUN), naast een 'echte' baan. Ik ben heel blij dat ik een studie heb gedaan waarmee ik een normaal salaris verdien, zodat ik niet afhankelijk ben van het paardenwerk. Het is hard werken, in weer en wind, slecht betaald en je moet heel veel zelf zien te regelen. Ook mooi werk hoor, als paarden je passie zijn! Dus het zijn keuzes.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:40

Hier vanuit iemand die zelf een opleiding in die richting heeft gedaan ( Paardenhouderij & management MBO niveau 4) , misschien voegt dat nog iets van waarde toe aan de eerdere antwoorden;

Niet doen! Je hebt geen opleiding nodig om met paarden te werken, je werkt dag en nacht, houdt weinig tijd over voor je eigen paarden en qua salaris mag je van geluk spreken als je je met werk in de paarden een paard kunt veroorloven.
Zoek een opleiding waar je veel mee kan, bouw een leuke carriere op in een branche waarin je meer betaalt krijgt en bewaar je instructrice-plannen/paarden trainen voor je vrije tijd.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:56

Elisa2 schreef:
Nee geld heb je er niet voor nodig, en als je een beetje een fijne baan wilt in de paardenwereld vragen ze wel om diploma's/ ervaring etc. Maar ik zou dan gaan voor HBO niveau, hippische bedrijfskunde oid zodat je voor de betere functies kunt gaan dan stallen mester.

Voor de rest lijkt het mooier dan het is, het is hard en zwaar werk voor inderdaad vaak weinig geld en er is niks romantisch aan. De meeste mensen haken al af voordat ze uberhaupt goed en wel begonnen zijn.


TS heeft het over mbo3, niet over hbo?

Staar je er niet blind op dat werken op stal het enige is dat je in de hippische sector kunt doen TS. Zijn er andere dingen die je leuk vindt? Denk aan een kantoorbaan die je ook op een paardenbedrijf uit zou kunnen voeren. Je kunt er voor kiezen om een andere opleiding te doen die je combineert met stages op bedrijven in de hippische sector.

Wil je hierna doorgroeien naar mbo 4? Dan is het ook nog een optie om als mbo 3 iets in de paarden te doen, waardoor je je kennis van de sector verbreedt en daarna als mbo 4 een algemene opleiding. Of juist andersom..

rien10
Berichten: 14794
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:00

Romy_SXOXO schreef:
Haii, ik mag aan het einde van het jaar door naar mbo3 en wou altijd al de hippische opleiding doen omdat ik paarden gek ben :j . Nu heb ik van heel veel mensen gehoord dat je daarvoor eigenlijk al in de sport moet zitten of dat een familie lid een bedrijf in de paardenwereld heeft, plus dat je best wel heel wat geld nodig hebt. Laat ik nou alle 3 de dingen niet hebben... ;( Heb wel een paar wedstrijden gereden maar dat was alleen met mijn shetje achter de kar. Is het wel verstandig om dan de hippische opleiding te doen?

Dat je al in de sport moet zitten of een famililid moet hebben met een bedrijf is niet helemaal waar.
Wat wel helpt, en eigenlijk een voorwaarde is, dat je kunt springen of dressuren op een heel behoorlijk niveau. Een shetlander-menwedstrijd geeft je niet dat niveau. Nu kan het uiteraard wel zo zijn dat je, zonder ooit een dressuurwedstrijd gereden te hebben, een top talent bent en de sterren van de hemel rijd. Op welk niveau rijd je nu, TS? Qua dressuur en qua springen. (In beide vakken moet je namelijk examen doen). Heb je al eens "les gegeven"/anderen geholpen met een pony of paard, als hij of zij vastliep met het rijden of longeren. Kortom: wat is je ervaring in het paardenvak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:21

Romy_SXOXO schreef:
Wou vroeger altijd rij instructrice worden of groom maar heb gehoord dat dat voor geen meter betaald.


Voor een Orun opleiding moet je wel degelijk aan een aantal voorwaarden voldoen, opleiding paardenhouderij zit daar niet bij, ervaring en prestaties in de sport dus wel

RAXO

Berichten: 38
Geregistreerd: 19-09-21

Re: Wel of niet de hippische opleiding doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 11:37

Haii, heb nu effe alles doorgelezen en heb besloten om het niet te doen. Misschien ga ik later wel een ORUN erbij doen maar voor nu ga ik wel iets anders kiezen. Zat te denken aan dierenarts assistent of iets in die richting aangezien ik wel met dieren wil blijven werken maar ook een baan moet krijgen wat genoeg betaald voor 2 paarden :) Bedankt voor alle reacties!!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70709
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:38

Dit topic hoort op school, studie en werk maar omdat de topicstarter daar te weinig berichten voor heeft kan ik dit topic niet verplaatsen en moet ik het op slot zetten.