Vlekken op laarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xAurea

Berichten: 66
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 23:50

Hoihoi,
Via marktplaats heb ik deze laarzen gekocht voor een leuk prijsje. Er zitten zoals jullie zien een aantal druip achtige vlekken op. Ben nog steeds blij met de laarzen alleen vraag me af of iemand weet waarvan dit soort vlekken kunnen komen?
Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 02:56

Het beste is om hiermee naar de schoenmaker te gaan.
Die weten het beste waardoor het (evt) komt en of er wat aan te doen is.

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:31

Mijn eerste gedachte was zweet/vocht. En dan niet van het paard, maar van de benen van de ruiter. Is daar ook iets te zien? Voel je ook structuur verschil? Misschien is de laklaag beschadigd door een vloeistof?

xAurea

Berichten: 66
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 11:24

Moska schreef:
Mijn eerste gedachte was zweet/vocht. En dan niet van het paard, maar van de benen van de ruiter. Is daar ook iets te zien? Voel je ook structuur verschil? Misschien is de laklaag beschadigd door een vloeistof?


De binnenkant is gewoon goed, geen structuur verschil, dus dat vond ik onlogisch.

Moska

Berichten: 3411
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:07

Kan ook aan de buitenkant gebeuren, heb ik ook wel eens gehad. Warm weer en crossles, het zweet kwam ook aan voorzijde van mijn laarzen eruit. Dat was overigens op te lossen door met water en een beetje zadelzeep te poetsen. Maar dit lijkt iets in de laklaag te zijn?

CoRiNa1983

Berichten: 1769
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:15

Ik denk dat dit brushed leer is en dan is het de verf die beschadigd is door schuring in b.v. een laarzen tas.

CairnTerrier

Berichten: 990
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:22

Ik denk ook beschadiging. Hetzelfde zie je namelijk bij de schoen, boven de hak zeg maar.

JoeryMees
Berichten: 14
Geregistreerd: 31-10-22

Re: Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:17

Het lijkt van buitenaf te komen, mogelijk beschadigingen in de verf laag..
Bij de hak, zou het misschien van sporen gebruik kunnen zijn? Als je kijkt naar de plek waar het zit.

Ik ben bang dat dit meer beschadiging dan alleen oppervlakkige vlekken is, dus geen idee of je dit nog weer weg zou kunnen krijgen.

Voel je ook iets van verschil als je met je vinger er overheen gaat? Of kun je zien of er iets verschil zit in het oppervlak?
Ze lijken nu goed in het vet gezet te zijn, zo op de foto, gezien de glans die er op lijkt te zitten. Kan me voorstellen dat je nu dat verschil niet kan zien of voelen.

Je zou er mee langs een schoenmaker kunnen gaan en vragen of dit met een bepaalde verf nog weggewerkt zou kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om deze kleur te vinden, lastiger dan zwart zegmaar. Wellicht kan een schoenmaker voor je kijken en waarschijnlijk ook wel adviseren of het wel of niet verstandig is om het te proberen.

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Vlekken op laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:28

Zo te zien zijn dit laarzen van Celeris, deze vlekken kunnen meerdere oorzaken hebben. Zoals vocht en schuring.

Ze zijn vaak met de wax van Celeris zelf aardig goed te krijgen die hebben namelijk de juiste kleur. Ik maak ze dan altijd eerst heel goed schoon met afwasmiddel en een zachte spons(dat ontvet en dat is soms gewoon echt even nodig als je leer in de originele staat wil herstellen) dan droog je ze af met een handdoek en laat je ze een dag drogen zodat ze echt goed droog zijn. Dan de wax erop en goed in masseren soms een extra laagje en dan een nacht laten intrekken en dan heel goed opboenen met een zachte borstel en dan een pantykous.

Je kan de wax bij mij of op de website www.celeris-rijlaarzen.nl bestellen.

xAurea

Berichten: 66
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 17:45

JoeryMees schreef:
Het lijkt van buitenaf te komen, mogelijk beschadigingen in de verf laag..
Bij de hak, zou het misschien van sporen gebruik kunnen zijn? Als je kijkt naar de plek waar het zit.

Ik ben bang dat dit meer beschadiging dan alleen oppervlakkige vlekken is, dus geen idee of je dit nog weer weg zou kunnen krijgen.

Voel je ook iets van verschil als je met je vinger er overheen gaat? Of kun je zien of er iets verschil zit in het oppervlak?
Ze lijken nu goed in het vet gezet te zijn, zo op de foto, gezien de glans die er op lijkt te zitten. Kan me voorstellen dat je nu dat verschil niet kan zien of voelen.

Je zou er mee langs een schoenmaker kunnen gaan en vragen of dit met een bepaalde verf nog weggewerkt zou kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om deze kleur te vinden, lastiger dan zwart zegmaar. Wellicht kan een schoenmaker voor je kijken en waarschijnlijk ook wel adviseren of het wel of niet verstandig is om het te proberen.


Ik had ze hier net ingevet inderdaad, maar ook zonder vet was het oppervlak niet anders, ik heb nu leerverf gekocht, misschien doet dat wat.

xAurea

Berichten: 66
Geregistreerd: 22-07-20
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 17:45

vera_pino schreef:
Zo te zien zijn dit laarzen van Celeris, deze vlekken kunnen meerdere oorzaken hebben. Zoals vocht en schuring.

Ze zijn vaak met de wax van Celeris zelf aardig goed te krijgen die hebben namelijk de juiste kleur. Ik maak ze dan altijd eerst heel goed schoon met afwasmiddel en een zachte spons(dat ontvet en dat is soms gewoon echt even nodig als je leer in de originele staat wil herstellen) dan droog je ze af met een handdoek en laat je ze een dag drogen zodat ze echt goed droog zijn. Dan de wax erop en goed in masseren soms een extra laagje en dan een nacht laten intrekken en dan heel goed opboenen met een zachte borstel en dan een pantykous.

Je kan de wax bij mij of op de website https://www.celeris-rijlaarzen.nl bestellen.



Thanks! Ik zal is even op de site kijken.