Paardensport na gebroken ruggenwervel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:52

Door scoliose op jonge leeftijd (16) zijn mijn bovenste ruggenwervels vanaf nek tot lendenen vastgezet. Ondertussen 41 en versleten lendenwervels. Kortom mijn rijg functioneert niet meer zoals hoor, maar......

Ik rij nog regelmatig met mn halfinger lange ritten. Belang is om je buik en rugspieren sterk te krijgen en te houden om alle goed te kunnen opvangen. En doseren. Na een langere rit, wandel ik het laatste stuk ernaast om weer soepel te worden en doe ik de rest van de dag wat minder belastende activiteiten voor mkn rug.

snorkel1986

Berichten: 3015
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:24

Dankje voor alle antwoorden van iedereen ook pbs. tot nu toe hoop op nog meer ervaringen

Janny18
Berichten: 115
Geregistreerd: 12-03-20

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 17:46

Blij te horen dat mijn paardrij-dagen dan (hopelijk) toch nog niet volledig over moeten zijn :D dankjewel voor de vele reacties! Ik was zowizo van plan om een airbagvest aan te schaffen als ik ooit weer zou rijden. Ondertussen ga ik dat mennen toch ook een kansje geven want ik heb hier dan toch al 2 shetties staan, dus waarom niet maar dan een goed verende wagen en het zal vooral op straat worden vermoed ik.
Alvast bedankt voor de positieve verhalen (ik hoor namelijk alleen negatieve tot nu toe ) dat geeft wel enorme hoop aangezien ik nu nog volop in de revalidatie zit en het voor nu echt afwachten is.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:01

Tegen mij zeiden ze dat ik zo snel mogelijk weer moest gaan rijden.
Dit omdat de spieren sterk zouden blijven en zo de gebroken wervel zouden ‘opvangen’.
Dus ik zat er al weer snel op.
Ik ben vlak daarna nog wel een keer van de hooizolder gevallen …. Dat was wel een scarry momentje :=
Sterkte en beterschap

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:40

Ik heb een vraagje:
Ik heb een maand geleden mijn l1 ruggen wervel gebroken. Het herstel gaat best goed. Wanneer konden jullie weer rijden na een gebroken ruggenwervel?

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:21

Paardjes101 schreef:
Ik heb een vraagje:
Ik heb een maand geleden mijn l1 ruggen wervel gebroken. Het herstel gaat best goed. Wanneer konden jullie weer rijden na een gebroken ruggenwervel?


Ik zat er na 4 maanden weer op. Wel aan de longe op een heel braaf paard.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:23

Na zeven weken .
Dat was omdat mijn spieren te slap werden en mijn rug niet konden ondersteunen
De arts ging voor sterke spieren , de wervel zou toch wel genezen.
Ik had een verticale breuk

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:43

san4nie schreef:
Paardjes101 schreef:
Ik heb een vraagje:
Ik heb een maand geleden mijn l1 ruggen wervel gebroken. Het herstel gaat best goed. Wanneer konden jullie weer rijden na een gebroken ruggenwervel?


Ik zat er na 4 maanden weer op. Wel aan de longe op een heel braaf paard.

Ik wil het ook op een braaf paard gaan doen. Die van mij is nogal heftig af en toe dus dat durf ik sowieso niet. Ik heb aan de val ook nog aardig wat angst aan iver gehouden. Dus ik moet daar eerst even aan werken voordat ik op me eigen paard kruip.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:45

mirim schreef:
Na zeven weken .
Dat was omdat mijn spieren te slap werden en mijn rug niet konden ondersteunen
De arts ging voor sterke spieren , de wervel zou toch wel genezen.
Ik had een verticale breuk

Mijn arts zegt inderdaad ook dat het vooral erg belangrijk is om sterke spieren te houden. Nou weet ik niet of ik al iver 2 weken op een paard zou kunnen stappen. Ik ben nog lang niet zo ver eigelijk. Had jij ook je l1 wervel gebroken?

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:14

Ik heb 2 weken geleden L1 en L2 gebroken. Stabiele breuken gelukkig.
Ik heb ook nog 2 ribben gebroken en verder zo'n beetje alles gekneusd. Ik moet er nog niet aan denken om weer op mijn paard te stappen en ik weet eerlijk gezegd niet of ik nog wel durf.
De angst om te vallen is echt heel groot. Ik heb de wervels niet gebroken omdat ik ben gevallen, maar omdat ik voor een ander paard viel en die van mij in paniek raakte en uithaalde naar het andere paard. Helaas voor mij was ik net aan het opstaan en heb ik de trap vol in mijn rug gekregen.

Ik lees verder even mee voor de ervaringen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:22

Puppetje schreef:
Ik heb 2 weken geleden L1 en L2 gebroken. Stabiele breuken gelukkig.
Ik heb ook nog 2 ribben gebroken en verder zo'n beetje alles gekneusd. Ik moet er nog niet aan denken om weer op mijn paard te stappen en ik weet eerlijk gezegd niet of ik nog wel durf.
De angst om te vallen is echt heel groot. Ik heb de wervels niet gebroken omdat ik ben gevallen, maar omdat ik voor een ander paard viel en die van mij in paniek raakte en uithaalde naar het andere paard. Helaas voor mij was ik net aan het opstaan en heb ik de trap vol in mijn rug gekregen.

Ik lees verder even mee voor de ervaringen.

Oef wat heftig zeg! Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ook ruggenwervel en rib gebroken en ook angst om weer op me paard te klimmen. Hoe gaat het met jou revalidatie?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:38

Paardjes101 schreef:
mirim schreef:
Na zeven weken .
Dat was omdat mijn spieren te slap werden en mijn rug niet konden ondersteunen
De arts ging voor sterke spieren , de wervel zou toch wel genezen.
Ik had een verticale breuk

Mijn arts zegt inderdaad ook dat het vooral erg belangrijk is om sterke spieren te houden. Nou weet ik niet of ik al iver 2 weken op een paard zou kunnen stappen. Ik ben nog lang niet zo ver eigelijk. Had jij ook je l1 wervel gebroken?


Als ik me goed herinner ( het is al zo’n 30 jaar geleden ) was het L12. Dus wel in de onderrug zoals jij.
Ik vond het ook best spannend om er weer op te stappen, maar het deed me wel goed . Ik heb nog jarenlang last gehad van een zeurende pijn in mijn rug als ik langer als twee dagen niet reed.
Dus paardrijden was de beste remedie.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:56

Ik heb best nog wel veel pijn. Alle spieren staan strak en lang lopen, zitten of staan gaat nog niet echt goed.
Ik had gehoopt nu wel minder pijn te hebben, maar helaas.
Het zal wel een langdurig proces worden denk ik.

Regelmatig flitsen de beelden van de klap door mijn gedachten en kan ik wel huilen.
Ik heb een jong paard dat wel heel braaf is, maar nog weinig andere terreinen heeft gezien.
Ik moet er niet aan denken om voor het eerst naar een wedstrijd te gaan of naar het bos.
Ondanks dat het niet zijn schul was heb ik er een behoorlijke knauw van gehad.
Ik heb echt serieuze twijfel om weer te gaan rijden.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 01:22

Geef het tijd Puppetje. Je hebt niet enkel een fysieke, maar ook een mentale klap gehad.

Geen ruggenwervels hier maar een gebroken dijbeen door een paardrij-ongeval. Bot was compleet afgescheurd in een spiraalvorm (heelt moeilijker). Was in juli, eerste week na operatie kon ik het been niet eens bewegen. Heeft toch een week of 6/8 geduurd eer alles weer wat ontspande.

De breuk was zó pijnlijk... Ik zei ook: nooit meer op een paard of bij een paard!

In november stond ik (inclusief krukken :') ) bij mijn verzorgpaarden te kroelen. In december kreeg ik groen licht om te rijden. Vlak daarna een veulen gekocht. In januari voelde ik me goed/sterk genoeg om weer eens te paard te klimmen. Enkel stappen, mijn conditie is nog erg slecht na maanden bedrust. Eerste keer was eng, zadel vastgehouden terwijl iemand het paard vasthield. Toen dat goed ging zelf gaan rijden en meer afstand genomen. 2de keer gingen we naar buiten. Eind februari happy paardje die naar huis wilde draven, dat niet mocht en er dan maar passage van maakte. Ik had verwacht het doodeng te vinden maar vond het best grappig.

Wat voor mij mentaal wel heeft geholpen, is het besef dat mijn paard niet goed tussen de oren was. Ik heb haar verkocht als gezelschapspaard en start nu met verzorgpaarden die ik eerder had. Eigenaresse heeft speciaal voor mij haar 28-jarige Fries uit pensioen gehaald zodat ik kan opbouwen met stapritjes. De andere (waar ik eerder op reed) is drachtig, als het veulen 2-3 maanden is, ga ik met haar terug verder.
Hartstikke betrouwbare dieren allebei en dat doet mentaal echt veel.

Kijk hoe je je voelt na de revalidatie. Misschien is EMDR iets voor je? Als het om een eerste wedstrijd of buitenrit gaat, dat zou je kunnen uitbesteden. Als je dan ziet dat het goed gaat, krijg je er hopelijk vanzelf wat meer vertrouwen in. Wel altijd je grenzen bewaken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 08:06

Ik heb ruim een jaar geleden een stabiele wervelbreuk en zwaar gekneusde onderrug en ribben gehad door val van mijn paard.
Ik mocht 6 weken niet belasten, in de zin van wel bewegen maar geen zware dingen doen en niet paard rijden.
Ik heb de eerste weken heel erg veel pijn gehad, daarna ging het beter maar ik bleef vooral heel veel last houden van de spieren onder in mijn rug.
Daar heb ik nu nog steeds fysio voor, met name oefeningen om mijn buikspieren en heupspieren sterker te maken zodat mijn rug minder belast wordt.
Het gaat wel steeds beter maar ik heb nog wel met regelmaat last van mijn rug, met belasten, met lang staan en lopen., wisselend met rijden.
Ik moet echt zorgen dat alles los blijft en niet verkrampt.
Ik ben ook wel voorzichtiger geworden en wat onzekerder, ook omdat mijn nieuwe paard dus niet zo braaf leek als we hem hadden gekocht en ik er daardoor flink af ben gegaan.
Ik rijd hem wel weer maar ben heel alert want hij staat zomaar achterstevoren.
Sinds een tweede val vorig jaar zomer (met hem samen omdat hij schrok) heb ik wel een bodyprotector aangeschaft.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:28

Ik denk erover om als ik weer wil rijden zo'n airvest te kopen.
Mijn paard is best wel braaf. Het is gewoon heel erg jammer dat dit gebeurd is.

Ik heb al een versleten onderrug, L5 en S1 dus ik had altijd al pijn helaas.
Ik ga het revalideren wel samen met een fysiotherapeut doen, zodat ik het goed aanpak en de juiste houding en oefeningen kan doen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:18

Narcissa zo dat is niet fijn! Was zeker geen pretje om jou op die brancard te krijgen?
Nouvel hoe zit voor jou de bodyprotector? Ik vind het lastig aangezien een bodyprotector wel je beweging beperkt natuurlijk?

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:19

Puppetje schreef:
Ik denk erover om als ik weer wil rijden zo'n airvest te kopen.
Mijn paard is best wel braaf. Het is gewoon heel erg jammer dat dit gebeurd is.

Ik heb al een versleten onderrug, L5 en S1 dus ik had altijd al pijn helaas.
Ik ga het revalideren wel samen met een fysiotherapeut doen, zodat ik het goed aanpak en de juiste houding en oefeningen kan doen.

Wat vervelend! Het komt vast goed!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:39

Paardjes101 schreef:
Narcissa zo dat is niet fijn! Was zeker geen pretje om jou op die brancard te krijgen?
Nouvel hoe zit voor jou de bodyprotector? Ik vind het lastig aangezien een bodyprotector wel je beweging beperkt natuurlijk?


Daar was ik ook bang voor, maar ik heb een hele dunne die zich aanpast aan je lichaam van Komperdell, en ik ben er nu goed aan gewend, heb ‘m standaard aan met rijden en het valt bijna niet op, lijkt net een bodywarmer.
Ik rijd er dressuur mee en buiten en beide gaat prima.
Afbeelding

Afbeelding

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:49

Bij mij is de “angst” nooit meer helemaal weg gegaan. Ik heb een ander, braaf paard. Maar ben wel echt een stuk voorzichtiger geworden. Toen ik de breuk opliep had ik een bodyprotector aan. Daarna die heel lang om gehouden en sinds vorig jaar overgestapt op een iets dunnere rugbeschermer. Het beperken van je beweging heb ik nooit ervaren. (Hoeveel beweegt je bovenlijf als je op het paard zit?)
Goed om meteen naar een fysio te gaan, dat hebben de artsen bij mij tegengehouden en ik snap nog steeds niet waarom. Heb daar later veel aan gehad.
Als je nog pijn hebt zou ik echt rustig aan doen hoor, niks overhaasten. Het heeft bij mij zo’n 1,5 jaar geduurd voordat ik het idee had dat ik echt weer de oude was. Hoewel ik voorheen nooit pijn had in mijn rug en nu soms toch wel, of sneller op die plek weer. Die spieren blijven kwetsbaarder denk ik. (En het zal deels vast ook psychisch zijn.)
Sterkte en beterschap!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:00

Ik ben ook zeker banger geworden om te vallen, steeds het idee dat je volgende keer echt verkeerd terecht kan komen… maar dat heeft ook te maken met het enorm vlugge schrikgedrag dat mijn huidige paard heeft, op mijn vorige paard ben ik nooit onzeker geweest of bang om te vallen.
Maar nu je toch ervaart dat het in een fractie van een seconde echt flink mis kan gaan sla je dat wel op…

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Paardensport na gebroken ruggenwervel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:36

Nouvel o dat ziet er inderdaad handig uit! Ik vind het ook doodeng om weer op me huidge paard te kruipen. Wil de pijn die ik bij me val heb gevoeld eigelijk nooit meer voelen.
San4nie ik ben ook snel met fysio gestart werd aangeraden door me arts. Ben je na die breuk nog een keer gevallen? En hoe voelde je rug toen?

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:39

Hier andere rugproblemen maar ik kan je wel zeggen dat mennen inderdaad lang niet altijd de oplossing is.
Vind het altijd wat makkelijk gezegd van als je niet kan paardrijden kan je altijd nog mennen.

Zo'n kar zit juist helemaal niet fijn voor je rug. Inderdaad last van schokken en je zit ook al snel net niet helemaal goed. Ik vind het geen aanrader bij rugklachten.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:42

Ik merk dat mijn rug nog teveel verkrampt met mennen omdat je langer in 1 houding zit en minder makkelijk even ontspant en beweegt.
Maar dat heb ik bijv ook al ik in bed langer op mijn rug lig, dat gaat ook niet. Avond nog wel maar ochtend is mijn rug daar te veel verkrampt voor.
Vandaag nog steeds fysio en oefeningen, gaat wel steeds ietsje beter.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:24

Paardjes101 schreef:
San4nie ik ben ook snel met fysio gestart werd aangeraden door me arts. Ben je na die breuk nog een keer gevallen? En hoe voelde je rug toen?


Ja, in de afgelopen 6 jaar nu 2 keer van mijn huidige paard. Het eerste moment is altijd even heel erg schrikken, het schiet toch altijd even weer door mijn hoofd. Maar beide keren had ik niks ergs en kwam daarna het besef dat je ook kan vallen zonder heel heftige gevolgen.
Edit: dat was alleen het psychische. Je vroeg om het fysieke. Niks dus eigenlijk. Wanneer ik bijvoorbeeld lang op een kruk zit of een stoel zonder fatsoenlijke rugleuning, dan doet het wel pijn.