Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3412
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:05

Waarom is het verplicht om je bp over je trui en jas te dragen?
Het zou juist andersom moeten..
Klepjes aan een bp snap ik ook niet.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:17

Ik heb na een paar lelijke valpartijen met bp (een goed passende, maar 2x zo hard gestuiterd dat ik 1x een paar gekneusde ribben heb opgelopen en 1x 3 weken niet kunnen zitten omdat ik plat op mijn rug viel) geïnvesteerd in een Airvest. Geweldig ding, niet warm, licht en je valt echt zachter door de vering vanwege de luchtkussens. Met crossen heb ik hem over mijn bp heen. Ik denk dat mijn valpartijen zonder bp
een stuk ellendiger waren afgelopen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:23

cir_der schreef:
Ik ben eens gevallen toen het klepje aan mijn rug omhoog zat, BP in mijn rug geschoten en 2 dagen niet kunnen stappen. Ik heb nu (3 jaar later) nog altijd last. Nu een andere (omdat het verplicht is) en die zit wel beter, ik merk alleen dat ik met een knot in mijn haar, de BP mijn cap omhoog duwt (ja ook die knot is verplicht). Rollen lukt prima (veel uitgetest). Met een jas en een trui onder de BP (ook verplicht) zit die wel een beetje in de weg. Als het kan rij ik met mijn rugbeschermer.


Heel eerlijk? Dan past de bp dus gewoon niet goed.
Dat klepje waar je het in het begin over hebt, mag inderdaad nooit omgevouwd zitten, want dan krijg je precies wat jij beschrijft. Lijkt mij ontzettend pijnlijk, en ontzettend naar dat je er zelfs nu nog zoveel last van hebt!
Maar ook de bp die je nu hebt, mag niet gaan zitten duwen. Van de Racesafe weet ik dat het in principe niet uitmaakt hoe breed je bent in omtrek, vanuitgaande dat je lengte redelijk overeen komt met je omvang, zolang je niet 160cm en 200kg bent, want die kun je losser/strakker maken door middel van touwtjes, en de nieuwe modellen met elastiek. Dus al zou je trui en je jas onder een bp zitten, zou het niet mogen dat de bp gaat zitten duwen en in de weg gaat zitten. Wel een rare regel trouwens, lijkt mij ook gruwelijk warm!
het klinkt alsof de bp dan gewoon te lang is voor je. Sommige mensen hebben simpelweg maatwerk nodig, ik ben er helaas eentje van omdat ik nogal lang ben, maar dat kan natuurlijk ook de andere kant op. Van Racesafe weet ik dat die alles kunnen in principe. De bp mag eigenlijk niet in de weg zitten.

En nee, ik heb geen aandelen in Racesafe, maar dat zijn altijd de bp's die ik koop en heb er toevallig afgelopen week eentje moeten regelen haha :P

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:29

Helemaal eens met Seventeen. Alleen heb ik dus een airowear, die zat mij het beste. Andere merken zaten me wat te ruim om de borst. :+
Er wordt volgens mij ookaltijd aangeraden om dikke truien en jassen over je bp te dragen en niet er onder.

cir_der
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:46

Seventeen schreef:
cir_der schreef:
Ik ben eens gevallen toen het klepje aan mijn rug omhoog zat, BP in mijn rug geschoten en 2 dagen niet kunnen stappen. Ik heb nu (3 jaar later) nog altijd last. Nu een andere (omdat het verplicht is) en die zit wel beter, ik merk alleen dat ik met een knot in mijn haar, de BP mijn cap omhoog duwt (ja ook die knot is verplicht). Rollen lukt prima (veel uitgetest). Met een jas en een trui onder de BP (ook verplicht) zit die wel een beetje in de weg. Als het kan rij ik met mijn rugbeschermer.


Heel eerlijk? Dan past de bp dus gewoon niet goed.
Dat klepje waar je het in het begin over hebt, mag inderdaad nooit omgevouwd zitten, want dan krijg je precies wat jij beschrijft. Lijkt mij ontzettend pijnlijk, en ontzettend naar dat je er zelfs nu nog zoveel last van hebt!
Maar ook de bp die je nu hebt, mag niet gaan zitten duwen. Van de Racesafe weet ik dat het in principe niet uitmaakt hoe breed je bent in omtrek, vanuitgaande dat je lengte redelijk overeen komt met je omvang, zolang je niet 160cm en 200kg bent, want die kun je losser/strakker maken door middel van touwtjes, en de nieuwe modellen met elastiek. Dus al zou je trui en je jas onder een bp zitten, zou het niet mogen dat de bp gaat zitten duwen en in de weg gaat zitten. Wel een rare regel trouwens, lijkt mij ook gruwelijk warm!
het klinkt alsof de bp dan gewoon te lang is voor je. Sommige mensen hebben simpelweg maatwerk nodig, ik ben er helaas eentje van omdat ik nogal lang ben, maar dat kan natuurlijk ook de andere kant op. Van Racesafe weet ik dat die alles kunnen in principe. De bp mag eigenlijk niet in de weg zitten.

En nee, ik heb geen aandelen in Racesafe, maar dat zijn altijd de bp's die ik koop en heb er toevallig afgelopen week eentje moeten regelen haha :P



Als ik zonder die truien er onder rij, zit die BP wel goed. Het is ook in epplejeck aangemeten. Ik weet niet of dat de beste winkel is voor een BP, maar we hebben geen andere in de buurt. Het is inderdaad een raar regelement, maar ik moet het wel volgen. En die eerste BP had ik toen ik nog iets jonger was en ik ging op kamp en daar was dat plots verplicht dus ik neem die oude dan maar mee. Dus die paste waarschijnlijk niet goed. En die klep was mij toen nooit gezegd, als ik nu opstap kijk ik altijd 2 keer zodat die zeker juist zit.

tengeltje11
Berichten: 7152
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:04

Hier ook een racesafe. Heel tevreden mee!

Ik draag hem hier over mijn gewone kledij en heb een rij jas in 2 maten groter die dan over mijn bp gaat. Als ik het dan te warm krijg, gaat de jas ook vlot uit.

Flevolander

Berichten: 3842
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:31

Gezien ik zie dat dit topic nog wel een recente datum kent durf ik hem wel een schopje te geven.

Vorige week heb ik met een val van een jong paard een stabiele wervelfractuur opgelopen (T9) en uiteraard ik ook pas als het kalf verdronken is de punt dempt. Ben ik nu dus aan het overwegen een RP of BP aan te schaffen.

Echter zit ik wel met wat dingetjes qua warmte en comfort. Ook ben ik een dressuurruiter, en ik ben bang dat in vele gevallen ze aan de lange kant zijn.

Meer mensen hier die dressuur rijden ?

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:48

Een rugprotector is bij mijn weten niet ggk voor paardrijden. Met andere woorden, het beschermingsniveau is onvoldoende voor een val van een paard volgens de daarvoor opgestelde normen.

@Flevolander: ik heb jaren geleden daarom een Racesafe op maat laten maken. Die heeft een iets korter rugpand om te voorkomen dat die tegen de lepel stoot. Een dressuurzadel heeft vaak een hogere lepel dan een spring- of veelzijdigheidszadel.

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:55

Ik heb een racesafe BP voor het crossen. Nadat ik 5 gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen aan een val in het bos (door loslopende honden ) waarbij mijn paard op me ging staan overhield, mag ik van mijn gezin niet meer springen of buitenrijden zonder dat ding. Ben er helemaal aan gewend, zit als gegoten.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:00

Hoezo niet goed gekeurd?
Nee niet als je aan wedstrijden deel neemt. Maar voor jezelf in de bak of met buitenrit beschermt hij meer dan je gewone jas of shirt:D
Daar heb je geen keuring voor nodig.


Waarom zouden ze voor dressuur te lang zijn?
Als hij het zadel raakt is hij toch altijd te lang? Of je nu in een spring of dressuurzadel zit?
Maar ik heb dan ook nooit met die badkuip dressuurzadels gereden, dus wellicht dat ik het daarom anders bekijk :)

Flevolander

Berichten: 3842
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:06

DP wat roodvos al zegt, een dressuurzadel heeft vaak een diepere zit en een hogere lepel.. de meeste proberen toch ook een stuk van je lendenpartij te beschermen en zijn hierdoor vrij lang..

Ik ben zelf aan het kijken voor een airowear shadow.. deze lijkt mij erg comfortabel

Momenteel kom ik nog niet verder dan dit stadium met entertainment functie :+
Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:13

die hogere lepel ligt toch echt aan het model.
De dressuurzadel die ik heb gehad Kieffer/ainsley en prestige hadden dat niet.
Maar dat waren idd de niet gedwongen ouderwetse moddellen.
Maar heb je zo'n halve badkuip is dat idd iets om rekening mee te houden wellicht. :)

Maar als hij van onderen korter moet, beschermt het dan wel voldoende?

Flevolander

Berichten: 3842
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:32

Iets is beter dan niets lijkt me? En als je de hele tijd dat ding je nek in duwt bij elke pas lichtrijden, blijft hij denk ik ook niet ideaal zitten toch ?

Geen idee hoor, ik suggereer ook maar in deze, zelf namelijk dus ook 0 ervaring met die dingen :+

Roodvos

Berichten: 6682
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:56

DuoPenotti schreef:
Hoezo niet goed gekeurd?
Nee niet als je aan wedstrijden deel neemt. Maar voor jezelf in de bak of met buitenrit beschermt hij meer dan je gewone jas of shirt:D
Daar heb je geen keuring voor nodig.


Waarom zouden ze voor dressuur te lang zijn?
Als hij het zadel raakt is hij toch altijd te lang? Of je nu in een spring of dressuurzadel zit?
Maar ik heb dan ook nooit met die badkuip dressuurzadels gereden, dus wellicht dat ik het daarom anders bekijk :)

Er zijn normen om te bepalen wat het beschermingsniveau is van beschermende middelen. Ook zijn er zogenaamde impact niveau's. Er hoort een bepaald beschermingsniveau bij het impact niveau. Met paardrijden kom je vaak én met snelheid én van hoogte. Dat heeft een hoog impact niveau en daarom hoort daar het hoogste beschermingsniveau bij (niveau 3, paars label) Dat is in normen zo vastgelegd.

De vraag van het topic is niet "wat mag ik thuis doen" maar "wat is veiliger".
En om antwoord op die vraag is kijken naar het beschermingsniveau. Een rugprotector zal een beschermingsniveau 1 of 2 hebben. Dat voldoet niet aan het hoogste beschermingsniveau. En rugprotector is daarmee niet goedgekeurd voor paardrijden. Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar je kan na een buiteling bijvoorbeeld geen letselclaim indienen bij verkoper of fabrikant. Want het ding is niet gemaakt om jou te beschermen bij vallen van een paard.
Voor wedstrijden is het logisch dat daar een beschermingsniveau wordt voorgeschreven conform de normen. Een bodyprotector niveau 3 dus.

Dressuurzadels krijgen tegenwoordig ook esthetisch een hogere achterboom. Daar kan je wat vinden maar zo worden die zadels gemaakt. Ik had ten tijde van het aanmeten een Stübben dus ook geen badkuip. Maar wel een botsing met de lepel, vooral in galop. Erg ongemakkelijk. En een heel groot bewegend paard helpt dan ook niet mee.
Ja, een korter rugpand geeft minder bescherming in het lendegebied. Dat is een dilemma. Zo kort als moet en zo lang als kan.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:05

Maar dat een rug protector minder beschermt als een complete body lijkt me logisch.
Daar hoeft toch geen keurmerk aan te hangen omdat te begrijpen?
Dus wat ik al aangaf voor de spring sport zijn ze niet goed gekeurd. Maar ik reageer hier nu op flevolander en die gaat hem daar ook niet voor gebruiken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57992
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:15

DuoPenotti schreef:
Maar dat een rug protector minder beschermt als een complete body lijkt me logisch.
Daar hoeft toch geen keurmerk aan te hangen omdat te begrijpen?
Dus wat ik al aangaf voor de spring sport zijn ze niet goed gekeurd. Maar ik reageer hier nu op flevolander en die gaat hem daar ook niet voor gebruiken.

ik heb voor het zadelmak maken ook een rug protector en daar erger ik me al aan als ik aan het rijden ben. :o Laat staan als ik een hele body protector om moet. :=
Maar het lijkt me logisch dat een bodyprotector veiliger is dan een rug protector idd.

tengeltje11
Berichten: 7152
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:00

Maar die rugprotectors zijn toch van die plastic ‘schijven’ zo op elkaar? Dat lijkt me net veeeeel strammer en storender dan een goeie blokjes body protector. Die voel je gewoon echt niet.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:05

tengeltje11 schreef:
Maar die rugprotectors zijn toch van die plastic ‘schijven’ zo op elkaar? Dat lijkt me net veeeeel strammer en storender dan een goeie blokjes body protector. Die voel je gewoon echt niet.


Ik heb beiden gehad, de rugbeschermer en de blokjes bp. De rugbeschermer zijn geen plastic schijven, maar is een soort vervormbare plaat van redelijk zacht materiaal.

Geen van beide vind/vond ik storend of stram tijdens het rijden, maar ik heb de overstap naar rugbeschermer gemaakt omdat de bp altijd zo verschrikkelijk warm was.

Flevolander

Berichten: 3842
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:49

Poekkie schreef:
tengeltje11 schreef:
Maar die rugprotectors zijn toch van die plastic ‘schijven’ zo op elkaar? Dat lijkt me net veeeeel strammer en storender dan een goeie blokjes body protector. Die voel je gewoon echt niet.


Ik heb beiden gehad, de rugbeschermer en de blokjes bp. De rugbeschermer zijn geen plastic schijven, maar is een soort vervormbare plaat van redelijk zacht materiaal.

Geen van beide vind/vond ik storend of stram tijdens het rijden, maar ik heb de overstap naar rugbeschermer gemaakt omdat de bp altijd zo verschrikkelijk warm was.


Ja zelfde idee had ik er bij, denk als ik me kapot zweet trek ik hem al snel niet meer aan.. welke rugbeschermer heb je ?

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:02

Even een stukje uitleg van de website van Horka over de rugprotector en level indicatie

Citaat:
De rugprotector van HORKA biedt protectie aan de achter- en voorzijde, net als bij een reguliere bodyprotector. Voor rugbeschermers geldt de norm EN 1621-2, level 2. Deze protector en norm zijn overgenomen uit de motorsport, omdat de paardensport nog geen eigen Europese certificering voor dit type protector heeft. In de motorsport komen vergelijkbare niveaus van impact voor tijdens een val, daarom is dit type toegestaan in de paardensport. Het streven van verscheidene partijen is om hiervoor binnen enkele jaren een en dezelfde certificering te gaan hanteren, om duidelijkheid te verschaffen in de markt. De rugprotector wordt steeds meer gebruikt in de paardensport, omdat deze nog meer flexibiliteit en draagcomfort biedt dan de bodyprotector. Ook zijn de EVA foam delen geperforeerd waardoor deze een verbeterde ventilatie biedt t.o.v. protectors met vaste foam blokken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57992
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:13

tengeltje11 schreef:
Maar die rugprotectors zijn toch van die plastic ‘schijven’ zo op elkaar? Dat lijkt me net veeeeel strammer en storender dan een goeie blokjes body protector. Die voel je gewoon echt niet.

Nee want ze zitten enkel op je rug. dus ze storen veel minder. De "schijven" liggen op elkaar zoals zeg maar "drakenschalen" dus als jij "buigt" buigen ze gewoon mee. :) Ze houden je alleen "tegen" wanneer je "te hol" wordt in de rug. En dat is natuurlijk de bedoeling. :)

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:16

http://www.ruitersportvanleusen.nl/mens ... tor-detail

Deze heb ik.
Lijkt zo te lezen op die van horka.

Ja uiteraard beschermt dat minder dan iets helemaal om je heen.

Zelf vind ik het wel zweten overigens.
Ik merk dat niet als ik hem aanheb. Maar als hij uit gaat.

Bij die van mij lijkt het op memory foam. Meerdere lagen. Geen blokken. Hij zet zich helemaal rond je rug als hij je lichaamstemperatuur heeft.en belemmert dan ook niet in beweging.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57992
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:23

Ik heb een motorcross beschermer. :) Die heeft echt "schalen" en daar tussen netstof. Daarin zweet ik eigenlijk niet. Voordeel is dat ie ook twee bechermvlakken heeft op de ribben en een nierband. Nog steeds niet hetzelfde level van bescherming als een "echte" body protector maar wel al meer dan alleen een rugprotector.

Flevolander

Berichten: 3842
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:24

ziet er goed uit Duo..

ik heb net deze besteld:

https://www.youtube.com/watch?v=nd646o6eK-E

Ik heb gisteren opgemeten dat mijn rug tot het einde van mijn shirt 53 cm is.. ik heb de regular genomen met een ruglengte van 48, hopelijk is hij niet te lang voor mijn dressuurzadel.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rugprotector of bodyprotector, wat is veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:31

Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. :j
Laat je het ons weten? Ook betreft zadel?