Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiraie

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 01:47

Lijkt me heel naar om die angst te hebben. Als je redelijk gevaar ziet is het niet gek om af te stappen. Maar als je het bij het minste of geringste doet dan vermijd je je angst en de situatie. Maar ik snap je heel goed. Op buitenritten ben ik ook altijd bang geweest. Ik stapte niet af maar werd wel angstig.

Sirius_

Berichten: 10953
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:51

Wat vervelend! En heel herkenbaar.. voor mij was er wel een quick fix overigens.
Mijn paardenangst is 12 jaar geleden ontstaan toen ik van mijn vaste paard af viel. Als ik het paard dat ik 100% vertrouw niet kan vertrouwen kan ik dus geen enkel paard vertrouwen. 10 jaar later brak ik mijn arm na een trap, raakte ik zwanger van een tweeling en was ik al met al 3 jaar uit roulatie.
Ik heb een jonge merrie van 3 en durfde alleen bij haar in stal. Met haar lopen was een no-go want stel dat ze schrikt en trapt? Er was maar 1 lespaard dat ik durfde te rijden.
En zelfs op dat paard was ik heel erg bezig met potentiële bakkabouters.

Ik heb 2 maanden geleden hypnose gedaan. En inmiddels stap ik op vreemde paarden, loop ik met vreemde paarden, treed ik op als ze lopen te stuiteren, ook in het zadel ben ik een stuk stoerder. Ik ben nog niet waar ik wil zijn hoor, ik schrik nog wel eens of vind iets spannend, maar ik kan de spanning direct laten afvloeien. Ook voel ik mijn schrikacties niet meer van top tot teen.
Niet iedereen gelooft er in maar voor mij was het de gok waard, ik wilde gewoon erg graag in ieder geval met mijn eigen paard verder en dat ik nu weer regelmatig les op manege paarden was mooi meegenomen

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:29

Hoi Brokjes,

Allereerst top dat je zo open bent over je angst. Herkenbaar ook dat je angst situationeel is (dus dapperder bij bepaalde bekende paarden /routes) en angstig bij vreemde paarden / situaties. Veel succes!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:45

brokjes schreef:
ingvdh schreef:
Maar je schrijft ook dat je op een stal gaat helpen van de zomer en daar buitenritten moet gaan begeleiden, is dat dan wel verstandig om te gaan doen?

Zeker als begeleider zijnde heb je de verantwoordelijkheid over de hele groep, dan kan je niet zomaar afstappen als je angst krijgt. Als die angst er nog is zou je mijns inziens helemaal niet een groep gaan begeleiden.
Zeker gezien wat je nu schrijft over brave paarden en dat je nog geen minder brave aan zou durven.

Als ik jou was zou ik daar nog eens goed over nadenken.

Dank voor je reactie. Het wel een andere situatie daar omdat ik het daar ken. Dat maakt een groot verschil voor mij. Als het onbekende paarden zijn of een route is die ik niet ken, dan ben ik angstig.

Maar nu was het op een manege? Daar zal je toch ook vaker rijden ? Ik heb begrip voor je angst. Maar dat je dan groepen gaat begeleiden vind ik dan weer niet zo verantwoord. Er s namelijk altijd een risico dat er war gebeurd. Op zo'n moment moet jij je niet door je angst laten leiden.

Feike2502
Berichten: 107
Geregistreerd: 17-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 16:41

petra8 schreef:
Heel herkenbaar. Ik heb hiervoor vorig jaar EMDR bij een paardencoach gehad. Na die behandeling geen moment meer angst gehad tijdens het rijden.


Beste
Bij wie heb je die EMDR gehad als ik vragen mag

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 17:55

Als ik bang ben in het zadel dan stap ik gewoon af. Niks mis mee toch? Ik rij paard voor mijn lol niet om mijzelf te pesten. En mijn eigen pony is er nooit slechter van geworden en andere paarden ook niet. Snap niet waarom afstappen bij angst nog steeds zo negatief beoordeeld wordt

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:05

Mijn gok is : het misverstand 'dat angst gedrag zou zijn'.
(En dat je door af te stappen 'fout gedrag beloont' oid.)

Angst is eerder je overlevingsinstinct. En als je om wat voor reden dan ook denkt 'dit risico neem ik niet' en de daad bij het woord voegt, kan dat een uitstekende beslissing zijn.
(En je angst hoeft er echt niet groter door te worden.)

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 22:16

Vervelend zeg dat dit automatisch gaat dat je afstapt... totaal niet veilig want je paard zal er maar net vandoor gaan op dat moment ... dan ben je verder van huis.

Ik heb geleerd dat als je paard er vandoor gaat hem ergens heen te sturen dat die geen kant op kan, in de bak in een hoek, in het bos in de bomen. Nou heb ik zelf alleen een keer gehad dat de groep in het bos er vandoor ging, ik gooide het paard in de bomen, helaas andere die ging door en werd eraf gelanceerd in een bocht. Misschien dat dit je kan helpen? Kies wel echt voor een dichte stuk met bomen, niet dat hij erdoor kan. Kies ook altijd voor je eigen veiligheid. Vertrouw je het niet, geef het aan.

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:22

Dit topic is al bijna 2 jaar oud.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:40

Rennie89 schreef:
Ik heb geleerd dat als je paard er vandoor gaat hem ergens heen te sturen dat die geen kant op kan, in de bak in een hoek, in het bos in de bomen. Nou heb ik zelf alleen een keer gehad dat de groep in het bos er vandoor ging, ik gooide het paard in de bomen, helaas andere die ging door en werd eraf gelanceerd in een bocht. Misschien dat dit je kan helpen? Kies wel echt voor een dichte stuk met bomen, niet dat hij erdoor kan. Kies ook altijd voor je eigen veiligheid. Vertrouw je het niet, geef het aan.


Dat lijkt me geen handige manier van doen: een vluchtdier klem willen zetten.

Sommigen zeggen: leer je dier de one rein stop, oefen dit regelmatig in stap, en in geval van nood moet je het in de eerste halve seconde doen.

Gaat een hele groep aan de kletter, zou ik mijn paard gewoon toestaan mee te gaan met de groep. Zij het, dat ik wel duidelijk zou maken 'ik ben aan boord, ik stel jou gerust' en behalve wat lieve woorden en aaien wat zigzagjes rijden in (ren)galop.
(Ooit koerste ik in rengalop op een hek af. De eerste honderd meter in verlichte zit, aaien en praten, en de laatste vijftig meter remmen en opzij.)

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 14:29

Nou ik heb meegemaakt dat het paard van een vriendin op hol sloeg en mijne ging er achteraan en rende regelrecht op een afgrond af :+ dus heel leuk dat je paarden hun gang wil laten doen maar ik heb nog nooit zo hard moeten trekken in mijn leven... en ik voelde mij daar echt schuldig over toentertijd maar dat was echt de enige oplossing. Natuurlijk hangt het af per paard en situatie wat je moet doen, maar als paarden gewoon een sprintje nemen en geen blinde paniek door bijvoorbeeld een traktor zou ik ze zeker ergens heen sturen en dan kijken of je ze klem kan zetten :)

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:10

Rennie89 schreef:
Nou ik heb meegemaakt dat het paard van een vriendin op hol sloeg en mijne ging er achteraan en rende regelrecht op een afgrond af :+ dus heel leuk dat je paarden hun gang wil laten doen

?


Ik hoop toch niet dat je het tegen mij hebt.

Kennelijk is het goed afgelopen.
+:)+
Ik heb ooit van iemand een methode 'teugels kort slaan' geleerd, haar commentaar luidde "Het paard 'heeft geen kiezen meer', maar allerbei dood is het ook niet".

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Angst bij het rijden, ik wil afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 19:40

Ik reageer op het stukje paard z’n gang laten gaan, deed ik ook totdat de begeleider met armen begon te zwaaien en ik de afgrond dichterbij zag komen :+ vandaar mijn reactie. Omtrekken of klemmen ergens is dan in mijn ogen de enigste veilige oplossing.

Tenzij het op een lang pad is zonder gevaarlijke situaties en je de galop goed uit kan zitten en het paard geen gekke sprongen neemt ofzo, dan kan je inderdaad prima een paard de tijd geven om weer tot rust te komen, maar ik heb zelf buiten nog maar 3 x meegemaakt dat een paard er vandoor ging buiten, 1x op het strand waar ik dus op de afgrond afreed (buitenland), 1 x in het bos op een bospad met vriendinnen waar de paarden opeens idioot hard gingen rennen, 1 vriendin werd toen ook gelanceerd, en 1 x omdat paard van iets schrok (ook buitenland) en ik gelanceerd werd met gezicht in de stenen met en trap tegen m’n been, had geen eens tijd om te reageren toen, zo snel gebeurde het :+ had een flinke hersenschudding en een dik been er aan overgehouden, Oja en een kleine zenuw beschadiging in mijn gezicht :7

Maar het blijft lastig hoor hoe je moet reageren als een paard op hol slaat, zeker buiten. Ik heb wel vaker gehad dat paard schrok ofzo buiten, maar dus maar 3 x echt aan de kletter, alle andere keren waren de paarden heel snel weer terug te nemen of weer rustig. Heb zelfs bijna botsingen gehad met herten en honden in staarten hangen maar dat ging gelukkig allemaal goed :+