Zwanger en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:37

Ik las op Horses dat er nog een amazone was die nu 36 weken was en nog subtop startte. Respect hoor.
Als je een brave hebt is dat nog een optie. Ik had een jong niet zo makkelijk dier toen en ben gestopt met 20 weken. Ik kreeg minder kracht in mijn lichaam en het was niet meer verantwoord.
Ik had een elastiekje door mijn knoopsgat en dat ging prima.

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:59

Heb tot 32 weken gereden, af en toe een buitenritje maar ook op een paard die wel 101% vertrouwd voelde. Daarna ben ik begonnen na 5 weken na de bevalling.

Ik had bij de Decathlon de goedkoopste broek gekocht, 2 maten te groot. Ideaal als ik ook alleen aan t rommelen was op stal. Paste tot t laatste dicht.

Doe wat goed voelt, da's het belangrijkste!

germie

Berichten: 25945
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:12

Ik ken 1 persoon die tot 2 weken na de uitgerekende datum gewoon gereden heeft (dus 41 weken), baby is toen gehaald en binnen 2 weken zat ze ondanks een keizersnee weer te paard. Baby ging gewoon mee in een kinderwagen langs de bakrand. Dat kind weet niet beter of paarden spelen een belangrijke rol in het leven :D
Die droeg nog gewoon een grote maat rijbroek (50 ofzo). Benen wat slobberig, buik ging prima.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 09:19

Voordeel van mennen :D zolang je op de koets kan klauteren. :+ kan je alles aan wat je wilt en past. En met een geveerd bok kussen op een gebaarde koets, zit je riant.

Onder het zadel ben ik na week 20 gestopt, niet confortabel meer.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:08

sassefras schreef:
ik kan je wel een verhaaltje vertellen, iets met een struikelend paard, baby gepland voor juli, moeders viel eraf, (mei ) baby geboren na val. wil je de rest ook horen ??\



Ik viel met 30 weken. Heb bijna 2 weken in het ziekenhuis gelegen en hoewel mijn verwondingen behoorlijk ernstig waren zei de gynaecoloog op de SEH dat het kind goede beschermd zat. En hoe is dat afgelopen? Heb nu een puber van 14. Het hele leven is 1 groot risico..

_Tarzan

Berichten: 11172
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:02

Ik reed altijd gewoon in m’n zwangerschaps spijkerbroek, ging perfect haha!

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:09

Ik begrijp eerlijk gezegd wel wat sassefras bedoeld . Heb zelf geen kinderen maar toch waarom zou je meer risico nemen als nodig ? Als er wel wat gebeurt neem je het jezelf de rest van je leven kwalijk.
En natuurlijk loop je in het dagelijkse leven ook risico maar een paard blijft een levend wezen en zelf de braafste kan schrikken of struikelen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:14

OMG dat staat er toch niet? Ik zeg alleen en blijf in de herhaling vallen. Het hele leven is een groot risico. Je kunt ook te paard risico's beperken. Maar niets meer doen in een zwangerschap is ook niet gezond. Jammer dat ik mijzelf altijd weer laat verleiden om op negatieve mensen te reageren :x

Genja ga je dan 9 maanden lang op de bank zitten? Niet meer op de fiets stappen, of in de auto? Beneden slapen want je kunt ook van de trap vallen..

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:30

Ik vind het dubbel. Paardrijden is één van de gevaarlijkste sporten die er zijn. Je loopt op een paard wel degelijk veel meer risico dan op de fiets of in de auto. Máár fysiek en mentaal zitten er ook veel voordelen aan. Ik denk dat ik een volgende keer daarom voor een middenweg zou gaan, en zou stoppen vanaf dat ik een echte buik zou beginnen krijgen.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:29

Zal er ook aan liggen wat voor paard je hebt, neem aan dat ieder voor zichzelf prima de risico's in kan schatten. Hoeft een ander niet voor je te doen. Krijg een beetje een moeder maffia gevoel daarbij..

Heb geen kinderen, ben ook niet zwanger, maar zou prima op mijn paard durven stappen omdat ik haar ken en weet dat ze braaf is. Ik zou daarentegen niet op andermans paarden stappen.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:31

Ik ga ervan uit dat je risico’s inschat. Van sommige mensen vraag je je af waarom ze paardrijden als ze blijkbaar elke dag levensgevaarlijke risico’s nemen met hun beesten :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:55

Ik ben in mijn 8e maand van mijn fiets gevallen omdat het blijkbaar geijzeld had (gelukkig niets gebeurd). Een vriendin werd in haar 7e maand op de snelweg aangereden en kreeg gelijk weeen waardoor ze 2 maanden plat moest liggen. Een ander kreeg een griepje waardoor het kind in gevaar kwam.
In verhouding vond ik wat dat betreft mijn paard enorm veilig, dat heb ik dus ook niet gelaten.

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 08:52

De manier waarop het verkondigd wordt, vind ik helemaal niks, maar ik begrijp de mening van Sassefras ook wel.

In topics waar iemand zonder cap rijdt, wordt er telkens op gewezen hoe gevaarlijk dat is, zelfs op een braaf paard want ook die kan schrikken of struikelen of, … In dergelijke topics wordt paardrijden als veel gevaarlijker beschouwd dan fietsen of het verkeer of zo. Maar als het gaat om zwanger paardrijden, dan is het heel normaal, want er kan altijd wat gebeuren, heel het leven is een risico.

Klopt dat je niet alle risico's kan uitsluiten, en dat moet je ook niet willen, het is niet de bedoeling dat je leven komt stil te staan omdat je zwanger bent. Maar paardrijden is wel degelijk een risicosport, ik vond het voor mezelf echt niet te verantwoorden om met een zwangere buik nog te rijden.

Ik had een droomzwangerschap, en heb alles rond de paarden nog gedaan tot de laatste dag, maar rijden niet. Ik heb het wel gemist hoor, en was ongeveer 6 weken na de bevalling heel blij dat ik er weer op kon, maar ik vond het in verhouding een heel kleine opoffering om tijdens de zwangerschap op de grond van mijn dieren te genieten.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:04

Het hangt ook af van hoe je zwanger bent denk ik.
Bij de eerste was ik een wandelende kamer olifant... heb toen tot 25 weken ongeveer gereden. Daarna ging het niet meer.
Hield liters vocht vast, kon amper rechtop lopen en was 25kilo aangekomen in totaal. Daarmee ga je echt niet meer op een paard zitten.
Maar bij de tweede was het totaal anders! Viel af, zat goed in mijn vel en geen dikke buik zoals bij de eerste. Heb best lang doorgereden toen.
Weet niet hoe lang precies.
Maar de tweede keer was ik lichamelijk super fit. De eerste keer was ik echt een ... ja hoe zal ik het noemen... gestrande walvis hahaha.
Kon toen mijn eigen schoenen niet eens meer aan doen.
En de tweede keer was ik nog van alles aan het doen. Zelfs een stuk fitter en sterker dat op dit moment :p
Vallen is inderdaad een groot risico. En waarschijnlijk zeg je inderdaad “had ik er maar nooit meer opgezeten” als er iets mis gaat.
Maar moet eerlijk zeggen, ik was egoïstisch en gokte erop dat het wel goed ging.
Dat ging het ook. Maar je weet het gewoon nooit zeker.
Mocht ik ooit nog eens een kind krijgen, weet ik niet of ik met mijn huidige haflinger zou blijven rijden.
De vorige was heel anders.
Maar denk niet dat we dat nog gaan meemaken ;)

Anoniem

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:55

Je kunt ook van je fiets vallen, of van de trap, of van een stoeprandje, of struikelen omdat je je eigen voeten niet meer ziet. Of je kunt doorrijden ligt toch echt aan je eigen situatie, je paard, etc. Qua kleding gewoon wat je aan kunt en wat lekker zit, niet te moeilijk over doen. Bewegen is goed voor je, ook als je zwanger bent.

germie

Berichten: 25945
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:40

Ga dan vooral niet duiken, dan adviseren ze om helemaal 9 maanden te stoppen omdat er nooit onderzoek naar zwangerschap en duiken gedaan is. Maar de mensen die wel bleven duiken (per ongeluk) hadden geen enkele problemen. Overigens mag je dan direct na de bevalling weer duiken, ze weten niet of het schadelijk is voor de ongeboren baby.

Ik denk dat veel zwangere vrouwen en ook als ze eenmaal moeder zijn banger worden. Dat zie je ook in het duiken. Ineens gaan ze niet meer zo diep.
Ik vind het 'had ik maar niet gereden' een kulargument. Je maakt een risico inschatting en vond het voor die tijd acceptabel. Beter spijt van de dingen die je wel gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt. Je moet het voor jezelf bepalen. En ja, sommigen rijden nog een dag voor de bevalling omdat het gewoon gaat. En anderen besluiten eerder te stoppen.
Voor mij is tijdelijk dingen niet kunnen doen dus een echte reden geweest om niet zwanger te worden. Ik adopteer wel zei en zeg ik nog steeds als ik een kind wil. Maar als je wel kiest voor een kind, dan hangt het van veel factoren af of het rijden nog gaat.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:28

Het is iets wat iedereen zelf moet beslissen, zelf moet voelen, maar het kan geen kwaad om wel even bewust te zijn dat je wel met een risicosport bezig bent. En ik geloof best dat je er wat anders in staat als je het mis hebt zien gaan. Waarom zouden alleen de succesverhalen verteld mogen worden?
Zelf merkte ik met 19 weken dat mijn balans anders werd door mijn veranderende lijf, en toen mijn lieve paard een paar dagen later struikelde tijdens een buitenritje kon ik dat niet meer opvangen. Gelukkig rolde ik over mijn rug en was er niets mis. Ik heb daarna niet meer gereden. Wel vanaf de grond gewerkt en tot de laatste dag uit staan mesten, het is ook niet dat niet meer rijden betekent dat je niks meer kan doen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:40

Laat iedereen toch lekker in zijn waarde...
Dit topic gaat niet over de risico’s, ts weet vast wel wat wel of niet verantwoord is.

TS ik heb zelf tot 38 weken gereden bij mijn 1e zwangerschap, lang mijn eigen rijbroek aan gehad, daarna een rijbroek paar maten groter en vanaf 30 weken met mijn zwangerschapsbroek aan, heerlijk zat die, was net een rijbroek, toen bij de h&m gekocht.

Afbeelding
Hier was de laatste keer dat ik er op zat met 38 weken

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:56

sassefras schreef:
ik kan je wel een verhaaltje vertellen, iets met een struikelend paard, baby gepland voor juli, moeders viel eraf, (mei ) baby geboren na val. wil je de rest ook horen ??\

Ik kan jou ook wel een verhaaltje vertellen.. iets met een auto-ongeluk..losgelaten/gescheurde placenta.. wil jij de rest ook horen?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 23:47

Hoi allemaal!
Bedankt voor alle reacties die er nog bij zijn gekomen. Ik ga toch voor een rijlegging en mocht dat niks zijn heb ik hier nog vele andere tips.
Ik had bij h&m wel alvast 3 gewone zwangerschaps broeken gekocht, waarvan er eentje al ontzettend afzakt... _-:( de stretch erin is wel prima, zou er zelfs nog mee kunnen rijden denk ik.

Wat betreft het rijden : hier stop ik natuurlijk mee als het niet meer goed voelt of lichamelijk bij mij zelf niet meer aan te raden is.
Paard is super braaf en heb haar al 17 jaar. Maar ik snap de reactie van struikelen en kunnen vallen natuurkijk wel. Dit kan iedereen overkomen, ook bij een superbraaf paard welke je al zo lang hebt.
Toen ik de reactie las: net alsof ik dagelijks een fles wijn achterover sla. Zo'n foei gevoel :oo
Het punt zelf snap ik zeker hoor!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:38

Doen waar jij je goed bij voelt hoor!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:57

Ik ben bij mijn 1e zwangerschap vrij snel gestopt met rijden en ons kindje overleed tijdens 6 maanden zwangerschap. Totaal uit het niks, want had 3 dagen ervoor nog controle gehad en toen was alles goed.

Bij de 2e zei mijn gynaecoloog juist wel lekker te rijden als dat goed voelde. Ze zei ook; niet opeens gekke dingen te gaan doen die je anders nooit doet, maar als je al je hele leven rijdt en je vertrouwt je paard, volg je gevoel, het kindje zit super veilig.
Maar hey, dat is maar een gynaecoloog, wat weet zij??

Mijn broer was gehandicapt terwijl mijn moeder al 3 jaar niet meer reed en niks geks had gedaan. Handicaps komen niet altijd ergens door. Echt rot opmerkingen om te doen lijken alsof je dat kan voorkomen.........

Ik ken veel meer verhalen dat mensen zwanger ongelukken hebben gehad met fietsen, autorijden, in huis etc.

Ik was te misselijk om te rijden en mijn knop zat op een gegeven moment in de weg. Maar rij altijd met een spijkerbroek en liet die gewoon open staan met een elastiekje.

Echter na de bevalling heb ik bijna een jaar niet gereden. Toen was ik dus bang en dat heeft tijd gekost.

En voor Blussum; ik ben al 22jr stapelgek op mijn zoon. Ben de meest betrokken moeder aller tijden geweest. Maar dat wil niet zeggen dat je altijd 24/7 op je kinds lip moet zitten. Al had ik dat wel gewild........

Mijn vriendin had een moeder thuis en mijn moeder werkte. Maar als ik mocht kiezen, had ik echt het meest aan mijn moeder, want zij besteedde veel meer tijd met mij samen.
En mijn moeder was gelukkiger, zat beter in haar vel, omdat ze een leven had!!

Zo heb ik mijn zoon altijd op 1 gezet, maar daarnaast zijn de dieren echt heel belangrijk. Anders zou ik een minder leuk mens worden misschien. En het is prima voor een kind om tussen de dieren op te groeien.
Laatst bijgewerkt door Apple op 25-12-19 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Zwanger en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:14

Moderatoropmerking:
Ik heb wat misplaatste opmerkingen verwijderd. TS vraagt om kledingadvies mbt zwangerschap en rijden. De vraag of het verantwoord is of niet om op een paard te rijden kan zij zelf wel beantwoorden. Het belerende vingertje of de vraag of iemand een goede ouder is staat hier buiten.