Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:52

Blackberry28 schreef:
Maar goed, 9 van de 10 keer zal er niets gebeuren als een paard met een touwhalster in de paddock staat, dat is net als met geen cap op doen, 9 van de 10 keer val je niet.....het is maar net welk risico je wilt nemen.


Maar jij weet en neemt het risico, je paard niet.

Ik heb er hier op stal ook al eens iets van gezegd, zeker ook niet een lief oud en rustig paard maar juist een zenuwpees.


SVRL schreef:
Wie me daar op aan spreekt, stuur ik met een snauw wandelen. Mensen moeten zich niet moeien met mijn dieren.


Dat vind ik dus erg arrogant.
Mijn pony's staan liever los dan vast aan de muur.
Zal ik ze dan maar gewoon los gooien?

Dat iemand zijn hersenpan openbreekt zal me een worst wezen maar dat jij moedwillig het risico aangaat door je paard met touwhalster vast te laten staan kan ik dan weer niet begrijpen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:55

SVRL schreef:
Sizzle schreef:
In Zwitserland is Transporteren (vast zetten tijdens transport) met een touwhalster verboden.


Ik woon niet in Zwitserland. Hier mag het gewoon wel.


Dat is dus een overtuidelijk voorbeeld dat veiligheidsperceptie niet een vast staand feit is ;)

Ofwel, bemoei je niet met anderen die hun eigen overwogen keuzes maken (en geen direct gevaar zijn voor een ander) :D

Brainless

Berichten: 29738
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:58

turtlelito schreef:
Ik ben wel benieuwd naar andere gevaarlijke situaties, wanneer zeggen jullie wel iets/niks. Bijvoorbeeld: mensen die in de auto willen stappen terwijl ze te veel gedronken hebben, geen aandacht op verkeer door telefoon, onveilig op iets klimmen (dus valgevaar), op een andere manier gevaarlijk bezig zijn met een paard (bv vastzetten aan een touwhalster/scherpe dingen laten slingeren). Wat is het moment dat jullie je 'verplicht voelen' in te grijpen?

Zodra mensen een gevaar (kunnen) worden voor andere mensen.

Dus wel als iemand dronken wilt autorijden, niet als ze geen gordel om doen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:07

Citaat:
Zodra mensen een gevaar (kunnen) worden voor andere mensen.


Eens. Of voor dieren. Verder leven en laten leven.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:38

moonfish13 schreef:
Ik vind dat als je een risicosport beoefend, je moet zorgen voor veiligheidsmaatregelen.
Dus extreme sporten prima, maar bij paardrijden hoort daar een cap bij.
Autoracen zonder helm en letsel?
Niet verzekerd, zoiets mag het worden van mij.
Ik zeg nergens dat we de sporten moeten verbieden dat maak jij er van.
Ik vind alleen dat roekeloze keuzes zoals geen helm dragen gevolgen mag hebben.


En dat gaat sowieso niet op voor elke sport. (kick)boksen bijvoorbeeld, wil je dat wedstrijdgericht doen hoef je niet aan te komen met een helm en andere beschermers :') en ja het kan hersenbeschadiging opleveren en af en toe gaan er ook mensen aan dood. Dan zou jij toch zeker willen dat ze dit soort sporten verbieden?

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 00:48

_kajo_ schreef:
Ik rijd m'n hele leven al met cap, zelfs ooit de enige volwassene die op de pensionstal/manege met cap reed. Ik had ook als eerste een 'champignon' ipv de ouderwetse Engelse, en wat ben ik daar om uit gelachen. Daarnaast ben ik een behoorlijke moraalridder maar ik zou een vreemde nooit vragen waarom diegene geen cap op heeft. Ik neem diegene gewoon niet serieus als paardenkenner. Geldt overigens ook voor slippers of gympen bij paarden. Mensen die ik wel ken krijgen zo ongeveer standaard de opmerking dat ze ook helemaal geen cap nodig hebben. Die ongelofelijke plaat voor hun kop biedt immers wel voldoende bescherming.


zal mij een biet zijn of jij mij serieus neemt als paardenkenner

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 02:13

saskiakefie schreef:
moonfish13 schreef:
Ik vind dat als je een risicosport beoefend, je moet zorgen voor veiligheidsmaatregelen.
Dus extreme sporten prima, maar bij paardrijden hoort daar een cap bij.
Autoracen zonder helm en letsel?
Niet verzekerd, zoiets mag het worden van mij.
Ik zeg nergens dat we de sporten moeten verbieden dat maak jij er van.
Ik vind alleen dat roekeloze keuzes zoals geen helm dragen gevolgen mag hebben.


En dat gaat sowieso niet op voor elke sport. (kick)boksen bijvoorbeeld, wil je dat wedstrijdgericht doen hoef je niet aan te komen met een helm en andere beschermers :') en ja het kan hersenbeschadiging opleveren en af en toe gaan er ook mensen aan dood. Dan zou jij toch zeker willen dat ze dit soort sporten verbieden?

Wat er niet is is er niet, maar bij motorcross kan je gewoon een helm op.
Ik ga voor de regel zijn er veiligheidsmaatregelen mogelijk verplicht die dan.
Zoals bij paardensport een cap, en een helm met motorsporten.
Dat is in mijn ogen het beste en het zal vast schelen in de ernst van hoofdletsels als je de cijfers later gaat bekijken.
Naast dat het zorgkosten scheelt vind ik het mensen behoeden voor ellende.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 07:04

speurneusc schreef:
_kajo_ schreef:
Ik rijd m'n hele leven al met cap, zelfs ooit de enige volwassene die op de pensionstal/manege met cap reed. Ik had ook als eerste een 'champignon' ipv de ouderwetse Engelse, en wat ben ik daar om uit gelachen. Daarnaast ben ik een behoorlijke moraalridder maar ik zou een vreemde nooit vragen waarom diegene geen cap op heeft. Ik neem diegene gewoon niet serieus als paardenkenner. Geldt overigens ook voor slippers of gympen bij paarden. Mensen die ik wel ken krijgen zo ongeveer standaard de opmerking dat ze ook helemaal geen cap nodig hebben. Die ongelofelijke plaat voor hun kop biedt immers wel voldoende bescherming.


zal mij een biet zijn of jij mij serieus neemt als paardenkenner

Tja, dat interesseert mij nou weer geen ene biet. Als vreemde zal je het ook niet weten. Als bekende zul je het bij iedere paard gerelateerde discussie terugkrijgen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10840
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:01

_kajo_ schreef:
speurneusc schreef:
zal mij een biet zijn of jij mij serieus neemt als paardenkenner

Tja, dat interesseert mij nou weer geen ene biet. Als vreemde zal je het ook niet weten. Als bekende zul je het bij iedere paard gerelateerde discussie terugkrijgen.

Want jij wil beweren dat alles wat jij bij de paarden doet gebeurd met veiligheidsschoenen? En je weet ook dat in die ene seconde dat je wilt opstappen/afstappen en je je laarzen aan hebt je voeten net zo goed beschermt zijn als met gympen?

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:24

Froukje schreef:
_kajo_ schreef:
Tja, dat interesseert mij nou weer geen ene biet. Als vreemde zal je het ook niet weten. Als bekende zul je het bij iedere paard gerelateerde discussie terugkrijgen.

Want jij wil beweren dat alles wat jij bij de paarden doet gebeurd met veiligheidsschoenen? En je weet ook dat in die ene seconde dat je wilt opstappen/afstappen en je je laarzen aan hebt je voeten net zo goed beschermt zijn als met gympen?

Mij zul je inderdaad niet bij paarden zien zonder veiligheidschoenen en ook rijd ik niet met de gemiddelde slappe rijlaars die vergelijkbaar is met gympen.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:31

marleen_usar schreef:
Zouden er echt mensen zijn die hun cap vergeten op te doen, dan nog is het hun verantwoording.



is mij al een paar keer gebeurd :o . En gewoon niet gemerkt...kwam er meestal wel ergens achter, maar vond het wel fijn, als er iemand bij het rijden of opstappen zei: "uuuuh, je bent je cap vergeten". Ben mn cap dan ook gaan halen.

Een vreemde zou ik er niet zomaar op aanspreken.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:37

_kajo_ schreef:
Mij zul je inderdaad niet bij paarden zien zonder veiligheidschoenen en ook rijd ik niet met de gemiddelde slappe rijlaars die vergelijkbaar is met gympen.



Maar waarom?
Ben je echt zo bang dat er iets gebeurd of is er ooit iets gebeurd?

Ik draag altijd wandelschoenen of thermolaarzen. Enkele keer in de zomer op sneakers/ trailschoenen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wat van zeggen als iemand geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:43

Ik liep altijd met gympen of wandelschoenen op stal te werken. Rijlaarzen deed ik enkel aan om te rijden. Veiligheidsschoenen heb ik nooit iemand mee op stal gezien. Maar wellicht is dat in deze overbeschermde tijd veranderd?

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:53

Onali schreef:
_kajo_ schreef:
Mij zul je inderdaad niet bij paarden zien zonder veiligheidschoenen en ook rijd ik niet met de gemiddelde slappe rijlaars die vergelijkbaar is met gympen.



Maar waarom?
Ben je echt zo bang dat er iets gebeurd of is er ooit iets gebeurd?

Ik draag altijd wandelschoenen of thermolaarzen. Enkele keer in de zomer op sneakers/ trailschoenen.

Ik loop sowieso het liefst op stevige schoenen, ook in het dagelijkse leven. Daarnaast heb ik in 40 jaar tijd genoeg tenen zien sneuvelen om mij heen. Zelf ook een keer mijn voet zwaar gekneusd en mijn grote teennagel kwijtgeraakt doordat een paard op mijn voet ging staan. Ik had toen kisten aan en ik wil niet weten hoe mijn voet eruit had gezien bij het dragen van gympen.
elnienjo schreef:
Ik liep altijd met gympen of wandelschoenen op stal te werken. Rijlaarzen deed ik enkel aan om te rijden. Veiligheidsschoenen heb ik nooit iemand mee op stal gezien. Maar wellicht is dat in deze overbeschermde tijd veranderd?

Hoezo deze overbeschermde tijd? Bij de stal waar ik 30 jaar geleden werkte waren gympen verboden en stevige schoenen al verplicht. Stalwerk in rijlaarzen mocht echt niet.
Laatst bijgewerkt door _kajo_ op 02-11-19 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 08:55

moonfish13 schreef:
Ik ga voor de regel zijn er veiligheidsmaatregelen mogelijk verplicht die dan.

Okay, dus jij bent ervoor dat om op een paard te stappen, het verplicht moet worden om:
> cap op
> Bodyprotector aan
> Nek beschermer aan
> Airjacket aan
> Veiligheidsbeugels
> Laarsen met stalen neuzen
> Bokriem aan het zadel

Veel rijplezier!!!

Veiligheid bestaat voor een ieder uit iets anders. Cap..nou die zet ik op als ik ga springen, langs de weg, of een vreemd paard. Gewoon in de bak dressuurmatig aan het werk, zie ik in die cap geen toegevoegde waarde voor mijn veiligheid en vind ik het gewoon lekker met de wind door mijn haren te rijden.
Ik heb mijn paard voor elkaar. Die struikelt niet zomaar want die loopt niet op de voorhand te sloffen. Ik ken mijn paard, ik voel wanneer er spanning opgebouwd wordt en zorg ervoor dat die weer afgevloeid wordt. Voor mij is dit een 100 x veiligere situatie als met mijn fiets door het centrum van de stad waar ik woon. En op de fiets zet ik ook geen helm op.

Ga ik springen, of naar buiten met mijn huidige paard, waarvan ik weet dat die wel explosief kan reageren in het bos, dan zet ik mijn cap wel op, dan zie ik de toegevoegde waarde, hoe lekker het ook is om een flinke galop met de wind door je haren te doen. Vorig paard ging ik wel zonder cap het bos in, die was daar voorspelbaarder. Ik bekijk het per situatie.

Maar ik hecht wel veel waarde aan goede laarzen/jodurs/chaps. Je zal mij niet op zien stappen op gympen of op jodpurs met alleen fancy/fashionable sokken. Goede laarzen/goede jodpurs en goede chaps dragen bij in beter zitten en dat is ten alle tijden belangrijk. Ik hecht waarde aan veiligheidsbeugels, dus die zitten op al mijn zadels.

Dus laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken waarbij ie zich veilig voelt. Want uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste veiligheids aspect in mijn ogen, je als ruiter veilig en zeker voelen. Als jij als ruiter onzeker en afwachtend bent, kun je aantrekken wat je wilt, maar ben je altijd nog 100 keer onveiliger als die zekere ruiter die weet wat ie doet en waarom, al zit die laatste in zijn blote kont op een paard.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:25

Veiligheidsschoenen schijnt gevaarlijk te zijn, omdat een paard zwaar kan zijn en dan kan de neus van de schoen in deuken. Op bokt al vaak gelezen maar of het waar is?

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:26

marleen_usar schreef:
Veiligheidsschoenen schijnt gevaarlijk te zijn, omdat een paard zwaar kan zijn en dan kan de neus van de schoen in deuken. Op bokt al vaak gelezen maar of het waar is?


Mythbusters had het getest, het is niet waar!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:29

Ben het er wel mee eens dat iedereen zelf moet weten wat ie moet doen....

Maar de stomme opmerkingen zoals...mijn paard doet niks :+
De lompe opmerkingen dat iemand die wat opmerkt moet opzouten....

En als je ik weet niet hoe vaak opmerkingen krijgt, wordt je het wel beu....
Maar ja, hoort ook wel bij leven....uiteindelijk kun je niet de hele wereld niet omvormen naar jouw smaak en dat ze alleen maar vragen wat jij leuk of relevant vind.

En ik denk dat het eigenlijk een beetje over het laatste gaat.
Voor alle partijen, je kunt de ander niet omvormen naar jouw perceptie, wat je wel kunt doen, is naar binnen gaan en kijken waarom je drang hebt om andermans keuzes ter discussie te stellen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:32

Qimm schreef:
marleen_usar schreef:
Veiligheidsschoenen schijnt gevaarlijk te zijn, omdat een paard zwaar kan zijn en dan kan de neus van de schoen in deuken. Op bokt al vaak gelezen maar of het waar is?


Mythbusters had het getest, het is niet waar!


Ohhh...en dan is het niet waar....
Ik ben er niet 100% zeker van dat dat dan weer klopt, verhalen van wieltje van oplader is in ieder geval wel de moord voor je tenen als je pech hebt.
Zoals met alles, denk ik, meestal gaat het goed, soms niet....en met zware paarden wat vaker niet, denk ik zo.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:35

Citaat:
Okay, dus jij bent ervoor dat om op een paard te stappen, het verplicht moet worden om:
> cap op
> Bodyprotector aan
> Nek beschermer aan
> Airjacket aan
> Veiligheidsbeugels
> Laarsen met stalen neuzen
> Bokriem aan het zadel


Je vergeet ene hele belangrijke:

Een opgevoed paard. Een paard dat niet s'winters alleen zijn box uit komt om te rijden. EEn paard wat niet volgestauwt word met brok. Een paard wat bij de ruiter past.

We pakken ons helemaal in tegenwoordig maar vergeten het paard.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:44

Het beste kun je op zaterdag langs het voetbalveld gaan staan en alle elftallen wijzen op hun onzorgvuldigheid dat ze zonder hoofdbescherming voetballen :+


Citaat:
Jaarlijks raken 65.000 sporters geblesseerd aan het hoofd tijdens het uitoefenen van hun sport. Elk jaar worden 16.000 sporters behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling in verband met een hoofdblessure. Sporttakken waarbij de meeste hoofdblessures worden opgelopen die moeten worden behandeld op een SEH-afdeling zijn:

- Veldvoetbal (3.500, 22% van alle hoofdblessures) - Hockey (2.700, 17%)
- Zwemmen (1.400, 9%)
- Paard- of ponyrijden (1.100, 7%)

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:46

Ik noem dat de evolutietheorie.

En zoals eerder gezegd: mensen die geen cap dragen brengen enkel zichzelf in gevaar (afgezien van kinderen, daar vind ik de verantwoordelijkheid wel bij de ouders liggen). Ik heb er wel een mening over, maar zeg er nooit iets over. :)

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 09:57

Helemaal eens met cowgirl hierboven.

Ongevallenpreventie is zeker belangrijk en daarvoor zijn er veel middelen zoals caps, body Protectors en veiligheidsschoenen beschikbaar.

Maar laten we vooral ook aan de kant van het paard blijven kijken naar de mogelijkheden om het paard "veiliger" te maken.

Het bij wet verplichten van het dragen van een cap is trouwens heel ingewikkeld. Op de openbare weg zou het misschien kunnen, maar op privé terrein is het haast onmogelijk te handhaven. En zolang je geen claim bij een verzekeraar legt als je zonder cap van je paard gedonderd bent zie ik ook niet in waarom het verplicht zou moeten zijn.

Mijn bijrijder moet van mij een cap op, en kinderen/ pubers vraag ik verbaasd waar hun cap is om zo de norm "cap dragen" te bevestigen.

Volwassenen moeten naar mijn idee helemaal zelf weten of ze een cap dragen. Die spreek ik dan ook niet aan.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:12

Rakkie123 schreef:
Qimm schreef:

Mythbusters had het getest, het is niet waar!


Ohhh...en dan is het niet waar....
Ik ben er niet 100% zeker van dat dat dan weer klopt, verhalen van wieltje van oplader is in ieder geval wel de moord voor je tenen als je pech hebt.
Zoals met alles, denk ik, meestal gaat het goed, soms niet....en met zware paarden wat vaker niet, denk ik zo.


https://www.dailymotion.com/video/x6pcjov

Ik zou zeggen, kijk eens hoeveel moeite ze hebben gedaan iemand (geen levend persoon uiteraard) te verwonden. Uiteraard hoef je er niets mee te doen, maar ik vond het duidelijk

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 10:25

Ik geloof wel dat hun tests kloppen maar het is geen sluitend bewijs....omdat het tegendeel ook bewezen is.
En ja, ik ken het programma en hun testmethodes.