Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 13:50

Hallo iedereen,

Al een tijdje was ik aan het nadenken om mijn ruiterbewijs te gaan halen. Deze zomervakantie ga ik namelijk helpen op een manege met de kampen. Bij deze specifieke manege heb ik geen ruiterbewijs nodig, maar misschien in de toekomst bij een andere manege wel.

Nu meldde vandaag mijn eigen manege dat zij deze cursussen gaan aanbieden, maar ik schrok wat van de prijs +-300 euro, voor CBR1, CRB2 en Ruiterbewijs. Ik ga er vanuit dat je niet 1 en 2 over kan slaan en alleen aan de laatste kan meedoen?

Nu vraag ik mij af of ik dit wel of niet zal gaan doen. Wat zijn de voordelen van het ruiterbewijs?
Ik rij elke week buiten met mijn eigen paard en veel op verschillende maneges (strandritten, etc). Verder lijkt het me zoals nu leuk in de zomervakantie om wat ritjes te begeleiden, maar ik ben niet van plan het mijn werk te maken.

Ik hoor graag jullie mening hier over!

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:51

Er zijn bepaalde natuurgebieden waar een ruiterbewijs verplicht is. Zolang je daar niet wil rijden zou ik het persoonlijk nooit doen. Voor zover ik weet kost het ook nog eens geld om het jaarlijks te verlengen. Ik heb m nog nooit gemist :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:02

Ik heb hem indertijd in 1 weekendje gehaald, was erg gezellig en kan nooit kwaad. Je kunt een vast pasje krijgen voor een eenmalig klein bedrag, of jaarlijks verlengen voor een klein bedrag en dan krijg je er een verzekering bij.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:03

Ik volg even, ik twijfel ook erg of ik het wil halen. Ik ben dan wel van plan om het waarschijnlijk in 1 week ergens te doen, zodat je meteen klaar bent :+

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 14:04

Sintara schreef:
Ik heb hem indertijd in 1 weekendje gehaald, was erg gezellig en kan nooit kwaad. Je kunt een vast pasje krijgen voor een eenmalig klein bedrag, of jaarlijks verlengen voor een klein bedrag en dan krijg je er een verzekering bij.

En wat voor voordelen ondervind je aan het hebben van een ruiterbewijs, waar gebruik je hem voor (op verzekering na, ik ben al verzekerd te paard)?

Ik snap dat het nooit kwaad kan, maar is het voor 300 euro de moeite vraag ik mij af :o

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:06

ik heb het toender tijd op de manege mijn ruiterbewijs gehaald,
Het is wel aan te raden want je met dan gelijk verzekerd.
Maar zo duur was het toen niet.

Probeer het via een manege je ruiterbewijs te halen bij je in de buurt,

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:08

JosefienE schreef:
Sintara schreef:
Ik heb hem indertijd in 1 weekendje gehaald, was erg gezellig en kan nooit kwaad. Je kunt een vast pasje krijgen voor een eenmalig klein bedrag, of jaarlijks verlengen voor een klein bedrag en dan krijg je er een verzekering bij.

En wat voor voordelen ondervind je aan het hebben van een ruiterbewijs, waar gebruik je hem voor (op verzekering na, ik ben al verzekerd te paard)?

Ik snap dat het nooit kwaad kan, maar is het voor 300 euro de moeite vraag ik mij af :o


Voor de verzekering inderdaad, en ik wilde indertijd in een gebied gaan rijden waar je zo´n ding nodig hebt om een penning te krijgen. Maar dat ging uiteindelijk niet door :Y) .

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:10

Ik heb het een aantal jaar geleden gehaald. Ik mag hiermee buitenritten begeleiden op de manege, en idd rijden in natuurgebieden waar het nodig is. Ik heb zelf een soort instructieweek gehad en aan het eind van de week het ruiterbewijs examen. Ik heb deze week ook als leuk en nuttig ervaren!
Tegenwoordig kost het niet meer jaarlijks geld om het te verlengen, maar blijft het levenslang geldig.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:22

Isabel schreef:
Ik heb het een aantal jaar geleden gehaald. Ik mag hiermee buitenritten begeleiden op de manege, en idd rijden in natuurgebieden waar het nodig is. Ik heb zelf een soort instructieweek gehad en aan het eind van de week het ruiterbewijs examen. Ik heb deze week ook als leuk en nuttig ervaren!
Tegenwoordig kost het niet meer jaarlijks geld om het te verlengen, maar blijft het levenslang geldig.


Dat is wel bijzonder, want met een ruiterbewijs ben je niet verzekerd voor een groep ruiters die je mee hebt. Als er iets gebeurd, hang je.

TS: zolang jij niet in die bepaalde gebieden gaat rijden, zou ik die 300 euro lekker aan iets anders uitgeven. Ik heb namelijk nog nooit wat aan mijn ruiterbewijs gehad.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:25

Bij ons moet je een ruiterbewijs hebben om buitenritten te begeleiden op kampen, want dan is de manege wel verzekerd zeggen ze?

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 14:28

prugelpiet schreef:
Isabel schreef:
Ik heb het een aantal jaar geleden gehaald. Ik mag hiermee buitenritten begeleiden op de manege, en idd rijden in natuurgebieden waar het nodig is. Ik heb zelf een soort instructieweek gehad en aan het eind van de week het ruiterbewijs examen. Ik heb deze week ook als leuk en nuttig ervaren!
Tegenwoordig kost het niet meer jaarlijks geld om het te verlengen, maar blijft het levenslang geldig.


Dat is wel bijzonder, want met een ruiterbewijs ben je niet verzekerd voor een groep ruiters die je mee hebt. Als er iets gebeurd, hang je.

TS: zolang jij niet in die bepaalde gebieden gaat rijden, zou ik die 300 euro lekker aan iets anders uitgeven. Ik heb namelijk nog nooit wat aan mijn ruiterbewijs gehad.


Ik dacht dat je met het ruiterbewijs wel verzekerd was voor een groep ruiters. Toen ik rond mailde naar maneges voor ponykampen begeleiden, zeiden ze dat ik zonder ruiterbewijs niet de groepen kon begeleiden door de verzekering. Dat was eigenlijk de enige reden waarom ik er over na denk om hem te halen.

Ik ben nu alleen verzekerd als ik alleen met mijn eigen paard rij (waarbij ik niet begeleid). Verder staat het niet op de planning naar andere gebieden de te gaan om daar te rijden, mijn paard is 28 en kan niet meer stabiel op de trailer staan.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:29

Naar wat ik weet niet, maar ik zal er is even in duiken. Ben nu wel nieuwschierig.
Neemt niet weg dat je hier geen buitenritten mag begeleiden als je enkel een ruiterbewijs hebt.

Ik meen dat er wel een certificaat o.i.d heeft bestaan voor het begeleiden van groepen in het bos, maar dit bestaat ook niet meer volgensmij.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:32

Ik heb nooit een ruiterbewijs gehaald, maar heb wel groepen op buitenritten begeleid. Dit was overigens in de jaren 80 en 90. Toen was er nog niet zoveel verplicht. Ook niemand reed met cap, behalve bij wedstrijden of zadelmak maken.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 13:50

Ik heb mijn ruiterbewijs jaren geleden gehaald omdat ik met een verzorgpony reed, maar ook op het werk de pony's onder het zadel en aangespannen reed. Bij bos van gemeente Arnhem, 1 van de gebieden waar ruiterbewijs verplicht werd gesteld. Het is niks meer of minder dan een pasje dat aantoont dat jij de basis vaardigheden en de verkeersregels kent. Voor een manege zal dat doorspelen naar hun eigen verzekering: bij ongeval kunnen zij aantonen bekwame begeleiders met de groep mee te hebben gestuurd.

Ik heb jaarlijks nog op andere locaties gereden (dagjes uit/ weekend weg), maar er is nooit om ruiterbewijs gevraagd. Verzekering: het ruiterbewijs geeft een tussenverzekering. Je hebt geen extra verzekering of zo, deze tussenverzekering verhaalt schade gewoon weer op je eigen WA.

Wat betreft jaarlijks verlengen: meldt je bij SRR. Je betaald daar eenmalig een klein bedrag, zit ook geen tussenverzekering bij.

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:13

Het ruiterbewijs vond ik zinvol om wat je leert, zowel theorie als praktijk, met name rijden in het verkeer. Ik zou alleen niet zeggen dat dit die 300 euro waard is. Verder heb ik er zelf niks aan gehad omdat ik niet in de gebieden reed waar het verplicht was. Verzekeringtechnisch weet ik niet precies hoe het werkt, maar volgens mij ben je op eigen WA/WA van eigenaar sowieso wel verzekerd. Omdat het jaarlijks toch weer een paar tientjes was en ik toen nog vrij jong, heb ik het na een paar jaar niet meer verlengd.

Alleen nu lees ik in voorgaande reacties dat je dus ook een eenmalige pas kan aanvragen? Kan ik die nu nog aanvragen of zou ik dan mijn hele ruiterbewijs weer opnieuw moeten halen?

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:23

Jaren geleden heb ik mijn ruiterbewijs gehaald omdat dat toen 'moest' van de manege.

Echt nog nooit ergens voor nodig gehad :+

Is in mijn ogen gewoon weer een manier om geld binnen te harken want het stelt echt niks voor.

Persoonlijk zou ik het dus niet doen en lekker je geld ergens anders aan uitgeven! :)

Mila983
Berichten: 32
Geregistreerd: 19-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 14:39

Lobke1998 schreef:
Jaren geleden heb ik mijn ruiterbewijs gehaald omdat dat toen 'moest' van de manege.

Echt nog nooit ergens voor nodig gehad :+

Is in mijn ogen gewoon weer een manier om geld binnen te harken want het stelt echt niks voor.

Persoonlijk zou ik het dus niet doen en lekker je geld ergens anders aan uitgeven! :)


Dat idee heb ik ook, ik heb nu CBR 1 en 2 maar drie denk ik niet dat nodig is want met twee mag je ook al op buitenrit. Bij mij werd er verkeerd beoordeelt door de begeleider (meerdere instructrices bevestigden dit) waardoor ik zakte en nog een keer kon betalen. Ook hield de manege waar ik het deed zich niet aan de regels want er zou iemand van “buitenaf” komen maar het was gewoon een instructrice van de manege zelf die geen diploma of wat dan ook had voor het afnemen van het CBR. Mijn ervaring is dus dat je het beter niet kunt doen en mocht je het later nog nodig hebben loopt het waarschijnlijk niet weg :+

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:08

Ruiterbewijs staat los van CBR 1 en 2, dus je kunt gewoon 'los' voor je ruiterbewijs gaan. Dat gezegd hebbende, er zijn een paar natuurgebieden in NL waar je een vergunning moet kopen en die kun je alleen kopen als je ook een ruiterbewijs hebt, en voor de rest heb je nérgens een ruiterbewijs of CBR of wat dan ook voor nodig. Niet om het bos in te gaan, niet om de openbare weg op te gaan, en ook niet om verzekerd te zijn. Dat kan je nl prima zelf (je ouders, in jouw geval, en vermoedelijk hebben ze zo'n verzekering al) regelen dmv een AVP - aansprakelijkheidsverzekering particulieren.

Of een groep verzekerd is bij het buiten rijden is de verantwoordelijkheid van de manege waar de paarden van zijn (de eigenaar van de paarden is nl gewoon altijd aansprakelijk). En in die polis zou mogelijk iets kunnen staan over de bevoegdheid van de begeleiders - maar meestal niet.

Vavane
Berichten: 154
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:08

Zelf ook jaren geleden Ruiterbewijs gehaald samen met mijn moeder zodat we samen bosritten konden maken zonder begeleiding. Vanuit de manege waar ik toen reed was dat een eis.

In die 10+ jaar daarna heb ik hem nooit hoeven laten zien en niemand heeft er ooit naar gevraagd. Heb er echter wel heel veel geleerd. Als je nu niet veel buitenrijd en je gaat een ponykamp begeleiden zou ik het wel aanraden. Puur om er van te leren :)

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 15:41

CBR1 en CBR2 zijn examens van de FNRS. Het Ruiterbewijs is van de SRR. Volgens de website kost een examen (theorie en praktijk) samen met een lesboek €65,- (ex. BTW).

Ik heb zelf jaren geleden mijn Ruiterbewijs gehaald en je kon bij mijn toenmalige manege daar een lespakket bij kopen. Dat heb ik toen wel gedaan en dat was leuk en leerzaam, vooral omdat wij weinig sprongen en in het verkeer reden. Maar ik heb het nooit nodig gehad en nu rijd ik zo weinig dat het Ruiterbewijs weinig zegt over mijn rijvaardigheid.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 16:12

JosefienE schreef:
Hallo iedereen,

Al een tijdje was ik aan het nadenken om mijn ruiterbewijs te gaan halen. Deze zomervakantie ga ik namelijk helpen op een manege met de kampen. Bij deze specifieke manege heb ik geen ruiterbewijs nodig, maar misschien in de toekomst bij een andere manege wel.

Nu meldde vandaag mijn eigen manege dat zij deze cursussen gaan aanbieden, maar ik schrok wat van de prijs +-300 euro, voor CBR1, CRB2 en Ruiterbewijs. Ik ga er vanuit dat je niet 1 en 2 over kan slaan en alleen aan de laatste kan meedoen?

Nu vraag ik mij af of ik dit wel of niet zal gaan doen. Wat zijn de voordelen van het ruiterbewijs?
Ik rij elke week buiten met mijn eigen paard en veel op verschillende maneges (strandritten, etc). Verder lijkt het me zoals nu leuk in de zomervakantie om wat ritjes te begeleiden, maar ik ben niet van plan het mijn werk te maken.

Ik hoor graag jullie mening hier over!


In sommige delen van Nederland heb je je ruiterbewijs nodig om een gebied in te mogen. Dit was vroeger in ieder geval zo.

Ik heb Mn ruiter bewijs gehaald ivm de verzekering. Ik ben verzekerd door Mn ruiterbewijs als ik eraf val buiten. Daarnaast leer je ook verkeers regels en dat komt bij mij waar ik nu sta wel goed van pas, omdat ik de weg regelmatig over moet.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:24

Ik heb m in 1994 gehaald via onze club. Jaren geleden laten verlopen en nu een levenslange pas van de srr. Heb m nog nooit hoeven laten zien of nodig gehad.

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Ruiterbewijs, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:13

Ik heb ook mijn ruiterbewijs en vond het wel handig. Ik rijd veel buiten langs de weg op verzorgpony en heb wel eens gezeur gehad met mensen die vonden dat je niet op de weg mag rijden, pas laten zien en hoorde ze niet meer. Verder heb ik wel meer geleerd over hoe het beste om te gaan met verkeer. Is het heel erg nodig, nee. Maar ik vind het wel handig om hem te hebben.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:56

Er worden hier wel wat dingetjes door elkaar gehaald..

Je ruiterbewijs heb je inderdaad alleen maar nodig in enkele natuurgebieden. Verder eigenlijk niet, dat maneges het vragen voordat je een buitenrit mag maken dat kan, maar heb ik nog niet meegemaakt.

De CBR1 en CBR2 waar hier over gesproken wordt dat zijn deelcursussen van de FNRS (maneges) omdat het voor manegeruiters best veel is wat er gevraagd wordt. Deze examens mogen afgenomen worden door een instructrice. Er zijn geen speciale examinatoren meer.

Het verhaal van de verzekering blijft maar rond gaan. Vroeger bij de SRR had je inderdaad een aansprakelijkheidsverzekering bij het ruiterbewijs, voor als er op de openbare weg iets gebeurde. Nu heeft iedereen zelf al een aansprakelijkheidsverzekering dus die bij het Ruiterbewijs was wel een beetje overbodig. Enige voordeel was dat hij snel uitkeerde en dan keek waar de schade te verhalen was.
Nu is dit aangepast naar een verzekering bij ongevallen, alleen bij de KNHS.

Want waar vroeger alleen de SRR de ruiterbewijzen afnam kan je nu examen doen bij de SRR en bij de KNHS (ORUN). De origaniserende vereniging regelt dit.
De eisen maken niet veel uit hoor, veel examinatoren nemen voor beide organisaties examens af.

Bij de SRR betaal je inderdaad 1x een bedrag en dan is je ruiterbewijs voor altijd geldig. Bij de KNHS moet je lid zijn, als je dat al bent betaal je er niet extra voor. Maar je moet dus wel lid blijven om je ruiterbewijs geldig te laten zijn. Dan heb je daarbij wel die ongevallenverzekering en bv korting op je ziektekosten.

De SRR heeft een tijdje ook KNHS ruiterbewijzen omgezet in een levenslange van de SRR, maar ik weet niet zeker of ze dat nu nog doen. Dus dan is het afhankelijk bij welke instantie je het examen doet.

Tot slot: het is zeker leuk om je ruiterbewijs te halen! Zeker manegeruiters leren heel veel tijdens de cursus, als je al jaren een eigen paard hebt is het minder denk ik.
Wel is het altijd duur omdat je toch een paar oefendagen en theorielessen nodig hebt. Ga het maar uitrekenen wat het kost voor een manege of vereniging. Ik heb zelf lessen gegeven en dat was moeilijk rendabel te maken.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:02

Ruiterbewijs en Menbewijs levenslang geldig

Heb je ooit het SRR Ruiterbewijs of Menbewijs behaald? Dan kun je dat nu levenslang geldig maken voor een eenmalige bijdrage van € 30,00. Dus geen verplicht lidmaatschap, geen extra verzekering, gewoon een bewijs in de vorm van een pasje dat je het bewijs ooit behaald hebt.

Hoe vraag je het aan: stuur gewoon een mailtje met je naam, je bewijsnummer of je geboortedatum en je adresgegevens naar info@ruiterbewijs.nl of info@menbewijs.nl

Je ontvangt van van ons een bevestiging en na betaling je levenslang geldige pas.

Ons bankrekeningnummer is NL42ABNA 055.28.15.802 t.n.v. Rijvaardigheidsbewijzen

Bron: https://www.srr-nederland.nl/welkom-op- ... euwe-site/