Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:58

19wendy80 schreef:
@Susanne, respect voor jou dat je er toch op bent gaan rijden. En erg raar hoe ze op je reageerde, als ze iemand zoeken om dat paard te trainen, dan moeten ze maar iemand gaan betalen om dit te doen!
En niet iemand waarvan ze weten dat die moeite heeft met dit paard.

Als je weer mag meerijden in de les, moet je dan ook op dit paard?


Waarschijnlijk wel. Ik mag maar op 2 paarden :(

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:16

Hoezo mag je maar op 2 paarden? En eens met Wendy: jij bent klant, jij moet iets van hun doen met dat paard maar betaalt daarvoor? Is net zoiets dat jij bij een bakker je eigen brood staat te bakken en daar vervolgens ook de bakker nog voor betaald...dat is toch hartstikke krom?

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:21

@ Lotje, ik snap je hoor, ik ga nooit alleen op buitenrit (mijn bijrijder wel hoor) en vind soms wat steun van een andere bekende stalgenoot in de bak ook wel fijn. Is deze stal voor jou dan wel de juiste match? Ik sta op een middelgrote stal en heb een aantal stalvriendinnen met wie ik regelmatig buiten ga rijden en soms ook in de bak tref. Als ik stress heb kan ik altijd ‘hulp’ vragen. Andersom bied ik een paar van hun ook steun buiten of in de bak als zij dat nodig hebben...zo help je elkaar en bouw je een fijn netwerk op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:25

Pallatin schreef:
Hoezo mag je maar op 2 paarden? En eens met Wendy: jij bent klant, jij moet iets van hun doen met dat paard maar betaalt daarvoor? Is net zoiets dat jij bij een bakker je eigen brood staat te bakken en daar vervolgens ook de bakker nog voor betaald...dat is toch hartstikke krom?


Op de kleinere mag ik niet vanwege mijn gewicht (85 kg) en op de grotere niet omdat die nodig zijn voor de lessen op hoger niveau...
Hiervoor reed ik ook op een "lastige" tinker die net ingereden was maar daar had ik heel veel vertrouwen in. Hij was niet gemeen, maar begreep er gewoon niks van. Ik heb geweigerd om nog met zweep te rijden en ineens werd hij een stuk meewerkender (alleen bij mij).
Het verschil met deze merrie is dat ze allang ingereden is, ze weet wat er verwacht wordt. Ze is heel onvoorspelbaar...

Het is niet dat ik niet kan rijden of niet consequent kan zijn maar daarvoor moet ik wel eerst vertrouwen in het paard hebben.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:38

@maitestar23 sorry ff niet actief geweest op bokt haha. Nee ik heb eigenlijk nooit paniekaanvallen gehad te paard. Wel huilen te paard maar dan negeer ik mezelf op dat moment. Ik kan te paard wel heel makkelijk een knop om zetten en ook dat word steeds nog makkelijker. Als ik eenmaal zit en gewoon ga rijden vloeit mijn spanning heel snel af. Bos vind ik soms nog wel eng. Trailerladen is mn depressie en angststoornis mee begonnen. Mn oude Paard hebben we met 7 man de trailer op moeten douwen omdat die niet meer ging. Sindsdien een beetje traumatisch met trailer laden. Maar ook dat is een kwestie van gewoon doen, want die ik nu heb laad gewoon. Gisteren 1,5 kilometer voor een vriendin uitgegallopeerd in het bos. Denk maar niet dat ik dat 2 maanden terug durfde.

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 12:57

Veraaaaah schreef:
Ja jullie hebben gelijk. Ik baal dat ik zoveel spanning op bouw zonder dat er ooit iets vreselijks is gebeurd...

Mijn vader was erbij en die pusht nogal. Gewoon opstappen en rijden. Maar die snapt niet goed dat een paard ook angst en spanning voelt.

Ik ga morgen voor de tweede keer kijken en proefrijden, ben heel benieuwd!


Er zijn maar weinig mensen die de spanning snappen hoor, eigenlijk alleen degenen die het zelf ervaren (hebben). En in je hoofd vormt zich dan die vicieuze cirkel -> jij ervaart spanning en je weet dat dat spanning oplevert bij het paard-> en vervolgens ervaar je daardoor nog meer spanning-> en zo gaat het maar door.

Die spanning komt vaak wel ergens vandaan, maar het is nogal een zoektocht wat de oorzaak kan zijn.
Bijv. overal controle over willen hebben, een ander traumatische ervaring die zich rond paardrijden pas uit en ga zo maar door.

Petrichor schreef:
Lotje dat is erg herkenbaar, soms durf ik mijn eigen paard bijna niet eens uit de wei te halen. Geen idee waarom paard heeft mij echt nog nooit wat aangedaan, soms maak ik rampscenario's in mijn gedachten zo vervelend en onlogisch want er is nog nooit wat gebeurd.

Vandaag was ik wel even heel trots op mijzelf. Ik had door de sneeuw precies 2 weken niet gereden en paard is ook vrij weinig echt buiten geweest. Vandaag had ze voor het eerst weer echt de hele dag op de wei gestaan en vanmiddag besloot ik haar even te gaan longeren mocht het dan heel goed gaan dan misschien wel even er op. Echter ging mijn laatste rit voor de sneeuw super slecht want toen was ze heel vervelend en had ik ook super veel stress. Toch ging het longeren erg goed vandaag en ben ik even opgestapt en zelfs het rijden ging best goed! Ik ben dus blij dat ik weer even heb gereden vandaag. :D

Nu hopen dat het weer ook goed blijft zodat we weer wat meer ritme in het rijden hebben en we niet elke keer weer opnieuw moeten beginnen.


Wat goed dat je eerst die druk van het moeten rijden er af hebt gelaten en natuurlijk helemaal super dat je lekker gereden hebt.
Ritme is inderdaad erg belangrijk heb ik zelf ondervonden, eigenlijk moet je in het begin denk ik dagelijks rijden voordat je hoofd eindelijk doorheeft dat het allemaal wel meevalt.

En dat niet uit de wei durven halen zijn jullie echt niet de enige in. Ik nam altijd mijn man of een vriendin mee, want ik liep gewoon letterlijk vast….

Romy1234 schreef:
Ik had gisteren de ingeving te gaan galopperen voor het eerst <<)
Ik doorzitten en hulp voor galop, ze schoot in een hele harde middendraf dus maar terug gehaald en laat maar, sloeg toch de angst weer toe.


Wat goed dat je het toch geprobeerd hebt! En ik denk ook wel fijn voor je gevoel dat je gewoon controle had en dat je haar zo weer terug had. Wel heel slim om het dan verder niet mee te proberen. Daar wordt het alleen maar erger van.

Misschien is het fijner om gewoon te blijven lichtrijden tijdens de overgang? Dit helpt mij heel erg goed bij spanning in mijn lichaam, want dan kan ik niet echt klemmen met mijn bovenbenen.

Veraaaaah schreef:
Ik meld me ook weer opnieuw. Ik ben nu een week of 3 opzoek naar een nieuw paardje. Vandaag bij 1 gaan kijken die echt erg leuk was!

Nu het probleem. Met stappen liep er iemand naast, daarna zelf gestapt. Ik wil aandraven en blokkeer helemaal. Geef been terwijl ik hem van voor tegen houdt. Ik voel me zo’n sukkel nu, heb op de terugweg alleen maar zitten huilen. :x

Volgende stap: de zoektocht naar een paard gaat dus op een laag pitje. Ga nu weer wat privélessen op stal nemen.


Maar jeetje wat ontzettend dapper dat je bent opgestapt! Mag je best trots op zijn hoor!
Misschien is het geen gek idee om de druk even bij jezelf weg te halen en meer vertrouwen op te doen met lessen.
Maar een sukkel ben je zeker niet! Het is iets in je hoofd wat gewoon niet lekker werkt en dat is iets waar jij echt niks aan kan doen. Zodra je die strijd met jezelf los laat zal het vast ook wat beter gaan.

SusanH schreef:
Ik ga vanavond lessen bij een nieuw iemand. In het donker. Wel bij ons op stal maar vind dit toch wel weer spannend merk ik. Hoop wel dat het klikt, zou fijn zijn als ik aan kan sluiten. Moet nu steeds opnieuw afspreken, en dan kan ik elke week op een vast tijdstip.


Dat zijn 2 wel hele spannende dingen! Ik hoop dat je een fijne les hebt gehad en dat de klik er was, dat is toch wel heel belangrijk.

lotje01 schreef:
Ik ben even benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
De stal waar mijn paard staat heeft de rijbak aan de overkant van de weg. Je moet eerst een paar honderd meter langs de weg om bij de rijbak te komen. Nu ben ik sowieso niet zo’n fan van in de bak rijden , maar in deze situatie al helemaal niet. Ook omdat je daar echt alleen bent en dat vind ik niet prettig.
Het bos in gaan durf ik (nog) echt niet alleen.
Op de stal staan nog twee pension paarden. De één rijdt heel weinig en de andere voornamelijk op dagen dat ik niet rij. In de praktijk komt het er op neer dat ik gemiddeld 1 keer per maand een buitenrit maak. En ik heb 1 keer in de week les.
Ik wil heel graag meer rijden maar begin er wel tegenaan te lopen dat dat lastig is. En dat komt omdat ik niet alleen durf en afhankelijk ben van anderen. Ik zou waarschijnlijk best het bos in durven als iemand naast me zou lopen. Hij is braaf genoeg.
Deze week had ik zo’n zin om te rijden met dit mooie weer. Vol goede moed ga ik dan heen en neem mezelf dan voor om lekker te gaan rijden. Maar ik was alleen en ik durfde het niet..

Dat stukje in het bos zou ook niet mijn ideale situatie zijn, ik zie overal dingen die mis kunnen gaan hahaha. Gladde modder, boomwortels, groot verkeer wat langs komt racen. Nee ik snap je helemaal. Zo jammer dat jullie de gewone buitenbak niet mogen gebruiken, idiote regels ook.
Ik wil best wel eens mee wandelen als mijn dochter les heeft, heb je net pb gestuurd :-)

Petrichor schreef:
Ik heb vandaag ook weer gereden, de bedoeling was een lange buitenrit maar ik zag alweer overal spoken. Omdat ik vandaag geen zin had in gestress heb ik eerst in de bak gereden en toen dat echt heel goed ging hebben we nog even heel ontspannen buiten gereden al met al dus super tevreden! :D


Wat goed dat je geluisterd hebt naar jezelf, vaak leggen we dan toch de druk bij ons zelf. Top dat het dan ook zo goed uitgepakt heeft!

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:17

Ik ben gister met 1 van mijn paarden naar het bos geweest samen met een vriendin. Een sensibele pre die best wel kan schrikken, maar dan niet veel geks doet en de rem werkt altijd :)
Maar toch altijd spannend, want buiten heb ik natuurlijk de prikkels niet onder controle. Maar hij was echt zo braaf.. Zo braaf dat ik zelfs voor het eerst gewoon durfde te galopperen! Uiteindelijk wel 6 keer lekker een stukje galop gedaan, heerlijk was het. Toch een hele stap. En nu nog op mijn nieuwe paard het durven haha.. alleen dat is een kwpner van bijna 20 cm groter en dat vind ik dan toch echt enger :(
Nu afgesproken dat een vriendin van mij er eerst eens een keertje op gaat en dan kan ik even afkijken hoe hij doet haha..

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 17:24

Fijn is dat het SuperZodiaX dat het boven je verwachting goed gaat! Fijn dat het voor jou ontspannen heeft uitgepakt vandaag. :)

Ik heb vandaag weer voor het eerst een buitenritje gemaakt zonder eerst in de bak te rijden. Mijn stalgenoot ging lopend mee met haar paard en dat was ook voor het eerst. Dus eigenlijk best wel spannend. In het begin een beetje spanning maar uiteindelijk ging het super goed!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:39

@Petrichor en SuperZodiax, echt super goed van jullie!

En slim om eerst even iemand anders erop buiten te laten rijden, geeft je misschien net dat beetje extra vertrouwen om het zelf te doen.


Vandaag hier een beetje afwisselend gereden haha.
Begon in de binnenbak, niks aan t handje tijdens instappen.
Draven in eerste instantie ook niet, tot hij op een gegeven moment spoken zag.
En hij gooit zich uit t niets ineens 180 graden om, waardoor ik er bijna naast lag en mijzelf nog net aan t zadel omhoog kon trekken.
Daarna met bibberende beentjes nog even gestapt, wat voltes gedraafd om de spanning eruit te krijgen.
Maar ik wist dat er iemand rond die tijd op stal zou komen en was weer constant gefocust op de bakdeur.
Dus even afgestapt....rondje met m door de bak gewandeld. Opgestapt weer...maar ontspannen ging echt niet meer.
Dus weer eraf, de buitenbak in gegaan en daar nog heerlijk een 45 min met hem gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:02

19wendy80 schreef:
@Petrichor en SuperZodiax, echt super goed van jullie!

En slim om eerst even iemand anders erop buiten te laten rijden, geeft je misschien net dat beetje extra vertrouwen om het zelf te doen.


Vandaag hier een beetje afwisselend gereden haha.
Begon in de binnenbak, niks aan t handje tijdens instappen.
Draven in eerste instantie ook niet, tot hij op een gegeven moment spoken zag.
En hij gooit zich uit t niets ineens 180 graden om, waardoor ik er bijna naast lag en mijzelf nog net aan t zadel omhoog kon trekken.
Daarna met bibberende beentjes nog even gestapt, wat voltes gedraafd om de spanning eruit te krijgen.
Maar ik wist dat er iemand rond die tijd op stal zou komen en was weer constant gefocust op de bakdeur.
Dus even afgestapt....rondje met m door de bak gewandeld. Opgestapt weer...maar ontspannen ging echt niet meer.
Dus weer eraf, de buitenbak in gegaan en daar nog heerlijk een 45 min met hem gereden


Goed opgelost! Knap dat je toch nog lekker kon rijden

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:31

@Susanne, heb je inmiddels alweer les gehad?


Vandaag nieuwe hulpteugels gehaald voor het longeren.
Longeren deed ik altijd graag, maar doordat mijn dochter en ik samen reden, kwam dit er vaak niet van.
Maar nu zij te kennen heeft gegeven te stoppen met rijden, pak ik het weer op.
De vorige teugels heeft hij gesloopt haha.

Merkte wel dat hij nu zoiets had van; serieus? Moet ik nou ineens aan t werk aan de longeerlijn haha.
Hij vond het in t begin met de teugels erop lastig, ik had hem eerst zonder gedaan, even rustig aan warmlopen.
En daarna met. Niet straks gelijk hoor, maar dan kan hij vast wennen.

En ook al ben ik dan niet langer als een half uur met hem aan t werk, ik vind het altijd wel fijn om even op een andere manier samen bezig te zijn.
En volkomen stress vrij is ook fijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:47

19wendy80 schreef:
@Susanne, heb je inmiddels alweer les gehad?


Vandaag nieuwe hulpteugels gehaald voor het longeren.
Longeren deed ik altijd graag, maar doordat mijn dochter en ik samen reden, kwam dit er vaak niet van.
Maar nu zij te kennen heeft gegeven te stoppen met rijden, pak ik het weer op.
De vorige teugels heeft hij gesloopt haha.

Merkte wel dat hij nu zoiets had van; serieus? Moet ik nou ineens aan t werk aan de longeerlijn haha.
Hij vond het in t begin met de teugels erop lastig, ik had hem eerst zonder gedaan, even rustig aan warmlopen.
En daarna met. Niet straks gelijk hoor, maar dan kan hij vast wennen.

En ook al ben ik dan niet langer als een half uur met hem aan t werk, ik vind het altijd wel fijn om even op een andere manier samen bezig te zijn.
En volkomen stress vrij is ook fijn haha


Longeren is ook lekker om te doen! Ik werd er zelf heel rustig van omdat ik mijn aandacht er bij moest houden want anders stond mijn toenmalige verzorgpony gewoon stil :+

Ik heb zaterdag weer les! Helaas maar 1x in de week omdat mijn school geen regelmatig rooster heeft.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:23

Ja, zonder regelmaat is het idd lastig plannen.
Voor de lockdown had ik ook 1 les in de week, maar wel de luxe van een "eigen" paard.

En ja, met longeren moet ik ook de aandacht erbij houden. Want anders heb ik kans dat ik ineens door de bak vlieg omdat hij een versnelling er bovenop gooit hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:38

19wendy80 schreef:
Ja, zonder regelmaat is het idd lastig plannen.
Voor de lockdown had ik ook 1 les in de week, maar wel de luxe van een "eigen" paard.

En ja, met longeren moet ik ook de aandacht erbij houden. Want anders heb ik kans dat ik ineens door de bak vlieg omdat hij een versnelling er bovenop gooit hahaha



Hahaha houdt het interessant :P

Ik kan over een tijdje ergens helpen met de verzorging van 3 paarden. 13 km fietsen, dat wel, maar ik weet wel zeker dat diegene met de paarden omgaat op een manier waar ik achter sta. Bij haar zal in de toekomst ook mijn eigen pony komen te staan. Als ik het volhoud om daar wekelijks naartoe te gaan heb ik een goed alternatief voor de manege! Of ik regelmatig kan rijden is niet zeker maar dat vind ik ook niet per se het belangrijkste nu.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:28

Oh dat is wel een mooi vooruitzicht!
Ook al zo je dan in eerste instantie niet kunnen rijden, je kunt wel bezig zijn met paarden.
En oefenen voor het hebben van je eigen pony in de toekomst.
13 km fietsen is te overzien en je bent minder gebonden aan een vast tijdstip zoals op een manege

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:54

Ja klopt! Even kijken of de accu van mijn fiets dat redt en anders is vast wel te regelen dat ik hem daar kan opladen :D

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:01

Ik heb een nieuw paard gekocht. Aan de ene kant heel erg blij, aan de andere kant beginnen de zenuwen en onzekerheid de overhand te nemen. Ik heb haar gekocht omdat ze voorwaarts was maar niet kijkerig. Bij het proefrijden gebeurde alles om de bak heen en het deed haar helemaal niks. Dat past heel goed bij mij.

Nu ben ik bang dat ik haar straks heb en dat ze niet meer zo braaf is. Dat ik helemaal blokkeer. Ik krijg straks wel hulp dat wel. En het is ook niet zo dat ik geen ervaring met rijden heb. Maar ik heb altijd van die super brave paarden gehad.

Iemand nog tips?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:03

Ik heb morgenochtend weer les. :):)

Heeft iemand nog tips voor een paard wat super koel is in de bak, heerlijk rustig tempo en uitstekende rem, die dan vervolgens op buitenrit verandert in een woeste arabische hengst die snuift en ervandoor wil? :') Ik heb hem gekocht om mee naar buiten te gaan, maar ik kan hier heel slecht mee omgaan. Hij is zo heet en daar word ik vreselijk bang en onzeker van.

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:17

@Britt, geen enkele maar als jij ze krijgt wil ik ze ook wel. Dat is dus exact wat ik met mijn paard ook heb. Als er 4 muren rond zijn dan is hij een lammetje. Gaan we buiten is het drama.

Gisteren dus begonnen aan mijn eerste poging 'maak er een wandelpaard' van. Aan de hand, want omwille van zijn blessure duurt het nog even voor ik er nog op mag. En eigenlijk was die buitenwandeling aan de hand perfect om wel te tonen wat er mis gaat bij mij. Meneer beslist dat hij buiten de baas is. Ik heb afgezien de eerste 15 minuten. Omver geduwd worden, constant trekken, de leiding willen nemen, de keuze maken wat we gaan doen. Mijn god. Ik heb meer dat paard moeten stil zetten en achteruit zetten, laten kalmeren en dan weer verder moeten gaan. De route van een halfuur heeft lang geduurd. Maar ik heb er vertrouwen in, want ik weet wat er mis is nu. Hij moet nu leren (en ik ook) dat ik op onbekend terrein de baas ben, niet hij. Ik ben aan het denken om een lesgever in grondwerk te zoeken die dus met mij mee de baan op wil, en vanaf 0 daar te beginnen. Wat dan vervolgens aan de hand lukt, moet hopelijk erop ook lukken?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:40

Levita schreef:
Ik heb een nieuw paard gekocht. Aan de ene kant heel erg blij, aan de andere kant beginnen de zenuwen en onzekerheid de overhand te nemen. Ik heb haar gekocht omdat ze voorwaarts was maar niet kijkerig. Bij het proefrijden gebeurde alles om de bak heen en het deed haar helemaal niks. Dat past heel goed bij mij.

Nu ben ik bang dat ik haar straks heb en dat ze niet meer zo braaf is. Dat ik helemaal blokkeer. Ik krijg straks wel hulp dat wel. En het is ook niet zo dat ik geen ervaring met rijden heb. Maar ik heb altijd van die super brave paarden gehad.

Iemand nog tips?


Wat leuk! Altijd spannend een nieuw paard. Ik zorg er altijd de eerste paar keer voor dat mijn instructeur erbij is zodat die gelijk op me in kan praten en kan helpen mochten er zich dingen voordoen. En eerst gewoon je tijd nemen.. lekker aan de hand alles laten zien, paar dagen laten relaxen, eerst wat longewerk

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:36

@Levita, gefeliciteerd! Leuk een nieuw paard, maar idd ook spannend.
Ik zou idd er ook voor kiezen om geregeld les te nemen en verder is het vertrouwen krijgen in elkaar.

@Britt, heb echt nul tips voor je haha.

@The_Cat, zie t al helemaal voor me...
En denk dat iemand die les geeft in grondwerk/horsemanship wonderen zal doen voor je!
Er staat bij ons op stal een paard, die niet normaal buiten was te zetten.
Totaal respectloos, trok zich altijd los, soms al in de gang met alle gevaren van dien. Denderde er echt vandoor, besloot zelf een wei te kiezen etc.
De eigenaresse was wanhopig, want niemand durfde haar paard nog te handelen en ze moest steeds van haar werk weg om haar paard buiten te zetten of weer te vangen.
Ze heeft toen iemand laten komen voor paar sessies horsemanship en t is een compleet ander dier!
Nu sjokt ie rustig achter je aan naar buiten en moet je hem zelfs soms mee trekken omdat hij ineens gaat staan grazen of rondkijken

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:14

Vanochtend weer les gehad. Gisteren was hij super onrustig. Constant hinniken, schrapen en niet stil willen staan. Het land was bemest en ze stonden op een ander stuk. Naast hem, met een draad er tussen, staat nu een merrie die flink hengstig is. En toen ik hem terug zette zag ik dat hij daar erg op reageerde. Merrie plassen en hij als een hengst er langs paraderen. Ik vond het zo niet leuk hoe hij deed. Maar ik begreep het toen wel. Vanochtend eigenlijk hetzelfde verhaal.. Eerst maar even wat grondwerk gedaan in het bos en daarna ben ik er op gestapt. Uiteindelijk ging het wel goed. Instructrice er wel naast gelopen hoor, maar ik heb het wel gedaan. :-)
Ik heb zaterdag een les afgesproken op een elektrisch paard. Ik kan dan gaan werken aan mijn houding, zit en balans. Met het idee dat me dat gaat helpen en zekerder maakt.

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:16

Levita een nieuw paard is altijd spannend, jullie moeten eerst goed aan elkaar wennen. Gelukkig heb je wel een nuchter paard gekocht dus dat zal best wel goed komen! :D

Lotje vervelend dat je paard zo onrustig was, vaak blijf je dan zelf ook een beetje hangen in die laatste keer dat het even niet zo goed ging. Toch moet je dan weer vooruit en vertrouwen in betere momenten. Succes zaterdag!



Ik heb vandaag voor het eerst na die ene keer voor de sneeuw dat het zo mega slecht ging weer in mijn eentje 20km gereden. Ik was vanmorgen wel eerst helemaal bang en elke keer nieuwe smoesjes verzonnen zoals: het is wel warm en ze heeft een wintervacht zal ik toch een kort stukje doen? :') Toch heb ik mijzelf herpakt en 20km gereden. Wel heb ik haar eerst even gelongeerd toen kon ik eigenlijk al wel zien dat ze braaf was. We hebben dan ook een super fijne ontspannen rit gemaakt. Dat geeft toch wel een enorme boos voor je zelfvertrouwen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 17:19

Petrichor schreef:
Ik heb vandaag voor het eerst na die ene keer voor de sneeuw dat het zo mega slecht ging weer in mijn eentje 20km gereden. Ik was vanmorgen wel eerst helemaal bang en elke keer nieuwe smoesjes verzonnen zoals: het is wel warm en ze heeft een wintervacht zal ik toch een kort stukje doen? :') Toch heb ik mijzelf herpakt en 20km gereden. Wel heb ik haar eerst even gelongeerd toen kon ik eigenlijk al wel zien dat ze braaf was. We hebben dan ook een super fijne ontspannen rit gemaakt. Dat geeft toch wel een enorme boos voor je zelfvertrouwen. :)


Klinkt heerlijk! Goed bezig :D

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:28

Heel fijn Petrichor!!