Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:29

Fijn dat het goed ging!

Ik heb vandaag voor het eerst na de vakantie thuis op stal gereden. Hij was heel erg gespannen, schoot continu weg buiten. Dus toch maar naar binnen. Daar kan ik er meer aan rijden, en ontspande hij uiteindelijk wel. Ik durf nu ook de spanning om te zetten in impuls om het steeds meer voor mij te laten werken in plaats van tegen mij. Ben er nog lang niet, maar vind het heel fijn dat er al stukken bij zitten waarbij me dat wel lukt.

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 17:49

Ik loop weer hopeloos achter zie ik al :P Zit niet zo vaak achter de computer en op de telefoon typen gaat vaak niet goed :+ Zal er vanavond even werk van maken :D

Maar hebben jullie misschien ook gemerkt of hormonen invloed kunnen hebben? Ik had laatst even weer dat het niet ging maar dat viel samen met de 1e dag van de maand en ik vroeg me af of dat toeval was.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 18:17

Maitestar: het lijkt me heel waarschijnlijk dat hormonen daar ook invloed op kunnen hebben, ook al weet ik niet of ik dat zo ervaar. (Meestal is er te veel variatie in andere dingen om te kunnen zeggen of ik dat zo merk

Had vandaag het idee om een lekker ongecompliceerde les op mijn vaste manegepony in te plannen, maar toen ik daar kwam toch een ander - de pony had al teveel te verduren met alle ponykampen. Dat was even slikken, vooral omdat het paard bij ons deels uit de lessen is gehaald wegens soms onvoorspelbaar. Maar het was een prima les en een fijn paard!

En om toch nog even mijn pennymomentje te hebben ben ik daarna nog maar even langs de pony gegaan. Die dat ook wel leuk vond geloof ik. (En ze staan lekker in een groepspaddock, dus een andere pony overwoog te gaan buurten, maar die werd met een waarschuwende blik op haar plek gezet.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:38

Bij ons eerste paard merkte ik dat wel, die was echt niet te hebben op die dagen van de maand :+ . Dan reed mijn man hem meestal. Of ik reed in de bak, dat ging meestal wel. Buiten was drama dan, continu staken, omdraaien etc. Op een bepaald moment legde ik de link. Hij deed dat trouwens ook als ik vermoeid of om andere reden niet fit was. Dus of het puur hormonaal was geen idee.

Shadow fijn dat het goed ging! En penny momentjes zijn altijd leuk :j

Dit was die van ons trouwens op vakantie. Hij vond zijn zandbak wel heel erg fijn:

Afbeelding

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:13

Ik denk dat hormonen zeker een rol kunnen spelen!
Waarom zouden wij mensen er wel last van hebben en dieren niet?

Dat is ook de reden dat ik monnikspeper heb besteld voor ons paard.
Vooral naar mij toe kan hij soms raar gedrag laten zien. Of nou ja raar, t lijkt gedrag wat bij "voorspel" hoort van paarden. Zijn gedrag ook besproken met een vriendin die vee arts is.

Meestal is t voor het rijden, dan loop ik met hem de bak in. Doe de bak deur dicht en staat hij achter me. Dan begint hij ineens luid aan mijn te snuffelen/ruiken, duwt echt zn neus tegen mn aan, hinnikt zacht diep vanuit zn keel, schacht ook zijn penis uit.
Vandaag was t na t rijden, dan kroel ik even met hem en dan begint hij.
Laatst maakte hij zelfs een raar hupje om mij heen.
Dus voordat hij nog meer rare ideeën krijgt, even kijken of we iets aan zn hormoontjes kunnen doen. Die hij als ruin toch niet zoveel zou moeten hebben

Verder vandaag wel spanning in t begin van t rijden. Onze instructrice heeft een nieuw paard. Pracht beest! Groot...jong(6jr) en pas sinds 3 weken op stal. Nog niet lang geleden geruind.
Ik vind het altijd even spannend om met een nieuw paard in de bak te rijden , weet niet hoe ze reageren.
Maar van de week hebben ze wel even kennis gemaakt terwijl ze aan t uitstappen was bij de paddock waar Limbo stond.
Maar goed, ze verloor op een gegeven moment een beugel, waar haar paard gruwelijk heftig op reageerde. Hij schopte vervolgens hard tegen de bakrand met zijn achterbeen. Ik schrok harder dan mijn paard haha. Maar ik merkte aan alles dat ik veel gefocust was op hun.

Ik heb er wel bewust voor gekozen om daar ook te rijden. Ik had ook de binnenbak in kunnen gaan, maar ik wilde perse deze angst aangaan.

Nadien grapte ze tegen mij; je deed aan schrik training voor jezelf

Nadat zij klaar was met rijden, heb ik nog lekker ontspannen een half uurtje door gereden met hem. Dus met een goed gevoel afgesloten.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:47

Vandaag gebeurde datgene waar mijn grote angst zit :(

Ik was in de binnenbak aan t rijden. Samen met een stalvriendin.
Niks aan t handje, druk aan het concentreren op de dingen die ik afgelopen donderdag mee had gekregen tijdens de les.
In de hoek H begon hij op een gegeven moment te vervelend op de rechterhand. Altijd die hoek, altijd op doe hand. Maar goed, paar keer streng doen en hij ging er weer in.
Tot ze buiten, ter hoogte van die hoek aan t zagen waren.
Toen werd t al lastiger, maar wederom lukte het.

Mijn vriendin is aan t galopperen op de volte, ik draaf op de hoefslag, tot hij ineens 2 meter voor de hoek, zich omgooit en als een speer naar de andere kant van de bak denderd.
Tijdens het omdraaien verloor ik gelijk mijn rechterbeugel. En ik schiet in blinde paniek. T enige wat er in mij opkwam was heel hard HO HO HO NOU roepen en proberen aan de teugels te trekken. Net op t punt dat ik mijn evenwicht begon te verliezen en ik dacht dat hij de bocht om zou gaan, stond hij stil.

Door mijn oerkreet, hoorde een stalgenootje mij die net buiten liep en die stormde de bak in.
Ik zat huilend en trillend op mijn paard. Heb haar gesmeekt om naar me toe te komen en mijn paard vast te houden
T enige wat ik zei; ik wil niet afstappen
Ze is even paar meter mee gelopen. Daarna heb ik nog 2 volte gedraafd en wilde uitstappen. Maar ik was zo gefocust op ieder geluidje, dat t niet lukte te ontspannen .
Ik ben afgestapt, heb hem mee genomen naar de buitenbak. Daar opgestapt en even uitgestapt

Woensdag ga ik weer rijden. Dat zal wel weer even spannend zijn.
Gelukkig heb ik donderdag les. Ik had net aangegeven aan mijn instructrice dat ik het galopperen langzaam wil gaan oppakken, omdat de angst hiervoor mij in de weg zit.
En dan gebeurd dit....alsof het zo moet zijn dan. Dit is echt een teken dat ik serieus aan de gang moet ermee

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 15:57

Heel herkenbaar. Helpt je juf je ook bij je angst en hoe je er mee om kan gaan? Hoe ga je normaal om met de hoek bij de H?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:04

SusanH schreef:
Heel herkenbaar. Helpt je juf je ook bij je angst en hoe je er mee om kan gaan? Hoe ga je normaal om met de hoek bij de H?


Ja, ze helpt bij mijn angst. Ze ziet ook aan lichaamstaal eerder dat ik iets eng vind, dan dat ik t soms zelf doorheb haha.
Ze laat mij ook bewust tijdens de lessen mij stukken verruimen. Zodat ik leer om te gaan met versnellen en ervaar dat ik dingen wel onder controle heb.
Ze neemt alles serieus, luistere naar je, dwingt je tot niks.

Mijn dochter is soms ook wat gestrest en daar gaat ze ook perfect mee om. Zegt dan echt tegen mij dochter, op rustige manier; adem in...adem uit. Tot ze weer rustig is.

De hoek bij H, tja, t blijft soms een dingetje. Het zit ook tussen mijn oren. Op de linkerhand heb ik spanning. En op de rechterhand is er altijd dat stemmetje; hoort/ziet hij iets?
Ik rij hem expres soms paar keer in een volte in die hoek

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:19

19wendy80 schreef:
Woensdag ga ik weer rijden. Dat zal wel weer even spannend zijn.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen maar ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent. Je klinkt als een echte doorzetter. Mag je van jezelf ook even "pas op de plaats ?"
Als je te gespannen op je paard zit werkt het misschien averechts. Een brein is stress (van mens of paard) kan namelijk minder goed leren.
Een tijdje geleden (in coronatijd) heb ik een blog geschreven over visualiseren misschien kan je dat ook eens proberen voor je H-hoek probleem.
En samen met je instructrice ga je vast weer stapjes, drafjes en galopjes zetten ...

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:25

jetm schreef:
19wendy80 schreef:
Woensdag ga ik weer rijden. Dat zal wel weer even spannend zijn.

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen maar ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent. Je klinkt als een echte doorzetter. Mag je van jezelf ook even "pas op de plaats ?"
Als je te gespannen op je paard zit werkt het misschien averechts. Een brein is stress (van mens of paard) kan namelijk minder goed leren.
Een tijdje geleden (in coronatijd) heb ik een blog geschreven over visualiseren misschien kan je dat ook eens proberen voor je H-hoek probleem.
En samen met je instructrice ga je vast weer stapjes, drafjes en galopjes zetten ...


T stomme is....of niet, geen idee....dat tijdens het uitstappen in de buiten bak. De stress weg was.
Ik voel mij ook het meeste op t gemak in de buitenbak. Geen rare geluiden die onverwacht ergens klinken. Hij heeft overzicht en ik heb die ook.
Dus het ritje woensdag doe ik lekker buiten en donderdag met behulp van instructrice rij ik weer in de binnenbak.

En doorzetter, komt omdat ik zo graag met hem aan t werk ben. En het de laatste tijd zo ontzettend goed ging.

En nu ga ik even de tijd nemen om je blog te lezen ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:53

Op de volte in de hoek zou ik juist niet doen. Ik zou eerder kiezen voor iets voor de H de hoefslag af en steeds iets dichterbij. Als er wel weer spanning is dan juist weer wat verder weg. Ik merk dat dat bij ons paard heel goed werkt.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:33

SusanH schreef:
Op de volte in de hoek zou ik juist niet doen. Ik zou eerder kiezen voor iets voor de H de hoefslag af en steeds iets dichterbij. Als er wel weer spanning is dan juist weer wat verder weg. Ik merk dat dat bij ons paard heel goed werkt.



Dat is een goede tip!
Hij heeft de neiging om idd voor de H vaak de hoefslag af te gaan. En ik dwing hem er dan weer op.

Maar als ik je goed begrijp, hem voor zijn. Dus voordat hij er eigenlijk zelf af wil, hem er al af halen. En dit dan steeds een stukje verder?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 05:51

Ja dat is precies wat je doet. En als je dan echt focust op recht afwenden, of juist een mooie halve volte met de juiste stelling en buiging (en misschien een pasje wijken) dan komt de focus in plaats van op de H op jou te liggen, en kan je paard ook sneller ontspannen.

En nog een aanvulling, wat ik ook altijd deed en soms nog doe als Hocus iets spannend vindt, dan loop ik er naast en gaan we even samen kijken. Stel dat ik met losstappen zou merken dat hij de hoek bij H echt niet in wil ga ik er eerst links en rechtsom langs aan de hand net zo lang tot dat relaxt gaat. Toen we net aan onze reis samen begonnen kon dat best wel een paar rondjes zijn, later deed ik standaard 1 rondje beide kanten op. Nu stap ik eigenlijk altijd meteen op. Tenzij hij dus iets heeft waar hij naar gluurt en waar hij strak door wordt. Als ik merk dat het mij ook spanning geeft kan ik hem er toch niet doorheen rijden, dan stap ik liever even af en laat hem kijken. De grap is ook dat hij eerst ab so luut niet in de buurt van voor hem enge dingen durfde te komen. Als we hem nu laten kijken gaat gelijk zijn neus erheen (of er in als dat kan :') ) hij is hierdoor echt veel stoerder geworden :j wat ons ook weer vertrouwen geeft. Het werkt 2 kanten op.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:20

SusanH schreef:
Ja dat is precies wat je doet. En als je dan echt focust op recht afwenden, of juist een mooie halve volte met de juiste stelling en buiging (en misschien een pasje wijken) dan komt de focus in plaats van op de H op jou te liggen, en kan je paard ook sneller ontspannen.


Hiermee ga ik echt eens aan de gang!
Want denk dat het 2 kanten op werkt.
Mijn focus ligt ook vaak al bij de H. Zal hij moeilijk doen of niet?
Soms is t zo erg, dat ik voor de wending bij K al t gevoel krijg; ojee, we zitten weer op deze zijde en deze hand.
De ingang van de bak zit net na de K. Bestaat uit dubbele grote schuifdeuren en dan het poortje in de bakrand. Ik ben er altijd beetje opgespitst dat er ineens iemand binnenkomt en hij dan schrikt.
Dus mijn mechanisme daar is, bij K een gebroken lijn inzetten haha.

Al dit soort dingen zorgen ervoor, dat ik liever in buitenbak rij. Zicht op alles, van ieder geluidje wat ik hoor, weet ik wat het is. En hij kan het zien. Hij ziet graag wat hij hoort. En je creëert een cirkeltje; ik weet dat hij ontspannen is, dus ik stap volkomen ontspannen op, hij loopt relaxt etc

We komen niet vaak met hem van het terrein, iedere haag met ritselende blaadjes. Of struiken met geluid erachter, die zijn spannend.
En vuilniszakken langs de weg, dat zijn gewoon weg vermomde paard etende monsters :D

Wat jij doet, afstappen als hij dingen eng vind.
In het begin dat wij hem hadden, liep ik altijd aan de hand even een door de bak. Linksom en rechtsom idd. Even laten wennen aan de hoeken etc.
In de hoeken bij ons staan pionnen, zodat er goede hoeken gereden worden
Nou die krengen waren doodeng in t begin. Zeker als er een omgevallen was. Dan moesten we er echt af om die recht te zetten haha. Dat is nu niet meer.

Afstappen onder rijden is voor mij een dingetje
Nou ja, eerder t opstappen. Dan moet ik iedere keer weer krukje pakken, ik kom er anders niet op. :roll:

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:32

SusanH schreef:
Ja dat is precies wat je doet. En als je dan echt focust op recht afwenden, of juist een mooie halve volte met de juiste stelling en buiging (en misschien een pasje wijken) dan komt de focus in plaats van op de H op jou te liggen, en kan je paard ook sneller ontspannen.

En nog een aanvulling, wat ik ook altijd deed en soms nog doe als Hocus iets spannend vindt, dan loop ik er naast en gaan we even samen kijken. Stel dat ik met losstappen zou merken dat hij de hoek bij H echt niet in wil ga ik er eerst links en rechtsom langs aan de hand net zo lang tot dat relaxt gaat. Toen we net aan onze reis samen begonnen kon dat best wel een paar rondjes zijn, later deed ik standaard 1 rondje beide kanten op. Nu stap ik eigenlijk altijd meteen op. Tenzij hij dus iets heeft waar hij naar gluurt en waar hij strak door wordt. Als ik merk dat het mij ook spanning geeft kan ik hem er toch niet doorheen rijden, dan stap ik liever even af en laat hem kijken. De grap is ook dat hij eerst ab so luut niet in de buurt van voor hem enge dingen durfde te komen. Als we hem nu laten kijken gaat gelijk zijn neus erheen (of er in als dat kan :') ) hij is hierdoor echt veel stoerder geworden :j wat ons ook weer vertrouwen geeft. Het werkt 2 kanten op.


2 mooie tips bij elkaar, focus verplaatsen en alles vanuit ontspanning waarbij je wel de grens van de comfortzone opzoekt maar er niet overheen gaat. En samen positieve herinneringen opbouwen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:20

Heb het ook geleerd van mijn coach/juf :j het werkt echt!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:25

Ik wil mij hier ook melden. Ik ben, sinds ik kinderen heb, ook vrij angstig geworden. Mijn merrie die bijna 3 jaar geleden overleden is, was extreem braaf. Toen ik op zoek ging naar een ander paard was ik inmiddels moeder geworden en toen merkte ik dat ik echt angstig geworden ben.

Helaas heb ik daarom mijn 2e paard moeten verkopen omdat die misbruik maakte van mijn onzekerheid.

Gelukkig daarna een merrie gekocht die echt super braaf is. Maar ik merk dat ik het nog steeds eng vindt om een bosritje te maken, terwijl ze super braaf is. En ik wil nu toch echt graag weer het bos in. Zelfs met iemand erbij durf ik het niet.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:55

Ik begin ook met 'mijn paard alle hoeken van de bak te laten zien' >;) ;) :j.

Ook is er een truc van Tristan van TRT: stopt Knollie vanwege een monster: op die plek rust. Dan rustig wegstappen en vervolgens aan het werk (draf, galop, voltes etc)(hij doet nog wel eens een kleine volte in fiks tempo) , kom je weer daar: rust. Teugel los, hij hangt in het zadel, echt even niets. Weer wegstappen en aan het werk.
Geeft ook een boel rust!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:00

SusanH schreef:
Heb het ook geleerd van mijn coach/juf :j het werkt echt!

Deze tips zou ik als coach/juf ook gegeven kunnen hebben :)
Soms wel de (binnen)grens van de comfortzone opzoeken maar er nooit overheen gaan.
Dan wordt je comfortzone door het opbouwen van positieve herinneringen steeds een stukje groter.
Stapje voor drafje.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:56

Janneke2 schreef:
Ik begin ook met 'mijn paard alle hoeken van de bak te laten zien' >;) ;) :j.

Ook is er een truc van Tristan van TRT: stopt Knollie vanwege een monster: op die plek rust. Dan rustig wegstappen en vervolgens aan het werk (draf, galop, voltes etc)(hij doet nog wel eens een kleine volte in fiks tempo) , kom je weer daar: rust. Teugel los, hij hangt in het zadel, echt even niets. Weer wegstappen en aan het werk.
Geeft ook een boel rust!


Mijn knollie stopt alleen niet als hij t eng vind. Hij springt opzij of neemt gewoon een afslag eerder haha.

Gelukkig heb ik het afgelopen jaar heel veel goede ervaringen/herinneringen opgedaan met hem.
Ook mede de instructrice. Die slingert mij vlot aan de longeerlijn als ik echt heel erg gespannen ben
Had een keer les terwijl het stormde en ik was ervan overtuigd dat hij er vandoor ging door de geluiden
Dus ze stelde voor om de lijn te gebruiken, dit gaf mij rust. En ik heb braaf rondjes gestapt en gedraafd. Dan maar de focus op houding op je paard

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:57

Levita schreef:
Ik wil mij hier ook melden. Ik ben, sinds ik kinderen heb, ook vrij angstig geworden. Mijn merrie die bijna 3 jaar geleden overleden is, was extreem braaf. Toen ik op zoek ging naar een ander paard was ik inmiddels moeder geworden en toen merkte ik dat ik echt angstig geworden ben.

Helaas heb ik daarom mijn 2e paard moeten verkopen omdat die misbruik maakte van mijn onzekerheid.

Gelukkig daarna een merrie gekocht die echt super braaf is. Maar ik merk dat ik het nog steeds eng vindt om een bosritje te maken, terwijl ze super braaf is. En ik wil nu toch echt graag weer het bos in. Zelfs met iemand erbij durf ik het niet.


Welkom! Ja, het moederschap brengt ook een hoop angsten met zich mee. Want ja, je hebt toch de zorg voor die ukken he.

Fijn dat je weer een paardje hebt gevonden die bij je past.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:49

Citaat:
Mijn knollie stopt alleen niet als hij t eng vind. Hij springt opzij of neemt gewoon een afslag eerder haha.

(...) Dan maar de focus op houding op je paard


Hihi, zo zie je maar weer. Ik rijd een Spaans paard, het stoppen zit in het ras (en wordt door mij nadrukkelijk beloond).

Nu ik er over nadenk: Tristan rijdt heethoofden, die idd ook wegspringen - en meteen zet hij ze stil. (Verder hoeven ze niets, alleen niet weglopen.)

En idd op een veilige manier de focus op jezelf werkt heel goed.

nowi
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 16:25

Mijn pony heeft de hoeken ook een hele tijd eng gevonden. Na lang trainen en hem laten zien dat er echt niks aan de hand is durft hij het nu toch wel. Maar alleen bij mij, zodra er iemand anders op hem rijd dan durft hij het niet meer.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:22

Vanmiddag heeft mijn dochter van 14 op hem gereden
En er was even een lichte aarzeling net voor de hoek, maar ze reed hem er daarna vrolijk doorheen. De rest van de tijd dat ze aan t rijden was totaal geen last meer.

Conclusie, MIJN focus moet die hoek uit :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:23

Confronterend he? Maar ook wel fijn om te zien dat hij het dus braaf doet, als die focus er niet ligt :j .