Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:08

Petrichor wat jammer dat het niet zo lekker ging. Ik vind het trouwens wel super goed van je dat je toch gegaan bent. En dan nog wel zo’n eind!
Had ik niet gedurfd.

Vandaag ging het bij mij ook niet echt geweldig. Hij staat sinds vandaag naast een ander paard met een draadje er tussen. Dat geeft toch wel de nodige spanning bij hem. Daarom vandaag grondwerk gedaan. Met nog twee andere paarden richting het bos een stukje langs de weg. Komt er een vrachtwagen aan. Paard achter mij helemaal in de stress. Achter ons in het weiland ook paarden aan het rennen. Het feest was compleet. Mijn paard ook helemaal in paniek. Wilde er van door, maar ik hield vast. Kwam hard met z’n hoofd tegen mijn hoofd aan . Nou ja, het is allemaal goed gegaan. Daarna ging alles wel weer rustig gelukkig. Gek genoeg bleef ik ook aardig rustig. Was wel heel blij dat ik er niet op zat.
Morgen komt de zadelpasser en ga ik een paar zadels testen. Zie ik wel wat tegenop.. hoop dat hij dan wat rustig is. Anders blijft ze er maar mooi naast lopen

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:07

Ik had een paar jaar geleden best wel rijangst. Nu is het veel minder doordat ik een pony rijd die ik helemaal vertrouw. Mijn springangst is wel nog ontzettend aanwezig, maar ik denk dat springen helaas nooit echt mijn ding gaat worden :(

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:48

Petrichor schreef:
Wendy: Je bent niet de enige hoor, ik kan echt 9 keer een super fijne ontspannen rit gemaakt hebben zonder een vuiltje aan de lucht en de 10e keer ben ik opeens bang om te gaan. Er is niet altijd een verklaarbare redenen voor angst. Zelf denk ik wel eens dat alles wat je in je leven mee maakt werk, privé en alle andere zaken je angst voor het rijden kunnen beïnvloeden. In de zin van waar je snachts over droomt is het verwerken wat je overdag hebt mee gemaakt. Klinkt misschien een beetje raar..


Nee klinkt helemaal niet raar!
Want het is echt zo, soms kun je dan ook beter dat gevoel niet negeren.
De laatste keer dat het dus echt drama was, dat ik zo gespannen was en echt daarna huilend Limbo stond af te zadelen, zat ik al dagen niet lekker in mn vel.
Sliep al nachten slecht.
Eigenlijk moet ik dan zeggen; ik ga niet rijden, ik ga wel lekker stukje wandelen of longeren. Toch bezig zijn met hem, want dat geeft wel ontspanning.

En wat onwijs stoer dat jij alleen een rit hebt gemaakt van 20km!
Ik was never nooit gegaan haha.
Toch is dit mijn droom, om dat ooit te kunnen.
Gisteren kriebelde t wel heel even, om gewoon weer even op te stappen en het pad richting t bos af te gaan met hem.
Iets hield mij nog tegen....maar dat ik die gedachten weer heb, ervaar ik al als positief.

@hapsi, hoe ging het rijden?
En helpen relativeren....sorry...dat is bij mijzelf ook t probleem haha.
En ik baal ook van de winter, want ik wil juist in de buitenbak rijden.
Van de week zelfs toen t een beetje miezerde, lekker de buitenbak in.

@Lotje, jeetje....kopstoot met je paard is erg pijnlijk. Geen hoofdpijn aan overgehouden?
En hoe ging het met het passen? Was hij rustig?

@Shetloveerrr, als springen niet je ding is, dan toch lekker niet?
Doe gewoon waar je je wel fijn bij voelt.

Hier gisteren weer gereden.
In de binnenbak, waar voor mij veel spanning op ligt op t moment. Al neemt t weer beetje bij beetje af gelukkig.
Mijn vriendin had met haar dochter voor mij gereden en 1 balkje liggen.
Gezegd dat ze die maar moest laten liggen
Ik heb er wel 1 bij gelegd, omdat ik bang was dat hij met eentje er over zou springen.
Na de dramatische springmiddag, vind ik balkjes al super spannend.
Dus eigenlijk 45 min lang vanalles gedaan, behalve over die balkjes gaan haha.
Ik reed tegelijk met een meisje
Haar paard was 4 weken niet bereden vanwege een wondje op de rug.
Dus die bokte en protesteerde wel een paar keer

Toen zij de bak uit was en ik aan t uit stappen, ben ik voorzichtig paar keer over de balkjes gestapt haha

Hapsi
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:13

@19wendy80, het ging eigenlijk echt super goed! Het mooie weer hielp natuurlijk ook wel mee, dan voel ik me veel meer op mn gemak. Paar bokken uit protest, maar daar ben ik niet bang voor als t paard maar rustig blijft. Bewijst wel weer dat ik het veel groter maak dan het eigenlijk is haha

Super goed dat je uiteindelijk toch over de balkjes bent gegaan!

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:21

19wendy80, ik heb er gelukkig niet echt hoofdpijn aan over gehouden. Hij kwam vooral tegen m'n kin aan en daar is het een beetje blauw. Gaat wel weer over :-)
Het passen van de zadels ging redelijk. Ik merk gewoon dat hij uit zijn doen is. Ik heb wel gereden, maar zat er niet echt ontspannen op. Het vertrouwen is wat weg en daar baal ik enorm van.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:54

lotje01 schreef:
19wendy80, ik heb er gelukkig niet echt hoofdpijn aan over gehouden. Hij kwam vooral tegen m'n kin aan en daar is het een beetje blauw. Gaat wel weer over :-)
Het passen van de zadels ging redelijk. Ik merk gewoon dat hij uit zijn doen is. Ik heb wel gereden, maar zat er niet echt ontspannen op. Het vertrouwen is wat weg en daar baal ik enorm van.


Auw...ja zo'n paardenhoofd geeft niet mee haha.
Balen dat het vertrouwen even weg is.
Hopelijk zie hij weer snel lekker in zn vel en groeit daardoor het vertrouwen weer. Kost soms gewoon even tijd

Vanmiddag ook weer gereden.
Stond samen met iemand anders op de planning om in de binnenbak te rijden.
Dus dat was fijn.
Alleen ging diegene na een half uur we weer uit en ik was best lekker aan t rijden.
Ondanks t feit dat Limbo vandaag energie teveel had en gruwelijk aan t hangen was, maar juist na dat half uur liep hij heerlijk.
De laatste tijd zou ik gestopt zijn, alleen nog wat uitgestapt hebben.
Nu heb ik nog heerlijk doorgereden en een half uur alleen in de bak geweest.
Niks aan t handje!

Dus langzaam aan komen we weer waar we waren, voordat ik in de dip belanden.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:52

Hoi dames, weer even bijgelezen, ben al even niet zo actief hier in het topic...eigenlijk vooral omdat ik niet echt iets te melden heb :') het gaat best lekker zo de laatste tijd. Ik heb in de tussentijd wel weer meermaals honden in de achterbenen van m’n paard gehad, uit het niets en ook tijdens draf. Dan prijs ik me weer enorm gelukkig dat ik zo’n braaf paard heb want ik word van schrik dan zo boos op die eigenaars...ik heb het op hol slaan incident nog vers in het geheugen staan. Ook in de bak gaat het goed, ik moet mezelf er wel nog steeds toe zetten, maar dan doe ik het ook gewoon. Minpunt is wel dat ik mezelf bij een dressuurtraining telkens stukrijd....zelfs nu met een zadelbontje... :(

lotje: ik kan ook niet rijden als de zadelpasser er is, ik Blokkeer dan finaal en m’n paard loopt dan gewoon niet, die voelt m’n spanning. Maar ik heb het naast me neer gelegd.... heb je nu een ander zadel?

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:07

Pallatin, ik ga volgende week nog een zadel proberen en daarna maak ik een keuze. Ik had er al één getest en die was wel heel fijn. Dat moet ik ook gewoon echt in mijn eigen tempo doen. Anders ligt er zoveel druk op voor mij, en dan komt er van goed testen niets terecht. Het is net wat jij ook zegt, daar moet ik me bij neerleggen. Er zijn ergere dingen ;-)

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:27

Hi allemaal, stille meelezer hier. Hier 10 jr geleden van mn jonge paard gevallen, gedeeltelijke dwarslaesie opgelopen. Sindsdien wel enthousiast blijven rijden(ik heb 3 paarden), maar wel vaak met spanning. Vooral als ze ergens naar kijken raak ik echt in de stress. En als er een keer iets gebeurd dan gaat het op het moment zelf nog wel goed, maar zodra ik eraf ben en de dagen erna dan bouw ik echt enorme spanning op om er weer op te gaan.
Ik heb 3 jr geleden een nieuw paard gekocht, maar bleek te kijkerig te zijn voor mij en reageerde erg op mijn spanning, die heb ik toch weer verkocht na 1.5 jr omdat ik er echt niet lekker meer op kon rijden, het kijkerige werd door mijn spanning erger en erger.
Nu heb ik sinds ruim een jaar weer een nieuw paard en die is over het algemeen heel braaf, maar kan ineens enorm snel uit de hoek komen. Hij is heel bang iets fout te doen en als hij dan zo'n paniekaanval krijgt (om niks) dan schiet en stuitert hij echt alle kanten op. Gelukkig ben ik er nog nooit afgevallen, maar gister schrok hij weer zo, echt zielig. ik schoof echt even flink ernaast zo snel was hij en hoewel het er voor het zicht vast niet zo erg uit zag zit het dan echt enorm in mijn hoofd gelijk :(
Vandaag een dag longeren en dan "moet" ik er morgen weer op van mezelf, maar ik zie er al zo tegenop dan en dan nog extra met de kou.
Echt balen dat die angst er altijd in blijft, ookal is het met ups en downs..

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:16

Welkom SuperZodiaX. Jeetje, wat heftig dat je een gedeeltelijke dwarslaesie hebt overgehouden aan een val. Dat je dan überhaupt nog op een paard stapt vind ik echt super knap!!
Waarom moet je er van jezelf op? Je kunt toch ook andere dingen gaan doen waar je je wel lekker bij voelt. Met die kou zijn alle paarden fris, zelfs mijn IJslander.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:20

Waarom zou je er inderdaad 'op moeten'? Nu je de kans hebt en je nog niet in de stress zit. Probeer even op een rationele manier naar dat gevoel te kijken. Wat ge je verliezen als je er niet op gaat rijden, wat win je? In deze kou zijn ze inderdaad allemaal wat heviger, dus probeer nu voor jezelf niets te forceren.

Hapsi
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:57

Wauw SuperZodiax, wat knap dat je toch bent blijven rijden! Heel begrijpelijk dat je het spannend vindt om er dan weer op te gaan nadat hij zo is geschrokken, maar misschien is het helpend om te bedenken hoe vaak het al goed is gegaan? Wees trots op het feit dat je er ondanks de angst elke keer weer gewoon op gaat zitten!

Ik snap dat trouwens wel hoor, dat je van jezelf erop 'moet'. Hoe meer redenen ik ga bedenken om niet te gaan rijden hoe groter de stap wordt om het wel te doen, dus soms is de beste optie jezelf een flinke schop onder de kont geven om erger te voorkomen. Niet rijden zou dan dus wel een verlies kunnen zijn. Dat is natuurlijk niet erg als je dat zelf prima vindt, maar om verder te komen heb ik geleerd dat het nuttig kan zijn om je grenzen op te zoeken. Vaak valt het dan eigenlijk wel mee.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:17

Hapsi schreef:
Wauw SuperZodiax, wat knap dat je toch bent blijven rijden! Heel begrijpelijk dat je het spannend vindt om er dan weer op te gaan nadat hij zo is geschrokken, maar misschien is het helpend om te bedenken hoe vaak het al goed is gegaan? Wees trots op het feit dat je er ondanks de angst elke keer weer gewoon op gaat zitten!

Ik snap dat trouwens wel hoor, dat je van jezelf erop 'moet'. Hoe meer redenen ik ga bedenken om niet te gaan rijden hoe groter de stap wordt om het wel te doen, dus soms is de beste optie jezelf een flinke schop onder de kont geven om erger te voorkomen. Niet rijden zou dan dus wel een verlies kunnen zijn. Dat is natuurlijk niet erg als je dat zelf prima vindt, maar om verder te komen heb ik geleerd dat het nuttig kan zijn om je grenzen op te zoeken. Vaak valt het dan eigenlijk wel mee.

Ja precies dit dus. Hoe langer ik wacht hoe meer ik een drempel opbouw. En ik weet ook dat mijn paard er niet braver op wordt hoe langer ik er niet op rij. Het moeten komt ook een beetje voort uit dat het mijn werk is, we hebben een manege/pensionstal, ik geef veel lessen (toevallig ook veel angstige ruiters haha), heb meerdere paarden staan en alleen op deze heb ik het, maar dit is wel mn beste paard waar ik mn dromen wel waar mee wil maken. Dus tja, dan leg ik mezelf toch wel wat druk op. Maar vanmorgen gereden en hij was superbraaf, morgen weer gelijk en dan hoop ik dat het alweer wat minder is geworden.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:45

lotje01 schreef:
Pallatin, ik ga volgende week nog een zadel proberen en daarna maak ik een keuze. Ik had er al één getest en die was wel heel fijn. Dat moet ik ook gewoon echt in mijn eigen tempo doen. Anders ligt er zoveel druk op voor mij, en dan komt er van goed testen niets terecht. Het is net wat jij ook zegt, daar moet ik me bij neerleggen. Er zijn ergere dingen ;-)

Nou idd, je bent Anky niet, dus geeft niks hoe je op zo’n moment rijdt. Het gaat er om hoe het zadel voelt en of je daar lekker in zit, even los van de spanning. Mag je het zadel wat bevalt een week of wat testen? Dat mocht ik toen ook en die is het toen niet geworden. Ik ben ruim een jaar bezig geweest.... :') mijn paard is een Gelderse en die heeft een rechte rug....tegenwoordig zijn daar niet veel zadels voor te vinden.

Welkom superzodiax....ik heb respect voor je hoor, dat je na zo’n schade aan je lijf toch weer te paard gaat, lijkt me nog moeilijker als het ook nog onderdeel uitmaakt van je beroep. Dat lijkt me toch extra druk geven. Voor mij is het een hobby, dus gaat t een dagje niet: geen haan die dr naar kraait... :')
En ik herken je stukje over drempels heeeeel goed, ik heb dat ook...nog steeds. Nu met die extreme kou en sneeuw in de halfopen bak was ik ook wel een beetje voorbereid op een loperig en kijkerig paard. Toen ik met m’n paard naar de bak liep vroeg een stalgenoot met wat verbazing ‘ga je rijden?’.... ik denk dan ja, ik ga rijden, of ik ga het iig proberen, want als ik m dagen stil zet en ik ga er dan weer op is voor mij die drempel ook te groot en tja, de kans dat hij na dagen veel op stal ivm de sneeuw en dan niet rijden wel uit z’n bol gaat is dan juist groter, dus kan beter elke dag wat met m doen....ik heb me aan m’n vaste ritueel gehouden, dus paar rondjes ernaast lopen en aansingelen En hup er op....hij verblikte of verbloosde niet, alleen een hupsje toen er een laag sneeuw van de wand aan de binnenzijde naar beneden gleed toen ik langsreed....tja, ik schrok ook.... :') Al met al ben ik heel trots op mezelf en m’n knol.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 18:00

@SuperZodiax, welkom!
En ik vind t niet meer dan logisch dat jij spanning hebt met rijden.
En aan kent zeg ik; waarom jezelf dwingen erop te moeten. Aan de andere kant snap ik t ook wel.
Ergens dwingen we onszelf allemaal enigzins om er op te gaan, als we echt volkomen aan onze angsten toe zouden geven, stappen we allemaal niet meer op haha.
We gaan hier iedere keer weer vol de confrontatie aan met onszelf


@pallatin, goed van jullie!
En wat fijn dat je toch dan met een tevreden gevoel gereden hebt.
Kun je maar weer mooi in je stak steken!

Gisteren samen met mijn dochter gaan rijden.
Zij had de pony van vrienden uit onze stal getrokken en een hindernis neergezet.
Ze vroeg of ik dat goed vind, van binnen dacht ik neeeeee! Want Limbo wordt enthousiast van hindernissen, maar zei tuurlijk schat.
Maar goed, bak was nat op de AC lijn. Door de sneeuw die door de spleet in t dak naar beneden was gekomen. En op de bakrand bij C lag sneeuw.
En de stal eigenaar zei van te voren dat er nog een vrachtwagen kon komen om brokken te leveren.

Al met al was ik zo gefocust op alles om me heen. En zo bezig met wat als.....dat ik een zenuwachtig lopend paard onder me had. En hij op een gegeven moment een bokje gaf, alsof hij wilde zeggen; uhm hallo, mens daar op mm rug. Wat wil je nou!

Ik ben toen ook maar afgestapt
Zadel afgedaan en wat grondwerk gedaan met hem
En terwijl hij braaf naast mij stond, filmpjes gemaakt van mijn dochter die aan t springen was haha.

Vorige week toen ik zo lekker reed, had ik ook weer oortjes in om muziek te luisteren. Doe ik morgen ook weer
Geeft toch afleiding.

Hapsi
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 19:56

19wendy80 schreef:
Gisteren samen met mijn dochter gaan rijden.
Zij had de pony van vrienden uit onze stal getrokken en een hindernis neergezet.
Ze vroeg of ik dat goed vind, van binnen dacht ik neeeeee! Want Limbo wordt enthousiast van hindernissen, maar zei tuurlijk schat.
Maar goed, bak was nat op de AC lijn. Door de sneeuw die door de spleet in t dak naar beneden was gekomen. En op de bakrand bij C lag sneeuw.
En de stal eigenaar zei van te voren dat er nog een vrachtwagen kon komen om brokken te leveren.

Al met al was ik zo gefocust op alles om me heen. En zo bezig met wat als.....dat ik een zenuwachtig lopend paard onder me had. En hij op een gegeven moment een bokje gaf, alsof hij wilde zeggen; uhm hallo, mens daar op mm rug. Wat wil je nou!


Oh zo herkenbaar dit, zo bezig zijn met wat er zou kunnen gebeuren. Ik zou tijdens het rijden echt de hele tijd afwachten tot die vrachtwagen komt en mijn denkbeeldige rampscenario uitkomt. Op zo'n moment is het toch wel jammer dat paarden je zo goed aanvoelen haha. Zou handiger zijn als ze geen besef hebben en gewoon lekker doorlopen als we nerveus zijn in plaats van gezellig mee te gaan doen. Aan de andere kant, je dochter zal het vast niet vervelend hebben gevonden dat je nu filmpjes van haar kon maken :)

Dat van muziek luisteren is inderdaad wel een goed idee, ga ik ook eens proberen!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:04

Dat dus idd! Ojee, dadelijk komt de vrachtwagen en dan schrikt hij.
Of als ik langs de bakdeur rijd; ojee, dadelijk schuift ineens iemand de deur open en dan schrikt hij.
Ojee, dadelijk komt de eigenaar terug met een nieuw paard op de vrachtwagen en reageert hij op t uitladen.

Dus ik luister steeds naar wat er buiten de dak gebeurd, ik kan dat niet zien.
En als ik muziek luister, dan doe ik dat niet.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:26

19wendy80 schreef:
Dat dus idd! Ojee, dadelijk komt de vrachtwagen en dan schrikt hij.
Of als ik langs de bakdeur rijd; ojee, dadelijk schuift ineens iemand de deur open en dan schrikt hij.
Ojee, dadelijk komt de eigenaar terug met een nieuw paard op de vrachtwagen en reageert hij op t uitladen.

Dus ik luister steeds naar wat er buiten de dak gebeurd, ik kan dat niet zien.
En als ik muziek luister, dan doe ik dat niet.


Dit komt mij ook heeeel bekend voor. Zo gaat het bij mij ook :j
Misschien is voor mij met muziek rijden ook wel een goed idee.

Ik mag het zadel zeker een tijdje proberen. Het ene zadel heb ik al een paar keer geprobeerd en de andere haal ik morgen op. Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om een goed passend en fijn zadel te vinden. En ze zijn duur genoeg, dus ik wil er wel zeker van zijn.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:56

lotje01 schreef:
19wendy80 schreef:
Dat dus idd! Ojee, dadelijk komt de vrachtwagen en dan schrikt hij.
Of als ik langs de bakdeur rijd; ojee, dadelijk schuift ineens iemand de deur open en dan schrikt hij.
Ojee, dadelijk komt de eigenaar terug met een nieuw paard op de vrachtwagen en reageert hij op t uitladen.

Dus ik luister steeds naar wat er buiten de dak gebeurd, ik kan dat niet zien.
En als ik muziek luister, dan doe ik dat niet.


Dit komt mij ook heeeel bekend voor. Zo gaat het bij mij ook :j
Misschien is voor mij met muziek rijden ook wel een goed idee.

Ik mag het zadel zeker een tijdje proberen. Het ene zadel heb ik al een paar keer geprobeerd en de andere haal ik morgen op. Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om een goed passend en fijn zadel te vinden. En ze zijn duur genoeg, dus ik wil er wel zeker van zijn.



Een zadel is een hele investering en belangrijk voor jezelf en paard, dus moet idd wel echt goed zijn.
Fijn dat je eerst even kunt testen.

Vanmiddag weer gereden en bewijs is geleverd.
Muziek op doet wonderen *\o/*
Zorgt toch weer voor de nodige afleiding.

Morgen mijzelf expres alleen in de binnebak ingedeeld en dan even de ultieme test haha

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:13

19wendy80 schreef:
Vanmiddag weer gereden en bewijs is geleverd.
Muziek op doet wonderen *\o/*
Zorgt toch weer voor de nodige afleiding.

Morgen mijzelf expres alleen in de binnebak ingedeeld en dan even de ultieme test haha


Succes! *\o/*

Hier ging het eigenlijk heel goed, maar met de sneeuw spelen toch de kriebels weer op. De bak is bevroren, dus we kunnen niet rijden. Hij staat 24/7 buiten, maar kan nu niet rennen en dollen door alle sneeuw en ijs. Dus ik moet zeggen dat ik het dan toch spannend ga vinden om er weer op te kruipen.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:50

Als je daar bang voor bent, is het dan niet een idee om eerst even te longeren voor je weer gaat rijden?

Wij hebben gewoon echt mazzel dat we ook een binnebak hebben.
Dus ook al rij ik een dag niet, dan laat ik hem los in de bak en even rennen.
Als hij mij aan ziet komen met lange zweep, gaat hij acuut volle bak aan de sjees.
Om vervolgens luid snuivend stil te gaan staan _O-

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 23:27

Herkenbaar zelf overal paniek van maken, ik heb dat met buitenritten ook altijd steeds weer rampscenario's bedenken. Bij elk ding straks schrikt hij hiervan of daarvan, zo irritant!

Succes met het zadel! Een goed zadel is ook belangrijk voor je angst. Ik heb een zadel verkocht die ik super fijn vond zitten maar waar ik mij wel heel erg onzeker en bang in voelde. Ik heb nu een western zadel en daar zit ik goed stevig in en dat geeft wel zelfvertrouwen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 10:13

Heb een tijdje niet mee gekletst, omdat het bij ons eigenlijk gewoon nog steeds heel goed gaat. Helaas nu door de sneeuw kunnen we even niks, want we zijn verhuisd en hebben nu alleen een buitenbak. Wij gaan ook eerst longeren hoor voor we er straks weer op kruipen :j . Pony van onze dochter ook, want die zal ook wel lekker fris zijn.

lotje01 fijn dat je het zadel uit mag proberen.

19wendy80 goede tip om muziek op te zetten.

SuperZodiax welkom. Als ik je goed begrijp zit het hem in de druk die je jezelf opgelegd hebt. De eerste les die ik geleerd heb van mijn angst coach was je MOET niks. Voelt het niet goed, stap je gewoon niet op. Of, als je er al wel op zit, stap je af. Dat was voor mij zo bevrijdend. Het gevoel dat ik niks moest zorgde er juist voor dat ik steeds stukje bij beetje mijn grenzen durfde te verleggen. En ik ben vaak genoeg afgestapt hoor, dan stapten we gewoon een paar rondjes rond de bak, ik met het paard aan de hand. Als ik dan voelde dat ik weer rustig was, stapte ik weer op. Eigenlijk ben ik er altijd weer terug op gegaan.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:31

@SusanH, ja die sneeuw mag van mij ook wel weer weg haha.
En ik doe t ook, als ik de spanning niet wegkrijg, stap ik af.
Soms stap ik weer op en soms niet, ligt aan hoe t voelt.

Vandaag dus sinds weken weer echt alleen alleen in de bak gereden.
Muziekje op.....in t begin mee zingen,want dan kan ook niet onbewust mijn adem inhouden.
En t ging eigenlijk ontzettend goed!
Een keer schoot hij weg bij de M, maar voor de B had ik m terug.
Daarna even gestapt en paar keer die ademgehaald en weer verder gegaan.

Ik beschreef t later aan mijn dochter.
Ik had in mn hoofd om hem op de lange zijde te verruimen, maar gaf hem te vroeg wat been. Net na de bocht en dat is voor hem t sein om te galloperen haha.
Ik doe nog steeds geen galop, dus schrok er van.
Verruimen in de draf doe ik wel, maar idd wacht ik normaal tot verder uit de bocht

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:43

Hoi dames, hebben jullie ook ‘last’ van de avondklok in combi met vrieskou en het tijdgebrek wat daardoor ontstaat? Ik was gisteravond zoveel tijd kwijt met watersjouwen en de paarden van stalgenootjes checken (zij doen dat in de ochtend voor de mijne) dat ik na het zadelen nog welgeteld één kwartier had om te rijden... -O- ik had daardoor geen tijd voor m’n ernaast lopen en singelen ritueel en laat het gisteravond nou ook echt heeeeeel koud zijn waardoor paardlief begrijpelijkerwijs best frissig was. Ik er snel op, nadat ik z’n uitrijdeken in de hoek had gelegd en uiteraard was die deken toen ik het eerste rondje doorwas heulllll eng... :') Hij blies zich helemaal op en stond zelfs te snurken....Susan, jouw tip indachtig: ik ben er maar even af gesprongen en naar de deken gelopen en hij had echt zoiets van: hee, een deken...o is dat alles, dus ik er meteen weer op en m wel meteen aan laten draven, want hij had t gewoon koud. Tot de wekker ging gedraafd en wat korte stukjes gegaloppeerd (bodem knetterhard) en toen ging de wekker al.... :roll:
Maar toen liep ie hartstikke lekker en ik had ook kunnen denken: kwartiertje? Laat maar dan. Ik ben blij dat ik t toch ff gedaan heb.