Kletstopic voor angstige ruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:35

SusanH schreef:
Wat goed!

Mijn dochter heeft mijn genen. Vandaag in de springles liep het niet. Ze blokkeert door angst. Ik moest vroeger door, hoe bang ik ook was. Gaan wij niet doen. Voorlopig maar even geen springles tot ze zelf weer aangeeft te willen. Het zit echt tussen haar oren want ze kan zat rijden. Maar ze zit zichzelf in de weg.


Zo herkenbaar!

En wat fijn dat jou dochter het geluk heeft dat haar ouders naar haar luisteren en serieus nemen.



Mijn dochter kan echt wel rijden en weet ook veel qua techniek.
Maar daarnaast is ze ook ontzettend perfectionistisch en onwijs kritisch op haar zelf.
Wat zich dan uit in totale stress en paniek. Gefocust op alles, behalve zichzelf. Tot tranen aan toe.
11 oktober rijd ze haar eerst "wedstrijd". Ze begint met de BB, puur om teveel stress te voorkomen.

In het begin dat wij Limbo hadden, was ze ook onzeker en wat angstig.
Terwijl ze op de manege op vanalles en nog wat stapte.
Maar ze heeft het afgelopen jaar knetterhard gewerkt en enorme sprongen gemaakt. Alleen moet ze die zelf nog gaan zien

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:52

Ja idd dat is het ze moeten het zelf ervaren. Dochter heeft sinds kort een eigen pony. Superbraaf dier. Zondag eerste wedstrijd, F3, heeft ze al 2 keer met een manege pony gereden met keurige punten. Zondag met Branco. Maar dat is dan ineens wel heel spannend. Ze verzint de grootste rampscenario's. Tot ik zei dat ze de braafste pony had. Toen maakte ze de klik en zei ik ga het gewoon proberen. We zien wel hoe het gaat. Als ze het toch niet ziet zitten doen we het niet.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:58

Onze dochter is 14 en zegt dan; ja, is dat niet voorschut als ik BB rij?

Of juist; ja, maar ik start tussen de paarden en daar rijden allemaal volwassenen.

Als ik dan zeg, dat BB juist fijn is. Het samen met je paard kennis maken met wedstrijden en alles wat erbij komt kijken. Zonder dat je de druk voelt, dat je op een bepaalde plek kunt eindigen.

En wat t tweede betreft zeg ik dan; schat, als mama wedstrijden gaat rijden, start ik ook in de B.
Dan moet ze lachen en zegt; ja, daar heb je ook gelijk in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:55

Mijn dochter is bang dat ze voor schut staat omdat ze er af gaat vallen, of omdat hij schrikt, of omdat ze slechte punten haalt. De sfeer op de manege is juist heel fijn. Die kinderen leven zo met elkaar mee, steunen elkaar. Daarom fijne plek voor debuut. Ze mag ook nog Bixie starten. Zo lang dat nog mag laat ik haar lekker in de Bixie. Ze is 10, dus kan nog even :j . Met 14 kan dat idd niet meer. Maar BB is ook een mooie instap. Binnenkort mag je vanaf je 12e met een paard tussen leeftijdsgenoten rijden. Hoeft je dochter niet meer tussen de volwassenen te rijden. Dat scheelt straks misschien ook.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:31

Op een manege, zo onderling is echt superfijn idd.
Ze kennen elkaar allemaal al. Dus grote gun factoren.

Toen mijn dochter nog op de manege reed, hadden ze ook geregeld spring en dressuur wedstrijden. Was echt super leuk.

En goeie tip van die jeugdrubrieken!
Die wedstrijden zijn er dus al zie ik niet op de kalender van de KNHS, maar wel minimaal. De enige die ik kan vinden, binnen een straal van 100km, is aanstaand weekend hahaha. En verder helemaal niks.
Dus hopelijk wordt het snel zo, dat het bij iedere wedstrijd is.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 21:47

Britt_xxx schreef:
Hier helaas echt een mega terugval, want ik ben vandaag keihard van mijn pony gevallen. Schoot er in rengalop vandoor en daarna bokken en steigeren. -O-
Gelukkig niets gebroken, maar ik ben erg bang voor als ik er weer op moet... help...


Wat ontzettend rot Britt, wel fijn dat je er ondertussen weer even op hebt gezeten! Ik hoop voor je dat jullie weer de weg omhoog vinden en dat het vertrouwen snel weer groeit :j

Ik heb zelf ook weer wat stappen gezet waar ik toch best trots op ben. Ik ben in tegenstelling tot de meesten veel meer op m’n gemak met rijden in het bos, maar heb desondanks na m’n valpartij nog een tijd lang met een lange stootteugel gereden, dat gaf mij wat meer rust: een soort noodrem....ik ben vorig jaar met een borsttuig gaan rijden met een martingaal en dat was alweer een stapje in de goede richting. Een paar weken terug kwam ik er na een buitenrit achter dat het tuig wel omhing maar ik de martingaal was vergeten aan te haken.... :') Aangezien ik de hele rit met een lange teugel had gereden en niks had gemerkt heb ik de stap gezet om het borsttuig er helemaal af te laten...klinkt misschien echt stom, maar voor mij is dat best huge....gaat gewoon super en durf nog steeds met 1 hand te rijden.... *\o/*
En ik heb vorige week voor het eerst met mijn paard in de manege-binnenbak aan een kleine groepsles meegedaan....vond ik ook best stoer van mezelf; ik sta er al 4 jaar en heb daar in die bak nooit gereden. Vond ik eng: kleiner, kantine erboven, enge spiegels, enge hekken en deuren....paardlief was in die 4 jaar er 2x geweest.....en zoals te verwachten: afgezien van 1 schrikje was ie suuuuuperbraaf....het zit echt allemaal tussen mijn oren met al die rijbak doemscenario’s....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:42

Wat goed!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 18:22

@Pallatin, super goed! En klinkt helemaal niet stom, dat het een stap voor je is om zonder borsttuig te rijden. Ook al ging het laatst goed, om het dan bewust ook af te laten, is weer een ander ding he.
T is dan toch een beetje je houvast geworden.


Hier vandaag echt een baaldag qua rijden.
Hoe goed en gelukkig ik maandag was, zo beroerd was t vandaag.

Vriendin en haar dochter waren ook op stal. Ze gingen in de binnenbak rijden en ik dacht; perfect moment om ook daar te rijden. Niet alleen, dus houvast voor mij.
Eerste 10 min ging goed en daarna voelde ik de spanning oplopen. Bij ieder geluidje van buitenaf, dacht ik: dadelijk gaat hij er weer vandoor.
Na 20 min afgestapt, naar de buitenbak gegaan. Maar de spanning zat zo hoog in mijn lijf, dat ik ook daar de ontspanning maar niet kon vinden.
Dus afgestapt en nadat hij op stal stond, even een potje gehuild omdat ik gruwelijk baalde.

Gelukkig heb ik zaterdag weer les

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:48

Ach Wendy.... :knuffel: hoe reageerde je paard op de spanning? Ging hij er ook vandoor? Want anders kun je er iig uithalen dat jij een keer echt je dag niet had, maar je paard desondanks niet erg gereageerd heeft op je spanning. We hebben denk ik allemaal wel eens een dag dat je vastloopt, morgen gaat het vast beter. Desnoods een stapje terug en van daaruit weer verder het vertrouwen uitbouwen

Ik had gister m’n 2e les in de manegebak en ondanks dat paardlief nu juist wat kijkeriger was dan vorige keer heb ik het redelijk goed opgelost en toch best lekker gereden uiteindelijk. Nu met de weersomslag en de kortere dagen zal ik minder het bos in kunnen en meer in de bak moeten rijden...zie dr nu al een beetje tegenop....bah!

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:31

@Pallatin, fijn dat je toch met een goed gevoel hebt afgesloten. Kun je toch maar weer mooi in je zak stoppen!
En ik herken het hoor, jammer dat het binnen seizoen daar is haha


Hoe reageert mijn paard op mijn spanning....hij gaat er niet vandoor.
Dat is in een heel jaar dus maar 1x gebeurd.
Hij wordt er wel kijkerig van. Als de spanning te hoog wordt wil hij nog weleens opzij springen of het ontwijken.
Maar reageren op mijn spanning doet hij dus zeker wel.
En ik weet dat wij samen in de bak kunnen rijden! Hebben we verdorie al zo vaak gedaan. Compleet met stortbuien op het dak haha. Dat een andere stalgenoot, die de binnenbak ook t liefste vermijd, zei; oh dat jij dat alleen durft zeg.

Vandaag dus les.
En dan de volgende keer dat ik er rij, maar even terug naar wat ik in t begin deed. Rijden met oordopjes in en muziek luisteren. Dan hoor ik niet alle geluidjes

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:50

19wendy80 schreef:
Vandaag dus les.
En dan de volgende keer dat ik er rij, maar even terug naar wat ik in t begin deed. Rijden met oordopjes in en muziek luisteren. Dan hoor ik niet alle geluidjes


*kruipt uit eeuwige mee lees mode*

Zelf liedjes zingen (boeiend niemand hoort je :+ ) helpt ook goed hier tegen! Ben je ook afgeleid van ‘de stilte’ en je spanning.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:26

Dispar_Vulgo schreef:
19wendy80 schreef:
Vandaag dus les.
En dan de volgende keer dat ik er rij, maar even terug naar wat ik in t begin deed. Rijden met oordopjes in en muziek luisteren. Dan hoor ik niet alle geluidjes


*kruipt uit eeuwige mee lees mode*

Zelf liedjes zingen (boeiend niemand hoort je :+ ) helpt ook goed hier tegen! Ben je ook afgeleid van ‘de stilte’ en je spanning.


Dit deed ik altijd met mijn eerste paardje als ik op buitenrit onder de snelweg door moest. :D ..vooral vrachtwagens gaven dan zo’n herrie boven je hoofd dat ik dan ook altijd hard zong om haar af te leiden....
Ik moest vandaag ook wel weer lachen om mezelf en m’n bakfobie: na de buitenrit vroeg mijn stalgenootje of ze even op mijn paard in de grote rijhal mocht rijden: haar paard is al een dagje ouder en kan wat serieuzer dressuurmatig werk niet meer....dus ik alweer waarschuwen: ik hoop dat ie braaf is, want hij is al weken niet in die bak geweest en het was druk in en om de bak...blablablabla....nou beest was weer doodbraaf....alleen verbaasd dat ie ook nog aan t werk moest in de bak na in het bos te hebben gelopen...En ondanks dat ze er voor het eerst opzat had ze m heel lekker aan t lopen....dat is dus weer heel confronterend voor mij: ik ben dus echt geen sterruiter :') ...

@ Wendy: hoe ging het vandaag?

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 23:18

@Dispar_Vulgo, ik zing zo vals, dat ik er zelfs van schrik haha. Maar wat ik wel vaak doe, om mijzelf af te leiden, is hele verhalen vertellen tegen hem _O-

@Pallatin, ik denk dat er meer ruiters rondrijden die geen sterruiter zijn dan wel.
Maar dat is dan echt zo'n momentje van: okeeeee, daar sta ik dan met al met waarschuwingen haha.

Hoe t vandaag ging, met horten en stoten. En toch ook echt wel goed.
Genoeg spanningsmomenten bij mijzelf. Vooral toen er een meisje met haar mini pony de bak in kwam :=
Gelijk weer de gedachten dat hij er vanalles van vind.
Maar juist door die spanningsmomenten veel geleerd. En dan vooral hoe er mee om te gaan, handvatten om de spanning af te laten vloeien.
Vaak langs de kanten gereden die ik normaal spannend vind en die gingen super goed. Hij maakte geen schriksprongetjes of iets dergelijks. Alleen af en toe galopssprongen, maar dan had ik hem gelijk terug. Dus dat geeft mij allemaal weer vertrouwen.

En mijn instructrice heeft gezegd dat het werkelijk gaan beginnen aan galopperen dichterbij komt.
Mijn houding is al zoveel verbeterd, nog even paar lesjes daarmee aan de gang
En werken aan de spanning en dan gaan we het langzaam aan kleine stukjes proberen

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:59

Super fijn dat het zo goed ging Wendy!!, *\o/*

Misschien ook wel ‘goed’ dat er een potentiële bakkabouter (pony) in de bak kwam....dat was een prikkel, maar daar ben je nu goed mee omgegaan en je hebt lekker doorgereden! Daar kun je trots op zijn. En wat super dat je het galopperen kunt gaan oppakken. Dat is toch mooi? Ik vind het nog makkelijker ook omdat je gewoon op je kont kunt blijven zitten ipv lichtrijden waar je toch makkelijker uit balans kan raken.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:24

Klopt, ik was ook wel blij met die prikkels op dat moment. Dan kun je er ook daadwerkelijk mee aan de slag. En leer je juist op het moment dat je spanning hebt, wat er voor jou helpt om het weg te krijgen.

Ook geleerd om minder in het moment te gaan zitten en vooruit kijken. Dus niet; ojee de hoek bij H, hoe gaan we die door. Nee, na de E al gaan kijken, bij C wenden we af. Dan haal je de focus weg van een hoek en ben je al bezig met de volgende stap.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:07

Hoi dames, hoe gaat het met jullie? Hopelijk gevalletje geen posts is goed nieuws?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:10

Hier gaat het eigenlijk veel beter dan sinds mijn laatste post! Ik heb vandaag les gehad, en hij was zo verschrikkelijk braaf. Heb vandaag voor het eerst weer met volle teugen genoten van het rijden, eigenlijk na de eerste vijf minuten helemaal niet meer bang geweest en echt kunnen rijden. Nog geen galop gedaan, maar genoten van de stukken draf en dat hij die fijne aanleuning spontaan aan mij aanbood...

Moet er wel bij vermelden dat ik nu rijd met een airvest, en dat geeft me een hoop rust!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Kletstopic voor angstige ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:14

Met volle teugels genieten, dat klinkt goed! :D

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:12

Maflinger_S schreef:
Met volle teugels genieten, dat klinkt goed! :D

Hahaha :D

Wat super fijn Britt!! Ben heel blij voor je dat je het plezier weer hebt gevonden, sla zo’n ultiem Penny moment goed op in je geheugen, dat helpt een slecht moment nog wel eens relativeren...
Wat grappig dat je ook een airvest hebt, ik rijd er sinds ‘De Valpartij’ ook mee, dat is echt een goede investering geweest. Geeft mij ook rust en heeft z’n nut al bewezen...

Ik heb gister weer eens in de grote rijhal gereden, de rijbak van ‘De Valpartij’....daar blijf ik altijd een beetje tegen op zien, maar heb echt super lekker gereden, paard was wederom zo ontzettend braaf. Ik fantaseer na zo’n avond over het rijden van een wedstrijdje :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:17

Wat een goede berichten!

Ik ben me van de week rot geschrokken op stal...van dode muizen in de zadelkast. Toen bedacht ik me hoe grappig dat is, dat dat hetgene is waar ik nu nog van schrik. Ik rijd heerlijk de laatste tijd. Kwartje van waar ik in de les aan werk (voorwaarts, rechtrichten) valt eindelijk en Hocus doet het daar zo goed op. Die heeft zijn focus echt bij mij dan.

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 07:30

@Britt, echt super om te horen! Lekker van genieten en deze positieve ervaring kun je maar weer mooi in je zak stoppen.
En als een airvest dit gevoel geeft, lekker blijven gebruiken.

@Susan, dode muizen zijn ook wel erg smerig haha.
Bij ons lag er laatst een half opgegeten duif tussen de balen stro.
De stalkat had er een te pakken gehad.

Ik ben deze week ook heerlijk bezig geweest met Limbo
Maandag alleen wat grondwerk gedaan in de binnenbak. Hij vind dat echt superleuk om te doen, vooral voor de beloning in de vorm snoepjes natuurlijk. Voor eten doet hij alles ;)
Donderdagmiddag heb ik gereden, was wat drukker in de bak vanwege slecht weer.
Ik reed samen met nog 3 andere.
En rijtechnisch was t niet mijn beste dag, maar ik heb wel ontspannen gereden!
Zelfs langs de zijde en hoeken waar ik normaal spanning ervaar.
Dus ik was echt helemaal happy! Bewijs dat de les van vorige week weer goed geholpen heeft.
Volgende week donderdagavond heb ik weer les, dus daar kijk ik nu extra naar uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:02

19wendy80 dat klinkt heel goed! Dat rijtechnische stukje komt vanzelf als die ontspanning meer constant wordt :j

Ik heb een nieuwe mijlpaal behaald gisteren tijdens de les. Ik moest over balkjes galopperen. Vond het best een beetje spannend maar het hielp enorm met geven van kleine hulpen (ik doe veel te veel) en impuls houden. Hocus vond het zo leuk! En ik uiteindelijk ook :j

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:46

Wow! Echt stoer Susan *\o/*
Ik snap dat je het spannend vond, ik vind over balkjes stappen al een opgave haha.
Limbo vind dat altijd zo leuk, wordt zo enthousiast, dat hij altijd graag een tandje harder wil gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:43

Hocus gaat soms net iets eerder af dan ik verwacht, en neemt dan best een grote galopsprong. Mijn hoofd sprak boekdelen want de instructrice zag het meteen haha :')

19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 06:58

Ja fijn is dat, als je instructrice je zo goed kent, dat gezichtsuitdrukkingen verraden hoe je je voelt haha