[Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

[Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:46

Beste modjes! Als het topic verkeerd staat mag het verplaatst worden ;) Ik zat tussen verschillende fora te twijfelen ;)


Hallo allemaal!

Ik had laatst twee caps. Mijn zwarte hh uit 2009 en mijn blauwe van (ik denk) 2 jaar oud.

Mijn blauwe zit niet meer lekker, en de zwarte vertrouw ik niet meer. (Hij is 6/7 jaar oud en ik ben er eens mee op mijn hoofd gevallen). Dus ik heb van de week een nieuwe cap gehaald.

En dat betekend dat mijn oude zwarte cap 'over' was.. En die heb ik vanochtend gesloopt!

Kijk mee met het slopen van mijn harry's horse cap:

1. Before!
Afbeelding

2. Stof van het klepje was op de bovenkant vastgelijmd. En op de onderkant vastgenaaid aan de voorkant, en gelijmd bij de kant van het hoofd. Onderop het klepje zit nog wat schuimachtige stof(?) geplakt.
Afbeelding

3. Stof aan de binnenkant van de cap was makkelijk los te krijgeen. Deze zat vast met lijm.
Afbeelding

4. Daaronder vandaan kwam:
Afbeelding

5. Knop boven op de cap losgedraaid en de stukjes stof eraf gehaald.. Weer was de stof gelijmd ;)
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Stanleymes erbij om de stof van de buitenschaal te krijgen.
Afbeelding

8. De stof was enkel onder vastgelijmd, dus het ging vlot!
Afbeelding

9. En toen kon ik de binnen en buitenschaal van elkaar halen.. De binnenschaal is van piepschuim en de buitenschaal van plastic. Dit beschermd dus ons hoofd mede-bokkers!
Afbeelding

10. De strook schuimachtig stof die je op de foto's 3 en 4 omhoog ziet staan, zat vast met plakband.
Afbeelding

11. Hier de dikte van beide schalen. De binnenschaal is voor op de cap en bovenop wel iets dikker dan hier op de zijkant.
Afbeelding

12. En zo zit deze cap dus in elkaar :D
Afbeelding

13. Volgensmij komt deze deuk door een val. (Aan de andere zijkant zit namelijk geen deuk).
Ik ben ooit raar voorover van een pony gerold en daarbij op mijn hoofd geland.
De plastic buitenschaal is een heel klein beetje vervormbaar (bij een grote val zal het dus een deel impact op kunnen vangen), daardoor denk ik dat ik de grond op die plaats heb geraakt en de harde schaal een afdruk in het piepschuim heeft gemaakt.
Afbeelding




Bedankt voor het kijken!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-02-17 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto tag toegevoegd

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:09

hmm dus ondanks dat je de cap niet meer vertrouwde was de buitenschaal gewoon nog heel en de binnenschaal ook amper ingedeukt? kunnen dus meer hebben dan we denken :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:10

Wat grappig! Ik ben mn capje toch altijd heel dankbaar. :+

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:10

Nou, als ik dat zo zie voel verbaas ik me toch dat zoiets je hoofd moet beschermen van een val.
Als ik zie tegen welke snelheden is de grond af en toe heb geraakt ( niet op hoofd geland gelukkig maar door de klap wel zand geproefd), krijg ik spontaan hoofdpijn :')

Vertrouw er maar op dat de makers van dit spul weten wat ze doen

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:11

Iedereen sloopt maar alles. _O- Wel interessant, het is eigenlijk belachelijk dat je er zoveel voor betaald.

Benieuwd of iemand binnenkort een nieuwe cap uit elkaar haalt.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:14

KimD schreef:
Iedereen sloopt maar alles. _O- Wel interessant, het is eigenlijk belachelijk dat je er zoveel voor betaald.

Benieuwd of iemand binnenkort een nieuwe cap uit elkaar haalt.

Een KEP uit elkaar zou het toppunt zijn :D

Interessant! Zo'n klein schaaltje met piepschuim is het dus maar. Hoe zaten de 'keelriempjes' vast?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:14

KimD schreef:
Iedereen sloopt maar alles. _O- Wel interessant, het is eigenlijk belachelijk dat je er zoveel voor betaald.

Benieuwd of iemand binnenkort een nieuwe cap uit elkaar haalt.

Ik dacht het net en toen zag ik jouw reactie :D dat caps tegenwoordig zo'n 600 kunnen kosten, nu blijkt dus weer wel waar je voor betaalt.. En dat is niet het materiaal maar met name het uiterlijk :)

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:19

Toch, als je kijkt naar bouwhelmen, dan is dat ook maar een suf plastic dopje met een stoffen/plastig 'vangnetje' aan de binnenkant.
Afbeelding

Die kunnen ook het verschil maken tussen leven en dood :)

Terwijl, als iemand je op je hoofd tikt als je zon ding op hebt denk je al: joh, doe ff niet _O-

LHS13

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:22

Heel erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:24

Deze cap zal 40/50 euro geweest zijn gok ik?


Mariett schreef:
KimD schreef:
Iedereen sloopt maar alles. _O- Wel interessant, het is eigenlijk belachelijk dat je er zoveel voor betaald.

Benieuwd of iemand binnenkort een nieuwe cap uit elkaar haalt.

Een KEP uit elkaar zou het toppunt zijn :D

Interessant! Zo'n klein schaaltje met piepschuim is het dus maar. Hoe zaten de 'keelriempjes' vast?

Op de buitenste schaal aan de binnenkant. Goed vastgezet met lijm en een schroefachtig geval. Kom even niet op het woord :P
Kinbandjes zitten dus erg goed vast!
Afbeelding




Dublinlove8 schreef:
Srry maar ik denk niet dat iemand dit er g kntessant vind..
BEHALVE IK!!

Haha!


SillyB schreef:
hmm dus ondanks dat je de cap niet meer vertrouwde was de buitenschaal gewoon nog heel en de binnenschaal ook amper ingedeukt? kunnen dus meer hebben dan we denken :)

Fabrikanten geven aan dat het verstandig is om een cap na ongeveer 5 jaar te vervangen. Deze komt uit 2009, dus heeft de 5 jaar gepasseerd.
Daarnaast ben ik er eens mee gevallen, en aan de buitenkant is niet altijd de impact te zien.
In dit geval viel de schade dus mee en ben ik niet zo hard gevallen als dat ik dacht, maar dat zal per val ook verschillen. (Hoe je valt, van welke hoogte, met welke snelheid..)

Maar alsjeblieft, neem geen risico! Je hebt maar 1 hoofd ;)





Ojee, naar een KEP ben ik ook wel benieuwd.. Is me alleen iets te duur om alleen voor het slopen te kopen :')

Anoniem

Re: Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 15:26

Leuke reacties allemaal!

@MariekeS_, over bouwhelmen blijf ik me ook verbazen := draag nog liever een goed aansluitende cap dan zo'n geel geval :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:01

Interessant om een ander merk cap te zien uit elkaar gehaald. Ik had al eens een oude uit elkaar gehaald. Ook een dergelijke fluwelen cap. Ben benieuwd of de nieuwe andere modellen ook zo zijn opgebouwd. En alleen een deukje en verder alles nog heel. Zou je zeggen dat die nog goed zou kunnen werken

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:10

Nou mocht iemand zich uit willen leven.. ik heb nog een HV Polo cap liggen uit +/- 2013/2014. Die is een paar keer gevallen in zn beschermtasje en ligt eigenlijk al best een tijd niets te doen ondanks ie destijds 130 kostte.

In ruil voor verzendkosten wil ik m best voor de wetenschap opgeven als we m hier dan nog een keertje zien. Hahaha :) (wou m eigenlijk meenemen voor iemand om er op te prutsen met pimpen enzo als voorbeeld, ik ga er toch niet meer mee rijden.)

Zou m ook zelf uit elkaar kunnen halen maar.. ik bezeer mezelf met mesjes enzo :')

Bedankt voor het delen TS!

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Re: Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:19

Ik heb eventueel nog een BR Viper die ik niet meer (durf) te gebruiken na een zware val. Mijn arm was in stukjes, dus ik denk mijn helm aan de binnenkant ook. Hou hem nu bij als 'aandenken', maar misschien is kijken als er nu ook iets aan de binnenkant is ook een optie :D

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:23

Het is wel eens boeiend om te zien. Misschien moet ik mijne ook maar eens uit elkaar halen, ik ben ermee tegen de muur gegaan

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:37

Ik heb vorig jaar een nieuwe cap gekocht nadat ik vol op mijn hoofd was geland. Cap was ook anders van vorm, nadat ik gevallen was. Die heb ik gelijk de kliko in gegooid. Maar ik had hem natuurlijk ook eerst uit elkaar kunnen halen.... idee voor de volgende keer als ik een cap weg ga gooien!

Mijn ski helm heb ik nu 6 jaar en toen wij 3 weken terug weg gingen plakte mijn helm. Je denkt nog, goh raar, niks raars mee gebeurd. Heeft een jaar in een tasje gehangen. Doekje erover en klaar, maar helaas hij ging alleen maar meer plakken. Naja, ding in de auto en gaan met die banaan. Tot ik vorige week ging googelen, had al schoonmaakspul erop gesmeerd, maar het kreng bleef plakken. Blijkt het te zijn dat de buitenkant dan zacht word en je helm dan aan vervanging toe is. (soort weke delen ofzo) Ik vind het zo belachelijk, heb dat ding 1 week op per jaar en ik val hooguit 1x per week. Kan toch niet waar zijn dat ik hem dan nu al in de container kan gooien. Dingen zijn hartstikke duur. Ik heb dit bij het paardrijden nog nooit gehoord dat een cap ging plakken, misschien die nieuwe duurdere als ze een paar jaar oud zijn!!

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:59

_mexx_lady_ schreef:
Nou, als ik dat zo zie voel verbaas ik me toch dat zoiets je hoofd moet beschermen van een val.
Als ik zie tegen welke snelheden is de grond af en toe heb geraakt ( niet op hoofd geland gelukkig maar door de klap wel zand geproefd), krijg ik spontaan hoofdpijn :')

Vertrouw er maar op dat de makers van dit spul weten wat ze doen

Op zand heeft een cap sowieso weinig effect. Een cap doet eigenlijk twee dingen, krachten verdelen over een groter oppervlak en zorgen dat er over een langere periode wordt afgeremd, zodat de krachten kleiner zijn. Beide dingen hebben weinig effect bij een val op zand, omdat de eerste werking niet nodig is en de tweede in grotere mate al door het zand wordt verzorgt.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:04

Interessesant! Ziet er dan toch wel eenvoudig uit vind ik eigenlijk, dingen vastgeplakt met plakband, een laag piepschuim en plastic. Maar het werkt blijkbaar wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:07

S_en_Z, The_Cat en Aco, als jullie de cap echt nergens meer voor gebruiken zeg ik: doen! ;)
En S_en_Z.. Ik heb alleen voor het stof/fluweel een stanleymesje gebruikt.. Rest met een schaar en handen ;) Dus ik denk dat bezeren wel mee valt.
Aco, pfoeh! Goede val is dat geweest :\



_Ezra, echt waar? Lijkt me dat hij op zand ook wel werkt.. Mogelijk wat minder omdat zand 'vervormt'. Maar hoe komt het dan dat de cap de kracht minder verdeelt bij een val op zand dan op beton?



Bedankt voor de leuke reacties :D

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:51

Joaltijd schreef:
_Ezra, echt waar? Lijkt me dat hij op zand ook wel werkt.. Mogelijk wat minder omdat zand 'vervormt'. Maar hoe komt het dan dat de cap de kracht minder verdeelt bij een val op zand dan op beton

Op zand is het niet echt nodig. Bedenk maar eens, op het strand kun je prima op blote voeten over schelpen lopen omdat de schelpen het zand inzakken, maar over schelpen die op beton liggen lopen is minder plezierig.
Als je met je hoofd op beton valt komt er een grote kracht op een klein oppervlak. ('rond' hoofd, platte grond) Daardoor loop je niet alleen het risico op een hersenschudding maar ook op een gebroken schedel. Op zand zakt je hoofd er een beetje in weg, waardoor er een groter contactoppervlak is en de kracht over een groter oppervlak verdeelt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:42

_Ezra schreef:
Joaltijd schreef:
_Ezra, echt waar? Lijkt me dat hij op zand ook wel werkt.. Mogelijk wat minder omdat zand 'vervormt'. Maar hoe komt het dan dat de cap de kracht minder verdeelt bij een val op zand dan op beton

Op zand is het niet echt nodig. Bedenk maar eens, op het strand kun je prima op blote voeten over schelpen lopen omdat de schelpen het zand inzakken, maar over schelpen die op beton liggen lopen is minder plezierig.
Als je met je hoofd op beton valt komt er een grote kracht op een klein oppervlak. ('rond' hoofd, platte grond) Daardoor loop je niet alleen het risico op een hersenschudding maar ook op een gebroken schedel. Op zand zakt je hoofd er een beetje in weg, waardoor er een groter contactoppervlak is en de kracht over een groter oppervlak verdeelt wordt.

Ik moet je gelijk geven... ;)


Maar gok dat een cap op zand ook nut heeft om letsel te voorkomen. Zand remt af, maar als je maar hard genoeg valt zal de cap ook wel een deel van de klap op moeten vangen. Iemand die ik ken had een kapotte cap na een val in zand, nu weet ik niet wat voor cap dat was, maar die is ongetwijfeld ook goedgekeurd voor verkoop.
Naja, en als ik dan toch een cap heb, zet ik hem ook mooi op ;)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:49

Joaltijd schreef:
_Ezra schreef:
Op zand is het niet echt nodig. Bedenk maar eens, op het strand kun je prima op blote voeten over schelpen lopen omdat de schelpen het zand inzakken, maar over schelpen die op beton liggen lopen is minder plezierig.
Als je met je hoofd op beton valt komt er een grote kracht op een klein oppervlak. ('rond' hoofd, platte grond) Daardoor loop je niet alleen het risico op een hersenschudding maar ook op een gebroken schedel. Op zand zakt je hoofd er een beetje in weg, waardoor er een groter contactoppervlak is en de kracht over een groter oppervlak verdeelt wordt.

Ik moet je gelijk geven... ;)


Maar gok dat een cap op zand ook nut heeft om letsel te voorkomen. Zand remt af, maar als je maar hard genoeg valt zal de cap ook wel een deel van de klap op moeten vangen. Iemand die ik ken had een kapotte cap na een val in zand, nu weet ik niet wat voor cap dat was, maar die is ongetwijfeld ook goedgekeurd voor verkoop.
Naja, en als ik dan toch een cap heb, zet ik hem ook mooi op ;)


Of je zult maar net op het randje langs de bak vallen, of het krukje waar je mee opgestapt bent of de bakrand...

Interessant topic. Ik draag altijd m'n cap!

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Foto]Cap ontleedt! Zo ziet de binnenkant eruit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:59

Interresant! Alleen die schimmel boven in vind ik toch niet zon prettig idee :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:05

Cheminee schreef:
Interresant! Alleen die schimmel boven in vind ik toch niet zon prettig idee :x

Het rode?
Het rode in de binnenschaal zijn lijmresten ;) En die lijm plakte goed :=

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:10

Mag ik even de titel corrigeren? Het moet "cap ontleeD" zijn. Anders heb je wel een heel speciale hoor :=